Haperingen met 3d frezen

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

niek_saxofoon
Berichten: 99
Lid geworden op: 09 mar 2010 20:07
Locatie: Den Haag/Utrecht
Contacteer:

Re: Haperingen met 3d frezen

Bericht door niek_saxofoon »

Floppy schreef: 28 sep 2021 10:26
DaBit schreef: 13 sep 2021 09:49 Als je bijvoorbeeld een zeppelin/rugbybal maakt door een bolletje een factor 2 in de X te schalen en dat met een spiral toolpath freest, dan heeft elke beweging een ander Z-coordinaat; 3-assen simultaan. Het is een G-code beperking dat je daar geen circelsegmenten op kunt mappen en G-code is niet erg hard geevolueerd sinds de ponskaarten.
Ik kan in Edingcnc toch echt een G2 X Y Z .... opgeven en dan wordt er simultaan over 3 assen gefreesd.
Het probleem is niet zozeer dat Edingcnc dat niet kan, maar dat door de CAM output van Inventor er allemaal korte g1 segmentjes achter elkaar verwerkt moeten worden...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Haperingen met 3d frezen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Floppy schreef: 28 sep 2021 10:26 Ik kan in Edingcnc toch echt een G2 X Y Z .... opgeven en dan wordt er simultaan over 3 assen gefreesd.
Dat wordt dan waarschijnlijk een cirkel in het XY vlak met een beweging in Z, dat noemen we een helix, om schroefdraad te frezen dus.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Haperingen met 3d frezen

Bericht door DaBit »

Ja, dan maak je een spiraal. Of kun je dan ook IJK opgeven en daadwerkelijk met een boogje rondom IJK van [XaYaZa] naar [XbYbZb] gaan?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: Haperingen met 3d frezen

Bericht door Floppy »

DaBit schreef: 28 sep 2021 16:30 Ja, dan maak je een spiraal. Of kun je dan ook IJK opgeven en daadwerkelijk met een boogje rondom IJK van [XaYaZa] naar [XbYbZb] gaan?
Nee, je kan niet I,J en K opgeven. Het is of I en J, I en K of J en K.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Haperingen met 3d frezen

Bericht door serum »

niek_saxofoon schreef: 28 sep 2021 09:29 Ik heb G64q.01 geprobeerd, maar hierdoor haalt de machine maar f1000 terwijl f3000 is ingesteld. Dus niet gewenste effect. Sleutelen aan de tolerantie en smoothing in hsm heeft ook niet veel invloed.

serum schreef: 12 sep 2021 15:59 Ik had hetzelfde probleem in fusion icm eding. Ik heb de postprocessor aangepast, maar test maar eens met G64 Q.01

Daarmee loopt het bij mij vlot en soepel.
Wat heb je aan je postprocessor aangepast? Is dat moeilijk?

Waar staat je acceleratie op?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Haperingen met 3d frezen

Bericht door DaBit »

Floppy schreef: 28 sep 2021 16:44 Nee, je kan niet I,J en K opgeven. Het is of I en J, I en K of J en K.
Dan kun je G2/G3 wel gebruiken om een helix te maken (net zoals bij alle hobbybesturingen volgens mij), maar niet om een boogsegment te maken in een vlak anders dan XY/XZ/YZ.

Voor freesbewegingen van een willekeurig 3D coordinaat naar een willekeurig ander 3D coordinaat heb je dus alleen G1 ter beschikking.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
niek_saxofoon
Berichten: 99
Lid geworden op: 09 mar 2010 20:07
Locatie: Den Haag/Utrecht
Contacteer:

Re: Haperingen met 3d frezen

Bericht door niek_saxofoon »

serum schreef: 28 sep 2021 17:18
niek_saxofoon schreef: 28 sep 2021 09:29 Ik heb G64q.01 geprobeerd, maar hierdoor haalt de machine maar f1000 terwijl f3000 is ingesteld. Dus niet gewenste effect. Sleutelen aan de tolerantie en smoothing in hsm heeft ook niet veel invloed.

serum schreef: 12 sep 2021 15:59 Ik had hetzelfde probleem in fusion icm eding. Ik heb de postprocessor aangepast, maar test maar eens met G64 Q.01

Daarmee loopt het bij mij vlot en soepel.
Wat heb je aan je postprocessor aangepast? Is dat moeilijk?

Waar staat je acceleratie op?
MaxAcceleration = 500.000000
Plaats reactie