Afregelen VFD met cpu5a

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

FrederikD
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 aug 2013 11:58

Afregelen VFD met cpu5a

Bericht door FrederikD »

Hallo iedereen,

Ik ben al een hele tijd aan het volgen op dit forum en heb al veel nuttige zaken terug gevonden maar nu heb ik een eerste vraagje om mij te helpen bij het bouwen van mijn eigen CNC freesmachine.

Ik ben momenteel bezig met het afregelen van de VFD/spindel met cpu5a en krijg de snelheid maar niet gelijk. Ook de maximum voltage komt niet overeen met 10 volt als die op volle snelheid draait. Wat ik ook niet begrijp is dat in het programma usbcnc er voor de spindel snelheid geregeld word tussen 100 en 300%. Zou toch moeten tussen 0 en 100% zijn?

Mijn VFD is een Huanyang met een 2.2kW water gekoelde spindel.

De parameters heb ik momenteel als volgt ingesteld:
PD01 = 1
PD02 = 1
PD03 = 400
PD04 = 400
PD05 = 400
PD07 = 20
PD08 = 220
PD09 = 15
PD10 = 8
PD11 = 120
PD13 = 0
PD14 = 12
PD15 = 12
PD44 = 1
PD72 = 400
PD73 = 120
PD141 = 220
PD142 = 8.5
PD143 = 2
PD144 = 3000

Voor zover ik weet heb ik de bedrading juist aangesloten. ACM door gelust met DCM en aan de massa van usbcnc. Pin 17 gekoppeld aan Vi en FOR aan pin 1

In USBCNC heb ik het minimum toerental op 6 000 toeren ingesteld en het maximum op 24 000. Maar met deze instellingen begint de spindel maar te draaien op +7 200 toeren en raakt maar rond 20 000 toeren maximaal. Ook de voltage is dan nog geen 10 volt maar eerder rond de 8.5volt.

Alvast bedankt voor iedereen die mij hiermee kan helpen,

Frederik
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Afregelen VFD met cpu5a

Bericht door Ballegooijen »

In het begin heb ik ook zo iets gehad. Volgens moet het minimum toerental op 0 staan. Ook is er nog een correctietabel in Eding waar je zelf het toerental kunt corrigeren. Zie hoofdstuk 2.4 SPEED-PWM COMPENSATION in de handleiding.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Afregelen VFD met cpu5a

Bericht door audiomanics »

FrederikD schreef: 25 dec 2018 10:51 Wat ik ook niet begrijp is dat in het programma usbcnc er voor de spindel snelheid geregeld word tussen 100 en 300%. Zou toch moeten tussen 0 en 100% zijn?
Je bedoeld EdingCNC zeker?
Je kan de snelheid inderdaad regelen van 0 tot 300%, maar dat gaat niet verder dan het maximale toerental, net als de regeling voor de snelheid:
Als je maximaal toerental bijv 24000 is en uit de G-code komt dat het toerental bijv 8000 is (M3 S8000), dan kan je dat toerental naar 300% regelen.
Net als bij de snelheid: als je maximale snelheid 6000mm/min is en hij stuurt nu 1000mm/min, dan kan je dat naar 3000mm/min regelen.
Capito?
Je moet in EdingCNC inderdaad 0(nul) instellen als minimaal toerental om de 0-10V gelijk te krijgen met het toerental.

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Afregelen VFD met cpu5a

Bericht door keesfrees »

Mijn eerste gedacht hier bij is om het probleem op te delen in 2 stukken, dat gaat in dit geval nu gelukkig eens heel eenvoudig.
Bij 10V op de ingang van de VFD zal deze op de het max. toerental moeten draaien.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Afregelen VFD met cpu5a

Bericht door Breaker »

0V in EdingCNC moet ook 0rpm op de VFD zijn, 10V moet 24000rpm zijn. Zo ook de VFD instellen, dan werkt het netjes lineair.

