Vertrouwen op home switches?

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

DirkSchipper
Berichten: 827
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Vertrouwen op home switches?

Bericht door DirkSchipper »

Helder.
bridge5
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 feb 2019 16:18

Re: Vertrouwen op home switches?

Bericht door bridge5 »

Lateralus heeft een vraag gesteld die door alle antwoorden totaal verwatert is. de enige die het begrijpt is cncjohn. Deze machine is uitgevoerd met omron servo motoren met encoders. de servo drives hebben een pulse en dir input maar het is een closeloop servo systeem. Van de encoder worden de A en B pulsen gebruikt om de positie te bepalen en te vergelijken in de servo drive t.o.v. de input pulsen en er zit ook een referentie puls op de encoder. Die wordt gezien na het aanlopen van de referentie schakelaar op het bed. En Ja ik ken die machine. Ik heb het zelf bedacht en erop gebouwd.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1959
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Vertrouwen op home switches?

Bericht door Breaker »

Kijk, dan kan er gestopt worden met speculeren, maar het beantwoord de vraag over de relais van Lateralus niet.
Schakelt het relais van de schakelaar dan een tweede relais voor indexpulsdoorgave? En kunnen die vervangen worden of is dat onverstandig?

En voor mij om te begrijpen: Is de indexpuls lang genoeg om betrouwbaar te zijn voor homing, of moet de snelheid dan laag gehouden worden?
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Lateralus
Berichten: 19
Lid geworden op: 04 mei 2012 11:37

Re: Vertrouwen op home switches?

Bericht door Lateralus »

Als eerst iedereen bedankt voor het meedenken. Hier even een paar foto's zodat we weten waar we het over hebben en zodat Bridge5 weet wat er met zn machine gebeurt is ;-)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb in de magneetplaat een paar gaten gemaakt, ik werk met paspennen en maak dubbelzijdig gefreesde werkstukken. Vandaar dat het juist homen voor mij zo van belang is. Trouwens, ik heb het relais vervangen voor een andere ongebruikte, ik dacht dat het probleem was opgelost, dat was niet zo, hij doet het nog steeds bleek, willekeurig, wel meer dan vroeger, om de 4 keer homen 1x fout ongeveer.

Voor de geïnteresseerden, voorheen zat er een computer met hardeschijf in een kast die vast zat aan de machine. Na twee keer de computer te hebben vervangen (1x vanwege kapot moederbord, 1x vanwege kapotte hardeschijf) heb ik besloten een tablet te gebruiken. Deze is van Acer (Acer Switch 3 SW312-31-P64L) en passief gekoeld. De enige openingen zijn die van de speakers en die heb ik met tape afgeplakt. Ik maak regelmatig stof in mijn werkplaats, als het goed is blijft deze tablet schoon van binnen. En een touchscreen dus werkt erg lekker. Hij is niet snel, maar EdingCNC trekt hij met gemak.

Bridge5 wat fijn dat je dit topic hebt gezien en dat je gereageerd hebt. Heb jij destijds deze machine geretrofit? Er staat me iets bij van een bedrijf in Nieuwegein, FTU kan dat? Het is een geweldige machine, ben er erg blij mee, retrofit is ook erg netjes gedaan. Wat is het nut van het closeloop servo systeem? Ik ben niet echt in de materie thuis. Klinkt wel goed dat het van Fanuc nagebouwd is. Ik heb trouwens gisteren een meetklok op de y-as gehad, herhaaldelijk homen resulteert in een positieafwijking kleiner dan 1/100mm. Ik heb bij gewone positiebepaling wel het idee dat er redelijk wat stick-slip is.

Om even terug te komen op het probleem, jij zegt dus homesnelheid verkleinen of home aanslag blokje ietsje verplaatsen? Wat is ietsje? 1mm?

Ander vraagje, betreffend lengte van de kogelomloopspindels die er in gebouwd zitten, het werkveld x295 y265mm, zijn dat conservatieve as lengtes ingesteld in de software, of zijn de kogelomloopspindels ook echt ongeveer die lengte? Deze website: http://anglo-swiss-tools.co.uk/schaubli ... g-machine/ vermeldt origineel x330 y400mm.
bridge5
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 feb 2019 16:18

Re: Vertrouwen op home switches?

Bericht door bridge5 »

De reden van de closeloop servos is dat ze bij een wat grotere belasting nooit stappen gaan verliezen. Deze machine heeft ouderwetse geleidingen met wat meer weerstand. Dus wij vonden toentertijd deze servos de beste oplossing
Het staat me nog iets van bij dat de het relais bekrachtigd wordt door de schakelaar op bed en afvalt door de pulse van de encoder. Kies een merk relais. Wat je kunt doen is inderdaad experimenteren met de schakelaar iets te verschuiven en de snelheid. De slag is toen met ruime veiligheid maat ingesteld. Je kunt altijd natuurlijk kijken door met de hand de slede door te draaien en de extra afstand in te stellen bij eding cnc. Pas op dat je de kogelomloopspil niet beschadigd door te ver te gaan.
Lateralus
Berichten: 19
Lid geworden op: 04 mei 2012 11:37

Re: Vertrouwen op home switches?

Bericht door Lateralus »

Ah dat is duidelijk. Momenteel heb ik geen tijd om het op te lossen dus ik ga voorlopig even verder werken door na iedere home operatie de positie te checken, maar ik zal over een aantal weken zeker even gaan experimenteren met het verplaatsen van de aanslag en de snelheid.

Nogmaals iedereen bedankt voor het meedenken!
Plaats reactie