freesbreuk controlle

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

freesbreuk controlle

Bericht door Jacala »

Hallo!

De komende 3 weken staan beide CNC machines 60 uur per week te frezen voor een spoedklus: Het frezen van 7000 behuizingen uit 24 mm multiplex.

Mooie klus maar wel met een risico: frees breuk en dus een halve plaat weg gooien.

Ik heb een ATC die automatisch de hoogte van de tool inmeet, deze lengtes staan in de tooltabel.

Eigenlijk wil ik dus aan het begin van een toolwissel eerst de huidige tool controleren of deze nog even lang is. Stel je wisselt 2 frezen bij de klus dan zou ik graag het volgende willen:

M6 TX ->
Lengte van huidige tool opmeten en vergelijken met de tooltabel (+/- wat speling voor meetfouten) ->
Tool wegzetten en volgende pakken ->
Lekker programma afwerken

En het truckje herhalen:

M6 TX ->
Lengte van huidige tool opmeten en vergelijken met de tooltabel (+/- wat speling voor meetfouten) ->
Tool wegzetten en volgende pakken ->
Lekker programma afwerken

Hiermee controleert de machine na elke bewerking dus even of de frees nog heel is. Wellicht is het wat overdreven voorzichtig maar als het niet zo moeilijk is en het kost maar 15 seconden dan kan het veel tijd/geld schelen.

Wat vinden jullie van dit idee en zijn er mensen die weten hoe je dit zou moeten programmeren? Ik kan zelf wel wat dingen aanpassen in de marco maar echt zelf programmeren is helaas niet aan mij besteed.

Code: Selecteer alles

sub change_tool
    ; only perform toolchange while not rendering
	if [#5397 == 0]
		; check tool in spindle and exit sub
		If [ [#5011] <> [#5008] ]
			;Switch off guard for tool change area collision

			TCAGuard off 

			;Check ZHeight comp and switch off when on, remember the state in #5019
			;#5051 indicates that ZHeight comp is on    
			#5019 = #5051
			if [#5019 == 1]
				ZHC off
			endif
			
			;brush up
			M55 P2
			;wait .5 second before reading brush up signal
			G4 P0.5
			;check is brush up signal is active
			M56 P2
			if [#5399 == 1]
				ErrMsg "ERROR: timeout waiting for brush up signal"
			Endif
			
			
			
			
			gosub spindle_off
			;Use #5015 to indicate succesfull toolchange
			#5015 = 0 ; Tool change not performed

			G49 ; set tool length compensation off
			
			
			
			if [ [[#5011> 32]  or [#5011 < 21]] and [#5011 <> 0] ]  Hoe tool nul toevoegen?
				errmsg "Please select a tool from 21 to 32 or tool 0." 
			else
				;Drop current tool
				If [[#5008] == 0] 
					GoSub DropTool0
				endif
				If [[#5008] == 21] 
					GoSub DropTool21
				endif
				If [[#5008] == 22] 
					GoSub DropTool22
				endif
				If [[#5008] == 23] 
					GoSub DropTool23
				endif
				If [[#5008] == 24] 
					GoSub DropTool24
				endif
				If [[#5008] == 25] 
					GoSub DropTool25
				endif
				If [[#5008] == 26] 
					GoSub DropTool26
				endif
				If [[#5008] == 27] 
					GoSub DropTool27
				endif
				If [[#5008] == 28]
					GoSub DropTool28
				endif
				If [[#5008] == 29]
					GoSub DropTool29
				endif
				If [[#5008] == 30]
					GoSub DropTool30
				endif
				If [[#5008] == 31]
					GoSub DropTool31
				endif
				If [[#5008] == 32]
					GoSub DropTool32
				endif
				
	  
				
