Z-as nullen

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Z-as nullen

Bericht door Arie Kabaalstra »

'k denk alleen even verder.. dat je een meting naar believen in of uit kan schakelen na een toolwisselcommando (M6).
Zelf ben ik nogal van het automagischeren.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Z-as nullen

Bericht door andrefc101 »

Arie Kabaalstra schreef: 19 apr 2019 20:33 'k denk alleen even verder.. dat je een meting naar believen in of uit kan schakelen na een toolwisselcommando (M6).
Zelf ben ik nogal van het automagischeren.
Ik meet altijd mijn tools in zo gauw ik ze in een houder zet. Dan wijzigt het niet meer totdat ik zo’n tool weer wijzig. Meten tijdens een freesklus doe ik eigenlijk nooit, altijd voor ik begin.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Z-as nullen

Bericht door Ballegooijen »

Ik meet altijd mijn tools in zo gauw ik ze in een houder zet. Dan wijzigt het niet meer totdat ik zo’n tool weer wijzig. Meten tijdens een freesklus doe ik eigenlijk nooit, altijd voor ik begin.
Voor mij is dat (nog) niet van toepassing omdat ik de frezen handmatig moet wisselen en dus telkens op een andere lengte zullen staan.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Z-as nullen

Bericht door Arie Kabaalstra »

andrefc101 schreef: 19 apr 2019 22:16
Arie Kabaalstra schreef: 19 apr 2019 20:33 'k denk alleen even verder.. dat je een meting naar believen in of uit kan schakelen na een toolwisselcommando (M6).
Zelf ben ik nogal van het automagischeren.
Ik meet altijd mijn tools in zo gauw ik ze in een houder zet. Dan wijzigt het niet meer totdat ik zo’n tool weer wijzig. Meten tijdens een freesklus doe ik eigenlijk nooit, altijd voor ik begin.
Nou... stel dat je die functie dan wel in je macro zet... je begint een nieuwe klus.
Dan zet je metenog bij een toolchanieuwe aan, opent mdi en tikt in t3m6... de machine pakt t3m6, je zet er een tool in, vult lengte in, en hij meet em op... volgende tool oproepen, gereedschap erin, meten....

Zo look je ze achterelkaar af, zet dan de automatische meting uit, en je kan aan de slag
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Z-as nullen

Bericht door Ballegooijen »

metenog bij een toolchanieuwe aan
Kan het ook in het Nederlands Arie? :lol:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Z-as nullen

Bericht door andrefc101 »

Ballegooijen schreef: Kan het ook in het Nederlands Arie? :lol:
Of misschien voordat je aan de Sonnema Berenburg begint
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Z-as nullen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Nou... stel dat je die functie dan wel in je macro zet... je begint een nieuwe klus.
Dan zet je meten bij een toolchange aan, opent mdi en tikt in t3m6... de machine pakt t3, je zet er een tool in, vult lengte in, en hij meet em op... volgende tool oproepen, gereedschap erin, meten....

Zo loop je ze achterelkaar af, zet dan de automatische meting uit, en je kan aan de slag.

Zo beter?.. Fcuk Autocorrect.. :lol:
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Z-as nullen

Bericht door Tonybryden »

:lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Z-as nullen

Bericht door Ballegooijen »

Ja, zo is het prima leesbaar Arie :lol:

Maar ik heb (nog) geen ATC dus moet mijn tools met de hand wisselen. Ik kan dus niet vooraf alle tools inmeten maar moet dat doen telkens als in een gereedschap moet wisselen.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Z-as nullen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ballegooijen schreef: 20 apr 2019 16:11 Ja, zo is het prima leesbaar Arie :lol:

Maar ik heb (nog) geen ATC dus moet mijn tools met de hand wisselen. Ik kan dus niet vooraf alle tools inmeten maar moet dat doen telkens als in een gereedschap moet wisselen.
Ik heb ook (nog) geen ATC, ik zit er wel aan te denken.. ben aan het rondneuzen.. voor rond de 2K heb je er een van de "Afhaalchinees" met ISO 20, 'k moet allen uitzoeken of er genoeg hoogte overblijft om te wisselen, zeker als ik de 4De as op tafel heb, die rooft tenslotte 80 mm van mijn Z-hoogte zodat er nog maar 110 mm travel overblijft.. voordeel is wel dat ik hoofdzakelijk kleine, dus korte tools gebruik.. ze steken doorgaans niet meer dan 20 mm uit (ø4), en ik kan de schachten nog inkorten.. :), met een ISO 20 Houder kan ik ze mogelijk dieper inspannen dan op de Suhner Spindel.

