Afwijkingen product met tekening

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Afwijkingen product met tekening

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dit is toch het beeld tijdens homen ?
En waarom zou die tijdens homen stappen verliezen, is dat de verwachtte positie na het opnieuw aanzetten.
Of is dat de melding voor het haaks zetten van de brug?
Dan zou ik een paar keer achter elkaar homen, zonder uit te zetten en kijken wat die dan doet.

Trouwens heel onlogisch dat dat het probleem zou veroorzaken, jij had nl. 2 cases, op de ene manier was je maat zuiver, op de andere manier had je afwijking, denk niet dat homen weet wel case jij test.
Je moet er wel voor waken om er niet allerlei zaken bij te gaan betrekken die er helemaal naast staan.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Hillcnc
Berichten: 57
Lid geworden op: 25 dec 2009 22:15
Locatie: Dongen
Contacteer:

Re: Afwijkingen product met tekening

Bericht door Hillcnc »

Het is alweer een tijd geleden dat ik deze topic ben gestart. Door andere werkzaamheden is het er even niet meer van gekomen om met de machine wat te doen.

Gisteren weer eens begonnen met trouble shooting voor de afwijking. Door de stappenfrequentie terug te brengen naar 1/10 van de oorspronkelijke 12500 gaf me een betere nauwkeurigheid. Maar een gat met diameter van 5mm geeft een gat van 5.6mm als ik deze met 1mm diameter frees frees.

Gisteren heb ik de machine een goede poetsbeurt gegeven en alles goed ingevet op de vetpunten.

Voor meer info over mijn settings heb ik de cnc.ini file als txt file hierbij toegevoegd.
cnc.txt
Tevens een tweetal printscreens van mijn instellingen. Zijn dit normale instellingen voor een BZT 750PF machine?
19070
19072
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Afwijkingen product met tekening

Bericht door audiomanics »

Post ook je TOOL pagina eens...… :idea:
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Hillcnc
Berichten: 57
Lid geworden op: 25 dec 2009 22:15
Locatie: Dongen
Contacteer:

Re: Afwijkingen product met tekening

Bericht door Hillcnc »

Grafjan schreef: 25 mei 2019 10:12 Staat er een G41 met een D nummer in je programma? En zo ja , zijn deze juist ingevuld in je tool tabel?
Er staat wel een D=0.1 als ik een te frezen product laad in Edingcnc. Ik zie de waarde van D=0.1 niet terug ergens in de software. Maar misschien kijk ik op de verkeerde plek.
Wat betekend dit de waarde D?

CamBam geeft geen radiuscompensatie in zijn gcode.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Afwijkingen product met tekening

Bericht door audiomanics »

Bij mijn weten wordt die radiuscompensatie uit de tooltable gehaald... Ik zag in de cnc.ini dat je in bij tool 1 een diameter van 1mm hebt staan.. In het verleden heb ik meerdere malen gemerkt dat de machine op -0,5 stond terwijl ik nul ingevoerd had.. nu is 0,5 toevallig de halve freesdiameter van een freesje 1mm.. sindsdien heb ik ook de diameters in die tooltable altijd op nul staan.. problem solved..
Dus, nogmaals, zet die tooltable eens op nul voor je diameters.. en probeer het dan nog eens..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Afwijkingen product met tekening

Bericht door Jasper »

Toch apart dat de tool table voor zoveel problemen zorgt.
Of is er een tekort aan sturing vanuit de PP waardoor de tool table dingen verkeerd laat aflopen?
Hillcnc
Berichten: 57
Lid geworden op: 25 dec 2009 22:15
Locatie: Dongen
Contacteer:

Re: Afwijkingen product met tekening

Bericht door Hillcnc »

Inderdaad vreemd dat die tooltable dit kan veroorzaken!? Ga het zeker uitproberen.

Wat ik dan ook niet begrijp is dat cambam geen radiuscorrectie uitvoert in zijn code, maar toch invloed heeft op het te frezen object door deze tooltable?

Haalt de ini file niet zijn info uit de gereedsschapstabel die je kan invoeren in Edingcnc?
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Afwijkingen product met tekening

Bericht door Jasper »

Het programma haalt zijn info uit de ini file. Daar worden een deel van de gegevens opgeslagen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Afwijkingen product met tekening

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Hillcnc schreef: 29 sep 2019 22:23 Inderdaad vreemd dat die tooltable dit kan veroorzaken!? Ga het zeker uitproberen.

