3D sensor, aansluiten en macro

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: 3D sensor, aansluiten en macro

Bericht door Ballegooijen »

Ballegooijen schreef:Ik ben even aan de slag geweest met een bestaande macro; delete, copy, past, enz. Dit heb ik nu staan om van links naar rechts de zijkant van een werkstuk te nullen. Zou dit kunnen werken of zitten er gekke dingen in?

;Zero tool tip 3d sensor from left to right
Sub user_5
msg "user_5, Zero X left (G92) using toolsetter"
(Start probe move, slow)
f30
g38.2 x200
(Move back to touch point)
g0 z#5061
(Set position, the measuring device is 3mm in diameter, adapt for your measuring device)
G92 x1.5
(move 5 mm to the left)
g91 (incremental distance mode)
g0 x-5
g90 (absolute distance mode)
Endsub
Wie zou hierop willen reageren?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12034
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: 3D sensor, aansluiten en macro

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ballegooijen schreef:

Code: Selecteer alles

    g38.2 x200
    (Move back to touch point)
    g0 z#5061
    (Set position, the measuring device is 3mm in diameter, adapt for your measuring device)
    G92 x1.5
    (move 5 mm to the left)
    g91 (incremental distance mode)
    g0 x-5
    g90 (absolute distance mode)
Endsub
Wie zou hierop willen reageren?
Ik heb me er niet in verdiept, maar als je gaat meten in de X-as lijkt het me onlogisch dat er een Z#5061 in staat.

PS: code als code in je tekst zetten maakt het al toegankelijker.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: 3D sensor, aansluiten en macro

Bericht door Ballegooijen »

als je gaat meten in de X-as lijkt het me onlogisch dat er een Z#5061 in staat.
Nee, dat klinkt inderdaad onlogisch. Ik ben ook benieuwd wat die g38.2 x200 betekend. Ik heb dat nog niet ontdekt. Heb wel dit gezien: G38.2 straight probe maar geen idee wat het betekend of doet.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3722
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: 3D sensor, aansluiten en macro

Bericht door andrefc101 »

Ballegooijen schreef:
als je gaat meten in de X-as lijkt het me onlogisch dat er een Z#5061 in staat.
Nee, dat klinkt inderdaad onlogisch. Ik ben ook benieuwd wat die g38.2 x200 betekend. Ik heb dat nog niet ontdekt. Heb wel dit gezien: G38.2 straight probe maar geen idee wat het betekend of doet.
Lastig macro's maken als je niet eens weet wat een commando doet of kan, ik zou beginnen met eerst goed de Eding manual door te spitten naar het G38.2 commando, daar is genoeg te vinden wat dat ding doet! Ik zou niet zo maar iets (proberen te) programmeren en daar mijn machine (en je je vingers) aan blootstellen! Altijd in een simulatie doen!!!
Maar wat jij nu probeert gaat nooit werken, kijk eerst wat en waarom een G code ietss doet.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: 3D sensor, aansluiten en macro

Bericht door audiomanics »

Denk je dat als ik een beetje grote macro schrijf dat hij in één keer helemaal feilloos werkt??
Met trial-and-error haal je de foutjes er uit en zo'n taster-algoritme test je eerst in de lucht uit en tik je met je vingers op gepaste momenten even de probe aan.. dan zie je -veilig- wat er gebeurt en als dat niet volgens verwachting is kun je de code daar aanpassen..
In Edingcnc kun je een programma stap voor stap doorlopen. Erg handig tijdens het debuggen..
Nog een tipje is om tijdelijk tussen bepaalde opdrachten even een regeltje op te nemen met MSG en dan de waarden die je even wil zien, bijv: MSG "huppeldepup" #5000 als je wil zien of "huppeldepup", in dit geval adres #5000 wel de verwachte waarde heeft meegekregen..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3722
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: 3D sensor, aansluiten en macro

Bericht door andrefc101 »

Heb wel dit gezien: G38.2 straight probe maar geen idee wat het betekend of doet.
Ging mij er meer om dat dit de "enige" gevonden info over G38.2 was, en er is toch echt veel meer te vinden in de manual of met Google.... macro's bouwen is fun, en zeker als het ook nog een beetje gaat doen wat je wilt, maar je zal je toch wat in moeten lezen wat en hoe het werkt. Kijk maar eens naar de topics in het verleden die A.K. heeft geschreven over macro's in Eding met heel veel voorbeelden erbij. M.a.w. het komt niet aanwaaien, wel zelf ook even kijken en zoeken!
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12034
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: 3D sensor, aansluiten en macro

Bericht door hugo stoutjesdijk »

http://www.edingcnc.com/wiki/index.php? ... -g382-g421
Straight Probe - G38.2

The Straight Probe Command
Program G38.2 X… Y… Z… A… to perform a straight probe operation.
In response to this command, the machine moves the controlled point (which should be at the end of the probe tip) in a straight line at the current feed rate toward the programmed point. If the probe trips, the probe is retracted slightly from the trip point at the end of command execution. If the probe does not trip even after overshooting the programmed point slightly, an error is signaled.

After successful probing, parameters 5061 to 5066 will be set to the program coordinates of the location of the controlled point at the time the probe tripped. The variables 5051 to 5056 will contain the machine coordinates. Useful for measuring tools in absolute machine positions. G53 G38.2 will move in machine coordinates.
En als je de link volgt staat er nog veel meer.

