Aux aan bij Z?

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

kris blancke
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 jun 2017 18:21

Aux aan bij Z?

Bericht door kris blancke »

is er een mogelijkheid om mijn koel bediening te sturen bij een bepaalde stand van Z?
Je begrijpt wel wat ik bedoel, sproeier pas aan bij een bepaalde positie ,en niet continue als het programma loopt.
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Aux aan bij Z?

Bericht door hrscharft »

Zo iets zou je kunnen doen door een proxxy switch op een bepaalde hoogte te plaatsen en die een relais te laten schakelen waarmee je een solenoid schakelt.
Hoop dat het een duidelijk verhaal is zo.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Aux aan bij Z?

Bericht door Bjornski1976 »

Kan je niet beter in je programma code het onderstaande toepassen en dit tussen de regels er in friemelen?
M07 M-Code Mist Coolant ON
M08 M-Code Flood Coolant ON
M09 M-Code Coolant OFF

Het risico dat er een keer gefreesd gaat worden zonder koeling neemt wel toe op deze manier. Maar goed een sensor of relais kan ook defect gaan.

Een flow sensor is dan een veiligheid om toe te passen.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Aux aan bij Z?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

hrscharft schreef: 30 jan 2019 01:58 Zo iets zou je kunnen doen door een proxxy switch op een bepaalde hoogte te plaatsen en die een relais te laten schakelen waarmee je een solenoid schakelt.
Een beetje proxy kan ook wel direct die solenoid schakelen. ;-)
Dan moet je iets van een verstelbare strip verzinnen, zodat de proxy wel actief blijft als je dieper zakt.

Maar de vraagsteller wil natuurlijk dat ie ergens in kan stellen dat

Code: Selecteer alles

if z<0 then M8 else M9
of iets eerder, bij Z2 of zo.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Aux aan bij Z?

Bericht door Sven »

hugo stoutjesdijk schreef: 30 jan 2019 08:18 if z<0 then M8 else M9
Blijft dat de hele tijd actief dan?
Ik zou denken dat dat enkel als momentopname werkt.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Aux aan bij Z?

Bericht door andrefc101 »

Sven schreef: 30 jan 2019 08:31
hugo stoutjesdijk schreef: 30 jan 2019 08:18 if z<0 then M8 else M9
Blijft dat de hele tijd actief dan?
Ik zou denken dat dat enkel als momentopname werkt.
Nee, blijft aan, er staat niet bij dat hij weer uit moet......
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Aux aan bij Z?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Sven schreef: 30 jan 2019 08:31
hugo stoutjesdijk schreef: 30 jan 2019 08:18 if z<0 then M8 else M9
Blijft dat de hele tijd actief dan?
Ik zou denken dat dat enkel als momentopname werkt.
Nou, is gewoon fictief gedacht, maar als je een M8 uitstuurt, die is modaal dus blijft die wel actief, die vergelijking zou alleen op een regel waar z in staat moeten reageren.
En moet je ook weer geducht zijn op uitdagingen met verschillende tools en lengte correcties.
Maar dan moet je dus een constructie verzinnen dat er aan het begin van je programma een vlaggetje gezet wordt met een waarde er aan, zodat die in de gaten houd wat de Z waarde is, en de juiste actie onderneemt.
Dat zijn zaken die volgens mij een beetje in het PLC gedeelte van een besturing thuis horen. Ik heb het idee dat Dabit zo een lego steentje kan bedenken die dit doet. Maar ja, dan moet je over op LinuxCNC.

Voor wat betreft die M8 inlezen in de arduino, je moet niet naar de status van het signaal kijken, maar naar de verandering, dus of ie van laag naar hoog gaat, die 'flank' kun je dan dezelfde actie laten doen als je drukknop, maar M8 zou dan alleen puls-aan mogen bedienen, anders zou 2x M8 achter elkaar de koeling weer uit zetten.
Een M9 is dan wel een puls, maar altijd puls-uit, terwijl je drukknop zowel puls-aan is als puls-uit.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
kris blancke
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 jun 2017 18:21

Re: Aux aan bij Z?

Bericht door kris blancke »

hugo stoutjesdijk schreef: 30 jan 2019 08:18
hrscharft schreef: 30 jan 2019 01:58 Zo iets zou je kunnen doen door een proxxy switch op een bepaalde hoogte te plaatsen en die een relais te laten schakelen waarmee je een solenoid schakelt.
Een beetje proxy kan ook wel direct die solenoid schakelen. ;-)
Dan moet je iets van een verstelbare strip verzinnen, zodat de proxy wel actief blijft als je dieper zakt.