				;Pick new tool
				if [[#5011] == 0]
					GoSub PickTool0
				endif
				if [[#5011] == 21]
					GoSub PickTool21
				endif
				if [[#5011] == 22]
					GoSub PickTool22
				endif
				if [[#5011] == 23]
					GoSub PickTool23
				endif
				if [[#5011] == 24]
					GoSub PickTool24
				endif
				if [[#5011] == 25]
					GoSub PickTool25
				endif
				if [[#5011] == 26]
					GoSub PickTool26
				endif
				if [[#5011] == 27]
					GoSub PickTool27
				endif
				if [[#5011] == 28]
					GoSub PickTool28
				endif
				if [[#5011] == 29]
					GoSub PickTool29
				endif
				if [[#5011] == 30]
					GoSub PickTool30
				endif
				if [[#5011] == 31]
					GoSub PickTool31
				endif
				if [[#5011] == 32]
					GoSub PickTool32
				endif
			   

			endif
						
			If [[#5015] == 1]   
				msg "Tool "#5008" Replaced by tool "#5011" G43 switched on"
				m6t[#5011]

				if [#5011 <> 0]
					G43  ;we use tool-length compensation.
				else
					G49  ;tool length compensation off for tool 0.
				endif
			else
				errmsg "tool change failed"
			endif
				
			;Set default motion type to G1   
			g1
			
			g53 g0 y3100
			;Switch on guard for tool change area collision
			TCAGuard on
			
			;brush down
			M54 P2
			
			;Check if ZHeight comp was on before and switch ON again if it was.
			if [#5019 == 1]
				ZHC on
			endif
		else
			msg "Tool already in spindle"
			#5015 = 1 ;indicate tool change performed
		endif    
    endif
EndSub      
     
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: freesbreuk controlle

Bericht door audiomanics »

Op zich niets mis mee, maar ik heb nog wel een paar kanttekeningen:
Als een frees breekt zal dat in 9 van de 10 gevallen vlak bij de collet zijn. Vaak zitten er aan het breukvlak een paar hele scherpe stukken die je toolsetter zouden kunnen beschadigen. Ik denk dus dat je de beweging van het meten van de toollengte misschien beter eerst uit de tooltable kan halen en dan bijvoorbeeld maximaal 1-2 mm dieper laten zakken. Als er dan nog geen hit geweest is, dan is er dus duidelijk iets mis met de frees en zit er mogelijk nog een stukje in het werkstuk.
Dan hoef je die halve plaat niet weg te gooien: je verwijderd eerst dat stukje uit je werkstuk, plaatst de nieuwe frees, Homed opnieuw, meet de toollengte en zet die in je tabel en vervolgens herhaal je de freesklus.
Als het echt een grote freesklus is en de frees is pas bijna aan het eind gebroken, dan zou je die freesklus in twee of drie delen kunnen opsplitsen en alleen voor die plaat alleen het laatste deel laten herfrezen.. Spaart je een halve plaat en wat tijd.
Je moet waarschijnlijk toch de plaat met de hand van de machine halen, dus kan je bij die handeling misschien ook meteen even de staat van de freesjes controleren en de plaat nog even laten liggen als er dus een freesje gebroken is.
Dan hoef je die routine dus helemaal niet te gebruiken en zolang de frees niet gebroken is zal je dus die extra tijd kunnen uitsparen.
Je kan het waarschijnlijk al zien aankomen: als de frees bot wordt zie je een behoorlijke toename in de bramen en als je een vermogensmeter op de machine hebt zie je ook dat het vermogen zal toenemen.. Stel dat je bij een nieuwe scherpe frees een gemiddeld vermogen ziet van 300W en je dan het vermogen ziet oplopen naar 500 ofzo, dan zie je al dat de frees het zwaar krijgt en dat bij 700W de frees kan breken. Dat zijn overigens ervarings getallen die per frees anders zijn.. Zelf maak ik regelmatig gebruik van die informatie en kan al bijna op de meter bepalen wanneer een frees de geest gaat geven.