Even kort door de bocht.
Je stuurt een as naar een denkbeeldig punt, onderweg botst de taster tegen het materiaal. Doordat je van te voren tegen je besturing gezegd hebt dat dat zou kunnen gebeuren (G38.2), gaat dat goed, en stopt de machine.
Wat er op dat moment gebeurt, in een aantal machineparameters wordt de positie van de machine opgeslagen van het moment van aanvaren, (en het stuk beweging wat nog in het geheugen van de interpolator zit wordt gewist) vanaf dat moment mag jij gaan verzinnen wat je met de wetenschap die je zojuist gekregen hebt wilt gaan doen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: 3D sensor, aansluiten en macro

Bericht door Ballegooijen »

Dank heren voor jullie uitleg. Ik had wel e.e.a. gevonden maar al die Engelse technische termen zijn voor mij heel moeilijk om te begrijpen. Voor mij is dit n.l. helemaal nieuw. Daarom vindt ik het ook veel veiliger om een bestaande macro te gebruiken.
Lastig macro's maken als je niet eens weet wat een commando doet of kan
Ik zou niet zo maar iets (proberen te) programmeren en daar mijn machine (en je je vingers) aan blootstellen!
Je moet wel is er een stukje terug gezegd.
Ging mij er meer om dat dit de "enige" gevonden info over G38.2 was
Nee, ik heb veel meer gevonden, zelfs filmpjes, maar dat wil niet zeggen dat ik het dan ook begrijp.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3722
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: 3D sensor, aansluiten en macro

Bericht door andrefc101 »

Ballegooijen schreef:Nee, ik heb veel meer gevonden, zelfs filmpjes, maar dat wil niet zeggen dat ik het dan ook begrijp.
Tja, ik kan je ook niet blijven uitnodigen....
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: 3D sensor, aansluiten en macro

Bericht door audiomanics »

Ballegooijen schreef:Daarom vindt ik het ook veel veiliger om een bestaande macro te gebruiken.
Eén troost: macro's van anderen blijken vaak niet in één keer ook op jouw machine zo te werken..
En als je niet weet hoe een macro werkt kan je er ook vaak niet lekker mee werken..
Experimenteren en leren is dus echt het devies!
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: 3D sensor, aansluiten en macro

Bericht door Ballegooijen »

Ik blijf volhouden Kees!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: 3D sensor, aansluiten en macro

Bericht door audiomanics »

Heel goed.. Programmeren is en blijft leuk! (dat zal je zelf ook wel merken ;-) )
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13464
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: 3D sensor, aansluiten en macro

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik heb in mijn beschrijvingen van het schrijven van macro's eigenlijk hoofdzakelijk "algemene info" behandeld.. G38.2 heb ik er niet specifiek uitgelicht.. Toch wil ik er hier wel even mijn licht over laten schijnen..

G38.2 is een "Straight Probe Move" niet meer en niet minder

G38.2 X200 F60 gaat gewoon bewegen naar X200, of.. tot ie wat raakt.. dan stopt de voeding..het gemeten Coordinaat wordt opgeslagen in de parameters.. welke?.. dat staat in de Manual.

als je gaat meten met een Macrootje.. dan is het handiger om de verplaatsing voor de G38.2 incrementeel te programmeren.. vergeet echter niet daarna Absolute coordinaten weer aan te zetten.. Voorbeeldje:
G91 G38.2 X20 F60
G90

zo gaat de taster dus maximaal 20 mm opzij..

Wat een "handigheidje is, is het volgende.. als je een "probe move"maakt.. sla eerst de huidige coordinaten op in parameters.. je "Startpositie" zeg maar.. zeg dat ik ze in #2001 tm #2006 opsla

#2001=[#5051]
#2002=[#5052]
#2003=[#5053]
G91 G38.2 X20 F60
G90
G00 G53 X#5051 Y#5052 Z#5053


Met #5067 kun je dan ook nog kijken of je daadwerkelijk wat geraakt hebt, als #5067==0, dan heeft je probe niets geraakt.. dan kun je een MSG uitgeven "tastpunt niet bereikt"
als je een NC Probe hebt, (de meeste 3D probes zijn NC) kun je met #5068 kijken of de probe in contact is met je werk.. kijk maar eens in je parameter scherm wat ie doet als je de probe aanraakt..

als de probe namelijk al "Getriggerd" Staat als je gaat tasten.. dan duw je em stuk.. Ik heb in mijn probe routines voor ik start ALTIJD een controle of mijn probe "Seated" of "Triggered" is.. is ie "Triggered" dan geef ik een ErrorMSG uit.. "Taststift uit positie".. (Ja.. eerlijk afgekeken van de Heidenhain besturing waar ik mee gewerkt heb.. :lol:
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: 3D sensor, aansluiten en macro

Bericht door audiomanics »

Arie Kabaalstra schreef: G00 G53 X#5051 Y#5052 Z#5053
Euh.... bedoel je misschien:
G00 G53 X#2001 Y#2002 Z#2003 ?
(bewegen naar je huidige locatie doet niet zoveel..)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Plaats reactie