overzetten bestanden na computer probleem

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
carlo
Berichten: 380
Lid geworden op: 04 okt 2009 12:33
Locatie: Diepenbeek België
Contacteer:

overzetten bestanden na computer probleem

Bericht door carlo »

goeiemorgen

men pc wil niet meer mee doen
dus andere klaargemaakt
kan ik nu ongestraft bestanden van de oude hd overzetten naar de nieuwe hd of moet ik nu alles opnieuw ingeven
het gaat me hier vooral om de instellingen die ik heb gedaan voor machine en die zitten in de cnc.ini

mvg
carlo
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: overzetten bestanden na computer probleem

Bericht door keesfrees »

uit berichtje van Bert :
De files de je het beste kan back-uppen zijn: cnc.ini, macro.cnc en user_macro.cnc, verder in principe niets tenzij je ook nog buttton plaatjes e.d. hebt aangepast.
en in mijn geval ook nog een bestandje om de niet-lineariteit van de PWM->0-10V voor de VFD te compenseren
(ik heb dus niet het printje van Bert)

kun je er idd gewoon overschrijven
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
carlo
Berichten: 380
Lid geworden op: 04 okt 2009 12:33
Locatie: Diepenbeek België
Contacteer:

Re: overzetten bestanden na computer probleem

Bericht door carlo »

merci

bespaart me wat tijd

mvg
carlo
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: overzetten bestanden na computer probleem

Bericht door keesfrees »

Een vervolg op dit bericht.
Wat ik me afvraag, de macro.cnc bevat inhoud bij het installeren, daar voeg ik dan zelf dingen aan toe.
Maar bij een nieuwe versie (update) van Bert zal er weer een nieuwe macro.cnc in de installatie map komen te staan.
Dus wat te doen dan, kan ik er vanuit gaan dat Bert het meldt als er nieuwe dingen in de macro.cnc komen.

Nu, verse installatie gedaan, van 4.02 naar 4.03, in nieuwe map, dus geen eigen instellingen nog.
De macro.cnc is van : 6-4-2015 dus dan zou ik er vanuit kunnen gaan dat ik die kan vervangen door mijn eigen versie.
Maar, al reeds begonnen aan dit bericht, zie ik dat macro_default.cnc wel een recente datum heeft, 26-04-2018.
Het staat ook als tekst in het bestand, maar daar kom ik nu maar toevallig achter.
Wat zouden deze veranderingen inhouden ?
In de ReleaseNotes staat er wel iets over, bij de vorige update.
Maar in de manual weer niet.

Is er iemand die er meer van weet ?
Ik heb nog geen vergelijking gedaan om te zien wat er veranderd/bijgekomen is.
Mijn eigen instellingen krijg ik er wel tussen geplakt, eigenlijk alleen tandemhomen met een kleine beweging weg van de schakelaars.
Dat zal geen probleem zijn, maar wel leuk/handig om te weten dat Bert een aanvulling heeft gedaan in de maco.cnc.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: overzetten bestanden na computer probleem

Bericht door Ballegooijen »

Kun je dan niet beter een extra macro er in zetten waar je eigen dingen in staan?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: overzetten bestanden na computer probleem

Bericht door keesfrees »

Ballegooijen schreef: 03 jun 2018 23:35 Kun je dan niet beter een extra macro er in zetten waar je eigen dingen in staan?
Daar is de user_macro.cnc voor.
Die gebruik ik niet, ik doe alles in Gcode, ik ben Arie niet :-)
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: overzetten bestanden na computer probleem

Bericht door Breaker »

Makkelijkst is om een bestand vergelijking doen.
Er zijn nauwelijks veranderingen, wat routines verschoven van onder in de file naar boven in de file en wat veranderingen binnen de probe en toolsetter routine. Wil je die gebruiken dan kan je de macro_default.cnc kopiëren naar macro.cnc en daar de andere aanpassingen maken. Zo niet, de bestaande macro.cnc kopiëren, kan je de betreffende routine later altijd nog uit de macro_default.cnc halen.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
carlo
Berichten: 380
Lid geworden op: 04 okt 2009 12:33
Locatie: Diepenbeek België
Contacteer:

Re: overzetten bestanden na computer probleem

Bericht door carlo »

goeie morgen

ik heb toen de 3 file's van de oude hd naar de nieuwe overgezet
ook heb ik toen een nieuwere versie op de pc gezet

geen problemen gehad

als je de ini file even in notepad++ bekijkt zul je zien dat daar de waarden die je invult in de tab instellingen zoals "stappen/unit" en "positieve limiet" enz in staan
dus deze moet je zeker overzetten deze bepaald dus je machine en alle tools
zo ver ben ik er nu al achter gekomen

dus deze 3 altijd goed bewaren
nieuwe instal doen en dan deze 3 overschrijven met je bewaarde files

mvg
carlo
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: overzetten bestanden na computer probleem

Bericht door keesfrees »

Zo te zien is het me niet gelukt om de kern van mijn goedbedoelde bericht duidelijk te krijgen, dat overkomt me wel vaker :-/
Crommunicatie : zo dicht mogelijk langs elkaar heen kletsen :-)

Ik probeerde alleen aan te geven dat er een aanvulling is voor degene die het wellicht nodig heeft, maar dat Bert er geen melding van gemaakt heeft.
En verder, zie mijn vorige berichten in dit draadje.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: overzetten bestanden na computer probleem

Bericht door Arie Kabaalstra »

Die gebruik ik niet, ik doe alles in Gcode, ik ben Arie niet :-)
En bedankt.. Nou heb ik wel alles gescheiden gehouden in mijn macro's... en ik heb van beide Macro's een backup op de PC staan.. sterker nog.. een kloon van de machines in de werkplaats..

