Niet direct stoppen met pendant

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Niet direct stoppen met pendant

Bericht door Ballegooijen »

Ik heb op mijn draaibank een Eding besturing (CPU5a) met daaraan een pendant via USB. Als ik nu aan het handwiel draai en de resolutie staat op 10 dan gaat het prima. Echter als ik de resolutie op 100 set en ik draai een paar rondjes dan gaat de gekozen as een heel stuk door als ik stop met draaien. Dit is best lastig. Zelf denk ik dat het verwerken van de pulsen niet snel genoeg gaat maar of die gedacht klopt?
Heeft iemand hier ook wel eens last van of weet iemand misschien of dit op te lossen is?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Niet direct stoppen met pendant

Bericht door Breaker »

Ja, ik heb dat ook en mijn pendant is niet USB maar direct aangesloten, ik gebruik de hoogste stand alleen heel bewust stapje voor stapje, nooit met een grote draai aan het wiel. Denk inderdaad dat het te lang duurt voordat de afstand is afgelegd. De andere standen gaan wel goed.

Zou eens in de instellingen moeten kijken om de hoogste stand uit te schakelen. Of melden bij de maker.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
diber
Berichten: 23
Lid geworden op: 14 feb 2012 22:12
Locatie: Oegstgeest

Re: Niet direct stoppen met pendant

Bericht door diber »

Heb het ook gehad. Als ik het me goed herinner was dat de reden dat ik nu de optie "100x vel mode" heb aanstaan. Zonder die Vel mode had ik het hetzelfde, met die Vel mode niet (maar de manier waarop de pendant de machine dan aanstuurt is wel anders).
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Niet direct stoppen met pendant

Bericht door Ballegooijen »

Iedereen bedankt voor de tips. Wat ik nog wel raar vindt is dan mijn freesmachine direct stopt als ik stop met draaien en de draaibank een stuk doorloopt. In beide zit dezelfde Eding kaart en ook gebruik ik voor beide dezelfde pendant.
Maar misschien moet ik er gewoon mee leren leven ;-)
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Niet direct stoppen met pendant

Bericht door DaBit »

Als jij de pendant op 1mm per klikje zet en binnen een halve seconde 100mm erbij draait, dan moet de as dat ook maar kunnen volgen. Kan-ie dat niet, dan loopt de as nadat je stopt met draaien door totdat de 100mm gehaald is.

Dat je freesbank het niet doet en je draaibank wel zal er wel mee te maken hebben dat de assen van je frees sneller zijn?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Niet direct stoppen met pendant

Bericht door Ballegooijen »

Dat je freesbank het niet doet en je draaibank wel zal er wel mee te maken hebben dat de assen van je frees sneller zijn?
Ja, dat zal het zijn natuurlijk :roll: Daar had ik nog niet aan gedacht!! Maar de snelheid van de draaibank is idd lager dan de freesbank. De verwerking duurt dan natuurlijk ook langer ;-) STOM, STOM, STOM :oops:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Niet direct stoppen met pendant

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef: 06 jan 2019 10:28 Als jij de pendant op 1mm per klikje zet en binnen een halve seconde 100mm erbij draait, dan moet de as dat ook maar kunnen volgen. Kan-ie dat niet, dan loopt de as nadat je stopt met draaien door totdat de 100mm gehaald is.

Dat je freesbank het niet doet en je draaibank wel zal er wel mee te maken hebben dat de assen van je frees sneller zijn?
Ik heb geen idee, maar vaag herinner ik me een gesprek (misschien zelfs met Bert) over deze uitdaging. Het zou maar zo kunnen dat het een parameter instelling is dat de machine stopt zodra het handwiel stopt. Wel met de ingestelde ramp maar niet de niet gevolgde pulsen nog na ijlt. En dan heb je dus pech dat je 0-streepje geen nul meer is (moet je maar normaal aan dat wieltje draaien). Maar dat lijkt me het minste probleem. De buffer waar die pulsen in komen is dan niet groter dan de remweg lijkt me.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Niet direct stoppen met pendant

Bericht door kawarider »

En Hugo is the winner. Wat het precies is weet ik niet, maar je wilt inderdaad niet dat machine doortolt bij een grote draai aan t wiel. Eens kijken of ik t kan vinden.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Niet direct stoppen met pendant

Bericht door kawarider »

Effe getest. Fijn dat ik eens wat zinnigs bij kan dragen.

Instellingen, 2e tab blad, handwiel snelheid aanvinken. Hier heb je waarschijnlijk niets aangevinkt. Met een zwaai aan t wiel loopt ie zo naar de andere kant van t bed! Emco is dat, gelukkig met softlimits
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Niet direct stoppen met pendant

Bericht door Ballegooijen »

Ik neem aan dat je deze bedoel:

17979

Ik ga daar eens mee spelen.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Niet direct stoppen met pendant

Bericht door kawarider »

Ja, maar gewoon allemaal aanvinken.

Iets anders, ik moest toch naar de werkplaats met een van de kids mee (anders verboden terrein op zondag). Hij heeft een draaibankje gevonden in een hoek en in twee dagen alle beitels naar zijn grootje geholpen. Effe snel zonder je topic al te veel te vervuilen, welke maat beitels gebruik je voor zo n klein draaibankje? Ik kom altijd met de verkeerde thuis en heb een slijptol nodig voor montage. Dat moet ook eens anders. CNC dingetje zou nog beter zijn natuurlijk.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Niet direct stoppen met pendant

Bericht door Ballegooijen »

Momenteel gebruik ik allemaal 10x10 beiteltjes. (volgende keer toch maar beter opletten als je naar de schuur gaat :lol: )
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Niet direct stoppen met pendant

Bericht door kawarider »

Ach, het ding wordt toch niet gebruikt. Een weiler revolver of horlogemaker dingetje of zo. Is leuk, maar voor mij niet bruikbaar. Mocht iemand interesse hebben, prima
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Niet direct stoppen met pendant

Bericht door DaBit »

kawarider schreef: 06 jan 2019 19:38 En Hugo is the winner. Wat het precies is weet ik niet, maar je wilt inderdaad niet dat machine doortolt bij een grote draai aan t wiel. Eens kijken of ik t kan vinden.
Och, mijn machine doet dat ook. Toen ik het voor het eerst opmerkte had ik zoiets van 'wel verdorie, dat is vervelend, dat moet ik gauw oplossen'. Inmiddels heb ik het nog steeds niet opgelost, en heb ik er eigenlijk ook geen last meer van. Een zwengel aan dat wiel geven als-ie op standje 1mm per klik staat is ongeveer hetzelfde als je klauwplaatsleutel in de klauwplaat laten zitten en de spindel aanzetten; dat doe je een keer en dan heb je het wel afgeleerd.
kawarider schreef: 06 jan 2019 20:35 Iets anders, ik moest toch naar de werkplaats met een van de kids mee (anders verboden terrein op zondag). Hij heeft een draaibankje gevonden in een hoek en in twee dagen alle beitels naar zijn grootje geholpen.
Geef 'm een stuk 8x8 HSS en zorg ervoor dat er een werkbank-slijpertje ergens staat. Simpele beitels slijpen uit een stukje HSS die het doen niet zo heel lastig. Zelfs ik kan het. En tegen de tijd dat-ie meer aan het slijpen dan aan het draaien is word-ie vanzelf voorzichtiger met de beitels :lol:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie