USBcnc automatisch opstarten in windows 10

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: USBcnc automatisch opstarten in windows 10

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Arie Kabaalstra schreef: 28 mei 2019 08:39 ReactOS is helaas nog niet ver genoeg om EdingCNC te draaien, anders had ik windhoos er allang afgegooid
Tegen de tijd dat het alles kan, is het waarschijnlijk dezelfde overkil. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: USBcnc automatisch opstarten in windows 10

Bericht door DirkSchipper »

Klik eens 1x op de startknop (het menu komt dan op).
Dan nergens op klikken, maar direct intypen "msconfig".
De 'systeemconfiguratie-app' verschijnt. Klik daarop.
Hierin zit ook een tabblad "Opstarten" of iets dergelijks (ik doe dit uit m'n hoofd, want op mijn werk PC heb ik er de rechten niet voor).
Op mijn privé PC heb ik op deze manier meerdere programma's automatisch laten starten ...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: USBcnc automatisch opstarten in windows 10

Bericht door Arie Kabaalstra »

'k vind dat Win10 behoorlijk veel te veel overkill is.. aan het eind van de dag lopen bij mij de programma's steeds vast.. heeft mogelijk ook te maken met het gegeven dat ik een oude PC heb.. maar.. hoe "Zwaar" moet een PC dan wel niet zijn om een beetje normaal Windhoos 10 te draaien?

Mijn Machines hangen niet aan het netwerk.. programmaoverdracht gaat bij mij per USB_Zetpil, en die "ongewenste bezoekers" zijn die er met een goede Vuurmuur niet af te houden?.. preferably meteen bij de "ingang"?.. zodat ik op het netwerk zelf niets hoef te doen?
Gebruikersavatar
mosoft
Berichten: 801
Lid geworden op: 01 dec 2007 18:09
Locatie: Zaltbommel
Contacteer:

Re: USBcnc automatisch opstarten in windows 10

Bericht door mosoft »

Automatisch opstarten van de computer.

* Druk op de toets (Start) met het Windows teken links onder op het toetsenbord samen met de R toets.
* In nieuwe schermpje type in "netplwiz".
* Kies in nieuwe scherm de persoon onder wie je wilt inloggen.
* Klik het vinkje weg bij: "Gebruikers moeten gebruikersnaam en wachtwoord opgeven om deze computer te kunnen gebruiken.".
* Druk op OK en geef het wachtwoord wat daarbij hoort en druk op OK.

De computer zal nu niet meer vragen naar een wachtwoord maar automatisch doorstarten.

Automatisch programma starten.

* Start weer op de toets (Start) met het Windows teken links onder op het toetsenbord samen met de R toets.
* Type nu "AppData" en op OK.
* Kies nu vervolgens in het verkennerscherm op Roaming, Microsoft, Windows, MenuStart, Programma's, Opstarten
* Sleep nu je koppeling op de desktop samen met de CTRL toets ingedrukt naar het scherm opstarten van de verkenner en laat de copie daar achter.

Als je nu de computer opnieuw opstart zal hij automatisch inloggen en het gevraagde programma starten ongeacht welk programma het ook is.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: USBcnc automatisch opstarten in windows 10

Bericht door keesfrees »

@Arie :
In dit geval ben ik nu (eens) helemaal met je eens :-)
Een mooie term voor bestanden via usb-stick is een "air gap".

Wbt de centrale thuis vuurmuur, dat vraag ik me ook al langer af, maar het begint er mee dat windows eerst is gemaakt en toen te kwetsbaar bleek dus "pleisters' nodig.

Wat volgens kenners wel veilig moet kunnen (of las ik dat op dit forum ?) :
De PC wel toegang geven tot je lokale netwerk-server maar geen internetverbinding, een andere pc heeft dan wel toegang tot internet EN de lokale server.

Maar, wat nog mooier zou zijn, EdingCNC op linux, daar was Bert mee bezig maar ik hoor of zie er niets meer van, wie weet er meer van ?

( deze boodschap kwam tot stand mbv van linux )
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: USBcnc automatisch opstarten in windows 10

Bericht door Arie Kabaalstra »

Wat volgens kenners wel veilig moet kunnen (of las ik dat op dit forum ?) :
De PC wel toegang geven tot je lokale netwerk-server maar geen internetverbinding, een andere pc heeft dan wel toegang tot internet EN de lokale server.
Dat dus.. :lol:

't is binnenkort weer Open dag bij Bert Eding.. ik zal er eens naar vragen.. maar .. dan moet ik ook zeker weten dat CamBam ook onder Linux zonder fouten draait..
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: USBcnc automatisch opstarten in windows 10

Bericht door javanree »

Ik heb geen CamBam licentie maar de (2D) freespaden die ik maak in zowel 0.9.8 als 1.0 werken tot nu toe perfect. Merk afgezien van kleine cosmetische dingen (Linux font size issues) geen verschil.
motormuis
Berichten: 837
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: USBcnc automatisch opstarten in windows 10

Bericht door motormuis »

de gratis versie en de versie met licentie van cambam werken beide gelijk
het verschil is dat bij de gratis versie de machine na ik meen 560 regels stopt
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: USBcnc automatisch opstarten in windows 10

Bericht door keesfrees »

Laat ik nog even (ten overvloede) opmerken dat in veel gevallen de code computer (bv cambam) en de stuurcomputer 2 aparte dingen zijn.
De een maakt gcode en de ander leest gcode, meestal via een netwerk.
Van kantoor naar de werkvloer.
Dat die 2 soms ver uit elkaar staan verbaast me nog al eens, veel gesjok van machine naar kantoor en vv.
Ik heb een kantoortje met uitzicht op de machine.
Nu ja, verschillende toepassingen en behoeften voor een ieder.

