Z-as nullen

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Z-as nullen

Bericht door Jasper »

kawarider schreef: 23 sep 2019 20:45 Waar gaat dit nou over? Eding komt toch zelf met die macro s?
Manual erbij en zelfs ik begrijp dat. Begin bij t begin zonder lukraak overal te downloaden. RTFM. Dan wordt t vanzelf duidelijk.
Serum bracht de Sorotec macro aan, dus wilde die proberen of ik dan wel tool lengte en nullen op mijn werkstuk kan gebruiken zonder foutmelding dat er een machine limit op de Z is.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Z-as nullen

Bericht door Ballegooijen »

Ik zou ook de originele macro's gebruiken. Straks is er een update oid en zit je in de problemen. Je moet ook niet proberen om alles in 1 dag te realiseren!! Neem de tijd om de handleiding goed te lezen (misschien wel 5 keer!!) Begin bij het begin!! Zorg eerst dat je handmatig kan nullen en handmatig je frees op de juiste hoogte te zetten. Als je dat goed onder de knie hebt begin dan aan de volgende stap! Dat houd het overzichtelijk! Probeer te begrijpen wat er met elke stap gebeurd.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Z-as nullen

Bericht door serum »

Nou ja, je leest het al. Als je iedereen gelukkig wilt houden op het forum moet je je in wat bochten wringen Jasper!

Ik gebruik de sorotec macro al jaren en update als een malle. @ballegooijen, je angst voor het 'verouderen van de macro' is onterecht. Vermoedelijk gebruik je na iedere update ook braaf de oude cnc.ini, waar volgens mij meer in verandert dan in de macro.

Ben het er wel mee eens dat je de hele handleiding moet doorpluizen en natuurlijk werkt de standaard macro prima. Je moet alleen geen Z as omdraaien of gaan dildo-en met de hoogte van je meetinstrument. :mrgreen:
Mij bevalt die sorotec macro bijzonder goed. Wat verder iedereen doet, moet ie he-le-maal zelf weten. Ik weet niet precies meer waarom, maar er was voor mij een erg goede reden om die sorotec macro destijds te gebruiken.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Z-as nullen

Bericht door Jasper »

Ik weet niet waar ik het idee gegeven heb dat ik steeds de hoogte van mijn sensor aan het aanpassen ben maar dat heb ik slechts eenmaal gedaan en dat is puur omdat er standaard 43mm voor staat en mijn sensor 20mm is.

Ik ga er vanuit dat 99% van de mensen deze afstand enigszins heeft moeten fine tunen, zeker de schakelende versies zullen niet allemaal 100% hetzelfde zijn denk ik.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Z-as nullen

Bericht door serum »

Aaah! en zo heb je een misopvatting van mijn kant te pakken :lol: Excuses.. Het zou zo handig voor je zijn als er iemand bij je langs kwam of jij bij iemand langs ging die eding heeft draaien..
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Z-as nullen

Bericht door kawarider »

Jasper, Hugo had het begrijpelijk uitgelegd. Kijk die post nog effe terug.

Dan de manual. Ik had in het begin ook een probleem met die macro, verschillende zelfs. Bedenk goed dat je die eenmalig instelt, en wel in machinecoord. Als je later je limits aanpast kun je in de problemen komen. Kortom, pak je tijd om de info in te laten dalen. De manual is je bijbel. Aan de hand daarvan ontstaan vragen, niet andersom.

Heb je mss in fusion de veilige hoogte te grof genomen?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Z-as nullen

Bericht door Kjelt »

Mooi onderwerp voor een lezing op de open cnc dag, Hugo ? ;-)
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Z-as nullen

Bericht door Jasper »

Kjelt schreef: 23 sep 2019 23:10 Mooi onderwerp voor een lezing op de open cnc dag, Hugo ? ;-)
Als dat zo is ga ik kijken of ik vrij kan nemen,.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Z-as nullen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 23 sep 2019 23:10 Mooi onderwerp voor een lezing op de open cnc dag, Hugo ? ;-)
Ja misschien wil iemand er iets over vertellen, dan kom ik luisteren. ;-) (sorry Jasper, hoef je geen vrij te nemen, maar misschien is het toch geen verkeerd idee om dat toch te doen steek je vast wel meer van op )

Mij gaat het niet lukken, ik heb hier geen machine waar ik het precies op kan voorbereiden. Werk zelf niet met Eding of gelijkwaardig en om vanuit de manual een verhaal te gaan houden kan alleen maar verwarring geven.
(ik heb op het moment zowiezo erg weinig tijd over)

Eigenlijk moet je dit aan een machine life demonstreren, en dan niet alleen hoe het werkt, maar ook waarom.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Z-as nullen

Bericht door Jasper »

Wellicht een idee om tocht vrij te nemen Hugo maar ik zie het liever ook live.

Dus waarschijnlijk toch een keer mijn machine in de auto gooien en bij iemand afstellen en proberen.

Nu eerst naar bed en dan ga ik er mijn weekend aan besteden. Met 4 dagen moet ik wel iets verder kunnen komen hoop ik.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Z-as nullen

Bericht door Jasper »

Ik kan nu mijn Z nullen op een vaste plaats,
Heb nu dus 3 metingen.
F11-F2 meet op de huidige plaats de Z hoogte en maakt daar 0 van.
F11-F3 meet de Tool Lengte
F11-F4 meet de Z hoogte op de plaats waar de Tool Lengte gemeten wordt en maak daar dus 0 van.

Nu de icoontjes nog even aanpassen.

Code: Selecteer alles

Sub zero_z_2

  #4994 = 20.075      ;set value for compatibility with previous macro.cnc
    if [[#5380==0] and [#5397==0]] ;do this only when not simulating and not rendering
        ;Check if toolsetter is calibrated
        if [[#4996 == 0] and [#4997 == 0] and [#4998 == 0] and [#4999 == 0]]
            errmsg "calibrate first, MDI: gosub calibrate_tool_setter"
        else
            g0 g53 z#4996 ; move to safe z
			                endif
        
                ;move to toolsetter coordinates
	g00 g53 x#4997 y#4998 
    (Start probe move, slow)
    f30
    g53 g38.2 z[#5103 + #4995] ;Probe move, not below variable tool setter height
    (Move back to touch point)
    g90 g0 z#5063
    (Set position, the measuring device is 43mm in height, adapt for your measuring device)
    G92 z#4994
    (move to safe height above measuring device)
    g91 (incremental distance mode)
    g0 g53 z#4996 ; move to safe z
    g90 (absolute distance mode)
  endif
Endsub
En ik wil nog kijken of ik bij de normale F2 functie de hoogte niet niet +1 of +5mm maak waar hij heen gaat maar naar machine coördinaat Z0
Gisteren had ik een dik stuk hout en wilde hij na het meten naar "tool setter plus 5" en dit resulteerde in een noodstop. Dit is standaard Eding dus zal het ook bij Bert aangeven dat dit eventueel anders zou kunnen.



Ik moet de sensor nog wel even een betere plaats geven maar ben blij dat ik het uiteindelijk toch werkend gekregen heb.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Z-as nullen

Bericht door andrefc101 »

Het beste stukje vind ik wanneer hij klaar is met meten, en weer omhoog gaat. Dat schiet tenminste een beetje op ;-)
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Z-as nullen

Bericht door serum »

Je krijgt wel een goed beeld van het prachtige freesje!
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Z-as nullen

Bericht door Jasper »

serum schreef: 28 sep 2019 10:24 Je krijgt wel een goed beeld van het prachtige freesje!
Ben er ook erg blij mee 8)
Plaats reactie