Machine loopt door na loslaten bij JOG functie

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Hillcnc
Berichten: 57
Lid geworden op: 25 dec 2009 22:15
Locatie: Dongen
Contacteer:

Machine loopt door na loslaten bij JOG functie

Bericht door Hillcnc »

Nadat ik de nieuwe software heb geïnstalleerd krijg ik mijn machine niet meer lekker draaiend. Zo stom als ik ben heb ik geen printscreen gemaakt van de oude instellingen en heb de oude software verwijderd. Helaas maar het is nu niet anders.

Veel dingen heb ik al kunnen herstellen, maar sommige belangrijke dingen blijven me tarten.

Als ik mijn freesmachine beweeg met de pijltjestoetsen beweegt hij normaal en goed. Indien ik de toetsen los laat drijft de machine als het ware uit en stopt dus niet direct wanneer ik het wil. Uit het verleden kan ik me herinneren dat dit te maken heeft met de 'ramp curve', maar kan dit niet terugvinden in de nieuwe instellingen.

Mijn vermoeden is dat dezelfde instelling er ook voor zorgt dat mijn kleine vierkantjes die ik wil frezen als rondjes eruit komen.

Ik gebruik de laatste versie van Edingcnc op een BZT750 freesmachine.

Kan iemand me hierbij helpen?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Machine loopt door na loslaten bij JOG functie

Bericht door serum »

Waar staat je acceleratie op? Vermoedelijk staat deze erg laag ingesteld. Redelijke richtlijn is 250mm/s2. Lichte/snelle machines kunnen tot meer dan 10.000mm/s2
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Machine loopt door na loslaten bij JOG functie

Bericht door audiomanics »

Als het goed is maakt EdingCNC een backupbestand van je oude settings.. Zou iets van .BAK ofzo moeten zijn.. Kijk even in de mappen op je computer of je zoiets tegenkomt met de juiste datum.. Dan heb je in ieder geval je settings weer terug.. (of je moet je computer weer helemaal opnieuw geïnstalleerd hebben of echt de hele map verwijderd hebben, dan ben je die ook kwijt natuurlijk.. Hoewel, verwijderde bestanden staan misschien nog in je prullenbak of kun je ze met Undelete nog terug halen als je snel bent.. )

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Machine loopt door na loslaten bij JOG functie

Bericht door keesfrees »

Een schermafdruk maken is wel wat primitief als ik zo vrij mag zijn.
Er is een map "backup" in de installatie map, wellicht kun die nog ergens terugvinden ?
Hier meer info :
viewtopic.php?f=39&t=12984
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Machine loopt door na loslaten bij JOG functie

Bericht door Kjelt »

Als je gewoon delete hebt gebruikt zitten de bestanden wellicht nog in je vuilnisbak/trashcan.
Ik maak steeds een backup van de cnc.ini en macro.cnc bestanden op de NAS die ook weer geback upped wordt.
Bij een nieuwe versie van Eding laat ik decsoftware deze eerst nieuw genereren en dan vergelijk ik de oude file met de nieuwe en verander de desbetreffende parameters.
Gewoon kopieren werkt niet altijd want er komen ook nieuwe parameters bij.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Machine loopt door na loslaten bij JOG functie

Bericht door Ballegooijen »

Ik heb dat probleem ook gehad met mijn draaibank. Door alle drie de vakjes aan te vinken bij de snelheid mode is bij mij het probleem opgelost.

18959
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Machine loopt door na loslaten bij JOG functie

Bericht door keesfrees »

Kjelt schreef: 16 aug 2019 19:08Gewoon kopieren werkt niet altijd want er komen ook nieuwe parameters bij.
Bij de eerste keer opstarten worden die automatisch toegevoegd.
Of althans, in mijn ervaring, werkt(e) dat bij jou niet ?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Machine loopt door na loslaten bij JOG functie

Bericht door Kjelt »

keesfrees schreef: 16 aug 2019 21:22
Kjelt schreef: 16 aug 2019 19:08Gewoon kopieren werkt niet altijd want er komen ook nieuwe parameters bij.
Bij de eerste keer opstarten worden die automatisch toegevoegd.
Of althans, in mijn ervaring, werkt(e) dat bij jou niet ?
Niet geprobeerd. Dat zou betekenen dat Eding alle deltas tussen alle versies bijhoudt en dat dan automatisch toevoegd? Dat is wel mooi.
Hillcnc
Berichten: 57
Lid geworden op: 25 dec 2009 22:15
Locatie: Dongen
Contacteer:

Re: Machine loopt door na loslaten bij JOG functie

Bericht door Hillcnc »

Ballegooijen schreef: 16 aug 2019 20:09 Ik heb dat probleem ook gehad met mijn draaibank. Door alle drie de vakjes aan te vinken bij de snelheid mode is bij mij het probleem opgelost.
Maar dat zijn instellingen voor de handwiel. Hebben deze ook het effect op de toetsen dan?

Ik las een acceleratie van 250 mm/s2. Die zal ik eens instellen voor het effect te bekijken. Wat is een normale freessnelheid voor kleine bewerkingen in balsahout met een frees van 1mm? Misschien dat dit ook effect kan hebben op de freeskwaliteit.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Machine loopt door na loslaten bij JOG functie

Bericht door Ballegooijen »

Maar dat zijn instellingen voor de handwiel. Hebben deze ook het effect op de toetsen dan?
Geen idee eigenlijk, maar het is snel geprobeerd en baat het niet dan schaad het niet ;-)
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Hillcnc
Berichten: 57
Lid geworden op: 25 dec 2009 22:15
Locatie: Dongen
Contacteer:

Re: Machine loopt door na loslaten bij JOG functie

Bericht door Hillcnc »

Het zijn inderdaad correcte parameters om aan te vinken. Hij loopt nu lekker.

Nu die foute maatvoering er eens proberen uit te halen. (andere topic)
Plaats reactie