Externe lamp tool sensor CPU5B

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Externe lamp tool sensor CPU5B

Bericht door Jasper »

Hoi,

Ik heb een paar 24v 20ma led lampen over en zat te denken om er een te gaan gebruiken als probe licht.
Mij tool sensor is aan de ene kant GND en de andere kant zit op de probe pin van de CPU5B.
Als de tool dus het contact raakt wordt de stroomkring dus gesloten.

In theorie zou ik dus de led kunnen aansluiten op de 24v en de probe pin en wanneer er dan contact is zou hij aan moeten gaan. Maar qua veiligheid denk ik eerder aan een macro en een aux pin.

Met If This Than That in Eding zou dat toch moeten kunnen of niet?
Alleen moet ik dan weten hoe de probe pin heet natuurlijk.

Iemand een idee?

Ook zijn er volgens mij tool setters die 3 draden hebben toch, hoe sluit je die dan aan en hoe schakelen die de led?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Externe lamp tool sensor CPU5B

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik weet niet welke CPU je hebt.. maar op de EdingCNC Site zijn alle Manuals te vinden, en daar staan ook wel wat voorbeeldjes in..
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Externe lamp tool sensor CPU5B

Bericht door Jasper »

Zoals vermeld heb ik de CPU5B,.
Ik kan het in de handleiding helaas niet vinden, vandaar mijn vraag.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Externe lamp tool sensor CPU5B

Bericht door Jasper »

Ik heb dit in macro.cnc gezet maar het werkt niet.

M56 P61
If [#5399 == 1]
M54 P9
Else
M55 P9
endif

M56 P61 zou de probe status moeten opvragen en opslaan in #5399
If #5399=1 zou dan M54 P9 moeten triggeren maar die gaat niet aan (aux 9 is een van de 3 stoplicht lampen en die werken handmatig met M54 P9 (en 8 en 7) wel. Maar wel enkel kort dus niet aan uit zoals de pomp enz.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Externe lamp tool sensor CPU5B

Bericht door Breaker »

Een macro wordt niet automatisch actief in de achtergrond of iets dergelijks; deze moet specifiek aangeroepen worden.
Binnen de m_tool macro moet onderstaande dan na G38.2 worden gedaan.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Externe lamp tool sensor CPU5B

Bericht door Jasper »

Ahh okay, maar ik heb hem niet nodig met nullen van de tool. Ik zat te denken aan nulpunt van X/Y of zo iets.
Dat ik dan met joggen de positie opzoek.

Nu kijk ik op het scherm naar het lampje maar dat is lastig, vandaar dat ik een externe lamp wilde toevoegen.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Externe lamp tool sensor CPU5B

Bericht door audiomanics »

Een van de variabelen is de actuele probestatus (#5068), maar om die constant op te vragen en vervolgens een uitgang te activeren zal toch in een macro moeten gebeuren.
Dat hoeft niet een heel ingewikkelde macro te zijn, maar je zal 'm dan wel moeten aanroepen.
Maar je kan de PC ook laten piepen als de probe geactiveerd is.. Dat werkt altijd, ook zonder macro.. Geen licht maar geluid.
Ik begrijp niet helemaal goed wat je werkwijze dan is.. Als je de nulpunten van je werkstuk wil bepalen met een probe is dat met een macro wel zo nauwkeurig, immers de beeldscherm-afhandeling heeft in Eding een redelijk lage prioriteit Dat betekent dat de machine allang allerlei dingen gedaan heeft voor dat je het op je scherm kan zien..
Zelf wel eens een behoorlijk complexe macro geschreven die prima deed wat hij moest doen, maar op het beeldscherm zag je nog niet de helft.. De controller had het te druk met rekenen en de machine aan te sturen.. zo druk dat hij geen tijd had om het beeldscherm te actualiseren..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Externe lamp tool sensor CPU5B

Bericht door Jasper »

Hoi Kees,

Ik had beep op 1 gezet maar ik hoor niets helaas.
Ik heb helaas geen probe en moet het dus doen met een frees bitje met krokodillenklem en een contact plaatje.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Externe lamp tool sensor CPU5B

Bericht door audiomanics »

Dat je geen beep hoort kan ook aan een instelling van je PC liggen.. Er zijn zelfs PC's waar helemaal geen speakertje (meer) in zit.. tja, dan hoor je ook niets natuurlijk. Maar als alles goed staat moet je piep horen..
Ook een frees+ plaatje+ krokodillenklem werkt.
Optisch nullen is in veel gevallen zuiver genoeg: lampje er achter en joggen tot het licht juist afgesloten is..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Externe lamp tool sensor CPU5B

Bericht door Jasper »

Dankje dan trek ik de pc eens open om te kijken of de interne buzzer er wel in zit.
Of doet hij dit via de geluidskaart naar een speaker?
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Externe lamp tool sensor CPU5B

Bericht door Breaker »

Anders heb ik nog een prachtige buzzer liggen:

19388

5V aansluiten en geeft een stevige piep, kan 'm zo voor je in een envelopje steken.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Externe lamp tool sensor CPU5B

Bericht door audiomanics »

Jasper schreef: 04 nov 2019 21:58Of doet hij dit via de geluidskaart naar een speaker?
De PC's die ik in gebruik heb en geïnstalleerd heb doen het via de systeemluidspreker.. Meestal zit er geeneens een geluidkaart in, in ieder geval geen aparte insteekkaart (alleen een eventuele geluidchip op het moederbord..

Maar hoor je die luidspreker dan nooit? ook niet met andere software? (kijk dan of het volume niet op nul staat..)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Externe lamp tool sensor CPU5B

Bericht door Jasper »

Nee ik hoor nooit geluid van de interne buzzer.
Zal eerst eens kijken of er wel een in zit of kan.
En als die er zit of hij in de bios wel aan staat.

Het is een slimline pc die gebruikt maakt van een klein laptop achtig moederbord. Er zit dus wel een geluids chip in maar geen geluidskaart mogelijkheid.
Binnenin is er alleen een optie voor een pci mini insteek kaart. Geluid van Windows heeft het wel altijd gedaan.

Ik ging er vanuit dat Kees en Eding de buzzer bedoelde dus speakers zaten er niet aan, dat ga ik voor de zekerheid ook nog proberen als er geen buzzer mogelijkheid op zit.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Externe lamp tool sensor CPU5B

Bericht door Jasper »

PC open gehad en er zit een buzzer in.
Bij Power On Self Test in de bios stond All except Keyboard. Die op all gezet en bij opstarten gelijk piepen (usb toetsenbord)

Buzzer werkt dus maar helaas niet in Eding.

Externe speakers gepakt en die piepen wel bij probe contact, gebruik W10 wellicht dat dat uitmaakt?
Plaats reactie