Momenteel heb ik de Toolsetter niet op de machine, maar dat gaat binnenkort wel weer gebeuren.

Zolang je geen ATC hebt, zoals ik het in het verleden toegepast heb, gewoon zo programmeren dat ie na een Toolchange automatisch gaat meten.. of je dat nou in je Postprocessor doet, met een "Gosub" onder je M6 Txx of dat je dat in je macro zet, da's om het even. .je zou het zelfs zo kunnen maken dat je een dialoog krijgt die je vraagt of je wilt meten of niet..

En.. Hou je vast.. hier komt een mooie! als je in je Toolwissemacro een Dialoog zet, dan kun je de machine laten vragen "Tool meten? ".. klik je op Cancel, dan meet ie niet, klik je op Ok dan meet ie wel.. als je tenminste even kijkt naar de waarde van #5398, -1 = Cancel, 1 = OK.. zo eenvoudig kan het ook.. :lol:

Bij mij was het indertijd nog met een aparte Gosub.
Als ik een programma had met meerdere tools, dan zette ik bij elke toolchange de aanroep naar die Sub eronder, en ging ie meten.. daarna ging het hoofdprogramma gewoon door met frezen.. werkte prima, behalve dan dat je toch nog altijd met de hand, en 2 steeksleutels je tools stond te verwisselen..
Maar goed.. dat heb je nou eenmaal als je geen ATC hebt..

er is zoveel mogelijk met EdingCNC en een beetje slim schrijven van Macro's.. dat is haast niet te bevatten.. Bert Eding staat er zelf ook nog wel eens van te kijken.. toen ik mijn Draaibank macro klaar had liet ik 'm een filmpje ervan zien. hoe het in de praktijk werkt. .normaalgesproken krijg je geen Preview van je programma als je er een dialoog in hebt, je hebt immers de parameters nog niet ingevuld.. bij mij deed ie dat wel.. omdat ik de Macro het NC programma laat schrijven, en EdingCNC laadt em automatisch als ie wijzigt.. een slimmigheidje waar ik bij toeval achter kwam..
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Z-as nullen

Bericht door serum »

Ik gebruik dit in de macro; (aangepaste variant van sorotec)

Ja kan instellen wat voor toolchange je gebruikt. Handmatig of automatisch. Bij handmatig vraagt hij, wanneer T8 bv. actief is 'tool currently in spindle, measure anyway'? Als je dan no kiest, gaat hij weer verder met het programma. Kies je dan voor yes, beweegt hij naar G53 Z0 en naar een vooraf ingegeven X/Y coordinaat, zodat je daar je tool kan wisselen. Vervolgens krijg je dan de vraag hoe lang de tool is (hoeveel hij buiten de spindelneus uitsteekt), meet dan de tool op de plek waar je toolsetter zich bevindt en hij gaat weer verder.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Z-as nullen

Bericht door Ballegooijen »

Inmiddels denk ik ook het automatisch inmeten van de toollengte onder de knie te hebben. Vandaag is mijn nieuwe Zero Tool Setter binnengekomen en in combinatie met een aangepaste PP voor Fusion en de vaste sensor voor toollengte sta ik helemaal gesteld (denk ik :roll: )
Die Zero Tool Setter werkt toch wel heel gemakkelijk. Ik vindt het handiger en nauwkeuriger dan met een papiertje o.i.d. Je jogt nu de Z naar beneden tot de meter exact op 0 staat en dan is het ook echt 0 ! Ben er weer blij mee!

18478

18477
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
carlo
Berichten: 380
Lid geworden op: 04 okt 2009 12:33
Locatie: Diepenbeek België
Contacteer:

Re: Z-as nullen

Bericht door carlo »

goeiemorgen
ik vroeg me al af of je de post al aangepast had zoals ik je had doorgegeven
maar het lukt dus

waarom heb je niet een 2de setter genomen die je aan de sturing kunt hangen
was het weer knopje drukken en de sturing wist waar Z0 was
even een subje schrijven en kleine aanpassing in de post

mvg
carlo
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Z-as nullen

Bericht door Ballegooijen »

Hoi Carlo,

Een 2e setter had ook gekund maar ik vond deze wel mooi. En omdat ik nu toch maar 1x hoef te nullen heb ik het zo gedaan.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Plaats reactie