Aux aan bij Z?

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Aux aan bij Z?

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 30 jan 2019 15:41 @Kjelt, er is toch iets van een koppeling mogelijk tussen eding en andere user interface? Dat houd lijkt mij in, dat je informatie kunt krijgen over de actuele positie en dan is het goed op te lossen lijkt me.
Nooit in verdiept, ik weet wel dat Bert bezig is om een "makkelijkere" externe GUI te ondersteunen maar dat laat hij wel weten als het zover is.
Op de pro-bordjes kun je in de nabije toekomst ook via RS485 communicerenmet je eigen hardware, lijkt me ook interessant.

Maar voor nu lijkt me voor TS de beste optie eens een email aan Bert te sturen met de vraag of dit mogelijk interessant is om toe te voegen.
Hij heeft me eens verteld dat vragen die slechts voor 1 persoon interessant zijn niet worden opgepakt wat logisch is, maar dit lijkt me iets dat voor meer mensen wel interessant kan zijn.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Aux aan bij Z?

Bericht door keesfrees »

Ik keek zojuist eens in een willekeurige fanuc -post, daar zie ik M7 M8 M9 voor koeling/mist.
En als ik hier kijk :
https://en.wikipedia.org/wiki/G-code
( crtl-F : M07 )
Dan staat het daar ook.
Dus, zijn jullie het wiel opnieuw aan het uitvinden ?
( of begrijp ik de vraag niet helemaal ? )
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Aux aan bij Z?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

keesfrees schreef: 30 jan 2019 17:14 Ik keek zojuist eens in een willekeurige fanuc -post, daar zie ik M7 M8 M9 voor koeling/mist.
En als ik hier kijk :
https://en.wikipedia.org/wiki/G-code
( crtl-F : M07 )
Dan staat het daar ook.
Dus, zijn jullie het wiel opnieuw aan het uitvinden ?
( of begrijp ik de vraag niet helemaal ? )
Dat laatste. :lol:
De wens is dat de koeling vanzelf stopt wanneer de frees niet in het materiaal zit, en aangaat wanneer de frees het materiaal raakt.
Je kunt je inderdaad afvragen wat de frees dan aan het doen is, want in principe wil je natuurlijk frezen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Aux aan bij Z?

Bericht door keesfrees »

hugo stoutjesdijk schreef: 30 jan 2019 17:22 De wens is dat de koeling vanzelf stopt wanneer de frees niet in het materiaal zit, en aangaat wanneer de frees het materiaal raakt.
Dat is precies zoals ik de vraag begrijp, en zo werkt het bij mij ook, zie mijn vorige bijdrage. (waar nog niemand op reageerde, maar dat heb ik in het echte leven ook nogal eens :-> )
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Aux aan bij Z?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

keesfrees schreef: 30 jan 2019 17:28
hugo stoutjesdijk schreef: 30 jan 2019 17:22 De wens is dat de koeling vanzelf stopt wanneer de frees niet in het materiaal zit, en aangaat wanneer de frees het materiaal raakt.
Dat is precies zoals ik de vraag begrijp, en zo werkt het bij mij ook, zie mijn vorige bijdrage. (waar nog niemand op reageerde, maar dat heb ik in het echte leven ook nogal eens :-> )
puberende kinderen in huis?
Ja Kees, maar het feit dat dat bij jouw werkt, hebben we toch niets aan, of is dat met EdingCNC ? In dat geval kwam het blijkbaar niet goed over.

Jij gebruikt blijkbaar ook geen G1 of G0 voor voeding ijlgang, dat gebeurt dan automatisch.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Aux aan bij Z?

Bericht door keesfrees »

( Ik werk nooit met koeling, dus ik begrijp niet dat . . )
Mijn postprocessor zet elke freesgang tussen M-codes, dus als je PP dat niet doet dan moet je die aanpassen.
En vervolgens zorgen dat die signalen op een uitgang terecht komen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Aux aan bij Z?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Technisch interessant, maar dit is een probleem verzinnen voor een oplossing die niet bestaat..

als ik met 't handje programmeer met koeling, voeg ik een M8 toe aan mijn "voorpositioneerregel" en een M09 aan mijn "retractregel"

op de Heidenhain begon ik elke "freesoperatie" of "booroperatie" met L X, Y, Z50 R0 FMAX M3 M8, en aan het eind, dus ook voor elke Toolchange stond L Z50 R0 FMAX M5 M9 , in ISO G-Code wordt dat dus respectievelijk G00 X Y Z50 M3 M8 en G00 Z50 M5 M9..
Volgens mij moet dat niet heel moeilijk zijn om in te voegen in een CAM Postprocessor.. in CAMBAM had ik vandeweek een klus waar ik na het voorfrezen de spanen wilde weghalen, en wat smering aan wilde brengen (nee... ik heb (nog) Geen Flood of MistCooling op mijn machine).. Daartoe een "Snippertje Code" geschreven:

Code: Selecteer alles

G00 Z2
#1001=#5001
#1002=#5002
#1003=#5003
G28 M5
Msg "Veeg werk schoon"
G00 x#1001 Y#1002 Z#1003 
M3
(G28 schuift bij mij de tafel naar de "wisselpositie" ofwel, midden voor de deur, met de kop hoog..
Dit snipertje kan ik na elke voorbewerking zo invoegen, het is opgeslagen als retract and pause.nc
'k heb ook nog een snippertje met

Code: Selecteer alles

G28
M2
als "retract and end.nc
'k heb er nog niet naar gekeken, maar volgens mij moet er wel wat te verzinnen zijn in een PP om in elk geval de koeling aan het eind uit te schakelen.. een M2 zou dat Sowieso moeten doen..
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Aux aan bij Z?

