Spindel toerental problemen

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
jeroentje
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 jul 2010 21:34
Contacteer:

Spindel toerental problemen

Bericht door jeroentje »

Hoi Allemaal,

Ik heb een Deckel FP3A zoals je hier viewtopic.php?f=41&t=14799#p164064 kunt lezen.
Deze is omgebouwd door de vorige eigenaar in samenwerking met DamenCnc. Ik heb de machine werkend gekocht zonder PC/ingestelde software.
Na de VFD en de EdingCnc ingesteld te hebben met o.a. behulp van het topic Cpu5b snelheid voltage 10-0volt naar 0-10volt opgelost, heb ik x-y-z bewegingen kunnen maken volgens een voorbeeld programma. Tot zover gaat het goed.

Het probleem wat ik nu heb;
Ik start de spindel met de knop op de GUI, spindel doet niets maar op GUI wordt er wel aangegeven dat de spindel 100tpm draait, bij +/- 200% override gaat de spindel daadwerkelijk draaien, ik kan maximaal 300% over-ride geven maar de spindel lijkt véél langzamer te draaien dan de 300 tpm die bij 300% wordt aangegeven.
Vervolgens heb ik het PWM signaal converteren aangevinkt en de spindel gestart. De spindel begint dan op te toeren naar, het lijkt, het maximale toerental van 2400tpm, dat lijkt dus te kloppen.
15941

Als ik de spindel start, 200% override geef en vervolgens op het tabblad I/O bij het vakje PWM1 OUT kijk staat daar een waarde van ~8.2. als ik dit naar 25 breng (maximale is 100) dan komt dit voor mijn gevoel overeen met een kwart van het maximale toerental.
15942

Lang verhaal kort gemaakt; Toerental klopt niet met wat er wordt aangegeven in de GUI maar past wel evenredig bij het PWM1 OUT signaal in het I/O tab. Door dit getal aan te passen kan ik de spindel op-toeren. Stop ik de spindel of pas ik in de GUI het toeren tal aan dan valt deze terug in toeren/lijkt de "connectie" met dit getal te verbreken....

Ik heb de basis instellingen in de handleiding voor de VFD gevolgd, naar eer en geweten de manual van Eding doorgelezen waar raakvlakken lijken te zijn maar kom er niet uit wat de oorzaak kan zijn voor dit gedrag.
De gebruikte EdingCnc kaart is: USBCNC-CPU-4.00
Software versie: v4.02.78

B.v.d.
Groeten
Jeroen
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Spindel toerental problemen

Bericht door Ballegooijen »

Ik heb ook zo'n soort afwijking gehad en bij mij was dat opgelost door het min. toerental op 0 te zetten.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Spindel toerental problemen

Bericht door keesfrees »

Heb je :
Spindle-0-pwmCompTable.txt
gebruikt / ingesteld ?
zie :
viewtopic.php?f=39&t=9538&
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
jeroentje
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 jul 2010 21:34
Contacteer:

Re: Spindel toerental problemen

Bericht door jeroentje »

Hoi ballegooijen, keesfrees,

Bedankt voor de tips, beide heb ik nog niet geprobeerd. Ga ik proberen!
Dank je beide.

Gr jeroen
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Spindel toerental problemen

Bericht door Breaker »

Ballegooijen schreef:Ik heb ook zo'n soort afwijking gehad en bij mij was dat opgelost door het min. toerental op 0 te zetten.
Inderdaad, die op 0 zetten om alles in lijn te houden met de VFD, daarnaast kan dan in de pwmComp ook een minimum toerental ingegeven worden. Mijn motor draait niet onder de 400rpm, dus dat (met de tandwielverhouding) is de minimum waarde, ieder toerental onder die waarde (ieder lager voltage) wordt dan genegeerd.

viewtopic.php?f=44&t=12895&start=14#p140687
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
jeroentje
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 jul 2010 21:34
Contacteer:

Re: Spindel toerental problemen

Bericht door jeroentje »

Hoi, heb het minimale toerental op 0 gezet maar dit werkte niet. Het minimale toerental verhogen werkt wel positief. Ik zal het toerental eens meten dat ik wat meer feiten heb. De combinatie van minimum op 0 en in het bestand op X zetten heb ik nog niet geprobeerd, gaan we doen.

Bedankt voor de hulp zover!