Als je vervolgens in EdingCNC zegt dat het minimale toerental 6000rpm moet zijn zal de kaart altijd ten minste 2,5V sturen. Ook al geeft je in een programma aan dat de spindel 1000 toeren moet maken.

De 0-300% is iets voor als je al aan het frezen bent, bijvoorbeeld als er een S10000 in de G-code staat, maar je er tijdens het frezen achterkomt dat het harder kan of zachter moet. Dan is via de knoppen of pendant tot 0-300% te regelen, daarbij zal echter ook de snelheid nooit onder de 6000 of boven de 24000 geregeld worden als dit de min. en max. instellingen zijn. Start je met S6000 dan kan niet omlaag bijgesteld worden en omhoog maar tot 18000rpm.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Afregelen VFD met cpu5a

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Niet dat ik er iets mee hoef te doen, maar ik vind het behoorlijk tegenstrijdig:
audiomanics schreef: 25 dec 2018 11:42 Je moet in EdingCNC inderdaad 0(nul) instellen als minimaal toerental om de 0-10V gelijk te krijgen met het toerental.
Breaker schreef: 25 dec 2018 22:57 0V in EdingCNC moet ook 0rpm op de VFD zijn, 10V moet 24000rpm zijn. Zo ook de VFD instellen, dan werkt het netjes lineair.
Breaker schreef: 25 dec 2018 22:57 Als je vervolgens in EdingCNC zegt dat het minimale toerental 6000rpm moet zijn zal de kaart altijd ten minste 2,5V sturen. Ook al geeft je in een programma aan dat de spindel 1000 toeren moet maken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Afregelen VFD met cpu5a

Bericht door Breaker »

Mijn punt is dat het minimaal ingestelde toerental geen ander nulpunt aan de uitgang geeft. EdingCNC gaat ervanuit dat 0V aan de uitgang resulteert in 0rpm van de motor/spindel.

Zegt audiomanics iets anders? Of spreek ik mijzelf tegen?
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Afregelen VFD met cpu5a

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Nou, Audiomaniacs zegt dat je om een lineair regelbereik te krijgen, je als minimaal toerental 0 op moet geven.
Maar het is natuurlijk ook wel handig (en wenselijk) dat je in EdingCNC een minimaal toerental opgeeft.
Maar als je dan bij 6000 toeren 0v krijgt, en bij 24000 10v is de boel natuurlijk een beetje scheefgetrokken.
Ik weet niet of je min-max in de VFD kunt instellen zodat 0v 6000 toeren geeft, dan zou het weer recht getrokken zijn.
Lijkt me eigenlijk wel, want als je er een potmeter aanhangt, wil je ook niet dat die pas na 25% hoekverdraaing begint met draaien of regelen.
In de manual staat wel dat MaxS ook 100% pwm geeft, maar niet dat minS 0% pwm geeft, of dat de pwm altijd vanuit 0 toeren berekend wordt. Dus duidelijk is het niet.

Maar eigenlijk mist EdingCNC dus een extra parameter om het simpel te houden. bv. hoeveel %PWM bij minS moet zijn, met een voor ingestelde waarde berekend vanaf 0. (offset dus eigenlijk)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Afregelen VFD met cpu5a

Bericht door Kjelt »

Intuitief zou ik het ook anders verwachten namelijk alleen vanuit de vfd beredeneert:
Je zou op je vfd in willen stellen wat je min en max frequentie is (parameters).
Die frequentie komt overeen met een bepaalde rpm van je spindel maar daar heeft de vfd verder geen weet van.
Dan zou je verwachten dat 0V die minimale frequentie is en 10V de maximale frequentie.
De Tool uitgang op de FOR ingang van de VFD is dan aan/uit.

