stof afzuiging

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: stof afzuiging

Bericht door Swets »

even een update, enn paar kleine dingen veranderd....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

al hel slappe plastic vervangen voor sterker dikker plexiglas.... en met kistsluitingen het zo gemaakt dat het altijd open kan , als ik eens perongeluk iets groots opgezogen heb....

de bovenste plaat kan ik erzo af tillen...zodat ik met een stokje door het zuigpijpje heen in een fles kan prikken, als deze per ongeluk verstopt zit.....

en de zijkant, kan ook open dmv de kist klemmen... om de boel ook eens schoon te kunnen maken....

ik wil alleen nog bij de slang ingang iets van een zeef maken van grof gaas... vandaar dat daar waar de slang zit ook open kan.... maar die update volgt nog...
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Rene
Berichten: 302
Lid geworden op: 27 aug 2007 10:20
Contacteer:

Re: stof afzuiging

Bericht door Rene »

Na heel wat strijd te hebben geleverd met het frezen van plexi (inmiddels gaat dat goed) heb ik vandaag ook zo'n stofzuiger in elkaar gezet. Iets anders qua uitvoering, maar de basis is echter geheel het zelfde. De helling van de wokkels heb ik iets vergroot.

Het Moment Supreme...als test de eerste stof opzuigen...

BANG.. BANG What the F***??
Imploderende flessen! @#!*!@#

Blijkt dat als de luchttoevoer iets belemmerd wordt, de flessen dus imploderen. Daar is echt heel weinig voor nodig. Gevolg is een lucht-flow die verstoord is in de flessen, waardoor het stof liniarecta weer naar buiten wordt gezogen.

Is dit probleem herkenbaar?

Misschien moet ik de flessen met epoxymatten bekleden ofzo.. zodat de wanden steviger worden en niet meer zosnel naar binnen klappen.
MatD
Berichten: 265
Lid geworden op: 29 mar 2007 15:07
Locatie: Oostkamp (België)
Contacteer:

Re: stof afzuiging

Bericht door MatD »

van die stevige colaflessen gebruiken?
Gebruikersavatar
salautom
Berichten: 258
Lid geworden op: 08 jan 2008 02:07
Locatie: Beilen

Re: stof afzuiging

Bericht door salautom »

klopt, dat probleem heb ik dus ook.
een ander probleem is eigenlijk groter, waardoor ik em niet meer gebruik, als ik nl kunststof ga frezen, krijg je groter freesafval, wat vervolgens in de 'wokkels' blijft zitten, waardoor het systeem vervolgens helemaal dicht gaat zitten.
dus op zoek naar een grotere fles (en dan gewoon 1 ipv 7) met een diameter van ongeveer 20-30 cm, maar die zijn erg moeilijk te vinden (hij moet stevig zijn om het omploderen tegen te gaan, en glad om een ongestoorde flow te krijgen).
met vriendelijke groeten,

Henk.

mijn hobby: Bouw full-scale flightdeck Airbus A320
Rene
Berichten: 302
Lid geworden op: 27 aug 2007 10:20
Contacteer:

Re: stof afzuiging

Bericht door Rene »

Ik zat er dus ook al aan te denken om één grote te gaan maken. Ik zit er aan te denken om iets van een mal te frezen en daar kunsstof om te fabriceren, om zodoende een grote trechter te maken.
van die stevige colaflessen gebruiken?
Heb ik ook al aan zitten denken, maar bij deze flessen loopt de trechter wat gelijkmatiger toe. De colaflessen buigen volgens mij pas af aan het eind van de fles. Het lijkt me dat je stof dan in de fles blijft circuleren.

Ik ga dus ook kleine onderdelen frezen. Om te voorkomen dat die worden opgezogen, zal ik dus ook iets van een vaccuumtafeltje moeten hebben. Mijn plan was eigenlijk om twee stofzuigermotoren in 1 behuizing te proppen. Allebij hun gescheiden aanzuig circuit, maar met een gezamenlijke afvoer. Dan gebruik ik 1 motor voor een vacuumtafeltje en de ander voor de afzuiging en koeling voor de vaccuum motor.. Is het nog te volgen?? :shock: :lol:

Maar goed... dat plan kan voorlopig dus in de kast.. Nu eerst een mal zien te maken voor een grotere trechter. (of natuurlijk een kant en klare kopen, maar die zijn niet echt te betalen. (zie clearvuecyclones).

De trechtervorm moet dus in twee delen gefreest worden, en dan later aan elkaar geplakt worden. Omhoog frezen is geen optie omdat mijn bereik ongeveer 15 cm is.
Rene
Berichten: 302
Lid geworden op: 27 aug 2007 10:20
Contacteer:

Re: stof afzuiging

Bericht door Rene »

Ik heb inmiddels een mal ontworpen in artcam. Nu twee keer frezen, aan elkaar plakken en dan plexi eromheen buigen... (een draaibankje zou ook handig zijn)

Wordt vervolgt..
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: stof afzuiging

Bericht door Swets »

Rene schreef:Na heel wat strijd te hebben geleverd met het frezen van plexi (inmiddels gaat dat goed) heb ik vandaag ook zo'n stofzuiger in elkaar gezet. Iets anders qua uitvoering, maar de basis is echter geheel het zelfde. De helling van de wokkels heb ik iets vergroot.

Het Moment Supreme...als test de eerste stof opzuigen...

BANG.. BANG What the F***??
Imploderende flessen! @#!*!@#

Blijkt dat als de luchttoevoer iets belemmerd wordt, de flessen dus imploderen. Daar is echt heel weinig voor nodig. Gevolg is een lucht-flow die verstoord is in de flessen, waardoor het stof liniarecta weer naar buiten wordt gezogen.

Is dit probleem herkenbaar?

