EdingCNC: homing routine werkt gedeeltelijk

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

EdingCNC: homing routine werkt gedeeltelijk

Bericht door Caesar »

Ik ben op dit moment bezig om een portaal frees op te bouwen op basis van EdingCNC met een CNC720 controller kaartje. Op zich ben ik comfortable met de elektronica en EdingCNC maar ik lijk nu een probleem te hebben, wat OF een hele domme fout van mij is, OF misschien een bug/instelling waarvan ik niet op de hoogte ben.



Alle 3 de assen (portaal frees niet in tandem opstelling) werken met een PNP schakelaar die netjes gedetecteerd word op de IO pagina van EdingCNC (4.03.49, d.d. de nieuweste).

Als ik het homing process selecteer, dan wel via de home knop, of in de MDI 'home x' (danwel y, z) gaat de spindle richting de home sensor. Eenmaal bij de sensor aangekomen stopt hij, maar hij jogged dan niet terug om de sensor te 'deactiveren'.

Het gevolg hierdoor is dat na homen alle 3 de sensors actief zijn/blijven (hij stopt alleen, jogged niet terug) en reset dan ook niet de homing waarde van de machine coordinaten. Dit heeft natuurlijk weer tot gevolg dat ik niet kan joggen met mijn jogwiel, maar ook dat de machine limieten niet gerespecteerd worden.

Als ik opnieuw home, dan gaat het bed op desbetreffende as netjes naar 'de veilige/open zijde', om vervolgens weer terug te draaien naar de homing sensor totdat deze weer actief is.

Ik heb het volgende gecontroleerd:

-richting van de motoren staat goed: + richting creert een positive increment van machine/werk coordinaten
-richting van homen staat goed: als het bed/spindle in hetmidden staat, dan gaat hij tijdens homen richting homing sensor totdat de homing sensor actief is
-home Vel/Dir is ingevuld met een geschikte home snelheid (in dit geval even 50)
-home sensors komen overeen met de juiste as: home 1 = X, home 2 = Y, home 3 = Z
-home sensors werken: op de IO pagina zie ik bij desbetreffende sensor het bolletje geel worden als de sensor actief is (dan wel via het bed, dan wel een metaal voorwerp ervoor)
-home position velden zijn ingevuld
-ik kan in de macro.CNC wel de subroutine vinden voor homen, maar niet de daadwerkelijk G-codes. Ik kan dus niet controleren of de home routine wel volledig is (terug joggen totdat sensor inactief is, machine coordinaten inladen zoals ingevuld in het 'home position' veld op de settings page.
-met 'homing mandatory' uitgevinkt werkt alles naar behoren en werken alle richtingen zoals verwacht, maar jogging blijft niet werken zolang het bed over de home sensors blijft staan na homen.
-Als ik wil joggen met de sensor nog actief, krijg ik 'Axis positions not within limits'; als ik dan via MDI of via virtuale jog pad het bed van de sensors haal, kan ik wel joggen.
-ik krijg geen homing report (hoeveel steps gemist etc)

Zie onderstaande plaatjes.

Mijn BF25 met een CPU5A4E doet dit wel en dit is nooit een probleem geweest.

Ik heb al de CNC.ini gewisseld met die van de BF25, maar omdat mijn BF25 op 4.02 werkt zijn die niet compatibel en werken de drives niet als ik die ini in 4.03 laadt. Ik heb 4.03 ook geinstalleerd voor de BF25 (andere PC) en daarbij werkt het homen wel.

Mis ik nou een instelling dat bij homen de sensors vrij gejogged moeten worden, is er toch een of ander conflict m.b.t. de setup van de assen en richtingen, ondanks dat alles werkt.

zie deze plaatjes:

Homing complete (alles beweegt ook zoals verwacht:)

AfbeeldingHome complete

Axis positie fout als ik wil joggen direct na homen:

AfbeeldingAxis not in limit

En mijn settings (page 1 en 2)

AfbeeldingSettings1

AfbeeldingSettings2
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: EdingCNC: homing routine werkt gedeeltelijk

Bericht door audiomanics »

Vul bij de homepositie velden eens 0 in... Vind je niet dat je wel er hard homed? (bijna 12 meter per minuut).. Zeker met een acceleratie van slechts 350mm/sec^2 heb je een leuk stuk nodig om tot stilstand te komen.. ik gok zo'n halve meter..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Kjelt
Donateur
Berichten: 6313
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: EdingCNC: homing routine werkt gedeeltelijk

Bericht door Kjelt »

Even voor de zekerheid je hebt op de pcb ook de jumpers op pnp gezet?
En de sensoren werken op 24V?

