Variabele snelheid

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
martin -lalagarage
Berichten: 30
Lid geworden op: 31 okt 2014 15:55
Contacteer:

Variabele snelheid

Bericht door martin -lalagarage »

Hallo Allen,

Ik zag een vorig onderwerp dat het nemen van hoeken te snel gaat.

Nu zie ik dat bij normaal freeswerk inderdaad de speed constant veranderd, bocht langzaam, rechtsstuk sneller.
Scheelt veel tijd .

Maar ik gebruik de controller ook met een laser, dan wil je eigenlijk een constante snelheid.
In handboek staat iets over :

G0 Feed Factor:
With this you can apply a factor for the feed used at G0, this allows
different feeds for G0 positioning G1/G2/G3 milling.
G0 Acc Factor:
With this you can apply a factor for the acceleration used at G0, this
allows different acceleration for G0 positioning G1/G2/G3 milling.



Heeft iemand een idee van waarden om constante snelheid te bereiken ?
Of toch ergens in INI file ?

Vriendelijke groet,

Martin
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Vaiabele snelheid

Bericht door andrefc101 »

Tja, even een kleine blik in de manual van EdingCNC:

G64 P.. Q.. R.. F.. for continuous velocity mode. In G64, subsequent moves are blended, when previous move starts to decelerate and reaches a velocity such that the specified accuracy isn’t violated, the next move starts to accelerate, the two motions are added. The result is smooth motion with highest constant speed. The corners however are rounded. The P value specifies the distance reached to the corner while blending. The next move is blended with current such that the tool path remains no more than P from the corner. The figure below is a rectangle of 10x10 milled with F 2000. This is done with P values from 0.1 to 1, you can see the impact. This gives the best compromise between accuracy and smooth motion.
Gebruikersavatar
martin -lalagarage
Berichten: 30
Lid geworden op: 31 okt 2014 15:55
Contacteer:

Re: Variabele snelheid

Bericht door martin -lalagarage »

Ja, had ik ook gezien, er is dus geen aan uit vinkje :-)
Ga daar is mee spelen..
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Variabele snelheid

Bericht door andrefc101 »

martin -lalagarage schreef:Ja, had ik ook gezien, er is dus geen aan uit vinkje :-)
Ga daar is mee spelen..
Nee, d'r is geen vinkie, zo eenvoudig is het nu ook weer niet. Gewoon in je gcode file een G64 invoeren met de parameters, daarna een G61 om de boel weer terug te zetten. Gewoon even wat spelen met de parameters.
Let wel op dat je met een constante feed de bochten wel af ga snijden (je krijgt dus afgeronde hoeken!) Met een auto kan je tenslotte ook niet met 100 per uur haaks de bocht om.....
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Vaiabele snelheid

Bericht door DirkSchipper »

Ik ben me aan het verdiepen in G64.
Soms zie ik dat mijn machine heel erg aan het afremmen en optrekken is op niet rechte freesroutes.
In de setup van CNC4.02.exe heb ik de LAF al op 6 graden gezet (een waarde die door Bert in de documentatie wordt geadviseerd als werkbaar).

G64 kent nog een aantal parameters: P, Q, R, en F.
- P snap ik: dat is de maximale afstand tot de bedoelde frees-baan.

De rest is een behoorlijk raadsel:
- Q combineert meerder korte lijnstukken tot één lange(re), en Q geeft de tolerantie in het algoritme aan. Hoeveel lijnstukken worden gecombineerd, tot welke lengte, wat betekent die tolerantie voor mijn frees-baan?????
- R is de look-ahead-feed angle (LAF). Moet (wil) ik die hier wel invullen. In de setup heb ik de LAF toch al opgegeven?!
- F geeft de acceleratie/deceleratie voor en na een richtingsverandering weer. Waarom zou ik hier een andere waarde willen dan de acceleratie die ik in de setup heb opgegeven, en waarvan ik geconstateerd heb dat mijn machine die aankan? En als dat dezelfde waarde kan zijn, moet die hier dan wel opgegeven worden?

De belangrijkste vraag: wat zijn bruikbare waarden?
F-max voor mijn machine = 5400 mm/s
accelleratie = 135 mm/s2
Frezen doe ik normaliter op 2500 mm/s
Laatst gewijzigd door DirkSchipper op 01 feb 2017 15:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Vaiabele snelheid

Bericht door serum »

Geen idee wat voor machine je gebruikt, maar gezien je ijlgang vermoed ik een portaal?

Reden dat er zo ingegrepen wordt door de LAF is je relatief lage acceleratie.

Ik zou proberen of de fmax naar beneden kan en daarmee wellicht de acceleratie omhoog. Ik zit met de BF20 al redelijk laag met acceleratie en die doet nu 500mm/s2.

Neem als ijlgang eens 2800mm/s en kijk hoe hoog je je acceleratie kan krijgen. Als hij overslaat, verlaag dan de LAF met ~25% oid. (even een schot voor de boeg)
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Vaiabele snelheid

Bericht door DirkSchipper »

Je vermoeden is goed: ik gebruik een portaal.