Wat ik dan ook niet begrijp is dat cambam geen radiuscorrectie uitvoert in zijn code, maar toch invloed heeft op het te frezen object door deze tooltable?

Haalt de ini file niet zijn info uit de gereedsschapstabel die je kan invoeren in Edingcnc?
Ik heb de indruk dat er weer allerlei zaken bijgehaald worden die er niets mee te maken hebben, omdat de werking er niet van bekend is misschien ?
Maar eerst eens consequent en logisch een aantal stappen doorlopen om te controleren of de onderdelen doen wat ze moeten doen.
En niet CamBam gaan betrekken bij iets wat niet begrepen wordt.
Als er geen G41/G42 in de G-code staat (zeker niet eens bekeken?) kan de tooltabel van eding geen enkele invloed hebben. (zet ter controle maar een diameter van 100 in die tabel, zal er niets veranderen)
Als je een cirkel wilt frezen van 5, schrijf je 3 regels G-code en gaat frezen.
Maar beter eerst de maatvoering van je machine eens grondig aanpakken.

Het gevaar van deze bijzonder ongestructureerde aanpak, er zullen een aantal forumleden die er redelijk kijk op hebben geen zin meer hebben om zich er in te verdiepen, en zodoende zul je dus ook geen of heel lastig nog een oplossing vinden.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Hillcnc
Berichten: 57
Lid geworden op: 25 dec 2009 22:15
Locatie: Dongen
Contacteer:

Re: Afwijkingen product met tekening

Bericht door Hillcnc »

Op dit moment neem ik elke mogelijke oplossing aan Hugo. Ik kan er gewoon niet achter komen waaraan het ligt.

Als er iemand in de buurt van Dongen woont is hij van harte welkom om er eens naar te kijken.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Afwijkingen product met tekening

Bericht door Jasper »

Half uurtje zit je bij Benkr vandaan
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Afwijkingen product met tekening

Bericht door Arie Kabaalstra »

Het gevaar van deze bijzonder ongestructureerde aanpak, er zullen een aantal forumleden die er redelijk kijk op hebben geen zin meer hebben om zich er in te verdiepen, en zodoende zul je dus ook geen of heel lastig nog een oplossing vinden.
Precies..

Ik lees van alles over tooltabellen, radiuscompensatie en dergelijke.. maar ik heb sterk het gevoel dat de machine gewoon niet goed is, iets losgeraakt, te zwaar belast, vuil, stof, scheefstand.. iets in die richting zal het wel zijn..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Afwijkingen product met tekening

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Hillcnc schreef: 30 sep 2019 09:16 Op dit moment neem ik elke mogelijke oplossing aan Hugo. Ik kan er gewoon niet achter komen waaraan het ligt.

Als er iemand in de buurt van Dongen woont is hij van harte welkom om er eens naar te kijken.
Zet dat Dongen gelijk eens in je profiel, dan had er misschien al eerder iemand met een dergelijk aanbod gereageert.
En, dat ding schuif je volgens mij zo in de auto, dus je kunt ook naar iemand toe rijden.
Meenemen naar de CNC zone dag is ook een mogelijke oplossing.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Speedster2001
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 dec 2017 00:55

Re: Afwijkingen product met tekening

Bericht door Speedster2001 »

Hillcnc schreef: 04 jun 2019 22:31 Vandaag weer eens bezig geweest of de afwijking te achterhalen.

Heb wat zitten spelen met de acceleratie van de machine en andere freesjes. Nu had ik in eerste instantie het idee dat het wel de goede kant op ging. Maar schijn bedriegt me.

Opeens viel me iets op, op het beeldscherm wat mijn aandacht gaf. Blijkbaar verliest hij stappen en pulsen. Heb er een foto van gemaakt en hier toegevoegd.
18655
Wat betekent dit?

Het is wel de waarde die bij de x- en y-as terug komt, en gelijk is aan de waarde waar ik naar op zoek ben van de afwijking. Kan iemand me dit uitleggen, en kan ik hier iets aan doen?
Heb je dit nog steeds ? Lijkt mij dat dit dan het probleem is.
Een dag niet gehobbied is een dag niet geleefd.
Plaats reactie