Dat zal wel anders zouden de sensoren niet activeren.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6313
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: EdingCNC: homing routine werkt gedeeltelijk

Bericht door Kjelt »

Oh wacht eens je zit waarschijnlijk in the "dead zone" te werken.
Als je homed met een minteken dan begin je dus op een positievere positie.
MAAR je homepositie staat gelijk aan de max limit positie, dat kan helemaal niet.
Zie ook de Eding manual je sensor moet altijd aktief zijn in de dead zone, dus voorbij de homesensor tijdens homen.
Kortom je moet het even uit tekenen.
OF de homepositie is bv 0 en je max limit is 685 en je min limit is iets bv -20 dan klopt het weer wel.
OF je draait het om en je homepositie is 685 en min limit bv 0 maar dan moet je + als homingdir invullen.
En wat Audiomanics zegt, je homing snelheid is bizar hoog, bij mij staat ie nu op 20.

19270
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: EdingCNC: homing routine werkt gedeeltelijk

Bericht door Caesar »

Kjelt, ik denk dat je gelijk hebt, maar ik kom er niet uit. Ik heb n.a.v. je tekening en je feedback (het leek me heel logisch wat je schreef) zitten spelen afgelopen uur, maar blijft toch niet werken.

Zie bijgevoegde foto van de portaal. Belangrijk om te beseffen dat van deze portaalfrees, de X-as het bed beweegt, maar de Y-as de portaal. Zoals de assen nu staan, staat hij op zijn 'home' positie: zowel X, als Y sensors zijn nu actief.

Wat ik stapsgewijs heb gedaan (geldt zowel voor X- als Y as): maar X-as als voorbeeld:

1. eerst gekeken of de as de juiste richting op draait m.b.v. de jog pad in EdingCNC. Als ik 'X+' in druk moet het bed naar links bewegen (gezien zoals op de foto). Want je druk t X+ in om de frees t.o.v. het werktstuk naar rechts te verplaatsen. Daar volgt uit dat de voeding positief moet zijn; anders draait in joggen de motor de verkeerde kant op (heb ook al de coils omgewisseld om te testen)
2. Vervolgens moet het bed in de richting van een grotere X-waarde homen (want in de home positie zit je uiterst rechts t.o.v. het werkstuk); ik kan dat alleen doen door de een negatieve homing direction in te vullen: een positieve gaat de verkeerde kant op.
3. Als het bed in zijn homing positie is aangekomen, komt dat overeen met positie X = 685mm
4. Als het bed in zijn homing positie is aagenkomen, is de positieve limiet 685 lijkt me en de negatieve nul.

Ik denk dat je me in de juiste richting helpt, maar toch begrijp ik niet wat ik fout doe. Ik kijk er ongetwijfeld overheen, maar ik zie niet wat.

M.b.t. de snelheid: de X- en Y-as zijn uitgevoerd met een imperische draad: 1 omwenteling geeft 2.54mm. Ik wil echter de machine niet in Inch configureren omdat ik in mm's wil werken plus dat de Z-as een metrische kogelomloop zal worden. Volgens mij komen daar redelijk afwijkende waardes vandaan. Want het homen gaat eigenlijk op redelijk normale snelheid (iets sneller dan mijn BF25).

Zie plaatje van de portaal:

AfbeeldingIMG20200330203522
Kjelt
Donateur
Berichten: 6313
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: EdingCNC: homing routine werkt gedeeltelijk

Bericht door Kjelt »

Ok dat maakt het wat duidelijker maar ook lastiger omdat je gespiegeld moet redeneren.

Ik denk eigenlijk dat je dan wel goed bezig bent, enigste dat ik me afvraag is of de software in de beveiliging schiet op het moment dat je op 685 aankomt.
De vraag die ik heb is: kan het bed nog net iets verder naar links als hij op de homepositie staat, oftewel heb je nog 5 a10mm extra speling ?
Zo ja zet dan de Positive Limit op die iets hogere waarde en je homesnelheid omlaag zodat hij niet doorschiet.

Zonder extra speling komt hij namelijk op 685 en stopt meteen want hij zit dan op zijn max limiet, de software stopt dan maar weet niet zeker of dit ook tijdens homen geldt want hij weet natuurlijk nog niet waar hij zich precies bevind dan.
keesfrees
Berichten: 3114
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: EdingCNC: homing routine werkt gedeeltelijk

Bericht door keesfrees »

Caesar schreef: 30 mar 2020 18:48Mis ik nou een instelling dat bij homen de sensors vrij gejogged moeten worden
Daar ben ik jaren terug ook tegen aan gelopen, ik kan het betreffend onderwerp zo snel niet vinden maar het is erg eenvoudig, ik geef na elke home actie een instructie ga naar -20.
Dus home X en dan X-20, en dan Y enz.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6313
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: EdingCNC: homing routine werkt gedeeltelijk

Bericht door Kjelt »

Kijk ook nog even in de output window van Eding onder de grafische zwarte vierkante display, daar geeft hij als regels tijdstip en dan allerlei informatie tijdens het homen.
Staat daar nog iets tussen dat opvalt ?
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: EdingCNC: homing routine werkt gedeeltelijk

Bericht door Caesar »

Ik heb ondertussen nog even wat zitten pielen.

