Hulp gevraagd bij initiële configuratie van EdingCNC

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd bij initiële configuratie van EdingCNC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik gok dat je Y home position tussen de limits moet liggen en omdat die op 0 staat gaat dt niet lekker.
Dus moet waarschijnlijk Y limit op -6 ipv 6.
En na het homen loopt ie dan 6 terug.
De X loopt waarschijnlijk 35mm terug en de Z loopt 12 terug.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Hulp gevraagd bij initiële configuratie van EdingCNC

Bericht door Kjelt »

Nou ten eerste staat je negative limit van de Y as (6) niet goed tov de home position (0).
De homeposition bevindt zich verder dan de negative limit dat kan natuurlijk niet kloppen.
Check eerst je homesensor of die goed en betrouwbaar werkt, dat kun je zien aan de gele lampje bij Eding GUI die aangaat.
Het wagentje dat de Y home sensor triggert moet verder kunnen dan de homepositie en dan terug bewegen tot ie uitgaat meestal 15mm ofzo is voldoende maar als het -6 zou moeten zijn bij jou dan is dat vrij weinig, dan mag het wagentje maar 6mm over de homeposition sensor heen bewegen om al in de fout te gaan.
Ik zou het daar even zoeken.

Ah zie dat Hugo me al voor was :)
Nederbelg
Berichten: 168
Lid geworden op: 22 mei 2013 17:17
Locatie: Hamont-BE (vlakbij Budel)

Re: Hulp gevraagd bij initiële configuratie van EdingCNC

Bericht door Nederbelg »

IK denk dat ik het hele principe niet snap.

Kan iemand uitleggen hoe ik exact de waarden moet bepalen van de

Positive limit: Maximum machine position.
Negative limit: Minimum machine position;

in Motor setup. Het bovenstaande is letterijk wat er over dat gedeelte wordt uitgelegd in de manual van Eding :(

Dit is mijn zichtpositie:
19712
Vanuit deze positie beweegt de machine conform de jog.
19713

X- is dus gantry naar links, X+ naar rechts
Y- is spindle naar mij toe, Y+ van mij af
Z- is spindle omlaag, Z+ -s spindle omhoog

Wat ik gedaan heb is de machine met de jog maximaal naar naar de mechanische eindposities bewogen en de coördinaten gebruikt
19714
om de Positive limit en Negative limit in te vullen, waarbij de waarde van limiet die ik bereik via X- dus mijn X negative limit wordt en waarde na maximaal richting X+ bewegen wordt de positive limit.

Is dat correct?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Hulp gevraagd bij initiële configuratie van EdingCNC

Bericht door Kjelt »

Hier heb ik een stuk over de vel/dir voor homing uitgelegd:
https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f= ... 70#p200922
Nederbelg
Berichten: 168
Lid geworden op: 22 mei 2013 17:17
Locatie: Hamont-BE (vlakbij Budel)

Re: Hulp gevraagd bij initiële configuratie van EdingCNC

Bericht door Nederbelg »

Dank je, maar hoe zit het dan exact met de positive en negative limits?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Hulp gevraagd bij initiële configuratie van EdingCNC

Bericht door Kjelt »

Als je X as dus zo staat waar je nu staat heb je twee opties voor de MACHINE coordinaten:
of je kiest X=0 in de linkerhoek of je kiest X=0 in de rechterhoek.
Jij hebt gekozen voor de rechterhoek dat wil zeggen dat alle werkstukken op een negatieve machinecoordinaat komen wat op zich kan.

1) Nu ga je eerst homen op je homesensor die ook rechts zit en dat is dan bv machinecoordinaat 0 (kun je kiezen met HomePosition maar dat is wel handig). Dat staat dan vast.
2) Nu beweeg je voorzichtig de wagen naar rechts tot hij bijna tegen het blok aanloopt, zet hem een 10 of 5mm weer terug richting homesensor (veiligheidsbuffer) en dat getal van waar je je dan bevind wordt dan je Positive Limit vd X as.
3) Nu beweeg je voorzichtig de wagen naar links tot hij bijna tegen het blok aanloopt, zet hem dan weer een 10 of 5mm weer terug richting de homesensor (veiligheidsbuffer) en dat getal van waar je nu bevind wordt dan je Negative Limit vd X as.

