Bekabelen van de CPU

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

aw
Berichten: 131
Lid geworden op: 22 jan 2007 19:57
Locatie: Soest
Contacteer:

Bekabelen van de CPU

Bericht door aw »

Ik heb een CPU3 die correct herkend wordt door de PC & Software. Nu wil ik een driver + motor aansluiten om te kijken of ik een ander in beweging kan krijgen.
(Ik weet dat de CPU3 al heel oud is maar dezelfde manier van aansluiten met een 10polige flat cable wordt volgens mij nog steeds gebruikt, dus wellicht kan iemand me wat tips geven.)

De kaart ziet er zo uit:
21675

Oftewel schematisch zo:
21673

Volgens deze tabel moet de X-as als volgt op header 2 aangesloten worden:
21674

Maar nu.. ik zie wel 1 & 2 staan, maar hoe zit het met de rest? zitten 3,5,7 en 9 links naast de 1 en zitten dan 4,6,8 en 10 daaronder?

21672

9-7-5-3-1
10-8-6-4-2

En dan het aansluiten van de driver.

Aan de linkerkant gaan de 4 draden van de motor en de voeding van de motor.

Dan heb ik ENA-, ENA+, DIR-, DIR+, PUL-, PUL+

Hoe sluit ik dit nu aan? Klopt het schema hieronder? Wat moet er moet die PIN 9? Moet de min van de grote voeding voor de motor ook verbonden worden met de min aan de controller kant? Of klopt het zo?

21671

En is dat dan genoeg om 1 driver aan de gang te krijgen? Of moet ik hier ook nog wat mee:


21676


BIj voorbaat dank! Wil liever niets opblazen...
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Bekabelen van de CPU

Bericht door Kjelt »

aw schreef: 24 sep 2020 23:28 Maar nu.. ik zie wel 1 & 2 staan, maar hoe zit het met de rest? zitten 3,5,7 en 9 links naast de 1 en zitten dan 4,6,8 en 10 daaronder?
9-7-5-3-1
10-8-6-4-2
Ja klopt dat is wel de normale gang van zaken , een rij is oneven en een rij is even.
De even liggen hier fus allemaal aan gnd zodat je op de flatbandcable een signaal draad afwisselt met een gnd draad.
De rest weet ik niet, erg oud bord idd.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Bekabelen van de CPU

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Alvast vooruitlopend, die enable maar even niet aansluiten.
Ervan uitgaande dat je een stepperdriver hebt die disabled is wanneer er spanning op staat. En om dat correct te krijgen vanuit de controller kaart kun je handiger eerst maar zonder testen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
aw
Berichten: 131
Lid geworden op: 22 jan 2007 19:57
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Bekabelen van de CPU

Bericht door aw »

Mannen, ik ben er nog niet uit. Wellicht wil een van jullie nog even meekijken immers de manier van aansluiten met een 10pin header is bij een CPU4 hetzelfde.

Ik heb nog een keer alles goed doorgelezen, alle oude topics bekeken, ge-googled, Youtube, etc. maar ik kon niets vinden dat de aansluiting tussen de header en de driver duidelijk laat zien.
Wel heb ik gekeken hoe de oude situatie was (Mach 3, parallelle poort) en veel aansluitmogelijkheden gezien naar Arduino. Ook nog eens goede gekeken naar de documentatie.

Dan kom ik, in tegenstelling tot de eerdere tekening er op uit dat de signaalpinnen vanuit de CPU op de ENA-, DIR- en PUL- moeten worden aangesloten (in plaats van de plus). Op de plus gaat juist de 5V, doorgelust. Heb een aansluitprintje gevonden waarop ik de kabel kon steken en daarop via schroeflijst eenvoudig kon bekabelen.

Een en ander ziet er dan als volgt uit, links de tabel uit de handleiding van de CPU.

21695

Alles ingeschakeld, kaart wordt door software herkend. Motor is enabled. Maar beweegt niet.

Mis ik nog wat aan de aansluiting? Moet de GND misschien nog ergens heen (naar de ground van de 32V voeding)? Wat mis ik...
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Bekabelen van de CPU

Bericht door benkr »

Geen idee hoe het allemaal precies zit, maar het is logisch dat de pinnen 2, 4, 6, 8 en 10 allemaal doorverbonden zijn en aan de min van de voeding geknoopt moeten worden.
En er is ook al eerder gezegd om de Enable niet aan te sluiten, dat kan later altijd nog, maar omdat dat signaal precies andersom werkt dan je zou willen laat eigenlijk iedereen dat signaal ongebruikt.
aw
Berichten: 131
Lid geworden op: 22 jan 2007 19:57
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Bekabelen van de CPU

Bericht door aw »

benkr schreef: 28 sep 2020 11:35 Geen idee hoe het allemaal precies zit, maar het is logisch dat de pinnen 2, 4, 6, 8 en 10 allemaal doorverbonden zijn en aan de min van de voeding geknoopt moeten worden.
En er is ook al eerder gezegd om de Enable niet aan te sluiten, dat kan later altijd nog, maar omdat dat signaal precies andersom werkt dan je zou willen laat eigenlijk iedereen dat signaal ongebruikt.
- De 'enable' was wel bekabeld maar is een los stekkertje en had ik al verwijderd. Aangesloten of niet maakt overigens een verschil. In beide gevallen is de stappenmotor bekrachtigd
- De USB GND van pin 10 verbonden met de GND van de motorvoeding - geen verschil.

