Specs van charge pump signal CNC760 board

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Specs van charge pump signal CNC760 board

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 17 mar 2020 23:07 De <10Hz blijf ik vaag vinden daar hoort een range bij.
Ik kan me voorstellen dat hier een soort spraakverwarring heeft plaatsgevonden en dat er eigenlijk bedoeld wordt dat de pulsduur kleiner dan 10Hz moet zijn, dus letterlijk wordt het dan opeens >10Hz.
(eigenlijk zijn ze bij SICK dus net zo onduidelijk in hun documentatie als EdingCNC, al vind ik de omschrijving toggle signaal behoorlijk duidelijk)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Specs van charge pump signal CNC760 board

Bericht door Kjelt »

Dat bedoelde ik dus.
Als je een kritisch signaal definieert dan wil je dat goed doen.
Aangezien er kennelijk sprake is van een defacto standaard (10Hz komt overal terug) denk ik dat het signaal van Eding heus wel gaat werken en anders goede feedback naar het bedrijf toe :)
Je zou verwachten dat het ergens in een of andere standaard gedefinieerd zou staan en misschien is dat ook wel zo, ik zit niet zo in die safety business, maar kan het eens op een ander internationaal forum vragen , daar had ik een keer een vraag over een safety relais en was er een duitser die het als beroep had, kan hem wel eens polsen of er zoiets bestaat.
keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Specs van charge pump signal CNC760 board

Bericht door keesfrees »

Ik lees de PDF-en van EdingCNC nog eens door.
audiomanics schreef: 17 mar 2020 10:26 Voor zover ik weet zijn chargepump en watchdog hetzelfde. Dit is een opencollector uitgang (max 50V/500mA).
Ik gebruik dat signaal om mijn drivers te enablen. Bij de CPU5A4(E) zitten een paar jumpers om die uitgang te configureren. Als het systeem goed werkt is die uitgang actief.
Ik vermoed dat je "SYSTEM READY" bedoelt.
Het pulserende WATCHDOG met charge pump signaal kun je niet direct gebruiken voor de enable.

Het "SYSTEM READY" kan blijven hangen als de processor vast loopt en kun je logischerwijs niet voor veiligheid gebruiken.

@ vraagsteller, heb je al geprobeerd wat er gebeurd als je het aansluit ? :-)
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: Specs van charge pump signal CNC760 board

Bericht door chimaerion »

Kjelt schreef: 18 mar 2020 09:39 Dat bedoelde ik dus.
Als je een kritisch signaal definieert dan wil je dat goed doen.
Aangezien er kennelijk sprake is van een defacto standaard (10Hz komt overal terug) denk ik dat het signaal van Eding heus wel gaat werken en anders goede feedback naar het bedrijf toe :)
Je zou verwachten dat het ergens in een of andere standaard gedefinieerd zou staan en misschien is dat ook wel zo, ik zit niet zo in die safety business, maar kan het eens op een ander internationaal forum vragen , daar had ik een keer een vraag over een safety relais en was er een duitser die het als beroep had, kan hem wel eens polsen of er zoiets bestaat.
Kjelt, het is geen defacto standaard, maar wel een goed gedefinieerde standaard voor OSSD signalen die alle fabrikanten van veiligheidscomponenten moeten volgen als ze aan voorschriften willen voldoen en hun hardware willen laten goedkeuren.

Hier zijn de specs van de OSSD signaal:

https://imgur.com/ZWBIci2

Er valt af te leiden dat de frequentie minimum 1 Hz en max 10Hz mag zijn en de pulsbreedte min 150 microseconden en max 1ms mag zijn.

Bovendien moeten er eigenlijk twee signalen zijn die uit fase zijn en de discrepantie tussen die twee signalen wordt gemonitord.
Laatst gewijzigd door chimaerion op 18 mar 2020 11:23, 1 keer totaal gewijzigd.
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: Specs van charge pump signal CNC760 board

Bericht door chimaerion »

keesfrees schreef: 18 mar 2020 10:40 Ik lees de PDF-en van EdingCNC nog eens door.
audiomanics schreef: 17 mar 2020 10:26 Voor zover ik weet zijn chargepump en watchdog hetzelfde. Dit is een opencollector uitgang (max 50V/500mA).
Ik gebruik dat signaal om mijn drivers te enablen. Bij de CPU5A4(E) zitten een paar jumpers om die uitgang te configureren. Als het systeem goed werkt is die uitgang actief.
Ik vermoed dat je "SYSTEM READY" bedoelt.
Het pulserende WATCHDOG met charge pump signaal kun je niet direct gebruiken voor de enable.

Het "SYSTEM READY" kan blijven hangen als de processor vast loopt en kun je logischerwijs niet voor veiligheid gebruiken.