Hoop dat dit wat duidelijk is en ook waarom je homesensor niet vlak bij je eindblok moet plaatsen maar ietsjes er vandaan want tijdens het homen schiet het wagentje wel eens door (of je moet de home velocity op slakkegang zetten dat kan ook nog) en dan mag ie absoluut niet tegen je negative Limit aankomen anders krijg je precies wat je nu hebt.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Hulp gevraagd bij initiële configuratie van EdingCNC

Bericht door Kjelt »

Nog even aanvullend, als je homesensor dus op bevind en naar links is - en naar rechts is + dan ligt de Positive Limit op een pluswaarde (bv 15 ofzo) en je Negative Limit op een - waarde (bv -1200) dat lijkt dus wel goed te hebben gestaan bij de X as voor jouw voorbeeld.
En nog wat om het ingewikkelder te maken, je homesensor mag ook weer niet zover van het eindblok verwijderd zijn dat hij geen contact meer maakt als je de wagen er voorbij hebt gereden want dan zou je bij een volgende opstart als de wagen daar staat bij een home aktie de wagen tegen het blok aanrijden (want Eding verwacht dat de homesensor rechts zit) , maar dat zal wel duidelijk zijn want staat ook in de Eding handleiding vermeld.
Nederbelg
Berichten: 168
Lid geworden op: 22 mei 2013 17:17
Locatie: Hamont-BE (vlakbij Budel)

Re: Hulp gevraagd bij initiële configuratie van EdingCNC

Bericht door Nederbelg »

Ok, simpel samengevat rijd ik dus:

1. de brug helemaal naar rechts, over de homesensor heen tot bijna tegen het blok. Daarna ga ik 5 mm terug (als ik 10 terug rijd, zit ik NET tegen de homesensor aan) en die positie (in mijn geval 5.6) wordt mijn X+ Op die positie is mijn home sensor NIET actief.

2. Ik doe hetzelfde maar dan naar links, dat wordt X- (in mijn geval -1265). Ook op die positie is mijn home sensor NIET actief.

Maar wat vul ik dan in bij Home position? Ik dacht dat de waarde van "Home position" de waarde was hoe ver je nog door kon rijden na activeren van de Home sensor, totdat je de mechanische limiet bereikt. :shock: :roll:
Nederbelg
Berichten: 168
Lid geworden op: 22 mei 2013 17:17
Locatie: Hamont-BE (vlakbij Budel)

Re: Hulp gevraagd bij initiële configuratie van EdingCNC

Bericht door Nederbelg »

Ik teken het voor X even uit met de waarden die ik zie:

19716

Home start bedoel ik mee wanneer het ledje van de home switch aan gaat, en home end is wanneer het ledje uit gaat.
Laatst gewijzigd door Nederbelg op 04 jan 2020 18:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Hulp gevraagd bij initiële configuratie van EdingCNC

Bericht door Kjelt »

Nederbelg schreef: 04 jan 2020 17:41 1. de brug helemaal naar rechts, over de homesensor heen tot bijna tegen het blok. Daarna ga ik 5 mm terug (als ik 10 terug rijd, zit ik NET tegen de homesensor aan) en die positie (in mijn geval 5.6) wordt mijn X+ Op die positie is mijn home sensor NIET actief.
Als je er voor zorgt dat je brug nooit op die positie staat als je je machine uit zet maar altijd meer naar rechts (door bv voor het uitzetten nog een keer te homen) is er nooit iets aan de hand.
In de praktijk went dit snel.
Maar wat vul ik dan in bij Home position? Ik dacht dat de waarde van "Home position" de waarde was hoe ver je nog door kon rijden na activeren van de Home sensor, totdat je de mechanische limiet bereikt. :shock: :roll:
Nee je Home Position is waar je je home sensor op je as hebt geplaatst. In jouw geval dus gewoon 0 want als je gehomed hebt staat de machinepositie op 0 (plus een beetje want Eding rijdt de brug iets van de sensor af na het homen).

Even een zijweggetje (vergeet snel als het te lastig wordt):
Je had er ook voor kunnen kiezen om de uiterste linkerhoek 0 te maken als machinecoordinaat en dan was de rechterhoek dus 0+1270,5+10,79 = 1281,29 geworden.
Je homesensor had dan op positie 1281,29 - 10,79 = 1270,5 gezeten en dan had je dat in moeten vullen. Begrijp je dus dat je HomePosition afhankelijk is van hoe jij de machine assen posities kiest ?

Ik hoop dat ik het nu niet nog onduidelijker heb gemaakt :oops:
Nederbelg
Berichten: 168
Lid geworden op: 22 mei 2013 17:17
Locatie: Hamont-BE (vlakbij Budel)

Re: Hulp gevraagd bij initiële configuratie van EdingCNC

Bericht door Nederbelg »

Ja een beetje wel :mrgreen:

Wat bedoel je met de "je had er ook voor kunnen kiezen om de uiterste linkerhoek 0 te maken als machinecoordinaat"?

Ik heb nergens bewust voor gekozen, behalve dat ik graag de homepositie (vanuit mijn zichtpositie, zie foto) op rechtsvoor wilde hebben omdat ik aan die zijde van de machine het meeste freeswerk zal doen en ik daar het beste bij de spindle kan voor een toolchange. IK dacht dat dat praktisch zou zijn omdat de machine dan de minste afstand moet afleggen voor 85% van het freeswerk.