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 30 jan 2019 17:22 De wens is dat de koeling vanzelf stopt wanneer de frees niet in het materiaal zit, en aangaat wanneer de frees het materiaal raakt.
Die is nog lastiger want het materiaal in Z richting wordt weggefreesd dus verandert het triggerpunt.
Voor aluminium en ijzer zou je dit wellicht kunnen doen door de weerstand tussen spindelkop en werkstuk (t-bed) te meten en dit te gebruiken om de koeling aan en uit te zetten met kleine vertraging.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Aux aan bij Z?

Bericht door Breaker »

Arie Kabaalstra schreef: 30 jan 2019 17:44 Technisch interessant, maar dit is een probleem verzinnen voor een oplossing die niet bestaat.
Precies mijn gedachte.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
kris blancke
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 jun 2017 18:21

Re: Aux aan bij Z?

Bericht door kris blancke »

oei, ik ben hier precies een interessant onderwerp begonnen.

De meeste reacties zijn voor mij wel chinees maar ik blijf het volgen.
We zijn in het eco tijdperk beland dus elk druppeltje teveel kan tellen.
Bovendien zou het de Eding sturing toch weer wat verrijken me dunkt.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Aux aan bij Z?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 30 jan 2019 18:51
hugo stoutjesdijk schreef: 30 jan 2019 17:22 De wens is dat de koeling vanzelf stopt wanneer de frees niet in het materiaal zit, en aangaat wanneer de frees het materiaal raakt.
Die is nog lastiger want het materiaal in Z richting wordt weggefreesd dus verandert het triggerpunt.
Voor aluminium en ijzer zou je dit wellicht kunnen doen door de weerstand tussen spindelkop en werkstuk (t-bed) te meten en dit te gebruiken om de koeling aan en uit te zetten met kleine vertraging.
Dat is iets te letterlijk opgevat dan ik bedoelde.
Ik bedoel natuurlijk het oppervlak van het uitgangsmateriaal. Dus normaliter meestal Z0.

En alle goedbedoelde commentaren dat het onzin is, volgens mij is de klant koning, en wil de TS alleen een antwoord op z'n vraag. (maar daar zijn wij goed in, antwoorden verzinnen op vragen die niet gesteld zijn :lol: )
Breaker schreef: 30 jan 2019 19:05
Arie Kabaalstra schreef: 30 jan 2019 17:44 Technisch interessant, maar dit is een probleem verzinnen voor een oplossing die niet bestaat.
Precies mijn gedachte.
Het probleem is inderdaad verzonnen, maar waarschijnlijk uit de praktische wens naar boven gekomen, en het klopt ook dat de oplossing nog niet bestaat. Dat hebben jullie toch maar mooi geconstateerd. :lol:
Het schuurt natuurlijk een beetje dat het waarschijnlijk in linux zo opgelost is. :mrgreen:

Oke, es even in de postprocessor duiken om te kijken of die het wat slimmer aan kan pakken is wel de meest logische oplossing, maar er zijn zoveel postprocessoren, en er is maar 1 besturing, dan is het voor iedereen opgelost.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Aux aan bij Z?

Bericht door andrefc101 »

Als je de pp aan moet passen, zou ik ook gelijk bij G0 een M5 programmeren. De spindel draait toch nutteloos wanneer in ijlgang. Scheelt weer energiekosten....
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Aux aan bij Z?

Bericht door Breaker »

Er zijn natuurlijk al wel drie en een half antwoord gegeven:
1. Mechanische schakelaar
2. Postprocessor aanpassen
3. Eigen stukje software
½. Overstappen op LinuxCNC of een 20 jaar oude besturing

Lijkt mij dat we nu wel voorzichtig de vraag kunnen stellen naar het praktisch nut.

Jij kan het in LinuxCNC waarschijnlijk even snel oplossen als ik in EdingCNC. Een discussie over besturingen is een eindeloze dus laten we daar aub niet aan beginnen. In mijn opinie zijn ze alleen anders en heeft het daarnaast ook met persoonlijke smaak te maken en daar valt niet over te twisten zegt een wijs spreekwoord. Maar in beide is het niet ingebouwd, dus is het eerder de vraag wat TS aankan.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Aux aan bij Z?

Bericht door Arie Kabaalstra »

kris blancke schreef: 31 jan 2019 02:27
Bovendien zou het de Eding sturing toch weer wat verrijken me dunkt.
Koeling aan- en uitschakelen bij het overschrijden van een bepaalde Z- Coordinaat is mogelijk wel wenselijk, maar is je werkoppervlak altijd Z0?.. Nee.. als je met een 4de as werkt.. en een onderdeel van 40 mm rond in de klauwplaat hebt.. dan is je werkstukoppervlak Z20.. en daar ga je dan..

't aan en uitschakelen van de koeling moet je volgens mij gewoon in de Code zetten.. zoals ik al aangaf.. in de tijd dat ik nog dagelijks achter een Heidenhain sturing hele lappen code in stond te kloppen.. begon ik met "voorpositioneren", en daar zette ik de koeling pas aan als ik 20 mm boven het werk zat.. dan had de koelpomp ook even de tijd om op druk te komen.. bij het terugtrekken.. zelfde verhaal.. eerst naar Z20, en dan over 3 assen weg.. op Z20 Koeling uit.

in CamBam zit de optie koeling niet in de cycli.. dus zal je dat met het handje er even in moeten zetten. zolang je tool "beneden blijft" ofwel niet omhoog gaat om te wisselen, of omdat ie klaar is.. dan laat je de koeling toch lekker aan ?..
Plaats reactie