@ vraagsteller, heb je al geprobeerd wat er gebeurd als je het aansluit ? :-)
Goed punt van dat "system ready" signaal, is dus niet veilig.
Ik heb het nog niet aangesloten, als ik een dezer dagen de mogelijkheid en tijd vind, zal ik het doen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Specs van charge pump signal CNC760 board

Bericht door Kjelt »

chimaerion schreef: 18 mar 2020 11:20 Kjelt, het is geen defacto standaard, maar wel een goed gedefinieerde standaard voor OSSD signalen die alle fabrikanten van veiligheidscomponenten moeten volgen als ze aan voorschriften willen voldoen en hun hardware willen laten goedkeuren.
Er valt af te leiden dat de frequentie minimum 1 Hz en max 10Hz mag zijn en de pulsbreedte min 150 microseconden en max 1ms mag zijn.
Bovendien moeten er eigenlijk twee signalen zijn die uit fase zijn en de discrepantie tussen die twee signalen wordt gemonitord.
Duidelijk daar staat ook de spec genoemd IEC 61496.
Zijn die twee kanalen van 1 apparaat of van twee aparaten ?
Want Eding heeft een kanaal.
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: Specs van charge pump signal CNC760 board

Bericht door chimaerion »

Kjelt schreef: 18 mar 2020 11:41
chimaerion schreef: 18 mar 2020 11:20 Kjelt, het is geen defacto standaard, maar wel een goed gedefinieerde standaard voor OSSD signalen die alle fabrikanten van veiligheidscomponenten moeten volgen als ze aan voorschriften willen voldoen en hun hardware willen laten goedkeuren.
Er valt af te leiden dat de frequentie minimum 1 Hz en max 10Hz mag zijn en de pulsbreedte min 150 microseconden en max 1ms mag zijn.
Bovendien moeten er eigenlijk twee signalen zijn die uit fase zijn en de discrepantie tussen die twee signalen wordt gemonitord.
Duidelijk daar staat ook de spec genoemd IEC 61496.
Zijn die twee kanalen van 1 apparaat of van twee aparaten ?
Want Eding heeft een kanaal.
Die twee kanalen zijn van één apparaat. Ik zal eens navragen of er met 1 kanaal ook gewerkt kan worden, dus de redundantie uitschakelen. Het gaat wel nog safe zijn, maar dan gewoon een lagere klasse van safety.
En indien niet pak ik de non OSSD versie relais.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5399
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Specs van charge pump signal CNC760 board

Bericht door serum »

chimaerion schreef: 17 mar 2020 19:40
serum schreef: 17 mar 2020 19:18 Mooi goedkoop relais! :mrgreen:
Je hebt mijn OSPF machine nog niet eens gezien dan:
Keurig werk! had ook niet anders van je verwacht hoor!

Ik zit ook te loeren naar de 760 met een paar BOB's voor de ugprade naar een ATC. Maar een relays van €220, dat kan ik niet rechtvaardigen. :)
Heb net een bestelling eruit gedaan voor een set C5 P1 kogelomloopspillen.

Mij hield (o.a.) de 40x120 brug mij tegen voor de opensource. Net iets te slap, vond ik althans. Ben benieuwd wat je ermee gaat maken! Keurige keuze qua onderdelen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Specs van charge pump signal CNC760 board

Bericht door Kjelt »

Safety relais zijn gebruikt wel goedkoper aan te komen.
Als je een fabrikant bent dan is dat niet bruikbaar maar voor een consument zijn die gewoon prima te gebruiken, wel even de functionaliteit testen.
Aangezien die relais contacten gemaakt zijn voor miljoenen keren schakelen (daarom zijn ze ook zo duur) gaat dat prima.
Voorbeeld, Kelders in Boxmeer heeft ze altijd wel een aantal liggen, ik heb zelf ook een aantal nog liggen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Specs van charge pump signal CNC760 board

Bericht door hugo stoutjesdijk »

chimaerion schreef: 18 mar 2020 11:59 Die twee kanalen zijn van één apparaat. Ik zal eens navragen of er met 1 kanaal ook gewerkt kan worden, dus de redundantie uitschakelen. Het gaat wel nog safe zijn, maar dan gewoon een lagere klasse van safety.
En indien niet pak ik de non OSSD versie relais.
En in welke safety categorie vind jij dat een freesbank valt? (of die van jouw want het hangt natuurlijk ook van gebruikte tooling af e.d.)