Ik houdt het even als voorbeeld alleen bij de X-as, maar waar ik achter ben gekomen is het volgende:

homen;

1. bed gaat naar links totdat sensor actief is.
2. bed stopt, jogt niet terug naar de vrije zone
3. Machine coordinaten worden niet naar de 685 gezet
4. als ik nu met jogpad het bed naar rechts verplaats (de vrije zone in dus); dan wanneer de sensor uitschakelt; springt het machine coordinaat naar 685mm.
5. Eenmaal in de vrije zone, werkt alles naar behoren; jogpad, jogwiel, MDI, bed beweegt dan ook netjes (door de juiste software begrenzing) tussen 0 en 685mm.


M.a.w. het lijkt echt dat de Home-routine maar half werkt: niet terug joggen totdat switch uit staat en dan dus machine coordinaat op 685mm zetten.
De vraag die ik heb is: kan het bed nog net iets verder naar links als hij op de homepositie staat, oftewel heb je nog 5 a10mm extra speling ?
Hij staat nu op negatief 2mm
Daar ben ik jaren terug ook tegen aan gelopen, ik kan het betreffend onderwerp zo snel niet vinden maar het is erg eenvoudig, ik geef na elke home actie een instructie ga naar -20.
Dus home X en dan X-20, en dan Y enz.
Daar zeg je me wat, want ik kan me in een donker verleden herinnern dat ik dit misschien ook in de routine van mijn BF25 heb veranderd...............doe jij het handmatig, of heb je de homing routine aangepast zodat dit standaard is?

Kan iemand bevestigen dat het standaard is dat EdingCNC in de homing routine de sensor opzoekt en dan terug jogged totdat de sensor uit is en dan de machine coordinaten op de ingestelde waarden zet?
Kijk ook nog even in de output window van Eding onder de grafische zwarte vierkante display, daar geeft hij als regels tijdstip en dan allerlei informatie tijdens het homen.
Staat daar nog iets tussen dat opvalt ?
Nee daar staat niets tussen. Er staat simpelweg hetzelfde als tijdens het homen van mijn BF25. Ook worden de machine coordinaten rechts boven van zwarte tekst naar witte tekst na homen.

Alles lijkt simpelweg te hangen aan het feit dat hij niet wegloopt van de sensor na het homen, om het nulpunt/thuis punt te definieeren
Laatst gewijzigd door Caesar op 30 mar 2020 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6313
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: EdingCNC: homing routine werkt gedeeltelijk

Bericht door Kjelt »

Caesar schreef: 30 mar 2020 21:41 Kan iemand bevestigen dat het standaard is dat EdingCNC in de homing routine de sensor opzoekt en dan terug jogged totdat de sensor uit is en dan de machine coordinaten op de ingestelde waarden zet?
Ja dat doet hij bij mij wel.

En met extra speling bedoel ik aan de andere kant dus kun je bv de Pos Limit op 690 zetten?
keesfrees
Berichten: 3114
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: EdingCNC: homing routine werkt gedeeltelijk

Bericht door keesfrees »

Caesar schreef: 30 mar 2020 21:41 of heb je de homing routine aangepast zodat dit standaard is?
In de macro direct na de home instructie, per as, 3 x dus.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: EdingCNC: homing routine werkt gedeeltelijk

Bericht door Ballegooijen »

Kan iemand bevestigen dat het standaard is dat EdingCNC in de homing routine de sensor opzoekt en dan terug jogged totdat de sensor uit is en dan de machine coordinaten op de ingestelde waarden zet?
Bij mij doet hij dat wel.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: EdingCNC: homing routine werkt gedeeltelijk

Bericht door Caesar »

Ik ga morgen even kijk naar de subroutine in mijn BF25, kjiken of ik dat zelf erbij gezet heb destijds. Het is nu te koud om nog te klussen in de schuur, maar morgen ga ik meteen verder.

Is er een manier om de gehele subroutine 'homen' te bekijken. In de macro.ini vind ik wel de aanroep voor de subroutine, maar niet de daadwerkelijk g-code/if then else code. Misschien dat ik daar wat wijzer uit kan worden.
keesfrees
Berichten: 3114
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: EdingCNC: homing routine werkt gedeeltelijk

Bericht door keesfrees »

Ik moest even creatief zijn met zoeken :
viewtopic.php?f=39&t=14448#p159465
Plaats reactie