automatisch opmeten van frezen met dia groter dan sensor

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
carlo
Berichten: 380
Lid geworden op: 04 okt 2009 12:33
Locatie: Diepenbeek België
Contacteer:

automatisch opmeten van frezen met dia groter dan sensor

Bericht door carlo »

goeiemorgen

hoe doen jullie dat
vb een vlakfrees van dia 50 met 4 snijvlakken
de dia van de frees is groter dan men sensor dus met de normale macro gaat dit niet lukken
het beste is ook dat elk snijvlak wordt gemeten om de tool lengte te bepalen

ik kan een macro maken waarin de parameter #4997 verkleint word met 1/2 diameter en dan komt normaal de buitenzijde van de frees (waar het snijvlak is) gelijk met het center van de sensor
en dan een lus maken waarin ik telkens 1 snijvlak (handmatig boven sensor draaien) opmeet (G38.2 zit in parameter #5053) en dan (als ik het goed heb) de kleinste van de reeks gebruiken om
weg te schrijven als tool lengte

maar heeft er al iemand daar iets voor gedaan
of wie heeft er nog andere ideeën om zoiets te kunnen laten werken

mvg
carlo
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: automatisch opmeten van frezen met dia groter dan sensor

Bericht door serum »

Ik gebruik op mijn andere machine een 80mm vlakfrees met wisselplaten, deze gebruik ik onder andere om het bed te vlakken. Ik meet de tool 4x in (4 snijvlakken), de langste maat is bepalend. (dat is je uiteindelijke snijdiepte) als er teveel verschil inzit, moet je de inserts herpositioneren. Deze tool zit vast in een houder en voor mij heeft deze tool dus altijd een vaste waarde. Ik meet hem dus 4 keer in (met een x/y offset tav de taster, op mijn besturing zeer eenvoudig aan te passen in het tool-callibratie menu). Ik positioneer de frees dan met zijn snijvlak boven de meetpot. (geen geindexeerde spindel)

Meest nette oplossing is een renishaw probe Deze kan roterende tools meten.

Dus eigenlijk geen fantastische oplossing, maar dat is in mijn geval ook niet mogelijk bij gebrek aan een geindexeerde spindel. (maar het werkt voor mij prima, dus ik heb geen noodzaak een geindexeerde spindel te gebruiken)

In mijn andere controller zit de functie in het calibratie-menu van 'x/y adjustment' en als je die 1x indrukt, vraagt hij om het wachtwoord en worden de actuele X/Y coordinaten gebruikt om zijn probing op uit te voeren. Zoiets is makkelijk in een macro in eding te freubelen en onder een knop te zetten.

Om standaard op 1/2 diameter tool te meten vind ik geen nette optie. Bij een 12mm frees moet meten gaat hij dan op 6mm offset van het hart van je meetpotje inmeten?
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: automatisch opmeten van frezen met dia groter dan sensor

Bericht door janplastiek »

ik heb al 6 jaar een zelfgemaakte nulpunt setter in het tafelblad van de machine, in rij met de freeshouders, deze heeft een resolutie van 0.02mm bij 10 meetcycli, ik kan frezen tot 100mm inmeten, maar eigenlijk is het op deze manier mogelijk om zo groot als je wilt te gaan.
ik laat een star as met een platte geslepen schijf bovenop, in een kogelleibus lopen, de schijf is uitgelijnd onder de freesmotor, de onderkant van de star as is schuin gedraaid, hier loopt de schakelaar tegen het geheel wordt door een schommeltje in balans gehouden
het geheel is ook fail proof, de as kan langs de schakelaar als de frees te diep zou gaan.
een frees van 1mm tot 100mm meet ik er mee in


7810
8406
8404
8403
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
carlo
Berichten: 380
Lid geworden op: 04 okt 2009 12:33
Locatie: Diepenbeek België
Contacteer:

