Shopfloor programmer v0.2

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

mostudio
Berichten: 517
Lid geworden op: 24 mei 2007 19:37
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Shopfloor programmer v0.2

Bericht door mostudio »

Je kan toch voor de feature input venster een abs je zetten.
Dan vang je een foute ingaven van de user op.
Tenslotte geeft de user wel het juiste start punt op volgens jouw tekening.
Zodoe ik het ook voor mijn cyclus die ik gemaakt heb.
Een beetje monkey proof maken.
Maakt het leven makkelijker. :P
Niels
Donateur
Berichten: 947
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:40

Re: Shopfloor programmer v0.2

Bericht door Niels »

Er zit een verschil tussen een maat en een coördinaat.
De dialoog geeft aan dat het startpunt links onder ligt. Daar begint de cyclus. De dialoog geeft ook size aan en niet end point. Als het end point was, dan klopt het dat het negatief kan zijn.

Een voorbeeld is als ik een vierkant maak van 50x50mm, dan voer ik X size 50 in en Y size 50. Het startpunt mag je zelf kiezen en mag negatief zijn.
Als ik negatieve waardes in kon geven, dan zet ik een stuk goud in de machine en ga materiaal erbij frezen :lol:

De controles voor verkeerde waardes staat op de wishlist. Of ik alles af kan vangen weet ik niet want de code word dan enorm lang.
Daarnaast is de macro gemaakt om snel aan de machine een aantal basiscontouren snel uit te kunnen voeren en niet voor complexe dingen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Shopfloor programmer v0.2

Bericht door hugo stoutjesdijk »

In mijn optiek heeft Niels helemaal gelijk.
Als een gebruiker 'per ongeluk' een negatieve waarde invoert, weet ie blijkbaar niet hoe het werkt. Hij verwacht waarschijnlijk dat het andere punt links van het startpunt komt. Als Niels het dan ook nog afvangt met een ABS() functie krijgt de gebruiker in ieder geval iets wat ie niet bedoelt heeft.
Wanneer het 'nulpunt' van de cyclus in het midden ligt, zou je met een positieve of negatieve invoer het startpunt van de frees kunnen beïnvloeden (als je dat zou willen), de plek of maat veranderd dan niet.(maar dat is hier niet aan de orde)

Het dichttimmeren van verkeerde input is natuurlijk goed, maar dat moet dan in het zicht van de user gebeuren, zodat de min toets daar niet werkt, of dat je geen letters mag invoeren, maar alleen cijfers.
(dat zou een instelbare functie van het invoerveld moeten zijn)

Het zou natuurlijk mooi zijn als er een melding zou komen 'negatieve waarde in dit veld niet toegestaan', maar dat zal ook wel weer een weekeindje programmeren worden. ( en dat doe je alleen als je het wilt verkopen )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Leeuwinga
Berichten: 2981
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Shopfloor programmer v0.2

Bericht door Leeuwinga »

je zou ook de code van het programma " open source" kunnen maken.
Kan een ieder bijdragen geven om het een perfect programma van te maken
idee ? :idea:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Shopfloor programmer v0.2

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Leeuwinga schreef:je zou ook de code van het programma " open source" kunnen maken.
Kan een ieder bijdragen geven om het een perfect programma van te maken
idee ? :idea:
Het is toch voldoende als het gratis beschikbaar is ?
Als iedereen in die code kan gaan spitten, wordt het naar mijn idee heel lastig om de versie's, nieuwe bugs en dergelijke er uit te halen.
Gewoon met opbouwende adviezen komen, kan Niels bekijken of het er in te passen is, en of het de moeite waard is. Je moet ook oppassen dat je niet alles wilt vangen binnen zo'n functie, wordt het een waterhoofd.
Als iemand zelf iets wil schrijven, zijn er voldoende voorbeelden om mee te beginnen denk ik.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Shopfloor programmer v0.2

Bericht door andrefc101 »

hugo stoutjesdijk schreef:Als iemand zelf iets wil schrijven, zijn er voldoende voorbeelden om mee te beginnen denk ik.
Iedereen is toch vrij om de aanpassingen te doen binnen zijn eigen systeem, als sommige dingen je niet bevallen (zoals foutafvanging), dan pas je dat toch lekker aan binnen je macro.
Ik ben het wel met Hugo eens, wanneer je de maten opgeef van je werkstuk, en je denkt dat je dat negatief moet (kunnen) doen, kun je misschien toch beter postzegels gaan sparen.....
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Shopfloor programmer v0.2

Bericht door Arie Kabaalstra »

Leeuwinga schreef:je zou ook de code van het programma " open source" kunnen maken.
Kan een ieder bijdragen geven om het een perfect programma van te maken
idee ? :idea:
in wezen is het al open source.. iedereen kan het kosteloos downloaden..

