Servomotor voor Spindel aandrijving?

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Servomotor voor Spindel aandrijving?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Arie Kabaalstra schreef: 18 dec 2019 17:53 Dit paneel kost echter $660,- en da's me gewoon veel te duur.. voor dat bedrag kan ik er zelf veel meer maken..
Volgens mij zit daar nu net het probleem. :lol:

Met enige creativiteit kun je te boel makkelijk opsplitsen in een aantal vlakken van 100x160mm (ik meen dat dat eurokaart formaat is)
Die kun je dubbelzijdig frezen, vervolgens buig je 1 pootje plat (ik heb het vermoeden dat je pcb schakelaartjes gebruikt) dat pootje kun je dus aan de voorkant als ware het SMD direct op het koper solderen, het andere pootje door de pcb en solderen aan de achterzijde.
Dan heb je een paar handzame paneeltjes, met een beetje slimme matrix, knoopt het spul tegen een frame en je hebt je toetsenbord.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Servomotor voor Spindel aandrijving?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Die optie speelt inderdaad door mijn hoofd, als ik het netjes in kleine paneeltjes indeel, dan zou ik bijvoorbeeld 2 platen van 250x 360 kunnen gebruiken, 2 naast elkaar leveren een Voetbalveld op van 500x360,

Als ik het frezen uitbesteed bij iemand met een grotere (portaal)machine dan is 2 platen een goede optie, met de restanten kan ik altijd zelf wat "prutsen"

(zijsprongetje, er zijn heel wat mensen die een Nixie klok erg mooi vinden, zoveel mensen zelfs dat er nu weer nieuwe Nixiebuizen worden gemaakt : https://www.daliborfarny.com/, maar met een prijskaartje van $145,- per buis, wordt het al snel een dure klok.. je zult minimaal 580 "Doll-hairs" moeten offeren voor alleen de buizen..
Een alternatief is de "Lixie", een Numerieke display die niet met gloeidraadjes werkt, maar met plexiglas plaatjes, met in de voet van de "buis" een aantal ledjes
Die zijn nog wel zelf te maken, elk plaatje heeft 2 voetjes waarmee je em in een voetplaat steekt, en onder de voetplaat zit een printje met een stuk of 20 (2 per plaatje/cijfer) Ledjes.. , Arduinootje eran en klaar.. geen rocket science, de printjes zijn niet ingewikkeld, en dus ook wel zelf te maken. /zijsprongetje)

Bedenk me net.. stel.. ik leg alle ingangssporen aan de linkerkant van de pcb, en de uitgangssporen aan de rechterkant... met een beetje mazzel kan ik dan zelfs alles aan één kant doen.. als ik alles op één plaat kan maken dan..

't solderen zou aan de voorzijde kunnen voor die kant, dat het pootje dan door de print steekt zal me eerlijk gezegd jeuken, contact met de achterkant is geen ramp, de banen van de achterkant maken toch geen contact met de rest..
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Servomotor voor Spindel aandrijving?

Bericht door hfjbuis »

Achterkant is het probleem niet, maar aan de voorkant zitten die knoppies aardig in de weg.. maar het valt te proberen natuurlijk
opgeven hoe het nou met de doorgemetalliseerde gaten zit is lastig
Voor doormetalliseren gebruik ik ader eindhulzen (die zonder isolatie) van 0.35 mm2. Als ze onder een component (b.v. processor of header) moeten, dan tik ik de voorkant vlak. Met soldeerpasta alleen aan de buitenkant op de print plaatsen en dan solderen. Daarna de component er op en afknippen. Hierdoor verbuigt het hulsje waardoor het klemt en dan de onderkant solderen. Van de component maak ik een versie met grotere boor diameters (pads voor het doormetalliseren). Voor dikker componenten zoals schroef terminals, gebruik ik wat dikkere adereindehulzen.
Ook voor via's gebruik ik adereindhulzen. Die plaats ik, knip de onderkant af en soldeer daarna beide kanten. Gaat vlug, gemakkelijk en ziet ook nog eens goed uit.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Servomotor voor Spindel aandrijving?

Bericht door Arie Kabaalstra »

kleine buisjes.. ja.. had ik ook al aan zitten denken, adereindhulsjes of messing buisjes.. dat spul koop je ook voor een handvol kralen.
Dat is dus goed te doen...

is er iemand die weet of, en zo ja waar je grotere PCB's kan kopen, die ik (kan) laten frezen en boren?, dan hoef ik de print niet in 2 delen te maken..
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Servomotor voor Spindel aandrijving?

Bericht door benkr »

Ik had vroeger een zaak die ze voor mij bestelde bij Bungard in Duitsland, geen idee wie en waar dat nu nog zou kunnen.
Ze hadden dan ook nog meteen een fotogevoelige laag aan beide kanten, lekker makkelijk, tekening maken - belichten - etsen - boren en klaar was Ben.
Ja, tegenwoordig zou je dat gewoon frezen, ben je waarschijnlijk sneller klaar, zeker als je bij het ontwerp al rekening houdt met de problematiek van doormetaliseren en via's, inderdaad met draadjes, draadbruggen en busjes.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Servomotor voor Spindel aandrijving?

Bericht door Kjelt »

Wel grappig dat een CNCer het zo zou aanpakken.
Een Elektrotechneut zou als deze geen pcb wil maken omdat het bv een one-off is een experimenteer print pakken de schakelaars er op solderen en de draadjes trekken.
Simpel voorbeeld:
19644
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Servomotor voor Spindel aandrijving?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Kjelt schreef: 19 dec 2019 18:05 Wel grappig dat een CNCer het zo zou aanpakken.
Een Elektrotechneut zou als deze geen pcb wil maken omdat het bv een one-off is een experimenteer print pakken de schakelaars er op solderen en de draadjes trekken.
ALS het een One-off is.
vooralsnog zijn er geen "echte" Controlepanelen voor onze hobbyCNC machines, nou ontwerp ik dit ding weliswaar voor EdingCNC, maar de meeste CNC software kan wel met softkeys werken, dus die prog je dan gewoon in de Pokeys die je eraan knoopt...

't toetsenbord deel en de Functietoetsen kunnen standaard in de Pokeys gefrituurd worden, de rest kun je dan zelf proggen.
Blanco toetsen kun je zelf graveren, pakketje DXF's is ook zo gemaakt.
'k heb 133 Toetsen op het paneel zitten nu, 119 zijn voor het toetsenbord en de machine-toetsen.
Daarvoor heb ik 16 +8 = 24 pins nodig, met de 14 erbij voor de Functietoetsen, zit je op 38, en dan heb je nog pins genoeg over op je Pokeys voor andere zaken.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Servomotor voor Spindel aandrijving?

Bericht door Arie Kabaalstra »

'k ben inmiddels een beetje aan het ontwerpen geslagen met KiCad, ik begin er een beetje aan te wennen.. de truc die voor mij werkt is regelmatig van Grid wisselen, Ik heb de schakelaars, nadat ik deze in de "footprint-editor"getekend en opgeslagen had, ingevoegd met een 19x19 Grid, Inmiddels heb ik er ook een 24 Pins 2.54 steek BoxHeader ingetekend, en die ergens in de vrije ruimte tussen een paar toetsblokken in geplaatst, 'k ben nu spoortjes aan het tekenen, en tot nog toe geen moelijkheden tegengekomen.. de eerste 14 kolommen zijn niet echt spannend te noemen.
Ik streef ernaar om de sporen zo dicht mogelijk bij elkaar te houden; ik heb de breedte op 0.5 staan, en ik houdt 1.27 mm tussen de sporen (hartafstand), pads van de BoxHeader zijn 2x 1.2, zodat ik er tussendoor kan.

Bij het tekenen van de sporen zit er tijdens het tekenen een grijs "gebied" omheen, ik neem aan dat dat de "veilige afstand" tussen de sporen is?, die raakt in elk geval niets.

Een "Via" dat is neem ik aan een verbinding tussen de boven en onderlaag?.. kan van pas komen als ik ergens toch sporen moet gaan kruisen, dan kan ik met een via even naar de "overkant" van de print springen, en verderop weer terugduiken?.. werkt dat zo?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Servomotor voor Spindel aandrijving?