Gr Jeroen
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Spindel toerental problemen

Bericht door andrefc101 »

Je moet natuurlijk ook in de setup van EdingCNC je max toerental opgeven, dan zou tussen 0 en SpindleMax rpm je toerental wel moeten kloppen met pwm!
jeroentje
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 jul 2010 21:34
Contacteer:

Re: Spindel toerental problemen

Bericht door jeroentje »

Klein plot twist. Ik heb geprobeerd een gat ø10 te boren waarbij de motor stil viel. Zoals ik het nu zie is de motor een dahlander motor welke niet goed is aangesloten, de klembrug ontbreekt. Daar eerst maar uitsluitsel over hebben voordat ik dieper neus.

Gr Jeroen
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Spindel toerental problemen

Bericht door keesfrees »

jeroentje schreef:de klembrug ontbreekt
Oh Oh, ik voel een 3fasen / draaistroom discussie komen . . .

Aanvulling :

En het is zo simpel eigenlijk, mooie uitleg op wikipedia (waar anders :-> )
https://nl.wikipedia.org/wiki/Driefasenspanning

Eerder verwees ik wel naar :
https://www.rustbuster.nl/Krachtstroom/Krachtstroom.htm

Ik heb me ook wel eens verwonderd / afgevraagd hoe een motor aan te sluiten op een VFD, ster of 3-hoek.
In geval van twijfel eerst ster en dan meten, maar dat is bij een VFD ook nog lastig omdat de voltmeter vaak niet de juiste spanning aan geeft wegens de gekke golfvorm (en afwijkende frequentie).
En nu ik dit schrijf bedenkt ik me dat een scoop dan handig(er) is, alhoewel . . . ?
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Spindel toerental problemen

Bericht door andrefc101 »

Leuk, zo'n twist, maar we hebben nooit meer gehoord of dat toerental probleem nu opgelost is...... en da's toch wel jammer....
jeroentje
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 jul 2010 21:34
Contacteer:

Re: Spindel toerental problemen

Bericht door jeroentje »

Hoi Andrefc101, Keesfrees,

@Andrefc101, dat is de clue van het verhaal, ik ben geen elektrisch expert maar zal het proberen te verduidelijken.

Een dahlander motor kan op 2 manieren aangesloten worden daar deze 6 wikkelingen heeft. Op manier 1 draait de motor op halve toeren van wat regulier/maximaal is voor de motor.
Op manier 2 is dit bestemd voor hoge toeren.

Ik merk op gevoel dat de motor te langzaam draait voor wat ie aangestuurd krijgt. Latere meting met tacho heeft dit bevestigd (Lineairiteit afwijking daargelaten). Als ik de motor op manier 1 aansluit komt dit op circa 5 a 10% na uit en is de motor krachtig. Na wat ik gelezen heb over dahlander motoren en wat er in de deksel van de motor staat ontbreekt enkel de brug over de aansluitingen.


https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Dahlandermotor

Dit topic gaat hier ook over:

https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=35&t=9384

Keesfrees, ik begrijp je gedachte maar zover ik kan zien zou dat hier niet het geval moeten zijn.

Ge jeroen
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Spindel toerental problemen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

jeroentje schreef: Een dahlander motor kan op 2 manieren aangesloten worden daar deze 6 wikkelingen heeft. Op manier 1 draait de motor op halve toeren van wat regulier/maximaal is voor de motor.
Op manier 2 is dit bestemd voor hoge toeren.

Na wat ik gelezen heb over dahlander motoren en wat er in de deksel van de motor staat ontbreekt enkel de brug over de aansluitingen.
Daar zit nu juist de truuc, als je een brug over de aansluitingen aanbrengt (je doelt waarschijnlijk op het ster-knooppunt. Dan zien ze geen kans meer om met een relais of draaischakelaar die toeren te veranderen.
Het is natuurlijk wel handig als alle wikkelingen aan gesloten zijn.
Ja, en als je van dat dubbele toerental af wilt zul je ipv een schakelaar of relais ook wel met diverse bruggetjes de boel juist kunnen bedraden.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
jeroentje
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 jul 2010 21:34
Contacteer:

Re: Spindel toerental problemen

Bericht door jeroentje »

Hoi Allen,

Zojuist met een bekende van deze materie naar de schakeling gekeken en de onderste 3 aansluitingen gebrugt. Motor draait krachtig het toerental wat het moet doen (slip daargelaten). Bedankt voor de input!

Gr Jeroen
Plaats reactie