G2 opdracht

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
afc
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 nov 2013 15:19

G2 opdracht

Bericht door afc »

Goede middag,
Om in een blok aluminium een gat van 80 mm doorsnede en 60 mm diep te frezen heb ik een visualbasic programmaatje geschreven dat de G-code genereert. Om de software te testen laad ik de code in EdingCnc in simulatie mode. De code werkt naar behoren maar op de machine(met een andere pc) draait tot mijn verbazing de frees anti-clockwise i.p.v. clockwise(dit is gewenst om meelopend frezen te vermijden). Heeft iemand een idee wat er ingesteld moet worden om G2 clockwise cirkels te laten genereren met de edingCNC firmware.
groeten Anton
Niels
Donateur
Berichten: 947
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:40

Re: G2 opdracht

Bericht door Niels »

Kijk hier eens naar: http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=39&t=12587

Doet waarschijnlijk wat je wil en aan de machine te programmeren.
afc
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 nov 2013 15:19

Re: G2 opdracht

Bericht door afc »

Bedankt voor de hint Niels,

Ik zal naar je oplossing kijken. Maar toch blijft mijn vraag wat de oorzaak van dit fenomeen is.

Zeker in het wat koudere seizoen is mijn werkplaatsje moeilijk warm te stoken en om die reden bereid ik het freeswerk in de warme huiskamer voor zodat ik niet zolang in de kou hoef te zitten.

Ik heb niet de intensie om een soortgelijk pakket te ontwikkelen. Even in de broncode iets aanpassen om een nieuwe freesklus aan te pakken doe ik vaak. Productie is voor mij een lelijk woord uit mijn beroepsverleden.
Het is allemaal puur voor de lol.
Anton
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: G2 opdracht

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als G2 niet clockwise loopt is er iets niet in orde, dat heeft niets met een of ander VB toepassing te maken.
Dus: Doet ie met deze:

Code: Selecteer alles

G0 X0 Y0
G2 X100 Y0 I50 J0
wel clockwise.
Nee ? kloppen de + en - richting van de assen wel ?
Is toevallig spiegelen aktief ?
Misschien even de G-code tonen ( eerste deel tot eerste G2 zou voldoende moeten zijn )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
afc
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 nov 2013 15:19

Re: G2 opdracht

Bericht door afc »

Hi Niels,

Shopfloor gedownload en de macro's bekeken.
Ik zie dat je voor de G2/G3 codes de versie Radius format codes gebruikt(met de R-parameter).
Mede naar aanleiding van het EdingCNC manual heb ik voor het alternatief met de I en J parameters gekozen.

copie van het Edingmanual pag. 132
"It is not good practice to program radius format arcs that are nearly full circles or are semicircles (or nearly semicircles) because a small change in the location of the end point will produce a much larger change in the location of the center of the circle (and, hence, the middle of the arc). The magnification effect is large enough that rounding error in a number can produce out-of-tolerance cuts. Nearly full circles are outrageously bad, semicircles (and nearly so) are only very bad. Other size arcs (in the range tiny to 165 degrees or 195 to 345 degrees"

Vandaar mijn keus voor center format arcs.

P.S.
Overigens respect voor deze vorm van programmeren. Het doet mij denken aan mijn assembler periode met
numerieke adressen en beperkte syntax.
Was blij toen Fortran en later C en vele andere talen het leven van de programmeur wat aangenamer heeft gemaakt.Dit alles wat mijzelf aangaat al meer dan twintig jaar geleden.

Rommelen in Visual Basic lukt nog wel omdat deze programmeer omgeving heel erg vergevingsgezind is.

Vandaar mijn poging om dezelfde functionaliteit te hebben zonder beperkt te worden door de macro programmering in de EdingCNC omgeving.
Wellicht een hint voor de ontwikkelaars van EdingCNC om een add on voor de Microsoft Omgeving of een andere geavanceerde ontwikkel omgevingen te maken die zonder file overdracht met EdingCNC communiceerd.

Ga nog waar wat verder zoeken om een verklaring voor het omkeren van de draairichting te vinden.

Het heeft wel geholpen en ik ga je software ook in het "echt" testen.

Groeten Anton
afc
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 nov 2013 15:19

Re: G2 opdracht

Bericht door afc »

Halo Hugo,

Goede hint maar wat zijn de goede draairichtingen van de assen?
Die draairichting komt uit de .ini file als ik het goed begrijp

De draairichting van de assen heb ik zo ingesteld dat de automatische homing de goede kant uitloopt.

Kennelijk heeft de simulator geen last van dit alles want daar loopt de cirkel wel clockwise.

Groeten Anton
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: G2 opdracht

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Je zet een punt ergens op je tafel.
Dan een pijl in de richting waaring de machine loopt als je op jog X+ drukt. ( je moet dan de dro ook op zien tellen )
Vervolgens doe je dat ook voor de Y+ richting.
Wat je dan overhoud zou een rechtsdraaiend assenkruis moeten zijn. ( X op 3 uur, Y op 12 uur en de Z+ moet omhoog bewegen)
Afbeelding
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: G2 opdracht

Bericht door Arie Kabaalstra »

Hoe je ook programmeert,of hoe je het ook wend of keert G2 is altijd Clockwise.. dat is in de Interpreter van de besturing zo bepaald (hard-coded)..

Dat geldt dus voor ELKE RS274D (ISO G-Code) Compliant besturing.
EdingCNC is gebouwd op een aangepaste NIST interpreter.

Of je nou je Code genereert middels een programma in VB, of in de besturing zelf.. maakt geen verschil
afc
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 nov 2013 15:19

Re: G2 opdracht

Bericht door afc »

hugo stoutjesdijk schreef:Als G2 niet clockwise loopt is er iets niet in orde, dat heeft niets met een of ander VB toepassing te maken.
Dus: Doet ie met deze:

Code: Selecteer alles

G0 X0 Y0
G2 X100 Y0 I50 J0
wel clockwise.
Nee ? kloppen de + en - richting van de assen wel ?
Is toevallig spiegelen aktief ?
Misschien even de G-code tonen ( eerste deel tot eerste G2 zou voldoende moeten zijn )
Hallo Hugo'

Inmidels een paar uur verder maar nog steeds niet OK.
Allereerst de jogging keys:
Het lukt niet om de Y richting beweging goed te krijgen. Als ik de draairichting in setup omkeer kloppen de bewegingsrichtingen van de Y-as maar dan gaat de homing de verkeerde kant uit. De richting voor de homing in setup omkeren en het homen van de y-as gaat goed, maar dan is de y-richting jogging weer omgekeerd en dus kan ik dit niet oplossen. Overigens merkwaardig dat op twee plaatsen in de setup de draairichting gewisseld kan worden terwijl beiden hetzelfde effect hebben.(Ik denk niet dat dit de bedoeling van de EdingCNC ontwikkelaars is)

Op mijn naar cnc omgebouwde freesmachine staat de homing sensor van de Y-as aan die kant waar de tafel bijna tegen de kolom staat.De tafel staat dan in de negatieve positie van het assen stelsel. Dit omdat monteren aan de andere kant van het y-as bereik moeilijker gaat.
De X-home sensor zit aan de positive kant en deze as levert geen probleem op.
Moet ik nu toch een oplossing voor het monteren van de y-as homing sensor aan de andere kant zien te vinden?

Ik denk nu dat het verkeerd draaien van de cirkelbogen hier inderdaad door wordt veroorzaakt.

De code zoals je die geeft heb ik ingevoerd en dat levert een HALVE cirkelboog rechtsom(CW)draaiend op.

Er is door mij kennelijk het misverstand gewekt dat het probleem iets met het visual basic programma te maken heeft.
Dit programma doet niets anders dan het genereren van een bestand met de G-codes nodig voor het maken van een ronde pocket.
Sorry dat mijn oorspronkelijk vraag enkelen op het verkeerde been hebben gezet
Uit je opmerking "staat spiegelen aan ?" leid ik af dat ik dit wellicht ook kan oplossen door via G-code de Y-as te spiegelen.
Vraag: Hoe doe ik dat?

Sorry voor dit wat lange betoog maar ik kan het helaas niet korter duidelijk maken dat ik klem zit met de machine klaar voor het frezen van de pocket.
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: G2 opdracht

Bericht door Leeuwinga »

wellicht even de aansluitingen (aansluitdraden) van de stappenmotor omdraaien ?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: G2 opdracht

Bericht door hugo stoutjesdijk »

afc schreef: De code zoals je die geeft heb ik ingevoerd en dat levert een HALVE cirkelboog rechtsom(CW)draaiend op.
Dan is het toch in orde ?
Of moet je homing nu nog de goede kant op?
De basis is de loop / tel richting van de assen, die moet eerst goed. als homing dan de verkeerde kant op gaat, misschien moet je dat in homing speed invullen ( negatieve snelheid ? = andere kant op )

Ik ken edingCNC niet zo, maar dat je op 2 plaatsen hetzelfde doet, zal wel een verkeerde interpretatie van jouw zijn.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: G2 opdracht

Bericht door keesfrees »

Met een - (min teken) voor de waarden in de setup kun je de richting omdraaien.
Bij mij staat alles positief, behalve de "Home Vel/Dir"
Nu is het me bij Eding-cnc nog steeds niet altijd duidelijk wanneer en of het programma opnieuw opgestart moet worden om de nieuwe instellingen te laten "plakken".

He, dat doet me er aan denken, er was een bestandje "killcnc.exe" bij Eding cnc, dat had ik gebruikt in een batch file, die dan weer opstarten met een "shortcut" om met toetscombinatie te kunnen herstarten, maar "killcnc.exe" is er niet meer bij nu.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: G2 opdracht

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ergens lijkt het me logisch dat er een setup beschrijving moet zijn waarin de volgorde van installeren van hard en sotftware beschreven staat. En waarbij dan ook staat wat je moet doen wanneer een as de verkeerde richting op draait.
Maar het kan natuurlijk ook zo zijn dan die er wel is, maar dat de meeste mensen die niet doorlezen. ( zoals gebruikelijk bij 'ons' soort mensen :lol: )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1965
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: G2 opdracht

Bericht door Breaker »

afc schreef:De draairichting van de assen heb ik zo ingesteld dat de automatische homing de goede kant uitloopt.
Kennelijk heeft de simulator geen last van dit alles want daar loopt de cirkel wel clockwise.
De software kan natuurlijk niet detecteren of de assen de goede kant oplopen, dat is nou echt iets dat handmatig goed ingesteld moet worden. De software gaat ervan uit dat dat juist is en zal de simulatie wel juist doen.
hugo stoutjesdijk schreef:Ergens lijkt het me logisch dat er een setup beschrijving moet zijn waarin de volgorde van installeren van hard en sotftware beschreven staat.
In de handleiding wordt er op verschillende plaatsen aandacht aan besteed:
2 The user interface
2.1.4 Homing and ESTOP setup
2.11 homing and coordinate systems
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Plaats reactie