op die manier kan ik boven in mijn "kantoortje" een controle doen van programma's , of de programma's voor de draaibank "offline" schrijven.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: overzetten bestanden na computer probleem

Bericht door keesfrees »

Ahum, nu ontdek ik iets in de releasenotes :

26-04-2018 V4.03.20
===================
Note: The standard macro.cnc called macro_default.cnc is changed to show examples
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: overzetten bestanden na computer probleem

Bericht door Arie Kabaalstra »

Kijk.. daarom staat er ook op de site de link naar de Release notes, zodat je kan zien wat er veranderd is..

als je je Standaard macro aangepast hebt, dan kun je ook wel macro's schrijven, en dan moet het overzetten van je wijzigingen geen probleem zijn..

er zitten wel een paar leuke dingen in.. eens kijken wat ik daar allemaal mee kan uitvreten..

Die Functie om programma's te laden middels een handscanner is ook een leuke..zeker voor bedrijven..
Ook de Stock display voor de draaibank is een leuke.. kan ik wel in mijn draaimacro verwerken.. program setupdialoog, stocksize ingeven..

GetToolInfo is ook een leuke.. als je meerdere tools wilt meten..

en.. ik zie dat je in de Ini nu ook een "job-folder" aan kan geven.. Nice!..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: overzetten bestanden na computer probleem

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik vind het een drama als gebruikers instellingen door een software update overschreven worden of weg zijn. Zodat de gebruiker alles weer na moet lopen om het goed te krijgen.
Pak gewoon 2 macro.ini's, eentje noem je user-macro.ini en daar doe je met nieuwe software niets mee, als je die als 2e laad en afspreekt dat die de factory-macro.ini overschrijft op de punten die er in staan, is volgens mij goed te doen.
Als er dan toch een conflict ontstaat, kun je dat gewoon melden en weet de gebruiker waar die even aandacht aan moet besteden.
Vroeger met autocad, tegenwoordig met SW, als je een update doet ben je voorlopig weer zoet met het zoeken naar waar die instellingen ook al weer zitten, en wat had ik eigenlijk aangepast. Om die reden customize ik liefst ook zo min mogelijk.
Ik begrijp dat, door nieuwe mogelijkheden, dat niet altijd mogelijk is, maar probeer dat dan af te vangen als software ontwikkelaar.
(en dan hebben we het nog niet over de noodzaak van een nieuwe PC, maar geen zin in al die ellende van programma's die je dan weer moet gaan zoeken en installeren)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: overzetten bestanden na computer probleem

Bericht door Arie Kabaalstra »

als je het een Drama vindt, dan update je toch niet?.. als't werkt.. dan werkt het.. wil je meer.. dan zul je toch af en toe door de zure appel heen moeten..

Door de toevoeging van het tweede User Menu moest ik mijn toetsenbord opnieuw programmeren, die Update kwam ergens in 2013 uit.. kort nadat ik mijn toetsenbord geinstalleerd had.. kon ik wéér opnieuw beginnen.. had ik ook geen zin in.. heb ik 4 jaar niet geupdate..

Pasgeleden toch maar even gedaan..

Ga er maar aan staan om iets te ontwikkelen.. en dan meteen met alle functionaliteit die je maar kan verzinnen.. er komt altijd iets bij.. soms al tijdens het ontwikkelingsproces, soms als je net klaar bent.. de klant wil je product.. dus wat te doen.. releasen, en later updaten?.. of de klant laten wachten?..

'k zie het zelf wel met de werkbanken die ik bouw.. de "MkI", daar heb ik er maar 2 van gebouwd, toen al kwam de eerste wijziging, de MkII.. ook maar 2 van gebouwd.. dus.. de MkIII kwam.. kleine wijzigingen.. maar wel zo dat het bouwen weer een stuk eenvoudiger werd.. de MkIV, daar is er maar 1 van.. en inmiddels is het merendeel van de bijna 20 werkbanken die ik gebouwd heb van het type MkIVb met een totaal systeemconcept ontworpen, nu echt modulair, zodat ombouw van vaste hoogte naar verstelbaar kan gebeuren zonder dat het hele frame vervangen of zelfs maar gedemonteerd hoeft te worden.

ook met mijn eigen macro's loop ik tegen dingen aan die ik niet had kunnen voorzien.. soms is een kleine uitbreiding van de functionaliteit al genoeg om de hele zooi opnieuw te moeten schrijven.. of in elk geval groots aan te passen..

Onlangs kwam er weer een ideetje op.. omdat de draaicycli nog wat efficienter kunnen.. dat kan ik op verschillende manieren oplossen.. de meest elegante is.. alles opnieuw schrijven volgens een vaste Template.. de huidige template voorziet niet in deze mogelijkheid, dus zal ik de helft van de bewerkingsroutines volgens die andere template in moeten delen.. 't is niet anders..

ik heb me daar als 14 jarig jochie al over verbaasd, toen ik mijn eerste computertje kocht.. een Commodore C16.. zoveel mogelijkheden in dat Commodore Basic V3.5, dat ik me afvroeg.. hoe bedenk je zoiets.. dat je dat en dat mogelijk maakt in je programmeertaal.. dat moet toch een hele puist werk zijn.?.. inmiddels ben ik daar wel achter.. dat is een hele puist werk..

Bert Eding doet zijn stinkende best, en ik ben er van overtuigd dat ondanks af en toe wat aanpassen van Macro's vanwege een Update, EdingCNC toch voor mij dé besturing is.. omdat ik er heel veel uit kan halen.. dat extra werk, neem ik dan wel op de koop toe...
Plaats reactie