Eding CNC 5A cnc motoren willen niet bewegen

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Eding CNC 5A cnc motoren willen niet bewegen

Bericht door keesfrees »

En nu staat er links boven in het scherm geen SIMULATION meer.
Want dat was het euvel dus.

DIt voor een ieder die hier ook nog tegen aan gaat lopen en dit bericht tegen komt.
Ziggy
Berichten: 87
Lid geworden op: 22 feb 2007 07:24
Locatie: H'sluis

Re: Eding CNC 5A cnc motoren willen niet bewegen

Bericht door Ziggy »

Ja, dar klopt.
Je moet wel de aanmelding voor ethernet door lopen, dan de simulatie naar auto zetten(gaat ook al eerder), en dan in NET het vinkje zetten.
Opnieuw opstarten, homen en resetten. En de bewegingen doen het, wel even tunen.

Groetjes

Ziggy
J_B
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 aug 2020 14:17

Re: Eding CNC 5A cnc motoren willen niet bewegen

Bericht door J_B »

Beste leden,

ik ben momenteel bezig een Sorotec besturing aan het afbouwen voor mijn CNC en heb een gelijkaardig probleem als Ziggy, mijn motoren draaien niet. Echter, mijn laptop communiceert wel met de CPU (CPU5A4E), en deze communiceert het breakout board. Bij het opstarten van Eding kan ik dus mijn drivers enablen en komen de motoren onder stroom. Maar wanneer ik probeer te homen of te joggen gebeurt er niets. Ik heb intussen alle verbindingen tussen de CPU en het breakout bord, en tussen het breakout-bord en de driver doorgemeten. Die zouden prima moeten zijn. Ook het bedradingschema van de motoren heb ik nog eens doorgemeten, en lijken me correct aangesloten (zie ook figuur hieronder). Voor de rest heb ik voorlopig weinig veranderd in de settings in Eding: 320 stappen per mm, bereik -300/+300, eindschakelaars staan uit. Wellicht heb ik heel evidents over het hoofd gezien, maar ik zie zo niet direct wat de volgende stap is in het troubleshooten. Iemand enige suggestie?

groeten,

Jan

22517
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Eding CNC 5A cnc motoren willen niet bewegen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Wel de juiste pinnen toegewezen voor de step en dir signalen?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
J_B
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 aug 2020 14:17

Re: Eding CNC 5A cnc motoren willen niet bewegen

Bericht door J_B »

Die lopen via een ethernet kabel vanuit het break-out board naar dat printplaatje met connector die in de terminal op de driver geschroefd zit (zie foto). De oriëntatie komt overeen met de instructie van Sorotec, dus tenzij de printplaat verkeerd is, zouden die aansluitingen correct moeten lopen.

groeten,

Jan
J_B
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 aug 2020 14:17

Re: Eding CNC 5A cnc motoren willen niet bewegen

Bericht door J_B »

Intussen van Sorotec antwoord gehad: hun breakout board verhindert het bewegen van de motoren zolang de noodstop niet aangesloten is.
Daarmee is dit dus ook van de baan :-)
Plaats reactie