Z-as nullen

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5400
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Z-as nullen

Bericht door serum »

Wacht. Voor F3 heb je niets van doen met de hoogte van je sensor, daar is alleen belangrijk waar zijn schakelpunt is qua x/y/z. Ik gebruik een andere macro.

Gewoon niet gaan beunen met die instellingen als je niet weet wat het precies doet.. Ga niet doorberekenen met +/- 20mm, want als je er een fout in maakt zit je er 40mm naast.

En inderdaad, doorgaans wordt het potje gebruikt om ook de z0 van je werkstuk te bepalen. Je bent vrij om te doen en te laten wat je zelf wilt. Je mag je sensor ook los op het bed plaatsen op de bekende x/y plaats..
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Z-as nullen

Bericht door Jasper »

Er zijn hier en daar wat tegenstrijdige dingen gezegd en waarschijnlijk ook wat reacties anders geïnterpreteerd dan bedoeld.

Ik zat net een berichtje te typen naar Arie Kabaalstra en toen ging er ineens een lampje branden.

Wat ik dacht dat F3 kan dat kan helemaal niet, omdat ik eerst niet wist dat ik een tool change kon doen en zo verder gaan met mijn werkstuk voor zeg een finishing pass. Als ik dan gelijk mijn offset overboord gooi komt dat natuurlijk niet goed.

Voorbeeld, ik nul mijn tool na een wissel F3 en dan zet ik de sensor op een blokje en doe F2. Bovenkant blokje is nu Z0.
Dan haal ik de bovenste 2cm van het blokje weg en wissel de tool F3 dan zou ik dus mijn 0 van de F2 kwijt zijn en kan ik niet opnieuw nullen want de bovenkant is er niet meer.

Dus duidelijk, wat ik dacht dat kan niet, maar ik ga nu eens de code in duiken om te kijken of ik de locatie uit F3 kan gebruiken voor een nieuwe User Function (F4) en daar de code van F2 kan gebruiken met een eigen sensor offset welke overeen moet komen met het waste board.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Z-as nullen

Bericht door Jasper »

Tool change met lengte gaat nu goed.
Kan dus nu 1 bestand maken met meerdere tools en met 1x nullen dus doorgaan.
Nullen op basis van de tool lengte sensor gaat nog niet, Had de hulp van Eding en Arie ingeschakeld maar beide hebben nog niet gereageerd.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5400
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Z-as nullen

Bericht door serum »

2 vragen;

Heb je de Z min/max aangepast naar -74 en 0?
heb je de G92 uitgevinkt in eding qua suggestie die ik eerder gegeven heb?
Voorbeeld, ik nul mijn tool na een wissel F3 en dan zet ik de sensor op een blokje en doe F2. Bovenkant blokje is nu Z0.
Dan haal ik de bovenste 2cm van het blokje weg en wissel de tool F3 dan zou ik dus mijn 0 van de F2 kwijt zijn en kan ik niet opnieuw nullen want de bovenkant is er niet meer.
Nee, die 0 is er zeker nog wel..Maar je G54 is nu 2cm boven je blokje. En dit is bekend in je cam en je hoeft niet opnieuw je Z te nullen.. Als in je cam voor de vervolgbewerking je x/y/z 0 punt 2cm boven het blokje is ingesteld hoef je juist niets te veranderen..

Je haalt een paar zaken consequent door elkaar.

Met F3 meet je de lengte van je gereedschap. Dat doe je voor bv T6 1x.

Dan nul je de bovenkant van je werkstuk met F2 (met de zojuist gemeten T6 in je houder)

Als T6 nu niet wisselt, hoef je niets te veranderen. (en zeker niet weer met de F2 op het nu 2 cm lagere blokje)

Als je nu naar bv T5 gaat, gebruik je ALLEEN F3 om je gereedschap opnieuw te meten. (en zorg ervoor dat die stomme G92 in eding uit staat welke ik al eerder aanhaalde)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Z-as nullen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als je even logisch redeneert, de toollengte sensor is een relatieve lengte verschil meting van de diverse gereedschappen, en dat heeft verder niets met de ligging van je materiaal en je nulpunt van het werkstuk nulpunt te maken.
Dus als je dat zou willen combineren met 1 taster zul je eerst echt heel goed moeten begrijpen hoe de diverse werkwijze's in elkaar zitten, ik denk dat dat wel kan, afhankelijk van de gewenste freesstrategie. (bij de Lang graveermachine deed ik niet anders, 1e tool nullen op het werkstuk, elk volgende tool werd daarna gemeten (die eerste tool werd natuurlijk voordat die weggezet werd ook gemeten, en als nul tool gerekend)
Dat systeem is natuurlijk ook ideaal als je met de hand tools wisselt zonder freeshouder, en dus ook niet met een toollengte tabel kunt werken.
Je toollengte heeft ook niets te maken met de keuze van het nulpunt en welke op dat moment actief is, frezen heeft echter alles te maken met je gekozen nulpunt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Z-as nullen

Bericht door Jasper »

Die G10L20Zeroing stond bij mij niet aan in de standaard installatie.