Maten zijn ABSOLUUT, Posities kunnen Negatieve waarden hebben..zo eenvoudig ligt het..

Je zou het ook zo kunnen maken als ik het in mijn Array macro heb.. als ik de X-Stap negatief ingeef.. gaat ie naar LINKS vanaf het X startcoordinaat, het komt er dus op neer.. ik kies een startpunt.. en als ik beide stapgroottes (dus X en Y Positief ingeef.. dan komt het patroon in het eerste kwadrant tenopzichte van het startpunt(Origin) van het patroon.. met X negatief het tweede kwadrant.. met Y negatief het 4de kwadrant en met x en Y negatief in het derde kwadrant..

zou je dat met een Rechthoekige kamer cyclus doen.. dan kun je de positie van de kamer ten opzichte van het startpunt kiezen.. Daar valt ook wat voor te zeggen..
in Mijn macro is het midden van een pocket het startpunt. da's een keuze van de programmeur.. je kunt het zelfs NOG weer anders doen.. door 2 coordinaten in te geven.. van 2 tegenoverliggende hoeken.. zodoende kan je gewoon tussen die 2 punten een rechthoek uitknabbelen.. (ik heb een dergelijk macrootje in mijn hoofd voor "even snel vlakken.. je zet je machine op het eerst punt.. druk start om dat coordinaat op te nemen.. dan beweeg je em naar de tegenoverliggende hoek.. start.. tweede coordinaat.. dan geef je diepte en dieptestap in.. en ram je op Ok.. en dan vlakt ie tussen de 2 posities de boel af.. )
mostudio
Berichten: 517
Lid geworden op: 24 mei 2007 19:37
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Shopfloor programmer v0.2

Bericht door mostudio »

Arie jij bent nog van de oude stempel :P
Met een vleugje overlay van cnc.
;-) snel even iets handigs enkel stuks hoppa floppa klaar is kees
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Shopfloor programmer v0.2

Bericht door Arie Kabaalstra »

Arie jij bent nog van de oude stempel :P
tja.. dat heb je als je het vak geleerd hebt in.. juist.. een stempelmakerij.. nu 20 jaar geleden.. :lol:

't is bekend.. ik heb 't CNC Frezen geleerd met een Heidenhain gestuurde machine.. en daar kun je dus inderdaad.. "schetsje.. even progje induimen.. Hoppa-Floppa!".. en klaar is Arie..

en zo'n Shopfloor programmer.. of dat nou mijn versie is.. (die nog steeds niet helemaal af is.. en inmiddels achterhaald door de ontwikkelingen in EdingCNC), of die van Niels.. 't idee blijft hetzelfde.. wat nummers inkloppen.. grote groene knop een ros geven.. koffie! :lol:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Shopfloor programmer v0.2

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Arie Kabaalstra schreef:.. 't idee blijft hetzelfde.. wat nummers inkloppen.. grote groene knop een ros geven.. koffie! :lol:
Ja, ik tik die nummertjes altijd achter een G.. dan een keuze uit lettertjes van de rest van het alfabet met daarbij horende maten en posities, en dat doet het ook tot volle tevredenheid. :mrgreen:

Ik drink alleen niet zoveel koffie. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Shopfloor programmer v0.2

Bericht door DaBit »

Jij bent er zeker zoeen die dan wat anders gaat doen in plaats van koffie drinken. Tsss, workaholic :lol:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Shopfloor programmer v0.2

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef:Jij bent er zeker zoeen die dan wat anders gaat doen in plaats van koffie drinken. Tsss, workaholic :lol:
Ja, kijken of er weer onzin geneuzeld wordt op CNC zone. :lol:

Ik heb trouwens een hekel aan werken, daarom laat ik het die CNC doen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2448
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Shopfloor programmer v0.2

Bericht door hainjedaf »

Werkhaters heb je hier in Amsterdam genoeg. Alleen rollen bij die me sen niet zulke leuke dingen uit de freesmachine
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Shopfloor programmer v0.2

Bericht door hugo stoutjesdijk »

hainjedaf schreef:Werkhaters heb je hier in Amsterdam genoeg. Alleen rollen bij die me sen niet zulke leuke dingen uit de freesmachine
Ja, maar dat was toch hobby ?, het wordt pas werken als het vervelend wordt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie