g54 g55 individuele as nullen

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

g54 g55 individuele as nullen

Bericht door stef110 »

Ik heb een vraag over het nullen van meerdere werk nul punten. Ik wil binnenkort wat meerdere dingen te gelijk frezen om gereedschap wissels te voorkomen wil ik telkens twee dezelfde producten frezen in 1 programma.

Nu heb ik op youtube wat tutorials gelezen om in fusion 360 je programma de dupliceren in een tweede WCS (g55)
Nu heb ik wat geprobeerd om twee WCS's te nullen alleen dat lukt niet helemaal zo als ik wil. Ik gebruik momenteel versie 4.02 van eding. Daarin heb je een tapje coordinates. Als ik eerst ergens op me bed g54 nul daarna verplaats naar een ander punt en g55 nul en dan de code laad. Dan werkt het zo als het zou moeten dan freest hij op twee verschillende plekken het zelfde ondereel.

Nu is het volgende het probleem ik klok mijn werkstukjes altijd uit met een heimer 3d taster. Nu krijg ik het voor elkaar om per WCS één as te nullen. Als je op calibrate (g54 of g55) klikt nult ie meteen alle 3 de assen.

Als ik via mdi het juiste WCS selecteer in dit geval g54, en nul vervolgens de assen per stuk in het bedienings menu met de knoppen naast het DRO schermpje dan nult ie ook g55.

Wat zie ik over het hoofd?

stef
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13495
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: g54 g55 individuele as nullen

Bericht door Arie Kabaalstra »

eh.. je selecteert toch eerst het nulpunt wat je wilt instellen, en dan leg je de coordinaten vast?..

G54, werkstuk aanlopen met de taster, en dat coordinaat instellen, dat doe je voor alle assen, en dan G55 en het trucje herhalen.. veel moeilijker dan dat zal het toch niet zijn?

Calibrate wil dus zeggen, zet alle assen op 0, dat doe je als je handmatig je taster naar X0, Y0, Z0 hebt verplaatst..
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: g54 g55 individuele as nullen

Bericht door stef110 »

Zoals ik normaal werk met alleen g54. Ga ik met me taster naar 0 voor y as en dan klik ik op zero y axis.
Herhaal dit voor X en Z. Ik dacht dat als ik vervolgens met mdi g55 zou selecteren. De zelfde stappen zouden werken voor g55 maar dat is dus niet zo.

Heb gisteren een test stukje gefreesd en het is wel gelukt maar op een manier waarvan ik het gevoel heb dat het niet de juiste is. g54 heb ik genult zo als boven staand. Daarna overgeschakeld naar g55, taster op 0 gezet tegen y as. Huidige werkstuk coordinaat opgeschreven op papiertje. Taster tegen x gezet op 0 waarde opgeschreven.
Vervolgens taster op Z op nul gezet en daarna terug gejogd naar de opgeschreven coordinaten. En toen op calibrate geklikt in coordinate menu.

Ik bedoel zo als hier dat je per as per wcs kan nullen : https://youtu.be/gizICxXak1s?t=12m27s

stef
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1961
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: g54 g55 individuele as nullen

Bericht door Breaker »

Heb het even snel geprobeerd, in de Fusion360 CAM setup kan het WCS nummer opgegeven worden 0 en 1->G54, 2->G55, 3->G56, etc. (proefondervindelijk).

Nu, in EdingCNC gaat activeren van G54 of G55 en kan terug gezien worden in het overzicht:
13969

Joggen lukt dan ook, en met de calibrate knop van G54 of G55, etc. gaat het goed, dan worden alle assen op 0 gezet.
14191

Maar zodra de nul knop van één van de assen wordt ingedrukt (bv Y) dan veranderen de offset voor alle coördinatenstelsels in die as. Het lijkt er dus op dat de knop niet functioneert als nul-knop maar als offset knop (G92). Als je onder variabelen kijkt is de waarde van G92 offset veranderd.

Een suggestie zou zijn om een macro te definiëren voor ieder van de assen waarmee je kan nullen in het actieve WCS. Met deze opzet wordt ook de offset gereset (G92.1) mocht je toch per ongeluk de offset knop gebruiken, die kan je ook weghalen als je G92 wel actief gebruikt.

Code: Selecteer alles

Sub user_6
 Msg “X nullen in WCS-"#5220
 G92.1
 G10 L2 P#5220 x#5071
EndSub

Sub user_7
 Msg “Y nullen in WCS-"#5220
 G92.1
 G10 L2 P#5220 y#5072
EndSub

Sub user_8
 Msg “Z nullen in WCS-"#5220” met toollengte compensatie"
 G92.1
 G10 L2 P#5220 z[#5073-#5010] ; z (machinepositie-toollengte)
EndSub
edit: typo's
Laatst gewijzigd door Breaker op 20 feb 2017 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: g54 g55 individuele as nullen

Bericht door stef110 »

Heb zo juist het macrotje toe gevoegd, werkt prima zal het binnen kort ook eens in de praktijk testen.
Zit wel een klein type foutje in bij nullen van Z as staat een x getypt.
hartelijk bedankt!

stef
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1961
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: g54 g55 individuele as nullen

Bericht door Breaker »

