overzetten bestanden na computer probleem

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: overzetten bestanden na computer probleem

Bericht door DirkSchipper »

Het is een kleine moeite om aan een setup.exe een kleine routine toe te voegen die een ding als de CNC.ini beoordeelt op al dan niet default-waarden, en indien er andere waarden in staan die over te nemen in een nieuw instellingen-bestand ... Heel veel software doet dat wel netjes bij een update. Er zijn zelfs regelmatig pakketten die vragen of de oude instellingen moeten worden (her)gebruikt, of dat default-instellingen moeten worden toegepast.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: overzetten bestanden na computer probleem

Bericht door keesfrees »

Bij de cnc.ini is dat prima geregeld, er worden automatisch nieuwe parameters toegevoegd aan de aan de oude.
Bij de macro.cnc kan er van 2 kanten gewijzigd worden.
Dat is overigens een algemeen probleem bij bestandenbeheer, verder werken in de verkeerde versie, door meerdere personen gelijktijdig wijzigen. enzzz.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: overzetten bestanden na computer probleem

Bericht door keesfrees »

Overigens geven Hugo en Arie een mooie opsomming van de algemene problematiek in deze.

"Het is me goed genoeg zo, niet kapot repareren" ed.
Iedereen zal wel eens meegemaakt hebben dat je eens kijkt wat een bepaalde instelling doet en dan vervolgens nergens kan vinden hoe dat weer ongedaan te maken is.
Om die reden heb ik werk computers en experimenteer computers.

En vaak staan de instellingen in een bestand en kun je die van de ene versie / computer naar de andere meenemen.
Maar dat is niet altijd direct duidelijk of eenvoudig, alleen al om te weten waar windows (!) dat bestand verstopt heeft.

Terug naar de eigenlijke vraag, Bert heeft er dus over nagedacht en gecommuniceerd, bij nader inzien nu ik eens goed kijk.
Het zou wel wat (meer) uitleg kunnen krijgen in de manual of een apart document.

NB, een extra macro-bestand zou een volgorde/prioriteit probleem geven ?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: overzetten bestanden na computer probleem

Bericht door hugo stoutjesdijk »

keesfrees schreef: 06 jun 2018 13:47 NB, een extra macro-bestand zou een volgorde/prioriteit probleem geven ?
Dat ben ik dan weer niet met je eens. Gewoon afspreken: eerst de originele dan de user, als er een conflict is kun je dat melden, moet je zowiezo je user aanpassen, en is alles weer goed. :P
Dat gebeurd dus maar 1x na een update. (of als je in de user dingen zit aan te passen die een conflict kunnen geven)

Ik heb in een vorig leven zelf ook nog software geschreven, en heb me later altijd verbaasd hoe slecht ontwikkelaars doordenken over hoe gebruikers zouden kunnen werken. De meeste zitten volgens mij volledig in hun eigen wereld gevangen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: overzetten bestanden na computer probleem

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 06 jun 2018 14:00 Ik heb in een vorig leven zelf ook nog software geschreven, en heb me later altijd verbaasd hoe slecht ontwikkelaars doordenken over hoe gebruikers zouden kunnen werken. De meeste zitten volgens mij volledig in hun eigen wereld gevangen.
Of dat sommige zaken gewoon niet makkelijk kunnen, of gebruikers niet allemaal hetzelfde zijn en 3 gebruikers, 3 andere ideeen hebben hoe het zou moeten ;-)
Dat heet de "not invented here" mentaliteit, in het nederlands vertaal ik het ook wel eens naar "de beste stuurlui staan aan wal" ook al is dat zeker niet hetzelfde.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: overzetten bestanden na computer probleem

Bericht door Arie Kabaalstra »

Dat gaat tot op zekere hoogte zeker op.. maar als er functies bij komen, dan krijg je een heel nieuwe INI.. ik meen dat de huidige instellingen sowieso overgenomen worden, de nieuwe parameters staan dan default ingesteld, en die kun je dan zelf naar smaak aanpassen..

