Werkstuk inladen en bed formaat instellen

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Werkstuk inladen en bed formaat instellen

Bericht door Jasper »

Hey,

I probeer nu Eding CNC uit op mijn normale PC.
Dingen zijn duidelijk "anders" dan Planet CNC en moet daarom veel zoeken.

De handleiding is in het Engels en dat gaat me redelijk af maar toch zoek ik nu dingen die ik zo snel niet kan vinden.

1. Ik wil mijn bed formaat instellen X400 Y600 en 0.0 links onder. Dit had ik bij Planet zo voor elkaar maar nu zie ik het nog niet.

2. De Gcode in het vak rechts scrolt niet als je er boven gaat met de muis, kan dit wel of moet ik de pijltjes leren te gebruiken.

3. kan de MDI niet standaard rechts ergens in beeld, Ik gebruikte dit vrij vaak en vind de pop-up lastig.

Voor nu genoeg gevraagd denk ik.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Werkstuk inladen en bed formaat instellen

Bericht door Kjelt »

Er staan twee bestanden in de Eding folder, eentje is cnc.ini
Kun je gewoon naar een texteditor zoals notepad slepen of openen.
Kijk daar eens in daar staan heel veel instellingen die je kunt veranderen, wel programma afsluiten en daarna weer opstarten.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Werkstuk inladen en bed formaat instellen

Bericht door Jasper »

Als ik daar in zoek op size en/of bed krijg ik niets wat er op lijkt dat het bed size zou kunnen zijn.

Is allemaal toch wel een stuk minder gebruiksvriendelijk/voor de hand liggend en ouder uitziend dan Planet CNC moet ik zeggen.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Werkstuk inladen en bed formaat instellen

Bericht door keesfrees »

Jasper schreef: 28 aug 2019 13:26De handleiding is in het Engels
Ja, verhip, die is er niet in het nederlands, zo te zien, je kan wel een taal kiezen voor de "hele" site.
Lijkt me toch vreemd dat de handleiding alleen in het engels is, het systeem wordt ook verkocht in landen waar het percentage engels-lezende zeker lager is dan in ons land.
( ik kies in alles wat met een computer ed te maken heeft altijd engels )

Wbt het zoeken naar welke instelling waar zit en hoe die nu weer heet in het betreffende systeem, dat herken ik wel. Je moet de logica even door hebben.
En, -ook in het algemeen gesteld- een systeem met veel mogelijkheden heeft per definitie (?) een stijle leercurve.
En, op vele apparaten van toepassing : Het voordeel is dat alles kan, het nadeel is dat alles kan.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Werkstuk inladen en bed formaat instellen

Bericht door Jasper »

Haha, Klopt Kees.
In Planet was ook alles engels maar op een of andere manier wel vanzelfsprekend, Dingen die ik nu bijvoorbeeld ook mis is het verschalen, draaien en schuiven van een werkstuk op de digitale tafel.
Zal er vast allemaal in zitten maar ik kom die helling nog niet op helaas.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Werkstuk inladen en bed formaat instellen

Bericht door keesfrees »

Ik gebruik een (DE) cnc machine als een printer, alles voorbereiden en dan nog even afdrukken.
Jasper schreef: 28 aug 2019 15:26. . .het verschalen, draaien . . .
Dat zijn nu dingen die ik nooit doe "op de machine" cq de besturing.
Jasper schreef: 28 aug 2019 15:26. . .schuiven van een werkstuk op de digitale tafel.
Nul punt verschuiven.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Werkstuk inladen en bed formaat instellen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Het lijkt me logisch dat als je bij instellingen de posititieve limitswitch en de negatieve limitswitch invult, dat dat het bereik van je machine is.
Je moet natuurlijk wel even serieus de tijd nemen om door alle menus heen te lopen, het is nu eenmaal meestal allemaal net iets anders dan het vorige.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Werkstuk inladen en bed formaat instellen

Bericht door Jasper »

keesfrees schreef: 28 aug 2019 15:44 Ik gebruik een (DE) cnc machine als een printer, alles voorbereiden en dan nog even afdrukken.
Jasper schreef: 28 aug 2019 15:26. . .het verschalen, draaien . . .
Dat zijn nu dingen die ik nooit doe "op de machine" cq de besturing.
Jasper schreef: 28 aug 2019 15:26. . .schuiven van een werkstuk op de digitale tafel.
Nul punt verschuiven.
Ik wil nog wel eens een werkstuk uit een stuk rest materiaal halen, nu hoef ik niet zo nodig te verschalen maar wel draaien en schuiven.
Zou dus handig zijn als je dus je file kunt verschuiven en draaien in het programma ipv je materiaal verschuiven of je tekening aanpassen.

Ik ben aardig door de menu's en de handleiding gegaan de afgelopen uren maar kom er tot heden nog niet uit.
Ook YouTube bied weinig hulp helaas.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Werkstuk inladen en bed formaat instellen

Bericht door Kjelt »

Volgens mij moet je het bij motor setup zoeken en wel bij Positive Limit, Home Position en Negative Limit (zie plaatje)

Hoe het werkt als je een bereik van X hebt van 0 tot bv 700mm en je home sensor zit gemonteerd op bv 100mm dan zet je wat je wilt namelijk of:
1) Negative Limit op 0 , Home Position op 100 en Positive Limit op 700
of
2) Negative Limit op -100 , Home Position op 0 en Positive Limit op 600

De tweede optie is in mijn ogen het meest logische omdat dan de home position op machine coordinate 0 uitkomt maar dat mag je zelf weten.

19033
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Werkstuk inladen en bed formaat instellen

Bericht door keesfrees »

Ik gebruik ook regelmatig reststukken, voor een test bv. ,dan draai ik het reststuk :-) indien nodig.
Schuiven : nulpunt
90 gr. draaien ( omdat het reststuk anders niet op de rechthoekige machine past ) in de cam software.

( wat Hugo zegt ) De setup tab spreekt voor zich (?)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Werkstuk inladen en bed formaat instellen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Draaien van je werkstuk, daar is gewoon een G code voor (G68). Even in de eerste regel zetten, of in MDI ingeven werkt misschien ook.
Verschuiven is ook een G-code voor, maar dan is je nulpunt op de juiste plek leggen missschien handiger, maar net hoe het uitkomt.

Als jij je word document 15mm naar rechts op het papier uitgeprint wilt hebben, en je weet helemaal niets van kantlijnen zul je ook wel een poos bezig zijn om dat voor elkaar te krijgen.
(en dan heb ik het nog niet eens over de tekst 10 graden verdraaien) :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Werkstuk inladen en bed formaat instellen

Bericht door Jasper »

hugo stoutjesdijk schreef: 28 aug 2019 16:29 Als jij je word document 15mm naar rechts op het papier uitgeprint wilt hebben, en je weet helemaal niets van kantlijnen zul je ook wel een poos bezig zijn om dat voor elkaar te krijgen.
(en dan heb ik het nog niet eens over de tekst 10 graden verdraaien) :lol:
En daarom stel je vragen, wellicht dat er oplossingen zijn voor je problemen waar je zelf nog niet aan gedacht hebt.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Werkstuk inladen en bed formaat instellen

Bericht door Jasper »

Tafel formaat inderdaad kunnen aanpassen en home links onder gekregen.

Draaien kan via F3 en dan F9 maar nog even kijken hoe dat precies gaat dan.
Kan positie 1 kiezen en dan 2 maar zie dan niet wat hij precies doet of waar op te letten met posities kiezen.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Werkstuk inladen en bed formaat instellen

Bericht door audiomanics »

Jasper schreef: 28 aug 2019 13:26 3. kan de MDI niet standaard rechts ergens in beeld, Ik gebruikte dit vrij vaak en vind de pop-up lastig.
Als je scherm groot genoeg is kan je dat MDI venster gerust naast het hoofdvenster zetten. dan kan je ook eenvoudig tussen de twee vensters klikken..
Ik neem aan dat je homesensoren hebt? en voor een eventuele dubbele as zelfs 2?
Dat is de referentie voor de rest van de machine. Met homespeed kan je de snelheid instellen waarmee je naar de homesensoren toe gaat ( een min er voor en hij gaat de andere kant op, daarmee bepaal je dus de richting)
TOV dat homepunt kan je meestal nog een klein stukje in een richting en de rest in de andere richting.. Als je die afstanden gevonden hebt en ingevoerd kan je na het homen vol gas naar alle richtingen sturen zonde dat de boel tegen het eind loopt, MITS je acceleratie en snelheid zo zijn dat ze die kortste afstand niet overschrijden.. Er moet namelijk ook nog afgeremd worden.. Bijv. als je met een snelheid van 3m/min aan komt kachelen en je acceleratie staat op een hele lage waarde dan heb je misschien meer ruimte nodig dan je hebt..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Plaats reactie