Afregelen VFD met cpu5a

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

FrederikD
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 aug 2013 11:58

Re: Afregelen VFD met cpu5a

Bericht door FrederikD »

Hallo,

Vanavond al eens snel bezig geweest met een aantal zaken ter proberen.

- als ik de snelheid op 0 instel in EdingCNC kan ik momenteel de snelheid niet meer regelen via EdingCnc. Wat de reden hiervan is, is mij nog niet duidelijk.
- Ik heb nog wat zitten aanpassen aan de parameters in de VFD, en mijn conclusie is dat die nog niet allemaal correct zijn. Ik heb één op één de parameters van Dirk Schipper geprobeert, maar dan loopt de motor niet meer. Morgen ga ik één voor één eens door de parameters lopen en die juist zetten.

Ik heb in ieder geval al weer het één en ander bij geleerd.

Frederik
FrederikD
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 aug 2013 11:58

Re: Afregelen VFD met cpu5a

Bericht door FrederikD »

Hallo iedereen,

Net nog bezig geweest met het verder uitzoeken en even voor het gemak de VFD afgekoppeld en met de volt meter gemeten wat ik verkrijg van de kaart.

Nu als ik 0 rpm instel als het minimum in edingcnc dan loopt de spanning niet op van 0 naar 10 volt. Ik heb helemaal geen spanning.
Als ik de minimum rpm op een willekeurig getal instel dan pas loopt de spanning op tussen 2 voltages, maar afhankelijk van de minimum waarde haal ik de eind waarde van 10 volt niet.

Iemand enig idee wat er aan de hand is?

Mvg,

Frederik
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Afregelen VFD met cpu5a

Bericht door audiomanics »

Ik weet niet hoe je de spindelsnelheid wil regelen, maar ik heb het vermoeden dat je dat wil doen met de 0-300% (F9 en F10 op de machine-pagina)
in dat geval is het logisch dat je bij een waarde 0 geen spanning gaat krijgen: 300% x 0 is en blijft 0 en als je 1000 toeren instelt (ca 0,4V) zal je hooguit tot 1,2V komen bij 300%
Denkfoutje, want zo bepaal je niet hoe hard de spindel moet draaien, dat is hooguit om de ingestelde waarde wat aan te passen.
Je toerental stel je in met M3 Sxxxxx waarbij de xxxxx je gewenste toerental is. Even er van uitgaan dat je spindel 24000 rpm kan draaien, dan zal M3 S24000 zorgen dat de spindle maximaal gaat draaien (400Hz) en als je dan ook als max S de waarde 24000 hebt staan komt er 10V uit de Edingkaart..
Normaal wordt die M3 in de g-code gegenereerd door de postprocessor van je Cam-programma. Daar heb je ook het freesje gekozen..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
FrederikD
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 aug 2013 11:58

Re: Afregelen VFD met cpu5a

Bericht door FrederikD »

Allemaal,

Ik heb het vandaag in orde gekregen, de spindel draait de snelheid zoals hij moet. Het lag aan de parameter instellingen van de VFD en mijn ontbrekende kennis nog van edingcnc.

Bedankt aan iedereen voor de hulp.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Afregelen VFD met cpu5a

Bericht door Breaker »

hugo stoutjesdijk schreef: 26 dec 2018 11:23 Dan zou een volgend lijstje wel moeten werken: (misschien moet je bij 6000 1 (%) invullen.

Code: Selecteer alles

0	0
6000	0
10500	25
15000	50
19500	75
24000	100
Klopt dit werkt als de 0V op 6000rpm moet liggen, kan overigens ook met twee regels als het lineair is:

Code: Selecteer alles

6000	0
24000	100
Wordt deze niet gebruikt dan ligt 0V op 0rpm en 10V op max rpm. En dan mag zelf gekozen worden of er een minimum RPM in de instellingen wordt gezet, dit heeft geen invloed op het voltage nulpunt, alleen op het minimum voltage dat door EdingCNC wordt uitgestuurd.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Afregelen VFD met cpu5a

Bericht door Ballegooijen »

Fijn dat het is opgelost!! Op naar de volgende uitdaging :P
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Plaats reactie