Bericht door DaBit »

Arie Kabaalstra schreef: 21 dec 2019 01:28 de truc die voor mij werkt is regelmatig van Grid wisselen
Dat doen 'wij perfessioneele vonkenboeren' ook. LED's in een circeltje? polair grid. Gaten plaatsen? millimeter-grid. Heel druk stukje van de PCB? grid 0,05mm. Stukje vermogenselectronica? Groffer grid. Enzovoorts.
Ik streef ernaar om de sporen zo dicht mogelijk bij elkaar te houden; ik heb de breedte op 0.5 staan, en ik houdt 1.27 mm tussen de sporen (hartafstand), pads van de BoxHeader zijn 2x 1.2, zodat ik er tussendoor kan.
Tegenwoordig is een spoorbreedte van 0,2mm zo'n beetje de grofste nauwkeurigheidsklasse bij de PCB-boeren dus wat dat betreft niks mis mee, maar ik vind het altijd wel een goed basisprincipe om niet fijner/nauwkeuriger te gaan dan nodig. Als je een omkasting tekent van plaatstaal zet je daar ook geen tolerantie op van +/- 0,02mm omdat het nu eenmaal kan.
Bij het tekenen van de sporen zit er tijdens het tekenen een grijs "gebied" omheen, ik neem aan dat dat de "veilige afstand" tussen de sporen is?, die raakt in elk geval niets.
Ik ken KiCAD niet, maar de kans is groot dat dat inderdaad je clearance is.
Een "Via" dat is neem ik aan een verbinding tussen de boven en onderlaag?.. kan van pas komen als ik ergens toch sporen moet gaan kruisen, dan kan ik met een via even naar de "overkant" van de print springen, en verderop weer terugduiken?.. werkt dat zo?
Yup, zo werkt dat.

Ik heb op het werk waarschijnlijk nog wel een stuk blanke PCB liggen die groot genoeg is voor jouw toetsenbordje. Ik ga 'm niet zomaar weggeven zodat-ie dan straks bij jou op de plank 'oh, ik had 'm toch niet nodig' ligt te verstoffen, maar als je erom verlegen zit..
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Servomotor voor Spindel aandrijving?

Bericht door Kjelt »

Ik gebruik zelf Eagle maar gearceerd is meestal clearance en de kleur is van welke laag of component.
Zo hebben vias een clearance, pcb sporen, componenten, zelfs de zijkanten van de pcb. Zo zijn er 20 lagen.
Waarschijnlijk zit er ergens een DRC dat is de design rule checker. Bij ieder pcb house kun je zon file of gegevens vinden. Die vul je in of laad je. Dan met de DRC laat hij je de "overtredingen" zien die je moet oplossen voor je de file verstuurt anders krijg je dit alsnog te horen en dan kun je alsnog het oplossen.

PCB etsen is een optisch en chemisch proces met toleranties en daarvdien je rekening meete houden. Wat vooral bij vias belangrijk is is dat je de eilandjes niet te klein neemt tov het gaatje. De cheapo pcb huizen willen met hun gaatjes boren er wel eens net offcentre zitten en dan moet je voor het chemische doormetalisatie proces nog steeds eilandje over hebben.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Servomotor voor Spindel aandrijving?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ja, die DRC had ik al "ruzie" mee.. default staan de sporen op 0.25, maar 'k heb ze toch liever wat minder gloeidraad, en wat meer geleider zeg maar..

Toen ik de breedte aan wilde passen, schreeuwde die DRC moord en brand.

lesson learned.. :lol:

Wat mij zo verbaasd is dat een "Printenboer" persé een Gerberfile moet hebben.. 'k laat wel eens Horloge onderdelen lasergraveren, en als ik mijn lasergraveermeneer vraag "hoe wil je ze aangeleverd hebben?.. dan zegt ie "doe maar wat jou het beste uitkomt.. PDF, EPS, DXF, SVG, als 't maar een Vectorbestand is..
't Etsbedrijf waar ik mijn wijzerplaten laat etsen?.. zelfde verhaal.. omwille van de bestandsgrootte, die bij een DXF met grote "Solid Fills" flink in de MB's gaat lopen, doe ik dat meestal met PDF.. ook geen probleem.

Zou ik een stuk fotogevoelig PCB naar mijn "wijzerplatenmaker"sturen, en 2 PDF bestanden met de PCB layout erop.. etst ie ze er zo uit.. geen probleem.. Doormetalliseren en boren zal ik zelf moeten doen, maar da's dan ook alles.

