Snelheid 4e as Edingcnc; graden/min ipv mm/min.

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Snelheid 4e as Edingcnc; graden/min ipv mm/min.

Bericht door serum »

Ja, zo'n handleiding is soms best praktisch..

G93 betekent dat de CAM bewust is van de bewegingen vs tijd die uitgevoerd moeten worden (de cam bepaalt hoeveel tijd hij over een lijn haaks en meelopend op de A-as moet doen) De cam weet dus hoe lang de lijn is en stuurt de controller door G93 niet langer aan op units (mm/min of graden/min) maar op tijd voor een af te leggen afstand. De controller moet dus wel om kunnen gaan met G93. De cam kent je model en weet dus de lengte van de lijn en weet dan, aan de hand van de opgegeven feed, ook hoe lang de assen erover moeten doen. *onafhankelijk van de units

Dit staat weer los van de 4th mill, die er juist vanaf de kant van de controller voor zorgt dat de feed wordt doorberekend adhv de hoogte van de Z.


Op zich met een 4e as is het allemaal nog wel te begrijpen, qua pi enzo, maar ga je met een 5e as stoeien, wordt het ineens een behoorlijk stuk complexer. vermoed dat daar G93 uit geboren is..
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Snelheid 4e as Edingcnc; graden/min ipv mm/min.

Bericht door serum »

Wat tests gedaan. De PP was nog niet bekend met mist coolant, dit aangepast met de bijbehorende M-codes.

Maar de PP is snugger genoeg om te bepalen of je wel of geen 4e as nodig hebt. Heb diverse programma's ermee gegenereerd, maar hij blijft keurig in G94 genereren totdat er een 4e as om de hoek komt kijken; dan maakt de PP gebruik van G93.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Snelheid 4e as Edingcnc; graden/min ipv mm/min.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Bij een collega staat het volgende op de machine geschreven:

Voeding B-as (horizontale freesbank met rotatietafel) = 1/(PixD) x 360 x F

probeer dat eens?.. en kijk wat er uit komt rollen?
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Snelheid 4e as Edingcnc; graden/min ipv mm/min.

Bericht door kawarider »

Serum, mss iets moois voor morgen?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Snelheid 4e as Edingcnc; graden/min ipv mm/min.

Bericht door serum »

Ja Arie, dat zou prima werken, dat doet in de basis hetzelfde. Vermoed dat de selectie van Eding als '4th axis' precies dat doet. G93 doet dat in feite ook.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Snelheid 4e as Edingcnc; graden/min ipv mm/min.

Bericht door Ballegooijen »

Nou zit in Eding dus ook de mogelijkheid om bij de instellingen van de 4e as onder de 'slave mode' de optie '4th mill' te gebruiken. De snelheid van de A as wordt dan bepaald over de hoogte van de Z-as. (zorg dan dus altijd dat bij 4 assige bewerkingen je Z0 punt in het middelpunt van je draaibeweging ligt) Je hebt in dit geval GEEN g93 nodig.
Ik gebruik G93 en heb de 4th axis ook gekozen bij de instellingen. Zou dat misschien verklaren waarom op een groot aantal plaatsen de A-as zou vreselijk langzaam draait? Dat die 2 tesamen dus "vreemde" dingen doen?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Snelheid 4e as Edingcnc; graden/min ipv mm/min.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik heb mijn A-as ook als 4th Mill ingesteld staan, en inderdaad.. de voeding loopt gekoppeld aan de Hoogte van de Z-as ten opzichte van de A as..
en.. Ik heb mijn Z0 ALTIJD op de Centerlijn liggen.. voor mij is dat namelijk net zo logisch als de Xas 0 op de Centerlijn bij een Draaibank.. .



Dit is een stukje 4 assig freeswerk.. handgeknopseld, gewoon de X positie in een parameter, die ik laat aftellen tot ik over de kast heen ben, en dan gewoon elke keer vanaf Y+ naar Y0 bewegen, dan een A Rotatie, en naar Y-..stukkie omhoog.. teruglopen en de A as ook terug draaien.

Geen gekke programmeergrappen verder.. zoals G93, gewoon F... Ik denk zo rond de 600 ofzo.. 't is maar een 2 mm freesje, en 't is Titanium...
'k heb me er eigenlijk nooit in verdiept, maar het gewoon altijd al zo gedaan.. en dat werkt.. zoals je ziet..
Belangrijkste blijft.. Y0, Z0 = Centerlijn..
Plaats reactie