Heb wat hulp nodig om een eerste werkstuk te maken

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Heb wat hulp nodig om een eerste werkstuk te maken

Bericht door Ballegooijen »

Ik zie op de foto dat je X en Y precies andersom hebt dan gebruikelijk. Nu hoeft dat geen probleem te zijn maar kan wel de verschillende adviezen door elkaar heen gooien en/of onduidelijk maken. Zorg in ieder geval dat je dit voor jezelf goed op een rijtje hebt.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Heb wat hulp nodig om een eerste werkstuk te maken

Bericht door Kjelt »

Ja inderdaad als de foyo je home positie 0,0 machine coordinaat is zoals we vorige keer hebben besproken, dan is je negatieve limiet 0 en je positieve limiet de andere waarde voor de X en Y as.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Heb wat hulp nodig om een eerste werkstuk te maken

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 19 apr 2020 12:12 Ja inderdaad als de foyo je home positie 0,0 machine coordinaat is zoals we vorige keer hebben besproken, dan is je negatieve limiet 0 en je positieve limiet de andere waarde voor de X en Y as.
Beginnen we weer? Je home positie is niet per definitie je 0,0 machine coördinaat. (jij mag zelf weten wat je invult in de machine parameters, als het verschil tussen min en max maar gelijk is aan het bereik van je machine)
Hij heeft gewoon zoals ie voor de machine staat het assenkruis juist liggen. (zoals Audiomaniacs het volgens mij ook promoot)
Waar je werkstuknulpunt ligt bepaalt waar je freest.
Machine assen lopen gewoon de juiste richting op, dus daar hoeven we het niet meer over te hebben.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Heb wat hulp nodig om een eerste werkstuk te maken

Bericht door Ballegooijen »

hugo stoutjesdijk schreef: 19 apr 2020 15:34
Kjelt schreef: 19 apr 2020 12:12 Ja inderdaad als de foyo je home positie 0,0 machine coordinaat is zoals we vorige keer hebben besproken, dan is je negatieve limiet 0 en je positieve limiet de andere waarde voor de X en Y as.
Beginnen we weer? Je home positie is niet per definitie je 0,0 machine coördinaat. (jij mag zelf weten wat je invult in de machine parameters, als het verschil tussen min en max maar gelijk is aan het bereik van je machine)
Hij heeft gewoon zoals ie voor de machine staat het assenkruis juist liggen. (zoals Audiomaniacs het volgens mij ook promoot)
Waar je werkstuknulpunt ligt bepaalt waar je freest.
Machine assen lopen gewoon de juiste richting op, dus daar hoeven we het niet meer over te hebben.
Ik zeg ook niet dat het fout is !! Maar je moet voor jezelf wel heel goed weten wat je aan het doen bent!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Heb wat hulp nodig om een eerste werkstuk te maken

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 19 apr 2020 15:34
Kjelt schreef: 19 apr 2020 12:12 Ja inderdaad als de foyo je home positie 0,0 machine coordinaat is zoals we vorige keer hebben besproken, dan is je negatieve limiet 0 en je positieve limiet de andere waarde voor de X en Y as.
Beginnen we weer? Je home positie is niet per definitie je 0,0 machine coördinaat. (jij mag zelf weten wat je invult in de machine parameters, als het verschil tussen min en max maar gelijk is aan het bereik van je machine)
Hij heeft gewoon zoals ie voor de machine staat het assenkruis juist liggen. (zoals Audiomaniacs het volgens mij ook promoot)
Waar je werkstuknulpunt ligt bepaalt waar je freest.
Machine assen lopen gewoon de juiste richting op, dus daar hoeven we het niet meer over te hebben.
Hugo ik ben de vorige keer bij hem langs geweest dus je wilt even wat extra informatie hebben voor je conclusies gaat trekken.

Zijn home sensor wordt getriggerd door een ingefreesde gleuf van de fabrikant over de hele lengte van de as behalve de uiterste uiteindes.
Dit wil zeggen dat hij zijn sensor moet inverteren en dat deze op de uiterste mechanische positie van beide assen aktiveert. Dat was zijn vorige probleem, bij het homen stopten de motoren niet op tijd en schoot deze tegen de mechanische eindstop aan wat een erroropleverde.
Dat is nu opgelost door wat acceleratie waardes te veranderen.
Dus situatie toenik de vorige keer hem verliet is dat we linksonder voor 0,0 noemden en dat kwam overeen met zijn machine homingpositie.
Natuurlijk kun je dit anders doen maar dit is hoe het was.
Als na het homen linksvoor 0,0 is dan is dat de negatieve limiet tenzij je de assen andersom neemt en de beweging naar rechts negatief is maar dat is hier niet het geval. De beweging naar rechts is zoals ook op de foto staat positief en dus zal de positieve limiet niet 0 moeten zijn maar de wat was het 1250.

Dus ja de assen staan zeker goed ook de homing position alleen de limieten zijn net omgedraaid.