Alle andere keuze's zijn gebaseerd op een enorme stapel onkunde :lol:

Ik snap eerlijk gezegd ook niet hoe ik dat anders kan instellen. Ik hoop daar op jullie advies af te kunnen gaan.
Laatst gewijzigd door Nederbelg op 04 jan 2020 19:41, 2 keer totaal gewijzigd.
Nederbelg
Berichten: 168
Lid geworden op: 22 mei 2013 17:17
Locatie: Hamont-BE (vlakbij Budel)

Re: Hulp gevraagd bij initiële configuratie van EdingCNC

Bericht door Nederbelg »

Ik geef het vooralsnog even op. Kennelijk snap ik het hele principe niet.

Ik mis ergens een essentieel startpunt. Ik snap gewoon niet hoe deze parameters op elkaar van invloed zijn.

Hier zou er een typisch geval van RTFM zijn, echter bestaat er geen goede manual of ik weet die niet te vinden.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd bij initiële configuratie van EdingCNC

Bericht door Breaker »

Andere poging dan, kijkend naar de uitgetekende waarden.

Stel dat er altijd gehomed wordt met de spindel ergens in het middengebied. Dan moet je het volgende invullen:
19717

Het enige is dat de as de goede kant op moet lopen bij het homen, dus vanuit het midden naar links, de 'Home Vel/Dir' is hier verantwoordelijk voor, loopt de as verkeerd dan het minteken weghalen en nog een keer proberen, daarna de snelheid opvoeren.

Coördinaten zijn relatief van elkaar en worden zelden of nooit gebruikt als je met CAD/CAM werkt. Het is misschien mooier als 0 links zit maar niet noodzakelijk of beter als er altijd met werkcoördinaten gewerkt wordt. En anders tel je overal 1270 bij op, dus bij 'positive limit', 'negative limit' en 'home position', dan is dat relatief precies hetzelfde. Zolang de drie punten het juiste verschil ten opzichte van elkaar hebben is het goed. De CNC besturing zal zich er echt niet druk over maken.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Hulp gevraagd bij initiële configuratie van EdingCNC

Bericht door benkr »

Kjelt, Hamont ligt een km of 25 (of minder zelfs) pal ten zuiden van jou, waarom ga je niet een keertje bij hem langs?

Ik zou ook best wel langs willen gaan, maar ik ken en snap de ballen van Eding dus dat gaat niet opschieten denk ik.
Ik snap wel waarom deze materie zo moeilijk is, het hele coördinatenstelsel is al moeilijk, maar je moet ook nog bedenken dat het gaat om wat de frees doet in een stuk materiaal, die richtingen zijn belangrijk. Ikzelf had in het begin hier ook steeds opnieuw moeite mee tot ik me realiseerde dat het ging om wat de frees in het materiaal doet, dat is soms precies tegenovergesteld aan de beweging die een as maakt.
Voorbeeld: de Y-as die naar je toe komt was voor mij een positieve beweging, terwijl de frees juist negatief door het materiaal ging, b.v. van Y-0 naar Y-100.
Als de X-as van links naar rechts loopt dan heb je geen last van deze spraak verwarring, totdat je de home-positie rechtsonder zet, dan is opeens elke beweging van de X-as vanuit de home positie een negatieve beweging.
De home positie links voor zou dan meer logisch zijn, dan zijn alle bewegingen vanuit de home positie positief.

En de Z-as dan?
Mijn home punt ligt helemaal bovenaan, dan kan ik nooit (wanneer ik de Z-as als eerste home) iets reken met de frees of de spindelmotor.
Voordeel is dan ook meteen dat dat ook de positie (bij mij) is voor een toolwissel, daar kun je dan goed bij.

Maar je mag de home positie ook gewoon midden in het bereik van elke as kiezen, waarom niet? Je nulpunt ligt dan echt midden op je bed.
Je moet dan wel een ding doen, zorg er voor dat de ene helft van elke as een metalen strip heeft vanaf de home positie tot het einde van de betreffende as.
Dit om er voor te zorgen dat de machine weet of een bepaalde as voor, of voorbij de home positie staat. Anders weet de machine niet bij een power-up welke kant er op gejogd moet worden om de home positie te bereiken.
En dat homen in het algemeen is de sensor voorbij lopen, en dan langzaam terug tot de sensor weer schakelt, dan wordt de positie op "0" gezet.
Ik denk wel dat wanneer je de machine op deze manier uitvoert dat je 2 nulposities krijgt, die waar de sensor vanuit een positieve positie benaderd wordt, en die waar de sensor vanuit een negatieve positie benaderd wordt. Of dit erg is mag je zelf beoordelen, maar ik den van niet, we hebben het hier over machine coördinaten, de werkstuk coördinaten worden naderhand vastgelegd met een sensor tegen het werkstuk. (zo doe ik het ten minste)
Beide nulpunten zijn belangrijk, en je moet je heel erg goed realiseren wel nulpunt wanneer belangrijk is, anders gebeuren er vreemde dingen kan ik je wel vertellen.
Plaats reactie