Joystick in plaats van handwheel

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Joystick in plaats van handwheel

Bericht door bartL »

Beste Forumleden,

Ik ben momenteel bezig met mijn Bridgeport upgrade naar Eding. Het schiet al aardig op, motoren draaien, homeswitches werken en aan de spindelsnelheid wordt gewerkt.
Nu zat ik een beetje na te denken over hoe ik mijn bedieningsconsole wil gaan maken. In principe kan ik mijn scherm en bediening altijd vrij dicht bij het werk plaatsen dus om die reden hoef ik geen pendant. Wat ik wel zou willen is de X Y Z via een externe bediening, uit ervaring weet ik dat dit prettiger werkt dan via het toetsenbord. Nu ben ik zelf niet zo'n fan van die handwieltjes dus dacht ik aan het volgende: 2 Joysticks, 1 met 4 standen voor X en Y en 1 met 2 standen voor de Z. Deze sluit ik aan op een Arduino (heb ik al op de machine voor iets anders) en laat ik zowel de juiste as activeren als de pulsen genereren voor het bewegen. Is dit mogelijk en/of vaker gedaan? En zo ja wat is een gangbare pulsfrequentie om naar de CPU te sturen en welke poorten gebruik je op de CPU? In de manual staat namelijk alleen HW-A en HW-B moet ik dit zien als beweging en richting?

Alvast bedankt voor hulp!
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Joystick in plaats van handwheel

Bericht door xander janssen »

Ik heb het anders opgelost.

Een pendant gemaakt door schakelaars (ook die van joystick) parallel over de toetsen van het toetsenbord te zetten.

Zie mijn topic over mijn frees in aanbouw. Laatste paar posts.

viewtopic.php?f=8&t=10901&start=56

Da hoef je geen signalen te gaan generen en kun je ook meerdere assen gelijktijdig joggen i.e. diagonasl over je werkvlak bewegen. Of opzij en gelijktijdig naar boven.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Joystick in plaats van handwheel

Bericht door Sven »

Met een handwiel een klikje kunnen geven vind ik onovertroffen, dan weet je precies hoeveel je beweegt.
Ik heb twijfel of je met een joystick ook een enkel klikje kan verplaatsen.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Joystick in plaats van handwheel

Bericht door Arie Kabaalstra »

Wat voor Bridgeport heb je?..

de Bridgeports waar ik mee gewerkt heb, hadden allemaal een handwiel, en astoetsen om de juiste as te selecteren.

22170
op mijn eigen machine heb ik geen pendant.. daar is de machine te klein voor..
en .. ik vind het eigenlijk wel prettig werken met een handwiel, of anders de richtingstoetsen.. die gebruik ik doorgaans voor "Snel voorpositioneren" anders draai je je de elleboogkrampen

een handwiel is feitelijk een "Rotary-encoder" als je em aansluit, komen er uit HW-A en HW-B Blokgolven die de CPU vertaalt naar asbewegingen op de geselecteerde as.

je zou 't ook met een Joystick kunnen doen, maar dan laat je die gewoon de pijltjestoets-keypress naar de PC sturen.. dan maak je daar gewoon externe pijltjestoetsen van.. arduino's kunnen dat.. (ik heb wel eens een extern toetsenbordje met sneltoetsen gemaakt op een Arduino)

Het mooie is dat als je bij EdingCNC de Ctrl toets of de Shift toets gebruikt in combinatie met een pijl toets, de jogsnelheid hoger wordt.. Ctrl voor halfgas, en Shift voor volgas.. (aan te passen in de INI)

Mogelijk.. zie ook de foto van mijn machine.. kun je de bestaande console hergebruiken.. daar ben je toch aan gewend.. Daarom wilde ik een Heidenhain paneel.. ik heb daar een Pokeys kaartje aan geknoopt.. en de meeste toetsen doen nu weer wat ze vroeger op de Heidenhain besturing ook deden.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Joystick in plaats van handwheel

Bericht door Arie Kabaalstra »

Sven schreef: 28 dec 2020 22:28 Met een handwiel een klikje kunnen geven vind ik onovertroffen, dan weet je precies hoeveel je beweegt.
Ik heb twijfel of je met een joystick ook een enkel klikje kan verplaatsen.
Daar heb je een goed punt.. Ik zou zeggen.. een combinatie van de twee zou leuk zijn.. Joystick voor snel voorpositioneren,en dan handwiel voor het fijne werk..

ooit.. jaren geleden..kon je de 3D Spacenavigator instellen voor EdingCNC, zodat je daarmee de assen kon laten bewegen.. leuk, maar niet makkelijk om even ergens precies te komen.. daar had je dan ofwel incrementele Jog of handwiel voor nodig..handwiel is feitelijk incrementele jog, hoeveel clicks je em verdraait bepaalt het increment.. en dat kan op 0.01 mm per klik.. voor de meeste gevallen goed genoeg..
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Joystick in plaats van handwheel

Bericht door xander janssen »

Losse kliks kan in incremental mode. Elke klik (ook bij vasthouden) is dan gelijk aan de gekozen stapafstand. In continu mode blijft hij lopen totdat je los laat.

