werkstuk nulpunt bepalen ( z-as)

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
timmycnc
Berichten: 72
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:44
Locatie: Belgie ( Beveren-Waas)
Contacteer:

werkstuk nulpunt bepalen ( z-as)

Bericht door timmycnc »

Ik heb hier een vraagje voor de gebruikers van USBcnc,

welke manieren gebruiken jullie om het nulpunt ( Z-as) bovenop het werstuk te bepalen.

Meestal gebruik ik de techniek met een stukje papier, dat net tussen het werkstuk en het freesje kan verschoven worden.

maar ik heb vroeger bij mach3 nog een andere mogelijkheid gebruikt.

namelijk de toolsetter
Afbeelding
http://www.imsrv.com/deskcnc/probe.htm
ik weet niet of dit in usbcnc kan geschreven worden.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: werkstuk nulpunt bepalen ( z-as)

Bericht door Arie Kabaalstra »

't is nog niet mogelijk om meetwaarden in de tooltable van USBCNC weg te schrijven, maar zo'n toolsetter kun je gewoon op de Probe-poort zetten, en daarmee meten.. , je zult één keer de hoogte van de toolsetter moeten calibreren, en dan kun je tools inmeten, en zul je (nog) handmatig de waarden in je tabel moeten zetten..

't staat geloof ik wel vrij hoog op Bert's To-Do list...
timmycnc
Berichten: 72
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:44
Locatie: Belgie ( Beveren-Waas)
Contacteer:

Re: werkstuk nulpunt bepalen ( z-as)

Bericht door timmycnc »

hallo iedereen,

ik ben deze week terug gestart, met deze functie.( ik heb een tijdje aan de constructie van mijn tafel gewerkt.)

ik heb een email naar Bert ( van Usbcnc) gestuurd, met de vraag of deze functie al mogelijk was. En hoe hij dit deed.

Zijn antwoord was dat hij zelf een koperen blokje gebruikt, samen met de probe-z functie.

Ikzelf zou gebruik gaan maken van een toolsetter ( is eigenlijk een omgekeerde probe, maar waarvan de meetstift vervangen is door een plat vlak. ( ik had deze namelijk nog liggen van in de tijd dat ik nog met mach3 werkte)


zie link:
http://www.imsrv.com/deskcnc/probe.htm

Ik heb deze al eens vlug aangesloten, en het werkt fantastisch goed.
Je kan namelijk zelf de G-code voor de Probe-z aanpassen. ( dit bestand zit in de Usbcnc map op je Pc.) bestandsnaam : ProbeZ, dit is een nc file)

bestand:

(Start probe move, slow)
f50
g38.2 z-100
(Move back to touch point)
g0 z#5063
(Set position, the measuring device is 12mm in height)
G92 z12
(move 2 mm above measuring device)
g0 z14
m30

Je kan dus je koperen blokje, of in mijn geval de toolsetter op je tafel plaatsen, uw probeZ functie uitvoeren, dan zakt de z-as( wel de voedings snelheid heel laag zetten)
Vanaf het moment dat de frees het koperen blokje of de toolsetter aanraakt, gaat de z-as terug omhoog en is de z- waarde ingesteld naar de waarde die jij geschreven hebt in de ProbeZ-nc file.

Wat ben ik blij dat ik Usbcnc gebruik. Alles wat ik nodig heb werkt gewoon super, op een gemakkelijke en duidelijke manier.

mvg,

Timmy
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5419
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: werkstuk nulpunt bepalen ( z-as)

Bericht door serum »

Dank je wel Timmy; ik zal hier eens mee gaan spelen.

Klinkt mij goed in de oren.

maar moet het koperen blokje niet geisoleerd zijn aan de onderzijde?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: werkstuk nulpunt bepalen ( z-as)

Bericht door Arie Kabaalstra »

even nog hier op inhaken..

Code: Selecteer alles

(Start probe move, slow)
f50
g38.2 z-100
(Move back to touch point)
g0 z#5063
(Set position, the measuring device is 12mm in height)
G92 z12
(move 2 mm above measuring device)
g0 z14
m30
deze methode is "quick 'n' dirty", beter is het om de toollengte te corrigeren, in plaats van het z-vlak steeds te veranderen..

als je de toollengte meet met een probe ( heb een microswitch met een magneetje op mijn tafel staan ), dan kun je bij na T4 m6 ( wissel tool 4)
G43 H4 programmeren, dan verrekent USBCNC automatisch de lengte van je tool, als je dit één keer doet voor alle gereedschappen die je in een klus nodig hebt, hoef je niet meer na elke tool opnieuw te meten, maar kun je ze gewoon wisselen, en op start drukken..
Plaats reactie