Maar de vraagsteller wil natuurlijk dat ie ergens in kan stellen dat

Code: Selecteer alles

if z<0 then M8 else M9
of iets eerder, bij Z2 of zo.
Deze lijkt me nog wel iets, niet afhankelijk van de hoogte maar pas actief bij Z2.
en daar ik nog geen code wizzard ben,hoe schakel je terug af bij hoger dan Z2 ?
zou toch wel enkele druppeltjes coolant kunnen schelen.

Ik heb even aandachtig zo een Datron machine bekeken, daar zitten wel enkele knappe ideeén bij.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Aux aan bij Z?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik ben bang dat je die G-code niet gaat vinden.
Je hebt een paar mogelijkheden:
Pas je postprocessor aan dat die koeling aan zet wanneer die op z'n veiligheids afstand is, vervolgens uit wanneer die op retract plane is. (of zo iets)
Of dat haalbaar is kan ik niet beoordelen, maar ik wordt zelden verrast door postprocessoren, dus ik ben bang dat het moeilijk wordt.
Je hebt in de meeste freesprogramma's een ijlgang naar freesbegin en veilige hoogte, meestal Z1 of Z2, zet bij elke Z1 een M8.
Dan maak je je terugtrekvlak een andere waarde, Z10 en zet achter elke Z10 een M9.

Of je informeert bij EdingCNC of er uberhaupt zoiets mogelijk is, anders is het trekken aan een dood paard. (de vraag op zicht is niet eens zo gek)

Of je wacht op reactie van Dabit, dat die zegt dat het in LinuxCNC niets voor stelt, en je stapt over op linux.

En als dat alles niet binnen de mogelijkheden ligt, toch maar een proxy op je Z-as, dat kan morgen draaien.

Ja, zo'n datron stuurt de richting van de nevel gekoppeld aan de freesrichting.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Aux aan bij Z?

Bericht door keesfrees »

Bij mijn oude-trouwe machine (>20 jr. oud) werkt het zo :
De bewerkingen ( frees in het materiaal ) staan tussen Ma - Mb.
De besturing schakelt dan om tussen loze beweging snelheid en de opgegeven snij snelheid en schakelt een uitgang voor (evt.) koeling.

Ma Mb :
voor de kleine letters staat er dan een nummer, maar dat is weer machinespecifiek dialect waar geen standaard voor is.
https://en.wikipedia.org/wiki/G-code
kris blancke
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 jun 2017 18:21

Re: Aux aan bij Z?

Bericht door kris blancke »

[quote=
(de vraag op zicht is niet eens zo gek)

[/quote]

Dit streelt nu eens mijn ego hoor.

met een proxy wordt het niks denk, want als ik bvb mijn Z hoogte bepaal dan wordt ie ook actief.



ik wacht af.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Aux aan bij Z?

Bericht door Kjelt »

Glaslineaal of andere absolute encoder op de Z-as, die laten uitlezen door een microcontroller waarbij je op de microcontroller bv twee potmeters aansluit waarmee je de window van Z-waardes aangeeft waarin de koeling aktief moet zijn.
Of andere manier van instellen uiteraard.
Makkelijker als je de Z-as waarde vanuit het CNC programma krijgt alleen heb je dan wel kans dat je wat na-ijlt.
Maar je zou dit het liefste in het CNC programma zelf willen hebben, beetje overkill allemaal.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Aux aan bij Z?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

kris blancke schreef: 30 jan 2019 15:14 met een proxy wordt het niks denk, want als ik bvb mijn Z hoogte bepaal dan wordt ie ook actief.
Dat los je op door het signaal in serie te zetten met je gewone M8, en als je je tool gaat inmeten staat de koeling niet uit.

@Kjelt, er is toch iets van een koppeling mogelijk tussen eding en andere user interface? Dat houd lijkt mij in, dat je informatie kunt krijgen over de actuele positie en dan is het goed op te lossen lijkt me.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Aux aan bij Z?

Bericht door Breaker »

hugo stoutjesdijk schreef: 30 jan 2019 15:41
kris blancke schreef: 30 jan 2019 15:14 met een proxy wordt het niks denk, want als ik bvb mijn Z hoogte bepaal dan wordt ie ook actief.
Dat los je op door het signaal in serie te zetten met je gewone M8, en als je je tool gaat inmeten staat de koeling niet uit.
Dat lijkt mij ook de beste en meest eenvoudige oplossing.
hugo stoutjesdijk schreef: 30 jan 2019 15:41 er is toch iets van een koppeling mogelijk tussen eding en andere user interface? Dat houd lijkt mij in, dat je informatie kunt krijgen over de actuele positie en dan is het goed op te lossen lijkt me.
Dat kan, is wel wat programmeren voor nodig via de API.

Dit idee, maar dan met aan/uit van een bepaalde uitgang.
https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=39&t ... 98#p141298

Of als aanvulling op iets wat dichter bij Datron in de buurt komt:
https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=22&t ... 98#p162282
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Plaats reactie