Zo had ik het verwacht eigenlijk.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Afregelen VFD met cpu5a

Bericht door andrefc101 »

Nu is het leuke wel dat je in de ini file een bestand kan opgeven waar in staat bij welke voltage een bepaald toerental hoort.
Zo kun je een aardig lijstje aanmaken waar de juiste toerentallen in worden weergegeven. Werkt uitstekend!
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Afregelen VFD met cpu5a

Bericht door Breaker »

Juist, en dat gebruik ik op de draaibank om bij iedere versnelling de juiste snelheid aan te kunnen houden. Maar wanneer de VFD lineair is en een 1:1 overbrenging heeft en het niet heel kritisch komt is gebruik overbodig.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Afregelen VFD met cpu5a

Bericht door hugo stoutjesdijk »

andrefc101 schreef: 26 dec 2018 10:53 Nu is het leuke wel dat je in de ini file een bestand kan opgeven waar in staat bij welke voltage een bepaald toerental hoort.
Zo kun je een aardig lijstje aanmaken waar de juiste toerentallen in worden weergegeven. Werkt uitstekend!
In dat geval hoef je dus alleen het minimum en maximum toerental op te geven, als we er van uitgaan de de boel een beetje lineair is.

Inderdaad misschien nuttig om de manual er even bij te pakken.
2.5 SPEED-PWM COMPENSATION
The speed for a spindle is controlled by the PWM output. The PWM is converted to an analogue signal which is fed to the VFD (Variable frequency drive). There are often non linearity’s involved. This cause that the programmed speed and the real speed does not match correctly.
This software feature allows to compensate this.
The compensation can be switched on by manually editing the cnc.ini file (contains all settings).
Under each spindle settings [SPINDLE_0] is the first, usually your main spindle (M90) axis you find 2 settings:
 pwmCompensationOn= 1 (1 to switch compensation ON, 0 to switch OFF)
 pwmCompensationFileName= " Spindle-0-pwmCompTable.txt" (name of the file with the correction table)
Dan zou een volgend lijstje wel moeten werken: (misschien moet je bij 6000 1 (%) invullen.

Code: Selecteer alles

0	0
6000	0
10500	25
15000	50
19500	75
24000	100
Het lijkt er op dat er voldoende openingen zijn om het juist te laten werken. Ik ben benieuwd naar de resultaten.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Afregelen VFD met cpu5a

Bericht door DirkSchipper »

Ik denk dat er twee zaken door elkaar lopen:

1. Jij hebt staan: PD007 = 20
PD007 is de minimum frequency.
400Hz ==> 24000 rpm dus 20 als minimum geeft (24000/400)x20=1200 rpm als ondergrens.

2. In de settings van EdingCNC kun je ook instellen dat de freesspindel niet onder een bepaald toerental moet komen om te werken.

Maar ik denk ook dat er iets mis is met jouw VFD PD-setting. Die zijn heel anders dan de mijne (ook Chinese 2.2 kW).
Mijn manual.
Mijn settings (hiermee liep hij in één keer goed)
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Afregelen VFD met cpu5a

Bericht door audiomanics »

Ik weet niet hoor, maar ik laat mijn cam-programma bepalen wat de frees moet doen. Dingen als radiuscompensatie, toerental en freessnelheid worden door dat programma bepaald, niet door Eding.
Die definities staan allemaal keurig in mijn tooltable, die ik gebruik bij het aanmaken van de toolpaths.. Soms wil ik daar wel eens wat aanpassen want voor sommige materialen gebruik je nu eenmaal wat minder snelheid, overstep, toerental etc..
EdingCNC is bij mij ook niet meer dan een grafische user-interface om de kant en klare toolpaths te vertalen naar sturingen voor de machine. Ik denk dat ik dus ook ca 90%, van de functionaliteit die in Eding ingebouwd zit, nooit gebruikt heb of zal gebruiken.
Zelfs al ik macro's schrijf, bepaal ik zelf wel wat er moet gebeuren en hoef ik niet meer slimmigheid in Eding te hebben. Vandaar ook dat Eding bij mij lekker op nul staat voor het minimum toerental.. Over het hele bereik is de grootste afwijking, van wat ik instel en wat ik op de VFD aflees, hooguit 100 toeren... Daar kan ik prima mee leven.
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Plaats reactie