A portable, folding-arm laser cutter

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: A portable, folding-arm laser cutter

Bericht door stekkestim »

ONVERANTWOORD zo'n laser!! Geen enkele bescherming tegen de laser straal...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: A portable, folding-arm laser cutter

Bericht door Arie Kabaalstra »

Nee joh.. kan best.. kinderspeelgoed dit..

Wat te denken van de dampen?.. er komt een moment dat een onverlaat er een stuk Kunststof onder gooit.. Polycarbonaat ofzo..
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4048
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: A portable, folding-arm laser cutter

Bericht door Mcgyver »

polycarbonate, leuk!!! dikke bruine rook , stinken als een bunzing... vraag me niet hoe ik dat weet :mrgreen:
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: A portable, folding-arm laser cutter

Bericht door audiomanics »

lens er uit, vertikaal door het raampje en even de overbuurman zijn sigaret aansteken (of wat anders)
Jammer van de levensduur anders zou je 'snachts een leuk lijntje om je woning kunnen spiegelen.. nu je inbrekers mag afmaken mag je ze ook wel voortijdig roosteren toch? ik ben voor!

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Rob65
Berichten: 628
Lid geworden op: 15 mei 2009 20:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: A portable, folding-arm laser cutter

Bericht door Rob65 »

Leuk,

Safety first: plastic brilletje op om te zorgen dat je ogen in ieder geval nog wel als donor-organen gebruikt kunnen worden :shock: Hoewel ... met de juiste focus smelt dat brilletje zo op je netvlies.

krijg je alleen nooit een CE keur voor en mag dus echt niet verkocht worden.
Maar wie interesseert dat nou ook maar ene <vul zelf in>.
-- Kunnen wij het maken? Nou en of!
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: A portable, folding-arm laser cutter

Bericht door DaBit »

Hoho, je vergeet:
We are including an online laser safety course with each Origami laser
Gewoon oplossen in de te volgen procedures :lol:

Maar even een domme vraag: is zo'n snel divergerende 'licht'straal met 40W aan energie erin nou echt zo levensgevaarlijk op 'normale afstanden'? 't is nogal een grote golflengte en het is 'maar' 40W. Best veel als je het concentreert op een minuscuul plekje, maar als het uitwaaiert gaat de energiedichtheid toch erg rap omlaag. Zo'n 50mW laserpennetje lijkt me een heel stuk gevaarlijker.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Rob65
Berichten: 628
Lid geworden op: 15 mei 2009 20:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: A portable, folding-arm laser cutter

Bericht door Rob65 »

Heel veel weet ik daar niet van (Ja, gek he, er zijn dingen waar ik bijna niks van weet :cry: )
Maar ik heb ooit een 60W laser af mogen stellen: de laserstraal komt (zonder lenzen) via drie spiegels bij de "beam delivery" in de lasersnijder aan. Die spiegels zorgen dat de straal van de buis netjes op de wagen op het portaal terecht komt. In die beam delivery unit zit nog een spiegel (om de straal omlaag te laten wijzen) en een lens om te focussen tot een klein puntje.

Nu kon je voor die beam delivery een calibratiekruis plaatsen en daar gewoon een papiertje achter plaatsen en de laser op 10% vermogen een puls laten genereren. Het papiertje kleurt dan bruin/zwart zodat je kan zien of de spiegels goed staan. Staat het draadkruisje mooi in het midden van de verbrande cirkel dan komt de hele straal in de beam delivery terecht.