Re: automatisch opmeten van frezen met dia groter dan sensor

Bericht door carlo »

goeiemorgen

als je een grootte machine heb is het allemaal zo geen probleem Jan
ik heb een bf25 dus plaats is iets wat ik niet veel heb
heb dus een taster van 20mm diameter en dan daar een vlakfrees dia 50 mee opmeten is wat moeilijker
zo'n frees heeft enkel plaatjes op de zijkant
de taster wordt 1 maal geijkt en dat doe je het beste in het centrum
als je nu dus op F11 F3 druk gaat de frees met het center van de frees boven het center van de taster staan
en dat geeft dus geen goede meting spijtig genoeg
daarom dat ik die richting aan het denken ben

mvg
carlo
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: automatisch opmeten van frezen met dia groter dan sensor

Bericht door janplastiek »

heb je geen mogelijkheid om een groter raakvlak te plaatsen tussen de frees en de sensor, bvb een metaal plaatje op enkele veren over de sensor, zodat de frees met zijn tanden het plaatje neer drukt? of met een glijbus zodat dit vlak blijft?
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: automatisch opmeten van frezen met dia groter dan sensor

Bericht door serum »

Moet je zo vaak dergelijk grote frezen inmeten dat je dit nodig had Jan? ik heb 2 frezen die groter zijn dan de schotel van de sensor, maar die tools meet je 1x in, je houdt ze in dezelfde houder en zet deze in een tabel op je machine en dan ben je toch klaar?
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: automatisch opmeten van frezen met dia groter dan sensor

Bericht door janplastiek »

Ik werk ook veel met deze instelbare frees, zo moet ik niet allerlei frezen laten slijpen
andere hoek, andere hoogte.
https://www.garnotec.be/producten/BE/13/798
Een maal per dag als ik start met frezen, worden bij elk frees project de frezen die ik ga gebruiken, na een wissel de frees opmeten, eigenlijk wou ik dat ook nadat een frees klaar was, terug in te meten, om freesbreuk te detecteren, maar door het stoppen van Franklin Industries, de fabrikant van mijn machine, had ik geen mogelijkheid meer om specials te doen zoals indertijd mijn 32 zones automatische vacuüm zone detectie.
ikzelf ben geen software of elektronica whizzkid, maar technisch kan ik wel wat.
Laatst gewijzigd door janplastiek op 12 okt 2019 18:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Breek de dag, frees een lijntje.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: automatisch opmeten van frezen met dia groter dan sensor

Bericht door keesfrees »

carlo schreef: 11 okt 2019 16:17. . .een vlakfrees van dia 50. . .
Dat is ook de grootste diameter die ik heb, om te vlakken.
Ik draai en verplaats zo dat er 1 mesje boven de hoogte meter zit en dan langzaam laten zakken.
Maar daar voorziet je systeem niet in ?
Dan de opnemer verplaatsen / verplaatsbaar maken.

De frees die ik heb heeft wisselmesjes met een duidelijke aanslag dus 1 meting is voldoende.
En daar bij begin ik altijd eerst ietsje te hoog en dan corrigeren.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: automatisch opmeten van frezen met dia groter dan sensor

Bericht door Arie Kabaalstra »

Meest nette oplossing is een renishaw probe Deze kan roterende tools meten.
't is niet de probe.. 't is de software erachter...

Als je de diameter van je tool voor het meten invult in de tabel, dan is het een kleine aanpassing om inderdaad het tool iets te verschuiven alvorens te meten..
Je kijkt gewoon naar de diameter, als die bijvoorbeeld groter is dan de taster, dan schuif je em met de radius op, zodat ie weer in het midden raakt met de snijkant..

de Softwater van Renishaw heeft ook een meting voor de spil orientatie.. die gaat eerst meten waar de snijkanten zitten, en meet ze dan stuk voor stuk automatisch op..
één dingetje met EdingCNC, Het aantal snijkanten staat nog niet in de software, maar die kun je altijd in een dialoogje invoeren, naast de globale gereedschapslengte .

als je 4 snijkanten hebt.. dan laat je em 4 keer meten.. meer dan dat hoeft het niet te zijn.. Volautomatisch meten is dan niet mogelijk.. tenzij je spil-orientatie hebt, en eerst de positie van de snijkanten kan meten aan de zijkant van de probe.. zoals Renishaw dat doet..
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: automatisch opmeten van frezen met dia groter dan sensor

Bericht door serum »

't is niet de probe
Er zijn niet heel veel probes die roterend de tool meten Jan. Dat bedoelde ik.