Laten we hem nu aub niet verder en nog meer in de war brengen door alle theoretische opties die hier nu niet van toepassing zijn op tafel te gooien.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Heb wat hulp nodig om een eerste werkstuk te maken

Bericht door andrefc101 »

Kjelt schreef: 19 apr 2020 16:01 Laten we hem nu aub niet verder en nog meer in de war brengen door alle theoretische opties die hier nu niet van toepassing zijn op tafel te gooien.
Volgens mij doe jij dat juist! Hij heeft het totaal niet over homen gehad!!
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Heb wat hulp nodig om een eerste werkstuk te maken

Bericht door Kjelt »

Als je negatieve limiet op 1250 staat en je positieve limiet op 0 dan kun je geen enkele beweging maken en zeker geen programma executeren omdat je dan een violation krijgt en dat is precies wat er nu gebeurt, toch ?
Dus limieten aanpassen.
Joggen naar het werkstuk
op je werkstuk XYZ zeroen
Dan je programma laden
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Heb wat hulp nodig om een eerste werkstuk te maken

Bericht door andrefc101 »

Kjelt schreef: 19 apr 2020 16:38 Als je negatieve limiet op 1250 staat en je positieve limiet op 0 dan kun je geen enkele beweging maken en zeker geen programma executeren omdat je dan een violation krijgt en dat is precies wat er nu gebeurt, toch ?
Ik (en ook diverse anderen volgens mij) ging er van uit dat de machine gewoon goed draaide.... wanneer de limits niet goed staan kun je nog niet eens joggen zonder dat hij in alarm schiet.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Heb wat hulp nodig om een eerste werkstuk te maken

Bericht door Kjelt »

Nou de vorige keer paar maanden geleden was net het homen gelukt.

Dat zou betekenen dat de limits geignored worden omdat ze verkeerd omstaan?
Dat moet ik even checken met de simulatie. Wordt vervolgd.
Welke machine limiet violation wordt er door de gcode dan overtreden want dat kan ik niet goed zien, dat zou dan de zas moeten wezen.

Vervelende is dat ik best even weer langs wil rijden om het goed te zetten voor hem maar Belgie is in complete lockdown, kan de grens niet eens over.

Hij zou eerst even de basis willen leren dus eerst maar eens een simpel vierkantje, leten hoe alles nu precies werkt. Niet meteen een vcarve werkstuk en dan denken dat het de eerste keer meteen goed gaat.
In 2004 ofzo toen ik mijn eerste cnc machine had ging de frees meteen loodrecht 2 cm het werkstuk in :lol: wat baalde ik toen, de machine een maand niet aangeraakt, dus ik snap heel goed hoe frustrerend het nu voor hem is en wil hem graag helpen en anderen hier ook maar we zullen het stapje voor stapje willen doen want hij is echt een beginner en daar is niets mis mee.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Heb wat hulp nodig om een eerste werkstuk te maken

Bericht door andrefc101 »

Het grappige van deze discussies is altijd dat iedereen reageert, behalve de ts ‘er. Mij leek het dat hij vergeet om na het homen het werkstuk te nullen, en daar hebben we nog steeds geen uitsluitsel over! Het gisgehalte wordt erg hoog zo ;-)
Nederbelg
Berichten: 168
Lid geworden op: 22 mei 2013 17:17
Locatie: Hamont-BE (vlakbij Budel)

Re: Heb wat hulp nodig om een eerste werkstuk te maken

Bericht door Nederbelg »

Het is vrijdag gelukt om een eerste werkstukje te maken. Dat was in populieren multiplex, dus het resultaat was nog niet briljant, maar de machine doet nu in ieder geval wat ik wil :)
Ik had helaas niet eerder tijd om te reageren. Het probleem zat inderdaad in het Aspire toolpath en niet in de instellingen van Eding.

Iedereen enorm bedankt voor de hulp.

Ik ga nu eerst een afzuiging maken, want het was nu al een puinhoop van een klein werkstukje ;)

Als iemand toevallig nog een goed ontwerp heeft liggen dat goed past op een 62mm hals van een china air-cooled spindle, houd ik mij aanbevolen!

Mvg,

Michel
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Heb wat hulp nodig om een eerste werkstuk te maken

Bericht door Kjelt »

Goed om te horen Michel dat het gelukt is.

Kijk eens naar een dustdeputy cycloon, scheelt veel stofzuigerzakken ;-)
Nederbelg
Berichten: 168
Lid geworden op: 22 mei 2013 17:17
Locatie: Hamont-BE (vlakbij Budel)

Re: Heb wat hulp nodig om een eerste werkstuk te maken

Bericht door Nederbelg »

Kjelt schreef: 19 apr 2020 17:07 Goed om te horen Michel dat het gelukt is.

Kijk eens naar een dustdeputy cycloon, scheelt veel stofzuigerzakken ;-)
Die heb ik al. Ik moet alleen de afzuigvoet voor op de frees en de kast om de machine heen nog maken. De bedoeling is om een kast met onderdruk te maken zodat 95% van het stof naar buiten gaat.
Plaats reactie