Als ik het zo bedenk, gaat je machine niet aan enige vorm van safety voldoen zolang er geen cabine omheen zit. (inclusief de juiste veiligheidsslotjes)
Bij een beetje machine is zo'n beetje alles disabled wanneer de deuren open zijn. Slecht met extra (dubbele) veiligheids- knoppen kun je beperkte snelheid en toeren bewegen. Ik heb stiekum het idee dat je daar allemaal niet aan gaat voldoen. Vind de discussie niet verkeerd en ik begrijp dat je wilt weten hoe het zit, maar verder denk ik er het mijne van.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Specs van charge pump signal CNC760 board

Bericht door keesfrees »

Ik denk het en jij schrijf het :-)
Goed verwoord.
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: Specs van charge pump signal CNC760 board

Bericht door chimaerion »

hugo stoutjesdijk schreef: 18 mar 2020 13:15
chimaerion schreef: 18 mar 2020 11:59 Die twee kanalen zijn van één apparaat. Ik zal eens navragen of er met 1 kanaal ook gewerkt kan worden, dus de redundantie uitschakelen. Het gaat wel nog safe zijn, maar dan gewoon een lagere klasse van safety.
En indien niet pak ik de non OSSD versie relais.
En in welke safety categorie vind jij dat een freesbank valt? (of die van jouw want het hangt natuurlijk ook van gebruikte tooling af e.d.)

Als ik het zo bedenk, gaat je machine niet aan enige vorm van safety voldoen zolang er geen cabine omheen zit. (inclusief de juiste veiligheidsslotjes)
Bij een beetje machine is zo'n beetje alles disabled wanneer de deuren open zijn. Slecht met extra (dubbele) veiligheids- knoppen kun je beperkte snelheid en toeren bewegen. Ik heb stiekum het idee dat je daar allemaal niet aan gaat voldoen. Vind de discussie niet verkeerd en ik begrijp dat je wilt weten hoe het zit, maar verder denk ik er het mijne van.
Je hebt volledig gelijk Hugo, mijns inzien gaat mijn machine nooit door een keuring van een erkend controleorganisme geraken, en dat is ook mijn bedoeling niet. Mijn bedoeling is kennis opbouwen en verbreden en waar mogelijk toch voldoen aan een aantal safety doeleinden. Dat ik aan ze allemaal niet kan voldoen, daar heb ik mij allang bij neergelegd.
Een CNC freesmachine zou mijns inzien volledig omkast moeten zijn, of indien niet mogelijk, gebruik maken van lichtgordijnen die de hele machine stop zetten als iemand zijn arm, been of ander object erdoor steekt.

Ik vind de discussie errond wel interessant en ik denk een aantal van jullie ook. We zijn toch al een heel eind verder.


Update over de vraag van de step/dir signalen van de CNC760 naar de clearpath motoren: Ik heb mensen van Teknic gebeld en ze hebben bevestigd dat een step/dir frequentie van 400 kHz zonder problemen werkt.
Ik heb Edingcnc ook gebeld en gevraagd naar specs van de signalen, die konden ze niet direct bemachtigen maar gingen ervoor kijken.
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: Specs van charge pump signal CNC760 board

Bericht door chimaerion »

serum schreef: 18 mar 2020 12:13
chimaerion schreef: 17 mar 2020 19:40
serum schreef: 17 mar 2020 19:18 Mooi goedkoop relais! :mrgreen:
Je hebt mijn OSPF machine nog niet eens gezien dan:
Keurig werk! had ook niet anders van je verwacht hoor!

Ik zit ook te loeren naar de 760 met een paar BOB's voor de ugprade naar een ATC. Maar een relays van €220, dat kan ik niet rechtvaardigen. :)
Heb net een bestelling eruit gedaan voor een set C5 P1 kogelomloopspillen.

Mij hield (o.a.) de 40x120 brug mij tegen voor de opensource. Net iets te slap, vond ik althans. Ben benieuwd wat je ermee gaat maken! Keurige keuze qua onderdelen.
Moest ik zelf een machine ontwerpen uit alu profielen, had ik hem niet heel erg veel anders ontworpen dan hoe Kees hem nu ontworpen heeft. Op bepaalde plekken zou het wel ietsjes anders kunnen om het een beetje stijver te maken, maar ik vind het voor een eerste machine meer dan prima. Ik wou een aantal jaar geleden eerst een commerciële kopen à la BZT en dergelijke, maar dan heeft Kees me geïntroduceerd tot OSPF en moet zeggen dat ik er voor te vinden was.
Ik heb wel bijna al de componenten besteld bij EU leveranciers zoals THK voor lineaire geleidingen, Isel voor spindel, Mechatron voor freesmotor, vectorgestuurde inverter van Omron (dat eigenlijk stiekem een rebrand is van Hitachi), clearpath servo's.
De elektrische kant heb ik volledig op mijn manier gedaan.
Mijn inverter ondersteunt Modbus RTU communicatie, dus daar ga ik ook gretig gebruik van maken. Bedoeling is dat een heel aantal functionaliteiten van de inverter aangestuurd worden door de CNC760 over Modbus. We zien wel hoe dat gaat uitdraaien.

Uiteindelijk wil ik er vooral aluminium mee gaan frezen en af en toe als het moet (niet gehard natuurlijk) staal. Als de machine zichzelf uiteindelijk terugbetaald heeft over x aantal jaren, kan ik kijken om eentje van graniet te bouwen.
Plaats reactie