(Voor zowel de diameter als de z offset te bepalen van een roterende frees).

Natuurlijk kan je eenvoudig met een macrootje eea aanpassen als je spindelorientatie geïndexeerd is
Gebruikersavatar
carlo
Berichten: 380
Lid geworden op: 04 okt 2009 12:33
Locatie: Diepenbeek België
Contacteer:

Re: automatisch opmeten van frezen met dia groter dan sensor

Bericht door carlo »

goeiemorgen

zal ik me maar eens bijeen pakken en aan een macro gaan werken

mvg
carlo
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: automatisch opmeten van frezen met dia groter dan sensor

Bericht door Arie Kabaalstra »

serum schreef: 12 okt 2019 16:47
't is niet de probe
Er zijn niet heel veel probes die roterend de tool meten Jan. Dat bedoelde ik.

(Voor zowel de diameter als de z offset te bepalen van een roterende frees).

Natuurlijk kan je eenvoudig met een macrootje eea aanpassen als je spindelorientatie geïndexeerd is
er zijn heel wat probes die het kunnen.. als het maar in de software zit.. als ik een probe bouw, dan heeft ie dezelfde bouw als een 3D Taster.. die kun je aan de zijkant, en aan de bovenkant raken..

momenteel heb ik em er niet op, binnenkort wil ik er weer een gaan bouwen, en die krijgt een geharde meetschijf, waarmee ik ook de radius van mijn tools ga meten.. gewoon om dat het kan.. en omdat ik dat wel kan schrijven.. trucje om grote frezen met radius-offset te meten stelt ook niets voor.. als je weet hoe je een macrootje schrijft..
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: automatisch opmeten van frezen met dia groter dan sensor

Bericht door serum »

dan heeft ie dezelfde bouw als een 3D Taster.. die kun je aan de zijkant, en aan de bovenkant raken..
En dat is precies hoe eerdergenoemde het doet. Een probe op het bed icm een macro.

Tenzij je hem ondertussen hebt verbannen, zit je alleen met een onstuimige kress die redelijk hoogtoerig en in de snijrichting je tools tegen je schoteltje aan nagelt.. ik zeg ook niet dat het veel voorstelt, maar je moet er wel even tijd in investeren om het voor elkaar te krijgen .
Gebruikersavatar
carlo
Berichten: 380
Lid geworden op: 04 okt 2009 12:33
Locatie: Diepenbeek België
Contacteer:

Re: automatisch opmeten van frezen met dia groter dan sensor

Bericht door carlo »

goeiemorgen

subroutine gemaakt (m_tool_extra) in user_macro.cnc op basis van m_tool

na ingave van toolnummer / geschate lengte / tooldiameter een controle gedaan op tooldiameter
indien tooldiameter > 20 wordt volgende gedaan
opvragen van aantal snijkanten via dlgmsg
nieuwe x-positie berekend voor aanlopen sensor
aanlopen sensor
loop = snijkanten voor meten van lengte
lengte's in parameters geplaatst
loop voor zoeken van korste lengte (kleinste getal doorschuiven naar achter)
korste lengte wegschrijven naar tooltabel
indien tooldiameter <= 20 gaat de gewone meting door

met een klein hartje getest toen alle onderdelen werkte
geen stukken dus gelukkige carlo

ook even de post van fusion bewerkt
deze plaatst nu een "gosub m_tool_extra" na elke toolwissel in de gcode

kan ik eindelijk zonder veel gedoe men vlakfrees en flycutter in een programma gebruiken

mvg
carlo
Plaats reactie