2mm afwijking op lange as

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

vdH
Berichten: 18
Lid geworden op: 21 mei 2018 10:51
Locatie: Hilversum

Re: 2mm afwijking op lange as

Bericht door vdH »

Het lek is boven water en het is inderdaad speling in de machine tussen de stappenmotor, de tandheugel en de (houten) portaalbrug. Ik heb meerdere proefstukken gemaakt en de speling is niet constant. Hieronder een beschrijving hoe ik tot mijn conclusie ben gekomen:

Bij het maken van een cirkel met y=0 en x=0 op het midden van het freesbed (machine begint dus in het midden van de cirkel) was de afwijking het minst. Toen ik de cirkel freesde waarbij de de machine op zijn "homing positie" begon was de afwijking weer 2mm.

Een ander proefstuk dat ik heb gemaakt is een stuk MDF waar op elke 50cm een lijn werd gefreesd van 3mm diep. In andere woorden een lijn 0, 50cm, 100cm, 150cm en 200cm. Door de afstanden daarna tussen de lijnen op te meten met een duimstok kon ik de afwijking nagaan. Wat bleek nu: De afwijking van 2mm was alleen van 0 tot 50cm, daarna niet meer. Daar trok ik de conclusie uit dat de afwijking onstaat op het moment dat de portaalbrug BEGINT te lopen over de Y-as.

Deze conclusie werd bevestigd door een vierkant te frezen vanaf het nulpunt (homing positie) van het freesbed en daarna een vierkant te frezen dat 1,5 meter verder op het freesbed lag.

Wat mij tijdens alle testen ook opviel is dat er een flinke resonantie te horen is als de spindel vlakbij het nulpunt van de X-as is. Zodra de spindel de X-as op loopt wordt de resonantie minder. Waar ik ook achter kwam is dat er speling is als ik voorzichtig tegen de portaalbrug duw. Dat is dus waar de speling vandaan komt. De speling is alleen bij de stappenmotor op de Y-as. De speling is niet bij de stappenmotor die over de A-as loopt. er zijn wel veren aanwezig om de backlasg reductie te verminderen, maar doordat de portaalbrug van hout is werkt dat niet echt.

Kortom. Een nieuwe Portaalbrug en dan meteen minder groffe tandheugels!

to be continued!
Plaats reactie