Even een vervolgvraag:
Ik heb een tijdje een ijlgang van 7000 mm/min gebruikt. Onlangs 'stallde' hij een paar keer aan het eind van een freesjob bij ijlgang G30. Ik heb sindsdien zowel de fmax als de acceleratie omlaag gebracht. Nu 'stallt' hij niet meer.
--> waarop stallt een machine: te hoge fmax, te hoge acceleratie, beide?
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Vaiabele snelheid

Bericht door Breaker »

Beide, apart, maar ook als combinatie.
- Bij hogere toerentallen levert een stappenmotor minder kracht en dat kan stallen tot gevolg hebben.
- Bij hoge acceleratie moet veel kracht in een korte tijd geleverd worden, kan teveel zijn.

Acceleratie naar een hoge snelheid is natuurlijk de slechtste. Dus in het algemeen kan je zeggen dat bij een lagere snelheid een hogere acceleratie mogelijk is, en andersom. Wel een kwestie van uitproberen wat optimaal is.

( Ben er pas zelf ook mee bezig geweest: http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=25&t=13755 )
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Vaiabele snelheid

Bericht door DirkSchipper »

Die 2e (hoge acceleratie = veel kracht) had ik me niet gerealiseerd. Goeie!

Verder nog wat goede ideeën opgedaan uit jouw draadje:
- stroominstellingen nalopen
- microstepss evt. minder (weet niet hoe ze nu staan).

Dank voor de hints.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Vaiabele snelheid

Bericht door serum »

Op je Y as zit iets niet lekker (0m22) je hoort een behoorlijke ratel die mee lijkt te lopen op het rpm van je KO. (kan ook een lineairlager zijn)

Ik zou de ijlgang eens een stuk lager zetten (halveren) en dan je acceleratie gaan verhogen tot het hoogst haalbare, dan krijg je een aardig idee wat de limieten van je machine zijn. Speel ook eens met het aantal microstappen, en in mijn geval haalde ik een stuk hogere acceleratie (dubbel) door de stroom op de motoren te verlagen. Ik weet niet wat de limieten van je drivers zijn, maar een hogere voedingsspanning kan ook helpen. Ik ben van 36 naar 75V gegaan.

Natuurlijk moet je er wel voor zorgen dat de machine haaks/recht/evenredig/gelijkmatig loopt (niet bind) Dat geluid op 22 seconden zit mij niet lekker. Kan iets kleins zijn hoor, maar als ik zoiets hoor, wil ik graag weten wat er mis is.
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Vaiabele snelheid

Bericht door DirkSchipper »

serum schreef:Op je Y as zit iets niet lekker (0m22) je hoort een behoorlijke ratel die mee lijkt te lopen op het rpm van je KO. (kan ook een lineairlager zijn)
Klopt. KO-spindel was niet recht en niet goed uitgelijnd.
Die avond werd hij de eerste keer echt bewogen.
Op dit moment loopt hij als een zonnetje ...

Maar ... goed gezien/gehoord. :P
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Vaiabele snelheid

Bericht door DirkSchipper »

DirkSchipper schreef:G64 kent nog een aantal parameters: P, Q, R, en F.
- P snap ik: dat is de maximale afstand tot de bedoelde frees-baan.

De rest is een behoorlijk raadsel:
- Q combineert meerder korte tot één lange(re), en Q geeft de tolerantie in het algoritme aan. Hoeveel lijnstukken worden gecombineerd, tot welke lengte, wat betekent die tolerantie voor mijn frees-baan?????
- R is de look-ahead-feed angle (LAF). Moet (wil) ik die hier wel invullen. In de setup heb ik de LAF toch al opgegeven?!
- F geeft de acceleratie/deceleratie voor en na een richtingsverandering weer. Waarom zou ik hier een andere waarde willen dan de acceleratie die ik in de setup heb opgegeven, en waarvan ik geconstateerd heb dat mijn machine die aankan? En als dat dezelfde waarde kan zijn, moet die hier dan wel opgegeven worden?

De belangrijkste vraag: wat zijn bruikbare waarden?
Hmmm, ik realiseer mij dat deze vragen eigenlijk nog niet beantwoord zijn:
wat is de functie van die parameters, hoe werken ze, wat beïnvloed ik daarmee?
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Vaiabele snelheid

Bericht door keesfrees »

Ik heb daar een tijd terug ook flink mee zitten stoeien, tevergeefs want het probleem zat elders.
'Tis taaie kost, veel experimenteren.
Ik zie nu dat er in de laatste manual nog weer eea is toegevoegd, blz 145 ev.
3.6.16 Path Control Mode and Look ahead feed- G61, and G64
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Vaiabele snelheid

Bericht door DirkSchipper »

Die paragraaf stond ook al in mijn versie, maar er is nu wel meer en vooral betere uitleg toegevoegd. We gaan eens experimenteren ...
Plaats reactie