Maar nee.. die Electronicaboys moeten GERBER hebben.. und sonst nix.. daarom zit ik nu ook nog eens KiCad te leren.. staat wel weer leuk op mijn CV, als men dan maar niet gaat denken dat ik electronicus ben.. :lol:

'k vond net nog een nettere manier om een spoortje te leggen.. 't lag een beetje als een lintworm langs een aantal toetsen, maar omdat alle schakelaars in wezen parallel op één spoor staan.. maakt het niet uit waar je de aansluiting maakt op het spoortje..

met die 24Pins BoxHeader heb ik 16+8 Sporen.. de sporen 1-16 zitten op pins 1,3,5,7,9,11,13,15,17,19,21,23, 18, 20, 22, 24, dat laat voor de sporen ABCDEFGH de pins 2,4,6,8,10,12,14,16 vrij..
tot nu to zitten er slechts 4 via's in, persoonlijk vind ik gelden : hoe minder Via's, hoe beter er over de routering is nagedacht., Ik denk dat ik 't met een beetje mazzel met die 4 via's kan redden..

Daarbij streef ik ernaar om de "nummering" van de sporen gelijk op moet lopen met de pins van de Header.. dus.. Spoor D moet op Pin 8 komen, en Spoor A dus op Pin 2
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Servomotor voor Spindel aandrijving?

Bericht door Kjelt »

Tja Gerber is gewoon uit ik weet niet hoeveel andere formaten er in de vorige eeuw waren uitgerold als de defacto standaard.
Die pcb huizen maken pcbs met standaard afmetingen van 1 a 2 meter kwadraat en daar slepen ze alle ontwerpen op zodat ze het minste verlies hebben.
De hele productietooling is daar op asngepast en is de enigste reden dat ze het nu zo goedkoop kunnen leveren.
Als je begin van deze eeuw vijf printjes van 10x10cm wilde hebben met twee lagen begon het bij 150 a 200 euro. Nu ben je twee tientjes kwijt en komt het ook nog van de andere kant van de wereld. De verzendkosten zijn soms hoger dan de materialen :shock:
Via's gebruik je als het moet of handig uitkomt. Vooral als je een groundplane wilt hebben werk je meer met vias om dat groundplane zo intakt mogelijk te houden en er niet tien veschillende losse vlakken van te maken want dat heeft het geen nut meer.

Als je naar hf ontwerpen gaat daar moet je echt jaren voor leren dan zijn de lengtes van de printsporen en bepaalde zigzag patronen met blinde darmpjes er aan (capaciteitjes) nodig om de boel te laten werken. Ver boven mijn pet en daar zijn speciale hele dure pcbcad programmas zoals Altium voor nodig.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Servomotor voor Spindel aandrijving?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ja.. dat van die spoortjes die als condensatortje werken, daar heb ik wel eens wat van gezien, mijn neef was er een kunstenaar in.
op het printje in mijn contactsleutel zit een spoortje dat werkt als spoeltje, zodat het batterijtje opgeladen kan worden, zodra de contactsleutel in het contact zit (tot na een jaar of 10 je batterij de geest geeft, moet nog eens een nieuw batterijtje bestellen en in mijn sleutel solderen)

Was er onlangs ook niet een lid hier (daBit?) die een Antenne middels een spoortje op zijn printje wilde frituren?.

Een goede vriend van mij zei me ooit:"Voor elk electronisch component is er een pneumatisch of hydraulisch equivalent", en da's waar.. waar een electronicus zegt "condensator, weerstand, potmeter Transistor", zeg ik "Accumulator, Vernauwing, smoorklep,3/2 ventiel" Complete ventielblokken zijn dan als IC's
't prettige aan Hydrauliek en Pneumatiek is dan wel weer.. dat als je een leiding met hoge druk vlak naast een leiding legt die drukloos is.. dan zal die leiding ook drukloos blijven, en da's met electriek niet bepaald het geval... :lol:
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Servomotor voor Spindel aandrijving?

Bericht door benkr »

Ik zou mijn printen b.v. hier laten maken:

https://jlcpcb.com/quote

Heb je er meteen 5, maar dat mag de pret niet drukken, en meteen dubbelzijdig doorgemetaliseerd, en als je de moeite neemt ook nog eens met soldeermasker en opdruk. Ziet het er wel meteen echt professioneel uit natuurlijk.
Plaats reactie