error, pendant not found

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
coremans
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 jun 2009 14:22
Locatie: Oostenrijk- Tirol

error, pendant not found

Bericht door coremans »

Hallo allemaal,

Een paar jaar geleden een frees gemaakt en erg tevreden mee. Helaas is de computer gisteren gecrashed (windows 7), ziet ernaar uit dat een gehuegen module defect is.
Inmiddels heb ik er een andere computer neergezet met windows 10 , met wat instellingen veranderen heb ik de freesmacchine weer draaien gekregen. Paar kleine probleempjes:

- Bij het opstarten van USB cnc komt er een pop up met "error, pendant not found xhc connect". Ik heb geen pendant , iemand een idee hoe ik dat kan aanpassen dat ik die popup met foutmelding niet krijg?

-tweede mini probleempje is de draairichting van de spindel. Met de nieuwe versie onder windows 10 draaid hij de andere kant op, Ik heb de VDF kunnen instellen dat hij anders omdraaid , maar ik wil de oudere PC weer inorde maken als backup machine , en dat wordt een een klein probleempje met de spindel ( ga ik zeker vergeten) . Kan ik softwarematig in USBcnc aanpassen dat de spindel de goede kan opdraaid?

Bedankt,
Cor
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: error, pendant not found

Bericht door Breaker »

coremans schreef: 20 mei 2018 21:09 de draairichting van de spindel. Met de nieuwe versie onder windows 10 draaid hij de andere kant op
Doet die dat alleen vanuit g-code gestart, of ook via de spindelknop linksboven of via het machine menu (F7->F3) ?


Omkeren van een signaal gaat overigens via 'Invert IO' En dan de Tool-Dir
16353
Laatst gewijzigd door Breaker op 20 mei 2018 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
coremans
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 jun 2009 14:22
Locatie: Oostenrijk- Tirol

Re: error, pendant not found

Bericht door coremans »

Dat doet tie als ik de grote knop indruk ( die links boven) dat de spindel moet gaan draaien. Ik neem aan als ik een gcode programma deraaid ook. Bij m;n oude machine draaide het altijd dezelfde kant op. ( vanaf boven gezien met de klok mee).

Cor
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: error, pendant not found

Bericht door Breaker »

Zou je die aanname willen testen?
Ik vraag het omdat ik recent mijn freesmachine nieuw heb ingesteld met 4.03.20 onder Windows 10.
Handmatig was alles succesvol getest, maar via g-code kreeg ik een roodgloeiende frees omdat deze verkeerd om draaide. Ik vond dat vreemd maar invert lijkt ook dit probleem om te keren. Wilde nog even verder zoeken voordat ik het terug meld aan Eding, maar als het bij jou ook zo is, is het duidelijk een bug.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
coremans
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 jun 2009 14:22
Locatie: Oostenrijk- Tirol

Re: error, pendant not found

Bericht door coremans »

Ik test dat morgen ff , ik laat het dan weten ....

idd , ik vond het vreemd , heb dus ook die versie vandaag geinstalleerd (4.03.20) , op de windows 7 machone was dat 4.0.1 geloof ik.
Die foutmelding van de pendant heb je niet?


Cor
Gebruikersavatar
coremans
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 jun 2009 14:22
Locatie: Oostenrijk- Tirol

Re: error, pendant not found

Bericht door coremans »

Voor de zekerheid: Moet ik de "amp-enable" aanpassen , of de "tool".

Thanks,
Cor
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: error, pendant not found

Bericht door Breaker »

coremans schreef: 20 mei 2018 22:20 Die foutmelding van de pendant heb je niet?
Nee, ik heb ook geen pendant, maar dat herken ik niet. XHCConnect.exe wel, dat is een programma in de CNC-directory.

Wat je zou kunnen proberen is om de cnc.ini te wijzigen, door de autoStartXHCPendant van 1 naar 0 te zetten:

Code: Selecteer alles

[USERINTERFACE]
autoStartXHCPendant = 0
coremans schreef: 20 mei 2018 22:27 Moet ik de "amp-enable" aanpassen , of de "tool".
Geen van tweeën (sorry, snel hergebruik van een plaatje ter illustratie, rode box even negeren) de TOOL-DIR is de bedoelde setting
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
coremans
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 jun 2009 14:22
Locatie: Oostenrijk- Tirol

Re: error, pendant not found

Bericht door coremans »

cool , thanks. Morgen beide ff proberen . Ik laat het je weten.
Cor
Gebruikersavatar
coremans
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 jun 2009 14:22
Locatie: Oostenrijk- Tirol

Re: error, pendant not found

Bericht door coremans »

@ Breaker: super , beide probleempjes opgelost. Spindle draaid nu de goed kant op ( met de knop , en ook met Gcode) en ook dat met de pendant is weg .

Bedankt,
Cor
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: error, pendant not found

Bericht door Breaker »

Jammer voor mij... geen bug dan ;-)

Nee, ik heb nog eens gekeken maar de Tool-Dir invert wil bij mij helemaal niet werken, ook niet in 4.02. Het vreemde gedrag kwam door een vergeten macro, waarbij ik M3 als M4 liet uitvoeren, en macro's werken wel via g-code maar niet via de spindel knoppen rechtstreeks. Ik heb nu de richting op de driver ingesteld en de macro's opgeschoond en het werkt goed nu. Waarom Tool-Dir niet werkt in 'invert' is wel een klein raadsel, zal er wel mee te maken hebben dat ik die uitgang op step-dir heb staan, dat zal ik eens navragen.

In ieder geval mooi dat het opgelost is!
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: error, pendant not found

Bericht door keesfrees »

Als ik het zo lees, dan had je de oude cnc.ini kunnen kopiëren van je oude computer.
Gebruikersavatar
coremans
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 jun 2009 14:22
Locatie: Oostenrijk- Tirol

Re: error, pendant not found

Bericht door coremans »

@ Keesfrees: Dat heb ik ook gedaan , en daarom is het misgegaan denk ik.
@ Breaker: gek dat het niet wil werken bij jou die "tool-dir invert" . Ik zag wel dat ik in de VDF kon instellen dat de spindel maar 1 kant op kon draaien bijvoorbeeld, onafhankelijk hoe het werd aangestuurd. Misschien bij jou ook?

Cor
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: error, pendant not found

Bericht door Breaker »

Ik heb het signaal nagemeten met de multimeter en er is geen verschil met invert aan- of uitgevinkt, maar het signaal wisselt wel gewoon bij M3 of M4 gebruiken en de draairichting veranderd mee. Met de invert (initiële draaitichting) op de driver ingesteld is het voor mij voorlopig opgelost.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
coremans
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 jun 2009 14:22
Locatie: Oostenrijk- Tirol

Re: error, pendant not found

Bericht door coremans »

Dan weet ik het ook niet . ben in iedergeval blij dat mijn kleine probleempjhes zijn verholpen
nogmaals bedankt ,
Cor
Plaats reactie