met de Macro is dat een ander verhaal.. de INI heeft een vaste indeling.. de Macro niet.. soms moet je een "standaard" subroutine specifiek aanpassen voor jouw machine.. kijk alleen maar naar de verschillende toolchangers voor Draaibanken.. automatische turret, gangtool of toolpost. Bij de eerste kun je volautomatisch wisselen, maar elke Turret heeft weer een ander aantal tools.. bij een gangtool roep je gewoon een andere offset op..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: overzetten bestanden na computer probleem

Bericht door Arie Kabaalstra »

hugo stoutjesdijk schreef: 06 jun 2018 14:00
keesfrees schreef: 06 jun 2018 13:47 NB, een extra macro-bestand zou een volgorde/prioriteit probleem geven ?
Dat ben ik dan weer niet met je eens. Gewoon afspreken: eerst de originele dan de user, als er een conflict is kun je dat melden, moet je zowiezo je user aanpassen, en is alles weer goed. :P
Dat gebeurd dus maar 1x na een update. (of als je in de user dingen zit aan te passen die een conflict kunnen geven)

Ik heb in een vorig leven zelf ook nog software geschreven, en heb me later altijd verbaasd hoe slecht ontwikkelaars doordenken over hoe gebruikers zouden kunnen werken. De meeste zitten volgens mij volledig in hun eigen wereld gevangen.
Het lastige is.. omdat er zoveel verschillende machineconfiguraties mogelijk zijn, is de inhoud, en daarmee de functionaliteit van de "Machine Macro" op elke machine weer anders.. de basis code die er inzit doet niet meer dan dat.. de basis.. zodra je een machine hebt met een dubbele leispindel voor een portaal.. dan ga je al.. is het de X, of de Y as?.. sensors op 1 kant, of ga je Tanden Homen?..noem het maar op..

je kunt dat ook uit de MachineMacro halen en in de User macro zetten. maar dan krijg je een conflict als je update.. dat wordt em dus ook niet..

Tevens, vind ik, zet je de Machinefuncties in de machineMacro's en de User shit in de User Macro..

Zelf software schrijven is moeilijk.. de Code, de Algoritmen.. dat valt wel mee.. maar "Try to make it idiotproof, and someone will prove himself a better idiot"..
een User interface moet je zo vormgeven dat er geen enkele twijfel kan bestaan over hoe het werkt.. maar ik heb heel wat gekke dingen gezien wat dat betreft.
schrijf je een stuk software.. je denkt dat het goed werkt. je laat het een willekeurig persoon testen, en die crasht de applicatie binnen 5 seconden. WTF?..

EdingCNC laten crashen is mij nog niet gelukt.. gelukkig..als je met Macro's werkt, weet je ook hoe je ze moet schrijven.. anders moet je je fikken er niet aan branden.. ik kan wel autorijden. maar ik denk niet dat ik zonder instructie weg kom met een moderne F1 auto..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: overzetten bestanden na computer probleem

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Arie Kabaalstra schreef: 07 jun 2018 00:46 Het lastige is.. omdat er zoveel verschillende machineconfiguraties mogelijk zijn, is de inhoud, en daarmee de functionaliteit van de "Machine Macro" op elke machine weer anders.. de basis code die er inzit doet niet meer dan dat.. de basis.. zodra je een machine hebt met een dubbele leispindel voor een portaal.. dan ga je al.. is het de X, of de Y as?.. sensors op 1 kant, of ga je Tanden Homen?..noem het maar op..
Het lijkt mij dat je machine niet opeens veranderd als je een software update doet,
conclusie mag je zelf bedenken......
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: overzetten bestanden na computer probleem

Bericht door keesfrees »

Bij Edingcnc kun je heel eenvoudig 2(of meer) installaties installeren.
Dus de oude laten staan terwijl je de nieuwe kan testen.
Plaats reactie