Het Grote You Tube Topic

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door serum »

Aangezien we toch weer nodeloos afwijken van het topic en gereedschap ook kriebelt..

Wat voor type schuurmachine heb je gekocht Hugo? Ik heb het leeuwendeel van festool maar als excentrische schuurmachine heb ik toch een Mirka Deros gekocht, echt top. Met abranet Ace schuurpapier (keramische korrel). Schijfjes gaan lekker lang mee en het schuurt nagenoeg stofvrij met de afzuiging erop. Die gladde slang van festool is super. Lekker flexibel, maar 3,5m is mij net te krap. Tenzij hij van bovenaf komt. aafzuigboom boven mijn werkplek met lucht, afzuiging en elektra staan nog hoog op de to do lijst. Ik heb nu een werktafel gemaakt met centrale afzuiging (ook handig voor de geintegreerde frees). Maar afzuiging van boven lijkt mij toch het meest praktisch.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door hugo stoutjesdijk »

serum schreef: 24 mei 2019 15:38 Aangezien we toch weer nodeloos afwijken van het topic en gereedschap ook kriebelt..

Wat voor type schuurmachine heb je gekocht Hugo
Dan maar een topic beginnen "wegzwijmelen bij mooi gereedschap" :mrgreen:

Het is een ETS EC 150/3 EQ, licht lekker in de hand, niet heel zwaar, en ik laat het gebruik ervan aan de directie over. :lol: En die is er blij mee.

Als ik het zo bekijk lijkt ie wel een beetje op die Mirka Deros, maar dat is van een plaatje.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door serum »

Ja, dat is wel een beetje het langverwachte antwoord van Festool op Mirka. Brushless, lichtgewicht en een lage handpositie. Die gasflap bovenop is even wennen, maar erg prettig voor wat preciezer schuurwerk. Mirka wordt kennelijk veel gebruikt in de botenwereld en schadeherstel.

Probeer voor de aardigheid eens een velletje van dat gaasschuurpapier van ze, (volgens mij heeft festool dat product ook van Mirka) verrassend lange standtijd.

Zucht.. Ja.. Mooi gereedschap.. Elektrisch en handgereedschap ook. Sommige producten zijn echt pareltjes van fraai productontwerp. met name in de 50-er 60-er jaren deden ze dat verassend goed. Je zou een thread kunnen starten over alleen tapkrukken. :mrgreen:
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Kjelt »

Ah ervaren personen ;-)
Zit al een tijdje te kijken naar de OR90 van Festool alleen gaan de schuurpapiertjes per 50 stuks beetje overdreven. Nu zag ik dat een webwinkel assortimenten papiertjes per 10 stuks verkoopt dus nu gaat het weer kriebelen.
Ik heb al een delta en lineaire schuurmachine en het leuke van deze is zowel excentrisch schuren als kunnen polijsten. Wat vinden jullie van de OR90 ?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door serum »

Ik kan niet zien wat voor werk je ervoor hebt. Ik zie voor mijn werk er zo snel geen toepassing voor, ik doe relatief fijn werk. polijsten komt alleen nauwelijks voor. Verf verwijderen evenmin. Als het zoveel afwijkt dat er een roterende schuurschijf aan te pas moet komen heb ik ergens iets flink verkloot :) Het roteren ansich geloof ik wel in voor snel verwijderen van verf oid, maar ik vind dat de handpalm dan al te ver boven je slijpende deel zit, je kan er dan slecht controle op uitoefenen of de onderkant parallel is aan het werkstuk.

https://www.ach-shop.com

Die verkoopt schuurschijven per stuk.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Kjelt »

Inderdaad voor even snel oude verf verwijderen.
Polijsten voor alu mooi blinken en ook hout.
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1402
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Erik »

Gr.

Erik
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Daar wordt ik nu stil van. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ja.. daar wordt ik ook stil van.. ik kan de 3x3x3 in 1'00.68 oplossen, en de 4x4x4 in 3'30.0, maar om dat in een Microcontroller te frituren?.. Damn!
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik zit eerder aan de mechanica te denken, die formule om rubics cube op te lossen vind je zo met google.
https://ruwix.com/the-rubiks-cube/rubik ... ing-rubix/
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Arie Kabaalstra »

Die formules hoef ik niet eens op te zoeken.. die ken ik uit mijn hoofd..voor zowel de 2x2x2, 3x3x3 en 4x4x4

Maar.. om dat dan in een Arduinootje te knopen.. het ding registreerd de bewegingen vauit de opgeloste situatie.. dat moet dus opgeslagen worden, zodat ie weet welk blokje waar zit.. Dan moet ie na elk algoritme bepalen waar elk blokje dan weer gebleven is..

een 3x3x3 begin ik altijd met het witte vlak.. 't makkelijke van de 3x3x3 is dat je de middelste blokjes nooit ten opzichte van elkaarkan verwissellen.. dat kan met een 4x4x4 wel..
Stel: ik weet dat wit/blauw aan de voorkant onder zit, maar dan met het witte vlak aan de zijkant, dan draai je de voorkant naar links, en de rechterkant naar rechts... maar alle andere blokjes veranderen dan ook van plaats.. wat er naast zat verhuist mee.ik sla wel even over..

als ik één van die kleredingen oplos, kijk ik alleen naar de blokjes die ik op dat moment nodig heb.. de rest?.. boeie..maar dit ding moet dus de positie van elk blokje op elk moment bijhouden...
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Sven »

Qua schuurpapier, ik gebruik nu gewoon van ecotools, bevalt me prima op mijn rupes schuurmachientjes.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door serum »

Schuren zal het vast wel doen, maar als je afzuiging hebt, dubbel stukje klittenband en abranet ace merk je al snel wat de tekortkomingen zijn van het standaard schuurpapier. Duurder in aanschaf, maar ruimschoots gecompenseerd door duurzaamheid.
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Benny_DS »

Arie Kabaalstra schreef: 24 mei 2019 23:40 Die formules hoef ik niet eens op te zoeken.. die ken ik uit mijn hoofd..voor zowel de 2x2x2, 3x3x3 en 4x4x4

Maar.. om dat dan in een Arduinootje te knopen.. het ding registreerd de bewegingen vauit de opgeloste situatie.. dat moet dus opgeslagen worden, zodat ie weet welk blokje waar zit.. Dan moet ie na elk algoritme bepalen waar elk blokje dan weer gebleven is..

een 3x3x3 begin ik altijd met het witte vlak.. 't makkelijke van de 3x3x3 is dat je de middelste blokjes nooit ten opzichte van elkaarkan verwissellen.. dat kan met een 4x4x4 wel..
Stel: ik weet dat wit/blauw aan de voorkant onder zit, maar dan met het witte vlak aan de zijkant, dan draai je de voorkant naar links, en de rechterkant naar rechts... maar alle andere blokjes veranderen dan ook van plaats.. wat er naast zat verhuist mee.ik sla wel even over..

als ik één van die kleredingen oplos, kijk ik alleen naar de blokjes die ik op dat moment nodig heb.. de rest?.. boeie..maar dit ding moet dus de positie van elk blokje op elk moment bijhouden...
Als hij de beweging onthoud tijdens het invoeren, moet hij ze toch enkel maar in omgekeerde volgorde weer uitvoeren.
Plaats reactie