Misschien moet ik de flessen met epoxymatten bekleden ofzo.. zodat de wanden steviger worden en niet meer zosnel naar binnen klappen.
:-) nee.... heb ik geen last van, wel alsik de stofzuigermotor voluit zet zuig ik de emmer waar het stof in moet komen plat.... de flessen blijven heel.....

en ja ik heb heel bewust deze flessen gekozen, omdat ze eerst heel lang recht lopen, en dan echt in een punt naar de dop (alleen vlak bij de dop lopen ze iets rond...)

ja daarom heb ik hem nu ook zo gemaakt dat die open kan.... want ik had ook een keer wat krullen opgezogen en die bleven ook hangen.....
wel bleef hij gewoon zuigen op de niet verstopte flessen..... ik heb het nu zo dat die buitekant zo open kan... en dan kan ik als er iets blijf hangen het verwijderen.... plus de bovenste plaat waar de motor op zit kan ik er zo afhalen , en dan kan ik met en stokje zo door de zuigpijpjes heen een verstopping uit de fles drukken....

en ja het is echt een stofzuiger.... dus krullen of grotere dingen kunnen blijven hangen....

maar als je naar die links (die in mij openings topic staan) gaat... kan je ook filmpjes vinden.... en daar zie je ook een filmpje van een klein cyclone, met een gewone stofzuiger..... ik denk dat die maat ook niet zo moeilijk te maken is....

maarja... we maken het ons ook zelf moeilijk, omdat hij natuurlijk doorzichtig moet wezen...... toch?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Jan Plugge
Berichten: 117
Lid geworden op: 12 mar 2007 16:26
Locatie: Bergschenhoek

Re: stof afzuiging

Bericht door Jan Plugge »

omdat hij natuurlijk doorzichtig moet wezen...... toch?

Waarom?
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: stof afzuiging

Bericht door Swets »

ik denk dat je met pvc buis ofzo... want dat is ook goed te lijmen, en dat wordt toch ook zacht als je het warm maak?

dan kan je een buis nemen, zaag er in de lengte een soort driehoek uit, dan beetje warm maken, en dan maak je er (misschien ) zo een kegel vorm van...
die zelfde buis kan je gebruiken, om de rechte bovenkant te maken.....

dunner buis voor in de midden.....

pvc-plaat... http://www.nkineede.nl/catalogus/product_1046
van 2 mm.... maak je de helix van.....
alles flink in de pvc lijm.....

alleen dan kan je niet het stof zien gaan......


plexiglas buizen bij http://www.bouwplastics.nl/

maar stukje van 40 cm kost al 161.84 euro.... dus das niet echt een optie....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Rene
Berichten: 302
Lid geworden op: 27 aug 2007 10:20
Contacteer:

Re: stof afzuiging

Bericht door Rene »

Ik denk dat het heel belangrijk is om die flessen niet in te deuken bij het maken van de stofzuiger. Als je er een deuk in maakt, krijg je een zwakke plek met implosie als gevolg. Die flessen van mij hebben enkele weken rondgezworven door mijn schuur, dus hier en daar een butsje hebben ze wel opgelopen.

Die binnenbuis heb ik nu ook al niet doorzichtig. Is niet noodzakelijk vind ik. Wel wil ik die cyclone doorzichtig hebben. Ik wil wel kunnen zien of alles goed werkt..

Ik denk dat ik een mal ga maken en daar 2.3 mm plexi omheen buig. Ik heb al een idee hoe ik e.e.a. ga bevestigen. Zal nog wel even duren, want ik heb nog wat andere dingen te maken. Een foto verslagje zal ik toevoegen als het is gelukt..

Op deze foto zie je trouwens ook een zelf gefabriceerde cyclone. Ook iets van plexi o.i.d.

Afbeelding
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: stof afzuiging

Bericht door rkr »

zelf benik ook bezig geweest met zo'n cycloon
via die site van clearvue cyclones kwam ik op de site van de "uitvinder" bill pents

http://billpentz.com/woodworking/cyclone/index.cfm

daar staat ook een excel bestand om een complete cycloon uit te rekenen

ik ben uitgegaan van een cyloon van 150 mm diameter ( binnenmaat van een 160 mm pvc pijp )
dan heb je aan de onderkant een 50 mm uitgang ( binnenmaat van een 50 mm pvc mofje ) en aan de bovenkant een 75 mm pijp ( wederom pvc ) de trechter en helix heb ik gemaakt van 1 mm dik blik
de stofzuiger die ik gebruik is een karcher nat/droogzuiger, de verbinding is gamaakt van 40 mm pvc dat is lekker glad aan de binnenkant, dus je hebt weinig luchtweerstand
mmelters
Berichten: 61
Lid geworden op: 16 apr 2008 20:34
Locatie: Eindhoven

Re: stof afzuiging

Bericht door mmelters »

Hmm...

op die site van clearvue kom ik ook een aanbieding tegen van een "mini CV06" voor $80 ...

Zou het interessant zijn om de interesse te peilen en er daar een paar van te bestellen?
Wellicht dat het voor meerdere stuks interessant wordt qua verzendkosten...

Ik heb alvast belangstelling...

groeten,
Marcel
Jan Plugge
Berichten: 117
Lid geworden op: 12 mar 2007 16:26
Locatie: Bergschenhoek

Re: stof afzuiging

Bericht door Jan Plugge »

Ik doe mee (als de verzendkosten acceptabel zijn).

Jan
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: stof afzuiging

Bericht door rkr »

80 dollar komt ongeveer neer op 50 euro

even afdingen dat hij geen verzendkosten rekend als we er genoeg afnemen in 1 keer
dan hebben we alleen binnenlandse verzendkosten, dan kost hij niet meer dan 60 euro

in dat geval heb ik ook interesse
Plaats reactie