Zelfs knippen en plakken is soms lastig, heb het even verbeterd :oops:
Mooi, en anders lezen we het wel weer, succes!
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5401
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: g54 g55 individuele as nullen

Bericht door serum »

Is het te simpel gedacht dat je in de cli G54 of G55 opgeeft en hier je werkstuk in nult hij deze nulpunten per actief coordinaatsysteem bij houdt?
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1961
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: g54 g55 individuele as nullen

Bericht door Breaker »

G5x selecteren via MDI of een knop kan allebei, kwestie van voorkeur. Maar welke mogelijkheden zie je voor nullen per as via standaard knoppen of via MDI zonder de hele G10 riedel zelf in te tikken?
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5401
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: g54 g55 individuele as nullen

Bericht door serum »

Weet niet precies wat je bedoelt, maar ik nul altijd met de pendant of met de knoppen naast de werkstukcoordinaten. (Indien zo ingesteld: De eerste houdt standaard rekening met de offset van je freesdiameter (als T8 geladen is en je nult de X as staat deze op -4mm. Wanneer je nult met de knop naast de werkstukcoordinaten krijg je een dialoogbox met daarin -4mm ingevuld, wwarvan je de waarde kan aanpassen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: g54 g55 individuele as nullen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

serum schreef:Is het te simpel gedacht dat je in de cli G54 of G55 opgeeft en hier je werkstuk in nult hij deze nulpunten per actief coordinaatsysteem bij houdt?
Dat lijkt mij de enige juiste werkwijze, maar als ik al het voorgaande zo lees, wordt er ergens iets niet begrepen /bedienfout of er zit een vreselijke bug in de software.
G55 heeft natuurlijk niets met G54 te maken, het zijn allebei offsets t.o.v. het machine nulpunt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1961
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: g54 g55 individuele as nullen

Bericht door Breaker »

Ik heb stef110's procedure eerder gevolgd, die is eigenlijk precies gelijk aan wat serum beschrijft met als enige verschil de dialoog box, een UI optie:
14202

De dialoog is voor stef110 niet nodig want een Haimer heeft die compensatie ingebouwd voor X en Y. Heb het toch zo gevolgd.

Naar 0 punt met tool 8 (r=4mm), offset reset:
14203

Vervolgens naar de eerste coördinaten (10,10,10), G54 selecteren, MDI sluiten en op de knoppen drukken:
14204

Dan door naar de volgende coördinaten (20,20,20) en G55 selecteren, MDI sluiten en op de knoppen drukken:
14205

Het enige wat veranderd is de offset, de nulpunten blijven wat ze waren.

Dus stef110 en ik vragen zich af waarom het niet zo werkt, serum denkt dat het zo werkt, en hugo stoutjesdijk denkt dat het zo zou moeten werken: Misschien inderdaad eens navraag doen bij EdingCNC... ;-)

@serum: Heb je het ook geprobeerd en werkt het wel? Met welke versie?
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5401
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: g54 g55 individuele as nullen

Bericht door serum »

Zal het vandaag even testen. Ik heb, meen ik, de laatste beta versie, (met de nieuwe benadering van de LAF) maar ik kan mij zo niets herinneren over een melding over g54 etc. in de changelog.

Dat nullen van het werkstuk, met de offset van de tooldiameter, dat heeft Bert geïmplementeerd in de software in mei 2009 nav een email van mij hierover. Hij wist toen nog niet hoe weinig ik van CNC bewerkingen afweet, denk ik..
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Die g54 offset lijkt mij niet meer dan logisch, als het op die manier gebeurd zoals Hugo/ik het opvat. Je kiest een coordinaatsysteem en doet van hieruit je werkstuk 0-punt, ander coordinaatsysteem selecteren en hij moet weer verder gaan in dat geselecteerde coordinaatsysteem. Kan mij voorstellen dat de software dan een tabelletje met een simpel rekensommetje moet aanroepen.

Heb deze thread doorgestuurd naar Bert, hopelijk kan hij zijn verhelderende blik erop werpen.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1961
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: g54 g55 individuele as nullen

Bericht door Breaker »

Er is al antwoord van Bert met o.a.:
EdingCNC schreef:De knoppen naast het display om te nullen doen in feite G92.
...
De kalibratie functie in de coördinaten tab is voor als je meerdere opspan posities hebt om die te kalibreren. Deze knoppen doen G10 L20 P.. X.. Y.. Z..
...
Als je dit per as wil doen, kun je MDI gebruiken.
Oplossing is dus niet de display knoppen gebruiken maar MDI... of macro.
Laatst gewijzigd door Breaker op 21 feb 2017 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5401
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: g54 g55 individuele as nullen

Bericht door serum »

Das vlot. Wel jammer dat het niet nult in het actieve coordinaatsysteem? Wat is de reden dat het in G92 gebeurt? bij een standaard programma staat de machine doorgaans toch altijd in G54 (dat is hoe meeste machines werken, als ik dit artikel mag geloven, los van de USA jus die Bob over zijn site gooit en de commerciele uithoerderij waar hij zich momenteel schuldig aan maakt, staat er doorgaans geen onzin op zijn site :). werkstuk 0-puntbepaling is puur van toepassing op het werkstukcoordinaat in het geselecteerde coordinaatysteem?
Plaats reactie