Als zo'n laag vermogen al genoeg is om een stuk papier te laten verbranden, dan is ook de menselijke huid volgens mij geen probleem - zelfs niet bij een niet gefocuste straal. Maar hoe dat nou zit met golflengtes en gevoeligheid van de huid dat weet ik niet. Je neemt het me hopelijk niet kwalijk dat ik het niet getest heb ;-)
-- Kunnen wij het maken? Nou en of!
Alex.hobby
Berichten: 89
Lid geworden op: 07 nov 2009 15:29
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: A portable, folding-arm laser cutter

Bericht door Alex.hobby »

Hoezo onverantwoord? Met een snijbrander richt je veel grotere schade aan.
Alex, professioneel hobbyist
Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: A portable, folding-arm laser cutter

Bericht door Guvner »

Ja maar een snijbrander gaat niet meters ver toch? Een laser wel en kan dan nog steeds schadelijk zijn.
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: A portable, folding-arm laser cutter

Bericht door DaBit »

Rob65 schreef:...... de laserstraal komt (zonder lenzen) ....
Da's wat mij betreft nou net de hele clou.

De parallelle laserstraal is afgeschermd tot en met de uiteindelijke lens die het focusseert op je werkstuk. Wat eruit komt is dus geen rechte straal meer en het vemogen per vierkante millimeter neemt kwadratisch en snel af met de afstand.

Ogen kunnen 10,6um niet focussen en buiten dat heeft 10,6um een penetratiediepte van 3x niks in water, dus het enige gevaar blijft oververhitting van de buitenkant. Da's niet iets om heel licht over te denken, maar een beschermbril lost dat wel op. Ga ik Dremelen zonder bril dan zit ik ook zo bij de oogjesdokter, dus imho vergelijkbaar....
Huid die oververhit word door hoge intensiteit 10,6um laserlicht word warm en verbrand eventueel, maar wederom dringt het niet diep door. Zeg hetzelfde als je vinger in een kaarsvlam steken. Doet auw, geneest wel weer.


Hecht niet teveel waarde aan de volgende uitspraak want een deskundoloog ben ik niet, maar volgens mij is zo'n 'open' 40W CO2 laser met z'n lenzen gemonteerd een stuk minder gevaarlijk dan de eveneens 'open' elektrische vlamboog van een willekeurig elektrisch lasproces.

Overigens geld bovenstaande redenatie ABSOLUUT NIET voor lasers met kortere golflengtes. Nd:YAG, halfgeleiderlasers op 808nm/1064nm, 532nm DPSS lasers van slechte kwaliteit, etc. Daar komen ook enkele honderden milliwatts tot enkele Watts aan licht uit, maar die kortere golflengtes zijn veel en veel schadelijker. Die dringen wel diep in de huid door om over ogen nog maar niet te spreken.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: A portable, folding-arm laser cutter

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Er is verder niemand die ook maar enige twijfel bij het ontwerp heeft :?:
Met zo'n zwevende arm ga je het volgens mij niet voor elkaar krijgen dat je de focus een beetje redelijk over je hele gebied constant hebt (plus de geleiding zijn zwevende assen, in het midden komt die arm dus ook nog naar beneden )
Ik denk niet dat het ding de speelgoedstatus gaat overschrijden. Dat is dan misschien gelijk het gevaarlijke, dat er andere dingen mee gefreubeld gaan worden, omdat ie toch niet serieus te gebruiken is.
Het voordeel van protable is dan wel weer dat je het buiten kunt doen, scheelt een afzuiging :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: A portable, folding-arm laser cutter

Bericht door Sven »

Amerikanen zijn emotionele quick fix kopers. Dit is dus een prima product.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: A portable, folding-arm laser cutter

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef:Er is verder niemand die ook maar enige twijfel bij het ontwerp heeft :?:
Valt wel mee lijkt me? Die arm is best een stijf stukje aluminium, een spiegeltje met lens weegt niet zoveel, en tegen de tijd dat de hoogte op de 0,1mm precies komt had je deze laser niet moeten kopen. Die zwevende assen kun je aan rekenen, en ik neem aan dat ze dat ook gedaan hebben met een bolleboos in het team. Zelf had ik de arm toch wat verder de behuizing in laten steken en de assen verder uit elkaar gezet denk ik.

Dat 't ding scheef neergezet word is veel waarschijnlijker (rubber voeten...).
Eigenlijk moet zoiets gewoon een hoogte-meet-systeem hebben om die lens in Z te positioneren.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie