Harrison Trainer 280CNC met Eding CNC760

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
DDM
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 jun 2018 10:13

Harrison Trainer 280CNC met Eding CNC760

Bericht door DDM »

Hallo allemaal, ik ben Daan en zit al een tijdje mee te lezen.
Momenteel bezig mijn Harrison Trainer 280CNC, gekocht van een forumlid hier, te upgraden met een Eding CNC760 en een HuanYang GT-2R2G-2 VFD.
Ik heb al contact gelegd met een paar partijen voor advies en hulp en ben aangenaam verrast over de bereidwilligheid, vanaf nu dus ook actief op het forum.
Ik zal later wat foto's plaatsen en hier de voortgang enigszins documenteren.

Voor zover het voorstellen, dan over het project:

Ik wil graag de motorisering van de bank origineel laten en ben al flinke tijd bezig met het leren over en zoeken naar een mooie combinatie stepper drivers en voeding.
Omdat ik nog steeds geen "perfecte" oplossing heb gevonden heb ik besloten vooralsnog de originele Parker Digiplan (Eurokaart) voeding en drivers te behouden.
Deze draaien 85VDC en de grote van de twee drivers 9.3A RMS met zelfs een piekvermogen van 12.09A (+30%).
Helaas maar half-step en vrij oud, ik verwacht sowieso gezien de leeftijd, gedurende het gebruik zo nu en dan een condensatortje te moeten gaan vervangen.
Ik hoop nog een moderne/digitale driver te vinden die gelijk of hoger kan, maar tot nu toe niets gevonden.
Exacte specs van de steppers is niet te vinden, ik zou heel graag de elektrische isolatiewaarde willen weten (maximaal driver voltage) maar verwacht niet hier ooit achter te komen.
Gelukkig heb ik alle elektrische schema's van de bank verkregen waarin mooi uitgetekend staat hoe alles van origine fungeerde, hier heb ik toch weer eea. door geleerd.
Ga dus ook de originele 8 positie turret stepper aansturing daarin hergebruiken, en het relaisboardje is ook wel handig.

Mezelf kennende kom ik (met hulp van Google) wat betreft de 'systeemintegratie' er wel uit, maar waar ik nu al hulp bij nodig heb is de .ini en wellicht(?) wat programmeerwerk.
Voordat ik Eding ga lastigvallen wilde ik dus eerst hier eens kijken wat ik kan leren.

VFD; Zowel de HY GT als de CNC760 hebben RS485 - modbus functionaliteit. Ik kan wel wat informatie vinden over de HY, maar werkelijk nergens ook maar enige richting over hoe ik de CNC760 via die weg instructies kan laten geven. In de INI file komt ook niets voorbij. Wie kan mij op weg helpen? Ik zou het zo zonde vinden om het via 0-10V te moeten doen als het ook digitaal kan. Vooralsnog ben ik niet bekend met eventuele nadelen.

Toolchanger; De originele turretmotor is in mijn geval een simpele 6 draads stappenmotor, aangestuurd door een rudimentaire steppercontroller (SAA1027 chipje) met mooie transistoren e.d. gemonteerd op een eurocard in het digiplan rack. Ik weet al waar de step en dir tracks lopen dus daar kan ik mooi mee interfacen. Nu de vraag of ik dit dan moet aansluiten op een van de vrije AXIS aansluitingen, of dat het handiger is hier andere uitgangen voor te gebruiken? Vervolgens zal ik een/de macro moeten gaan maken/aanpassen. Kevin Damen (DamenCNC) heeft zelf een stappenmotor gemonteerd op hun Harrison toolchanger met EdingCNC, dus kan wellicht wat kopieren/plakken maar hij heeft me al heel wat op weg geholpen en wil verder niet te veel tijd claimen.

Ben heel erg benieuwd naar jullie meningen en hulp!
Kjelt
Donateur
Berichten: 6309
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Harrison Trainer 280CNC met Eding CNC760

Bericht door Kjelt »

VFD; Zowel de HY GT als de CNC760 hebben RS485 - modbus functionaliteit. Ik kan wel wat informatie vinden over de HY, maar werkelijk nergens ook maar enige richting over hoe ik de CNC760 via die weg instructies kan laten geven. I
Hi heb er zelf nog niet mee gespeeld, ik ga de 0-10V gebruiken omdat die real time is (dus veiliger in noodsituaties)
Maar in hoofdstuk 4.3.21 MODBUS van de Eding manual staan de ondersteunde commando's baudrate bedrading etc. etc. uitgelegd.
Zover als ik het begrijp is dit vooral om settings te veranderen en status van peripherals uit te lezen.
Wat ik dacht begrepen te hebben maar dit wil je nog eens bij hun navragen dan kan dit niet tegelijkertijd tijdens het runnen van het programma gebruikt worden maar onderbreekt hij dan het programma (pause).

PS: misschien handig om je woonplaats/omgeving in je account te zetten, wellicht zitten er mensen dichtbij je die je willen helpen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11033
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Harrison Trainer 280CNC met Eding CNC760

Bericht door DaBit »

Kjelt schreef: 07 aug 2019 09:31 Hi heb er zelf nog niet mee gespeeld, ik ga de 0-10V gebruiken omdat die real time is (dus veiliger in noodsituaties)
EdingCNC kan ik niet mee helpen, maar hier heb ik wel nog een opmerking over: bij mijn Danfoss VFD moet ik instellen wat er dient te gebeuren als de seriele communicatie naar de VFD wegvalt. Doorgaan met de laatst bekende instellingen, afremmen tot 0, de motor vrijgeven, bla. Al met al bijna veiliger dan 0-10V want er moet nogal wat in orde zijn voordat de spindel gaat draaien en blijft draaien. De vertraging is wel groter, maar insignificant op de complete afremtijd.

Lijkt mij sterk dat je dat bij HY allemaal niet in kunt stellen?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
DDM
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 jun 2018 10:13

Re: Harrison Trainer 280CNC met Eding CNC760

Bericht door DDM »

Dat zijn al mooie argumenten voor en tegen...

http://www.hy-electrical.com/BF/GT%20se ... manual.PDF
Bovenaan pagina 76 staan deze opties:
0: When communication error occurs, inverter will alarm (CE) and coast to stop.
1: When communication error occurs, inverter will omit the error and continue to run.
2: When communication error occurs, if P0.01=2, inverter will not alarm but stop
according to stop mode determined by P1.06. Otherwise it will omit the error.
3: When communication error occurs, inverter will not alarm but stop according to stop
mode determined by P1.06.

Toch best fancy voor zo'n chinees ding.

Ik woon in de buurt van Gorinchem overigens.

Hoe kritisch is die vertraging via de seriele communicatie als het gaat om bijvoorbeeld constant surface speed?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6309
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Harrison Trainer 280CNC met Eding CNC760

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 07 aug 2019 17:54 bij mijn Danfoss VFD moet ik instellen wat er dient te gebeuren als de seriele communicatie naar de VFD wegvalt.
Wat ziet de vfd als wegvallen? Definieert modbus een soort van "alive" message of "heartbeat" ? Ik weet niet wat Edingcnc met zijn RS485 uitgang doet bij een e-stop.
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: Harrison Trainer 280CNC met Eding CNC760

Bericht door chimaerion »

Modbus TCP heeft een keep alive message in zijn protocol. Modbus RTU (dus de seriële versie) voor zover ik weet niet.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11033
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Harrison Trainer 280CNC met Eding CNC760

Bericht door DaBit »

Kjelt schreef: 07 aug 2019 19:34 Wat ziet de vfd als wegvallen? Definieert modbus een soort van "alive" message of "heartbeat" ? Ik weet niet wat Edingcnc met zijn RS485 uitgang doet bij een e-stop.
Bij die Danfoss van me is het gewoon een timeout op binnenkomst van een geldig pakket, dus met kloppende data, geldige CRC, etcetera. Dat hoeft geen speciale heartbeat te zijn, gewoon een verzoek om status is ook prima. Is geen Modbus RTU wat ik doe richting dat ding trouwens, maar het Danfoss eigen FC protocol. Mijn VFD heeft de Modbus optie niet, en die was me iets te prijzig om alsnog aan te schaffen.

Zet je die timeout op 10 seconden, ja, dan heb je een aardige latency te pakken in oeps-gevalletjes. Maar in het <1s bereik is het niet gevaarlijk veel trager dan 0-10V.

De voordelen vind ik groter; het werkt alleen als er een constante stroom geldige communicatie is en dat kan eigenlijk alleen als de boel vlekkeloos draait. Verder krijg ik over de slechts twee draadjes ook informatie terug zoals foutcodes, actueel toerental, de motorstroom, netspanning, opgenomen vermogen, etcetera. Allemaal zaken die je besturing eigenlijk wel wil weten; op het meest basale niveau moet de besturing pas beginnen met voeden als de spindel op toeren is en stoppen met draaien/frezen als de VFD in error springt. Op iets hoger niveau kan ik geintjes implementeren zoals de voeding wat terugnemen als de motorstroom kritische waarden bereikt, om maar eens wat te noemen. Als ik dat op mijn draaibank zou doen dan scheelt met dat toch zeker eens per jaar een kapotte beitel of afgebrokkeld wisselplaatje en werkstuk dat het vierkante archief in kan.

Wederom kan ik niet voor EdingCNC spreken, maar met LinuxCNC is digitaal kletsen totaal niet nadelig voor zaken als CSS. De communicatie zit in het milliseconden-bereik, optoeren en aftoeren van de draaiende klauwplaat+werkstuk duurt enkele ordes van grootte langer en je X-as slede beweegt ook niet oneindig snel.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6309
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Harrison Trainer 280CNC met Eding CNC760

Bericht door Kjelt »

Duidelijk.
We zullen het na willen vragen hoe EdingCNC hier mee omgaat, is me ook nog niet duidelijk.
DDM
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 jun 2018 10:13

Re: Harrison Trainer 280CNC met Eding CNC760

Bericht door DDM »

Even een zijspoor, weten jullie of de EdingCNC firmware aanpasbaar is om een wake-on-lan pakketje te versturen bij power up?

De touch tablet pc zou ik graag verzonken willen monteren maar dan kom ik niet meer bij het knopje. Kan natuurlijk de boel open maken en aan het solderen gaan maar als het niet hoeft ..
DDM
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 jun 2018 10:13

Re: Harrison Trainer 280CNC met Eding CNC760

Bericht door DDM »

Ik heb met EdingCNC gesproken en de WOL functie leek ze een leuke voor op de ideeën lijst.

Enig idee of het mogelijk is (en hoe) een output te configureren om actief te worden tijdens acceleratie? Stepper drivers hebben een 30% boost functie.
Plaats reactie