EdingCNC: homing routine werkt gedeeltelijk

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: EdingCNC: homing routine werkt gedeeltelijk

Bericht door Caesar »

UPDATE, het is opgelost!

Vanochtend toch even contact gezocht met EdingCNC en ik kreeg eigenlijk na mijn emailtje meteen reactie met de oplossing.

De oorzaak was dat ik de sensor config moest omdraaien: in setup page HomeInputSenseLevel van 0 naar 1. Ik snap nog niet helemaal waarom hij verkeerd stond en waarom bij homen dit gedrag werd veroorzaakt, maar beste tip die ik kan geven: na bouwen/installeren druk de knop 'Auto Detect Polarity' in. Dan worden de sensoren automatisch goed ingesteld.

In mijn geval was het homen eigenlijk al de 2e fase van het homen: het terug joggen. Daarom dat mijn snelheid ook zo hoog stond, omdat hij dat maar op 10% van de autoriteit doet. Deze dus ook terug geschroeft. Dat verklaart dus ook die hoge waarde in mijn lijstje.

Volledigheidshalve hier de reactie van EdingCNC:
Als de 2e beweging bij homen niet gebeurt, dan denkt de software terwijl de machine in het machine bereik staat (niet op de sensor) dat de sensor al is geactiveerd, want dan doet hij alleen de 2e beweging.

De eerste beweging gaat met 100% snelheid (Home Vel/Dir), de tweede beweging met 10% snelheid.

Wat er dus in eerste instantie fout staat is de homeSenseLevel, als in het IO scherm het lampje geel word bij activeren, dan moet de home senselevel op 1 staan ipv 0. Uiteraard dien je dan wel ook de homeRichting weer om te draaien ander start de homing verkeerd om.
Verder: de beweging die je nu ziet is de tweede beweging met 10% snelheid, dus ik zou de home vel/dir nu op 19 zetten ipv -196 anders ga je veel te snel!
PS. Door te drukken op de rood gemarkeerde knop hieronder worden de homeSense level en ESTOP automatisch goed gezet, wel eerst de machine in het werkbereik zetten, van de sensors af dus.
Bedankt voor jullie input. Ik zocht het in de totaal verkeerde hoek, de sensors had ik nooit als boosdoener gezocht. Maar goed, al doende leert men :)
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: EdingCNC: homing routine werkt gedeeltelijk

Bericht door audiomanics »

Zoals wel vaker: van schade en schande wordt men wijs, al doende leert men enz. Denk je dat er hier iemand is waarbij het de eerste keer meteen allemaal goed ging? Nou, Arie misschien :lol:

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: EdingCNC: homing routine werkt gedeeltelijk

Bericht door Kjelt »

Ik heb er gisteren nog wel aan gedacht maar aangezien het leek te werken verder niet meer bij stil gestaan.
Mooi dat het opgelost is in ieder geval 8)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: EdingCNC: homing routine werkt gedeeltelijk

Bericht door hugo stoutjesdijk »

audiomanics schreef: 31 mar 2020 16:55 Zoals wel vaker: van schade en schande wordt men wijs, al doende leert men enz. Denk je dat er hier iemand is waarbij het de eerste keer meteen allemaal goed ging? Nou, Arie misschien :lol:

Kees
Niet zo moeilijk als je geen home schakelaars op je machine hebt. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: EdingCNC: homing routine werkt gedeeltelijk

Bericht door keesfrees »

Voor mijn begrip en duidelijkheid, de machine loopt naar de schakelaar toe, "ziet" die en gaat dan weer een stukje terug ?
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: EdingCNC: homing routine werkt gedeeltelijk

Bericht door benkr »

keesfrees schreef: 31 mar 2020 20:59 Voor mijn begrip en duidelijkheid, de machine loopt naar de schakelaar toe, "ziet" die en gaat dan weer een stukje terug ?
Ja, de machine loopt naar de schakelaar, gaat dan afremmen (en loopt er dus voorbij) gaat dan terug (vaak langzamer) en stop op het moment dat de schakelaar weer verbreekt.
Bij tandemhomen doet de machine dat eerst voor de ene kant, er wordt gereageerd op b.v. de home switch aan de linkerkant, dan nog een keer voor de andere kant waarbij er wordt gereageerd op de home switch van de rechterkant.
Daarna krijg je als het goed is de kans om een offset tussen die beide home posities in te geven en wordt dan vooraan je portaal naar die nulpunten bewogen.
Die offset compenseert het verschil tussen beide home switches, ofwel stel je op die manier je portaal recht en haaks.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: EdingCNC: homing routine werkt gedeeltelijk

Bericht door keesfrees »

Dankjewel Ben,
benkr schreef: 31 mar 2020 22:29. . . gaat dan terug (vaak langzamer) en stop op het moment dat de schakelaar weer verbreekt.
Dan vraag ik me af of dat echt anders is dan toen ik er problemen mee had, ik had last van een net wel / net niet schakelende schakelaar omdat er geen veiligheids-afstand werd genomen.

Het is al weer jaren terug dat ik het probleem oploste zoals ik eerder beschreef, in de laatste releas notes zie ik met zoekterm "homing" wel het eea "recent" gemeld.
Maar daar weet ik de details niet van.

Ik ga er weer eens mee experimenteren, toentertijd heb ik Bert verteld en laten zien hoe mijn oude besturing dat doet, uitstekend nl. Ik vond daar toen niet erg veel gehoor voor en heb het zelf "opgelost" voor zo ver mogelijk. Dus het zal mij benieuwen of er veel verbeterd is.
Plaats reactie