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: freesbreuk controlle

Bericht door serum »

Hmm. In Fusion kan je dit eenvoudig oproepen door een losse NC te gebruiken. Maar waarom ben je uberhaupt bang voor freesbreuk? ik frees dergelijke dikte berken multiplex in 1 keer op volle diepte met 12m/min. Met een randafwerking om door een ringetje te halen. Weet niet wat voor werkstuk het is. Dergelijke tijden; 3d werk? Wellicht met kleine freesjes?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12034
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: freesbreuk controlle

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Is het niet te vereenvoudigen door aan het einde van de bewerking naar het meetpunt te gaan, daar naar de diepte gaan van het meetpunt (-0.1 of zo) en als er geen response van het meetpunt is gewoon de boel uitzetten. Hoef je niks lastig te rekenen of vergelijken. (zoaiets als : if input then ga-verder else M30 )
Ik heb ooit breukcontrole apparaatjes gezien die met een dun verenstalen draadje aan een micro switch werkten, als ie doorslaat is er geen frees. En zoals Audiomaniacs zegt, freesje breken meestal, dus dat lengte verschil is aanzienlijk.

@audiomaniacs, ik denk dat die freesbreuk op ervaring gebaseerd is. Jacala freest denk ik wel ettelijke pallets platen, dus daar zal het niet aan liggen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: freesbreuk controlle

Bericht door Jacala »

Hugo! Goed idee, veel eenvoudiger en slechts voor de wissels even 3 regels code inprogrammeren.

Slim.

Dit kan ik zo instellen in de post processor van vcarve. Ga ik vanavond even naar kijken! Dan maak ik 2 post processors, 1 met controle en 1 zonder (die heb ik al natuurlijk). Voor het juiste coördinaat kan ik gewoon de variabelen in de ini gebruiken. Ik zal er wat mee klooien en dan hier posten.


Serum: het zijn onderdelen van 100*200 mm met 4 verschillende frezen. Wat kamers (8mm negatieve 2 snijder van 22mm) wat boringen, sleuf van 3.2mm breed en de contour (8mm negatieve 2 snijder van 32mm).

Ik kom niet eens op 12 meter per minuut ivm de kleine vorm. De contour doe ik in 2 gangen, met een negatieve 8mm 2snijder durf ik niet echt direct de volle 24mm diep. Of heb jij andere ervaringen?
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: freesbreuk controlle

Bericht door DaBit »

Ik zou op vermogen het mooiste vinden. Geen/weinig vermogen=freesbreuk, teveel vermogen=frees versleten of anderzins wat mis. Frequentieregelaars kunnen vrijwel allemaal een spanningkje produceren dat een maat is voor de motorstroom (als het niet anders kan) of opgenomen vermogen (voorkeur). Kan Eding daar wat mee?

Maargoed, dat was de vraag niet. Als het alleen voor deze klus is zou ik simpelweg een probecyclus programmeren die een paar mm onder de normale toolsetter-activatie uitkomt.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: freesbreuk controlle

Bericht door serum »

Ik zou beginnen met de kamers als de onderdelen nog vastliggen; (met kamers bedoel je pockets die niet door en door zijn)? ik heb een aantal frezen in 8mm met een negatieve spiraal laten slijpen als 3 snijder waarop een chipbreaker zit. Dat werkt erg goed voor kameren omdat de chips mooi klein zijn. (de chipbrekertjes zitten op de 3 tanden op verschillende hoogte) Zijn het strakke vierkantjes die je moet frezen of zit er een contour op? In het eerste geval kan je het product dmv lijnen opdelen. Als er nog handmatig een chamfer aan de andere kant moet komen, kan je overwegen om een 0,8 mm materiaal te laten staan en het met een 10mm compressiefrees op 24,8mm diep uit te frezen op hoge snelheid, daarna de contouren er omheen en dan met een 8mm negatieve frees de laatste 0,8mm door te halen op hoge snelheid.. (of een 10mm frees als het een strakke rand moet zijn) met de 8mm frees heb je de 0,8x1mm rand nog staan.

Voor multiplex gebruik ik het liefst compressiefrezen; 25mm met een 10mm frees op volle diepte.

Dit is 40mm mpx, met die 10mm frees in 2 stappen; (28 en 12mm)

20646

Ik zou mij niet al te druk maken om freesbreuk. Misschien is het een idee om je carousel vol te zetten met freesjes waarvan jij denkt dat het mee mis kan gaan en dat je gedurende het frezen 4x op een plaat wisselt. In dat geval hoeft niet de hele plaat weg, maar max 1/4e.
Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: freesbreuk controlle

Bericht door Jacala »

Hoi serum! Je verhaal boven je afbeelding kan ik niet helemaal volgen.