Wie heeft er een CPU3 of CPU4 en wil even kijken hoe de verbindingen zijn tussen een willekeurige as en de 10 pins connector op de PCB? Dat zou me een hoop op weg helpen.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Bekabelen van de CPU

Bericht door benkr »

Weet je zeker dat 2, 4, 6, 8 en 10 zijn doorverbonden?
Als dat niet zo is dan moet je dat zelf doen en dat zal dan het grote verschil zijn, die doorverbinding is echt essentieel.
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Bekabelen van de CPU

Bericht door DirkSchipper »

Uuuuuh, waarom vraag je Eding zelf niet even.
Hele vriendelijke man. Hij bijt niet. ;-)
aw
Berichten: 131
Lid geworden op: 22 jan 2007 19:57
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Bekabelen van de CPU

Bericht door aw »

DirkSchipper schreef: 28 sep 2020 23:07 Uuuuuh, waarom vraag je Eding zelf niet even.
Hele vriendelijke man. Hij bijt niet. ;-)
Dat was ook mijn startpunt maar de CPU3 wordt niet meer gesupport. Echter ik heb via forum en PB weer een paar aanknooppunten.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Bekabelen van de CPU

Bericht door Arie Kabaalstra »

DirkSchipper schreef: 28 sep 2020 23:07 Uuuuuh, waarom vraag je Eding zelf niet even.
Hele vriendelijke man. Hij bijt niet. ;-)
Nee...Bert niet..maar Bert is niet meer de Eigenaar van EdingCNC.. da's Alfred Bos, die bijt ook niet.. maar d'r moeten wel muntjes verdiend worden daar..
'k moet ook nog ergens een CPU3 hebben.. als ik die terugvind.. misschien dat ik em nog eens ga gebruiken voor een eenvoudig apparaatje..
Bottomline is.. de CPU 3.. daar verdienen ze niets aan.. dus geen support meer..
aw
Berichten: 131
Lid geworden op: 22 jan 2007 19:57
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Bekabelen van de CPU

Bericht door aw »

Uiteindelijk via forumlid RoBie een schema gevonden wat geen enkele twijfel over laat:

21704

Ik heb alles exact zo aangesloten maar krijg toch geen stap uit de motor. Motor staat wel onder spanning en is op dezelfde driver aangesloten als voorheen.

De controller kaart wordt keurig gevonden, ook met de laatste software. Enable inverteren of stekkertje van driver verwijderen ook geen effect.
Mijn voorlopige conclusie is dat deze CPU3 kaduuk is.

Er is een CPU4 op weg naar me, hopelijk geeft dat beter resultaat.
RoBie
Berichten: 108
Lid geworden op: 11 sep 2020 19:29
Locatie: Purmerend

Re: Bekabelen van de CPU

Bericht door RoBie »

benkr schreef: 28 sep 2020 19:45 Weet je zeker dat 2, 4, 6, 8 en 10 zijn doorverbonden?
Als dat niet zo is dan moet je dat zelf doen en dat zal dan het grote verschil zijn, die doorverbinding is echt essentieel.
Daar had Ben dus gelijk in (hoewel ik gezien zijn berichten niet aan zijn kennis twijfel, kan ik nog heeeeeeel veeeeeel van leren denk ik)
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Bekabelen van de CPU

Bericht door Kjelt »

aw schreef: 29 sep 2020 23:37 Mijn voorlopige conclusie is dat deze CPU3 kaduuk is.
Als ik zo snel even op het fotootje kijk zijn de in en uitgangen gebufferd door twee 74xxx series ictjes. Grote kans dat als je die vervangt (paar euro) hij het weer doet.
Maar goed ding is obsolete, wordt niet meer ondersteund dus kan best zijn dat de laatste versie vd software het kaartje wel herkent maar niet correct meer aanstuurt.
RoBie
Berichten: 108
Lid geworden op: 11 sep 2020 19:29
Locatie: Purmerend

Re: Bekabelen van de CPU

Bericht door RoBie »

Kjelt schreef: 29 sep 2020 23:59
aw schreef: 29 sep 2020 23:37 Mijn voorlopige conclusie is dat deze CPU3 kaduuk is.
Als ik zo snel even op het fotootje kijk zijn de in en uitgangen gebufferd door twee 74xxx series ictjes. Grote kans dat als je die vervangt (paar euro) hij het weer doet.
Maar goed ding is obsolete, wordt niet meer ondersteund dus kan best zijn dat de laatste versie vd software het kaartje wel herkent maar niet correct meer aanstuurt.
Dan zou je misschien een oudere versie van USBCNC kunnen downloaden om dat te testen?
Plaats reactie