Meestal loop ik continu in ijlgang (100% voeding) tot "ruim" voor de positie, dan met 50% en 1 mm stapjes tot op 0.5 mm en dan laatste stukje met 10% en stapjes van 0.1 mm.

Vandaar de extra knoplen op mijn pendant
21345

Als het echt nauwkeurig moet zijn de stapjes van 0.01 voldoende klein voor mijn werk. Als het beter moet, moet ik een andere machine bouwen.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Joystick in plaats van handwheel

Bericht door bartL »

xander janssen schreef: 28 dec 2020 22:26 Ik heb het anders opgelost.
Een pendant gemaakt door schakelaars (ook die van joystick) parallel over de toetsen van het toetsenbord te zetten.
Dat is zeker ook interessant. Ik ga even bekijken hoe je dat gedaan hebt en dan heb ik waarschijnlijk nog wel wat vragen. Het mooie is dat je daarmee ook direct je stapgrootte en jogspeed in kunt stellen.
Sven schreef: 28 dec 2020 22:28 Met een handwiel een klikje kunnen geven vind ik onovertroffen, dan weet je precies hoeveel je beweegt.
Ik heb twijfel of je met een joystick ook een enkel klikje kan verplaatsen.
Ik denk dat met een joystick niet zo veel anders is als met de pijltjes toets en dat dat dus wel mogelijk is. En zoals Xander het heeft opgelost is dat sowiso geen probleem aangezien je daarmee gelijk je stappen kunt instellen. Verder snap ik dat het handwiel meer gevoel geeft maar het nadeel vind ik (maar dat is persoonlijk) dat je eerst de as moet instellen en dan pas kunt gaan bewegen.
Arie Kabaalstra schreef: 28 dec 2020 22:31 Wat voor Bridgeport heb je?..
Een Series 1CNC, origineel met BOSS5 besturing.
Arie Kabaalstra schreef: 28 dec 2020 22:31 Mogelijk.. zie ook de foto van mijn machine.. kun je de bestaande console hergebruiken.. daar ben je toch aan gewend..
Ziet er goed uit Arie! In mijn geval is de bestaande console gebruiken niet echt een optie. Ik vind het een onding, en het komt nog uit de tijd dat ze pas net gingen pionieren met CNC. Hij is er gelijk afgegaan nadat ik hem gekocht had omdat ik destijds een windowsPC met Mach3 eraan heb gehangen.
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Joystick in plaats van handwheel

Bericht door xander janssen »

bartL schreef: 29 dec 2020 08:06 Verder snap ik dat het handwiel meer gevoel geeft maar het nadeel vind ik (maar dat is persoonlijk) dat je eerst de as moet instellen en dan pas kunt gaan.
Dat, en dan vooral per ongeluk een verkeerde as bewegen omdat je vergeten bent de juiste as te selecteren. Met de vaak kleine freesjes en boortjes (<1mm) die ik gebruik is een botsing direct einde frees/boor. Ik gebruik de cnc frees te weinig dat die werkwijze met as selecteren automatisme wordt en dan is een joystick voor mij persoonlijk veel inzichtelijker en minder fout gevoelig. Maar iedereen zijn eigen voorkeur 😀
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Joystick in plaats van handwheel

Bericht door DaBit »

Niemand verbied je toch om 3 handwielen, of desnoods de kleinere variant 'rotary encoder' te gebruiken neem ik aan? Op de draaibank heb ik ook 2 handwielen voor X en Z. En een joystick voor 'continu joggen' trouwens.

Lijkt me nog steeds handiger dan voor elk 0,01mm tikje de joystick heen en weer moeten bewegen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Joystick in plaats van handwheel

Bericht door Arie Kabaalstra »

op freesmachines is 1 handwiel eigenlijk wel de "Standaard"..

tig keer een joystick moeten bewegen om in increments naar je positie te gaan.. nee.. vind ik nie handig nie..
verkeerde as, verkeerde handwiel.. hoe dan ook.. CNC bediening blijft een kwestie van opletten.. 't is net als autorijden.. da'kan'k ook al nie (ergens gelezen in een onderschrift)

Ja.. Die eerste versies.. als je nou een versie had gehad met de Heidenhain 155, daar zat een lief toetsenbordje op..
'k heb een paar jaar geleden hier via het forum dat Heidenhain 410 bedieningspaneel gekocht.., alles doorgemeten, nieuwe lik verf erop (gewoon met het sproeiblik, en daarna 2 lagen 2K lak erover)
Pokeys kaartje erachter.. toetsjes proggen.. en klaarrrr
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Joystick in plaats van handwheel

Bericht door bartL »

xander janssen schreef: 28 dec 2020 22:26 Zie mijn topic over mijn frees in aanbouw. Laatste paar posts.

viewtopic.php?f=8&t=10901&start=56
Ik heb dit eens bekeken en het is zeker interessant, echter gaat dat hem bij mij niet worden om 2 redenen. 1 omdat ik hier simpelweg de kennis niet voor heb. En 2 omdat mijn schuur helaas niet goed geisoleerd en op temperatuur is waardoor er best weleens een toetsenbord kan sneuvelen. In dit geval is het "even wisselen" van het toetsenbord niet meer van toepassing.