Ik kan kijken of ik de contour in 1 gang kan doen, dat zou al veel tijd schelen.

Helaas is een 10mm frees te groot voor de vorm. Met een 8mm kan het prima maar dan ben ik dus bang dat de frees breekt in 1 gang ;)

Wellicht moet ik gewoon niet zo moeilijk doen en gewoon accepteren dat het nu eenmaal veel werk is dat lang duurt.
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: freesbreuk controlle

Bericht door serum »

Een 6mm frees gebruik ik tot 20,8 mm plaat (berken mpx met 2 kanten HPL beplakt) in 1 haal. Een 8mm frees moet met gemak de volle diepte aankunnen in 25mm. ik gebruik 14000rpm en 7m/min met een 6mm compressie frees.

Ik bedoel dat je voor het vastleggen van het werkstuk misschien eerst 23of 24mm kan doen en daarna de laatste 1 of 2mm. (of 0,8mm) aangezien het relatief kleine onderdelen zijn wil je ze goed vast kunnen houden op je vacuumbed. Die laatste mm of 2 kost minder kracht om door te frezen dan de eerste 23. En bij de eerste 23 weet ben je al voor het leeuwendeel door je materiaal heen en heb je nog altijd optimaal vacuum. Daarna de werkstukken slim losvrezen, dat ze zo lang mogelijk vastzitten aan het grootste deel dat het meeste vastligt. Op die manier kan je met relatief weinig vacuum (-150mbar) nog goed kleine onderdeeltjes losfrezen.

En eerst de pockets frezen in de werkstukken, zodat je na het losfrezen niet het risico loopt dat het werkstuk beweegt.
Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: freesbreuk controlle

Bericht door Jacala »

Hoi Serum!

Nu begrijp ik je. Leuk die verschillende ideeën. Mijn ervaring is juist dat de laatste gang vooral niet te dun moet zijn omdat je dan geen compact zaagselpakket in de sleuf hebt die het onderdeel op zijn plek houdt. Ik heb het hier wel over echt kleine onderdelen (50x50 mm uit 20 mm eik etc).

Of een negatieve of compressie frees dan beter is in deze situ moet ik proberen. Met beide frezen is mijn ervaring erg goed maar 24 mm in 1 keer doe ik zelden met dit soort klein spul. Als ik het betrouwbaar voor elkaar krijg zou het ongeveer een dag frezen schelen wat wel de moeite is :lol: Als ik je verhaal zo lees zou jij voor de compressiefrees gaan?

Waar haal jij je frezen eigenlijk of welk merk gebruik je? Ik gebruik altijd de VHM frezen van veldman. Ben ik erg tevreden mee.

Naast de 7000 berken blokken moet ik ook 28000 onderdelen uit plexiglas lasersnijden.......... :lol:
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: freesbreuk controlle

Bericht door serum »

Ja, het vastleggen van de onderdelen werkt ook door de dikke laag met spanen. Maar het is een combinatie; als je veel kleine onderdelen loshaalt uit 1 plaat en 8mm sleuven maakt, houd je op een bepaald punt weinig vacuum over. Ik heb goede ervaringen in mpx met compressiefrezen, maar ik weet niet hoe hoog het upcut deel is van die jij gebruikt. Ik zorg er doorgaans voor dat de op/downcut boven de 60%down/40%up verdeeld is, om de plaat alsnog naar beneden te duwen.