Dus ik moet WEL de tool lengte meten, Ik begreep eerder dat ik dat juist NIET moest doen omdat ik geen ATC heb.

Wat ik nu gedaan heb is de tool verder laten uitsteken, Hij kwam met joggen gewoon onderin op het bed maar na het nullen op het hout zei hij dat hij dat niet kon ivm machine limit. Nu steekt hij een centimeter verder uit en heb ik geen foutmelding. Zit ik alleen wel met een frees die 5cm uitsteekt ipv 4.

Ik zou de spindel zelf nog kunnen laten zakken in dit geval.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5400
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Z-as nullen

Bericht door serum »

Je moet altijd een tool meten, anders weet hij niet wat voor lengtecompensatie hij moet gebruiken voor de andere tool; je referentie mist dan. tenzij het schakelmoment van je potje weer helemaal juist bekend is tv je machinecoordinaten, dan kan hij daaraan ook weer terugrekenen.

Mijn macro vereist dat je een tool eerst inmeet, dan nult en dan wisselt. (maar die schrijft geen waarde weg in de tooltabel). (arie heeft de macro gemaakt die jij gebruikt, dus hij kan je daar het beste bij ondersteunen).
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Z-as nullen

Bericht door Jasper »

Arie reageert nog niet dus wellicht is het beter jouw macro te gebruiken, opslaan is voor mij niet relevant want de ene keer zal ik hem er verder in doen dan de andere.
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Z-as nullen

Bericht door hrscharft »

Zoal ik het hier lees heb je twee mogelijkheden.

A. Je meet tool 1 die je gebruikt en daarvan word de lengte weggeschreven in de tabel. Vervolgens nul je je werkstuk met diezelfde tool in je spindel. Als je nu een tool wisselt meet je de lengte van die nieuwe tool en schrijf je weg in de tabel. De stuursoftware weet nu waar je werkstuk is ten op zichte van de tool.

B. Je Nult direct je tool op de bovenkant van je werkstuk of tafel zonder de lengte te meten, dit houd wel in dat je na elke toolwissel je tool weer moet nullen op je werkstuk of de tafel aangezien de sturing geen idee heeft van hoe lang of dat je tool eigenlijk is. Die weet nu enkel dat als zijn Z-as waarde X heeft dat dat 0 is ten opzichte van je werkstuk.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5400
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Z-as nullen

Bericht door serum »

Mijn macro is die van Sorotec. Staat een filmpje op youtube hoe je die moet instellen. Heb in de mijne wat kleine vertalingen gedaan, is gratis te downloaden in hun downloadsectie. Zit ook een spindel opwarmmacrootje in.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Z-as nullen

Bericht door Jasper »

serum schreef: 23 sep 2019 15:12 Mijn macro is die van Sorotec. Staat een filmpje op youtube hoe je die moet instellen. Heb in de mijne wat kleine vertalingen gedaan, is gratis te downloaden in hun downloadsectie. Zit ook een spindel opwarmmacrootje in.
Ik ga hem opzoeken.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Z-as nullen

Bericht door Jasper »

Dat is me te veel Duits, Daar kom ik niet uit.
Zal volgende week donderdag mijn broertje vragen even mee te kijken.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Z-as nullen

Bericht door audiomanics »

google translate ?? Komt vermoedelijk geen hoog Nederlands uit, maar is mogelijk wel te begrijpen... Doe het zelf wel eens met Chinees en Japans, want die talen spreek ik nog/echt niet..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1675
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Z-as nullen

Bericht door kawarider »

Waar gaat dit nou over? Eding komt toch zelf met die macro s?
Manual erbij en zelfs ik begrijp dat. Begin bij t begin zonder lukraak overal te downloaden. RTFM. Dan wordt t vanzelf duidelijk.
Plaats reactie