Desalniettemin vind ik je gedachte wel slim (om het niet via de CPU te laten lopen) en heb ik gezien dat ook dit met de Arduino te maken moet zijn. De PC zal dan de Arduino als USB toetsenbord gaan zien waardoor ik de knoppen gewoon op de Arduino knoop en het toetsenbord zelf met rust kan laten. Even verder in verdiepen...
Arie Kabaalstra schreef: 29 dec 2020 12:42 Ja.. Die eerste versies.. als je nou een versie had gehad met de Heidenhain 155, daar zat een lief toetsenbordje op..
Die Heidenhain 155 zat er volgens mij pas op vanaf Boss 8 of 9 en die stond niet op de veiling destijds. :lol: Ik moet ook zeggen dat ik er toen helemaal geen verstand van had en me er pas in ben gaan verdiepen toen ik de machine had staan en er nog achter moest komen hoe ik hem aan de gang ging krijgen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Joystick in plaats van handwheel

Bericht door Arie Kabaalstra »

Desalniettemin vind ik je gedachte wel slim (om het niet via de CPU te laten lopen) en heb ik gezien dat ook dit met de Arduino te maken moet zijn. De PC zal dan de Arduino als USB toetsenbord gaan zien waardoor ik de knoppen gewoon op de Arduino knoop en het toetsenbord zelf met rust kan laten. Even verder in verdiepen...
met een Pokeys kaartje gaat het ook..Pokeys zijn heel eenvoudig te gebruiken.
ik heb er een aan mijn Freesbank hangen, 't Heidenhain paneel wat ik heb, kon ik bedraden met een 16 x 8 Matrix, en dat is ook de maximale maat in een Pokeys.
Vervolgens stel je met de bijgeleverde software de toetsen in, voor toetscombinaties maak je een macrootje, waar je gewoon de gebruikte toetsen ingeeft.. niet heel ingewikkeld, maar je bent er wel even mee bezig..

Met een Arduino kan het uiteraard ook.. ik wil dat in de toekomst nog wel gaan doen, omdat je daar meer mogelijkheden hebt met betrekking tot toetsenbord commando's
Ik ga daar binnenkort eens naar kijken.. omdat ik nog meer ideetjes heb die ik met een Arduino kan doen (zoals de richtingaanwijzers van mijn motorfiets, die dan na 30 seconden automatisch uitschakelen, en de mogelijkheid om alarmlichten te maken )

Code: Selecteer alles

#include <Keypad.h>

const byte ROWS = 4; 
const byte COLS = 4; 

char hexaKeys[ROWS][COLS] = {
  {'1', '2', '3', 'A'},
  {'4', '5', '6', 'B'},
  {'7', '8', '9', 'C'},
  {'*', '0', '#', 'D'}
};

byte rowPins[ROWS] = {9, 8, 7, 6}; 
byte colPins[COLS] = {5, 4, 3, 2}; 

Keypad customKeypad = Keypad(makeKeymap(hexaKeys), rowPins, colPins, ROWS, COLS); 

void setup(){
  Serial.begin(9600);
}
  
void loop(){
  char customKey = customKeypad.getKey();
  
  if (customKey){
    Serial.println(customKey);
  }
}
Meer dan dit is het eigenlijk niet om een matrix te maken op een Arduino.. alleen zul je em voor een 16 x 8 matrix wat uit moeten breiden..niet heel spannend, alleen zijn hier "enkele karakters" verbonden aan de toetsen.. er moet nog wat verzonnen worden op het sturen van meerdere toetsenbord aanslagen , of het afvangen van meerdere toetsen die tegelijkertijd worden ingedrukt.. zoals de Ctrl , Shift en Alt..

Mocht jij daar eerder aan toekomen dan ik..dan hoor ik graag hoe je dat gedaan hebt.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Joystick in plaats van handwheel

Bericht door Arie Kabaalstra »

Er schoot me net nog iets te binnen.. als je een flinke Tablet hebt, kun je die ook als 2de scherm gebruiken..
het scherm Jogpad in EdingCNC is nogal klein als je dat op een Tablet sleept, maar meteen kleine VB Applicatie moet je toch zonder al te veel moeite een heel eind kunnen komen..
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Joystick in plaats van handwheel

Bericht door Kars-cnc »

Toen BarL in het openingsbericht een joystick noemde dacht ik even dat hij een proportionele joystick bedoelde zoals op een modelbouw RC zender. Daarmee zou je de snelheid kunnen regelen door verder of minder ver weg duwen van de stick. Zou dat handig kunnen zijn?
Plaats reactie