Ik laat mijn frezen op specificatie slijpen. uit HRC58 of 60 en de kleinere freesjes of die met chipbreakers met een DLC coating afwerken. Ben er even mee zoet geweest voordat ik een fijne/betrouwbare leverancier had, maar ondertussen heb ik mijn eigen label met freesjes :) (oa een 10mm met een 3,5mm upcut deel, welke weer geschikt is om redelijk ondiep pockets te maken in muliplex, erg handig voor mijn meubelen). Heb eigenlijk nooit overwogen om erin te gaan handelen in die freesjes, Ik zocht op een bepaald punt wat specifieke freesjes en ben zo gaan zoeken. (en heb ook wel wat missers achter de kiezen) Een mix tussen stijfheid, snijhoek en de dikte van de ziel om een stevige voeding per tand aan te kunnen, zonder dat de ziel tegen het materiaal aangeduwd wordt en daardoor snel opwarmt

Ik heb je eerder positief gehoord over Veldman; wanneer je gewend bent aan feeds en speeds, en daar een bepaald voorspelbaar resultaat mee haalt is het toch goed?

Dat klinkt als een serieuze klus! 7000 stuks. Oef!! Ik kreeg pal voor de crisis een grote aanvraag van een hotel voor massief eiken, 6m3 aan latjes.
Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: freesbreuk controlle

Bericht door Jacala »

Daar heb je ook wel weer gelijk in natuurlijk. Het werkt goed dus blijf er bij.

Ik vindt het alleen ook erg belangrijk om om de zoveel tijd eens kritisch naar mijn gewoontes te kijken, wellicht zijn ze ondertussen achterhaald en voor verbetering vatbaar.

We gaan gewoon die contour in 1 gang proberen. We zien wel of het goed gaat, wellicht scheelt het een dag frezen, wellicht kost het een freesje en wordt mijn voorgevoel bevestigd ;)

Het is wel een leuk project waarbij dus elke seconde besparen op een onderdeel zich heel snel uitbetaald in uren minder werk. Dus elke efficiëntieslag is grote winst.

Ander puntje waar je wellicht een goed idee over hebt. In het object zit een pocket van 90x33mm die op 17mm diepte met een negatieve 2 snijder 8mm diameter/22mm lang wordt gefreesd in 1 gang op 18K RPM met 5000mm/min. Omdat de pocket zo klein is kan de machine niet heel veel meer snelheid maken. Soms blijven er wat vezels op de wanden van de pocket zitten. Hoe kom ik hier vanaf? Kwestie van het toerental verlagen of klopt mijn gedachtegang dan niet?
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: freesbreuk controlle

Bericht door serum »

Frees je die pockets conventioneel of klimmend? Ervaring met MPX is dat conventioneel altijd de mooiste randwafwerking heeft.

Hebben die pockets een R4 nodig? kan je er geen grotere frees voor pakken?
Ik zou een sleuf van 90x33 over de lengte uitfrezen, dan kan je de grootste stappen maken qua verspaning. Net even gekeken; in fusion kom ik uit op een ramp van 20 graden en dan met een overstap van 5 mm (meer heeft geen zin, omdat de frees van 8mm gewoon een aantal keer op en neer moet) met 5 of 8mm overstap kom ik in beide gevallen met een 5m/min uit op 22 sec bewerkingstijd met een 8mm frees. maar ik heb geen idee wat de acceleratie is van jullie machine? 1000mm/s2 oid? Gebruikt hij servo's of stappenmotoren?
Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: freesbreuk controlle

Bericht door Jacala »

Hoi Serum!

Hij draait op Yaskawa servo's icm met Eding CNC. Geen perfecte combinatie qua snelheid maar wel erg stabiel en eenvoudig. De pockets hebben helaas inderdaad R4 nodig ivm de pcb die er in komt.

De acceleratie van de machine staat laag (500mm/s2) en ik moet eerlijk toegeven dat ik mij hier nooit aan gestoord heb. Het staat al eeuwen op mijn lijst om eens goed naar te kijken maar bij hogere snelheden krijg ik last van overshoot. Nu moet ik toegeven dat ik bepaalde instellingen van de Yaskawa's na 2 jaar nog steeds niet gecontroleerd heb maarja ;) dat is weer een ander verhaal.

Ik heb de vraag over de interne radius bij de klant neergelegd en duik even de yaskawa manual in om te kijken hoe het ook alweer zat met de remweerstanden en hun instellingen.
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
Plaats reactie