Ik denk er (ook dit jaar weer) over om naar de Eding bijeenkomst te gaan, maar wat ik over een maand allemaal aan de hand heb kan ik nu nog niet overzien.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
coremans
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 jun 2009 14:22
Locatie: Oostenrijk- Tirol

Re: USBcnc automatisch opstarten in windows 10

Bericht door coremans »

Ik heb inmiddels alle opties die hierboven geschreven zij geprobeerd , maar geen een ervan lukt .... erg gek .

@ mosoft: alles gedaan , maar na restart start het programma niet vanzelf op. als ik de snelkoppeling in die folder aanklikt start het wel op .
@ Dirk Schipper: ook geprobeerd , zonder succes.
@ Serum: helaas , dit werkte ook niet.
@ Hugo stoutjesdijk: nope ...... helaas.
@ Keesfrees: ja , en heb ik ook geprobeerd , maar automatisch opstarten ... nee.



Cor
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: USBcnc automatisch opstarten in windows 10

Bericht door DirkSchipper »

Arie Kabaalstra schreef: 28 mei 2019 16:29 'k vind dat Win10 behoorlijk veel te veel overkill is.. aan het eind van de dag lopen bij mij de programma's steeds vast.. heeft mogelijk ook te maken met het gegeven dat ik een oude PC heb.. maar.. hoe "Zwaar" moet een PC dan wel niet zijn om een beetje normaal Windhoos 10 te draaien?
Helemaal niet zo zwaar.
Mijn frees-PC heeft een oude 'core2duo' processor met 4 GB geheugen en een 1 TB harddisk, en hangt gewoon aan het netwerk.
Het gaat helemaal niet om hoe zwaar de processor moet zijn en hoeveel geheugen.
Ja, toch wel een beetje: 1 GHz processor, 1GB RAM (32 bits systeem) of 2 GB (64 bits systeem), 16 GB Harddisk.
Dat is minder dan de gemiddelde 1e generatie Win XP PC.

Het probleem is de tijd, software-installaties, en updates.
- de tijd: bij opstarten en afsluiten worden er soms processen aangepast. Windows doet niet als Linux alleen een programma opstarten incl. alle bijbehorende DLL's, maar na afloop ook weer de laatste stand opslaan. Daarbij ontstaan foutjes die ophopen, en het systeem gaat haperen.
- software-installaties: bij installs worden generieke DLL's soms overschreven door een aangepaste versie. Soms gaat dat niet 100% goed en hapert er een ander programma. Bij Linux houdt elk pakket z'n eigen DLL's, dus kan een andere gelijkwaardige DLL niet om zeep geholpen worden.
- updates: is eigenlijk ook een installatie van een pakket, en dus gaat het daardoor ook haperen.
Meestal is het de combinatie van updates en software-pakketten.

Wat kun je er tegen doen? Wat doe ik er tegen?
Als ik een PC heb geïnstalleerd maak ik een systeem-image. Ik maak met Acronis of Norton Ghost een backup van de C-partitie en evt. verborgen recovery partities. Gaat Windows op enig moment haperen, dan zet ik die terug. Vervolgens voer ik alle ontbrekende windows- en software-pakket-updates uit, en vervang ik de oude image door een nieuwe.
Een totaal nieuwe Windows installatie werkt ook maar is 10x meer werk ....

Mijn core2duo frees PC is 12 jaar oud en draait als een zonnetje ...
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: USBcnc automatisch opstarten in windows 10

Bericht door Jasper »

Ik heb ook al eens een poging gedaan om Eding gelijk met W10 op te straten.
Helaas loop ik tegen het zelfde probleem aan.

Bij Taakbeheer > Opstarten staat Eding netjes vermeld en ingeschakeld.
Uitvoeren als Administrator staat aan en bij beveiliging heeft iedere gebruiker volledige toegang.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: USBcnc automatisch opstarten in windows 10

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik hou voor het besturen van mijn machines nog altijd vast aan XP.. dat de boel niet geupdate kan worden.. omdat microsoft geen updates meer maakt, en mijn machines niet aan het netwerk hangen.. dat is m werkelijk worst..

XP draait "licht" vertraagt niet noemenswaardig.. ik heb het jaren achtereen op mijn machines staan.. 't enige wat ik update is EdingCNC zelf...
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 956
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: USBcnc automatisch opstarten in windows 10

Bericht door Portje »

een van de eerste dingen die ik op een nieuwe installatie in windows 10 zet is Revo Uninstaller Pro
altijd makkelijk om weer zooi van je pc te mieteren.
in Revo Uninstaller Pro zitten ook allerlei tools waaronder autostart beheer.
als ik een programma heb die auto moet opstarten doe ik het geheid met Revo
tot nu toe werkt dat altijd.

dus misschien .....

ook kan het helpen de "kleinste" windows 10 versie te gebruiken.
Tja, en back-uppen van je complete c schijf is natuurlijk een must, ik doe dat dan met paragon manager maar dat maakt niet zoveel uit waarmee, als het maar in 1 keer alles terug zet wat je er in gestopt hebt.
in een kwartier staat alles weer te draaien.

tja, ik klets ook maar wat....
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Plaats reactie