Het Grote You Tube Topic

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door DaBit »

Nee, maar ik heb toevallig een vacuumpompje dat 10^-4 Torr zou moeten kunnen halen. 10^-2 haalt-ie zeker, of-ie ook nog daaronder komt kan ik niet meten.
Da's eigenlijk nog niet ideaal, maar zou voldoende moeten wezen. Iets mindere efficiency en iets grotere spot is geen drama voor een hobbyding.

Spanning zou volgens mij toch naar minimaal een 50kV moeten om gewoon heetgestookt wolfraam als emitter te kunnen gebruiken in plaats van een of ander exotisch goedje. Dan kan de stroom ook beperkt blijven tot 10-20mA ofzo; dan is de kans dat je het overleeft en niet de 3 maanden daarop met heel traag helende 3e graads brandwonden rondloopt als er een ongelukje mee gebeurt toch weer wat groter.

Magoed, diep vacuum in een vrij grote kamer, straling, zeer hoge spanningen... Ik ben er redelijk zeker van dat het binnen m'n capaciteiten valt, maar of je het moet willen is een andere vraag.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Muis
Berichten: 183
Lid geworden op: 12 jul 2011 22:11
Locatie: Sneek

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Muis »

Inplaats van of combinatie vacuüm en "argon" kunnen gebruiken. Of l.. nu uit mijn nek.
En even een vraag waar komt nu die röntgenstraling dan vandaan?
Gr. Ût Snits
Jan
Best leuke hobby... Kost alleen veel vrije tijd
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door DaBit »

De elektronen moeten vrij door de ruimte kunnen bewegen. Als ze op gasmoleculen botsen zijn ze weg. Die moeten er dus niet teveel in de weg zitten.

En de röntgenstraling ontstaat doordat die elektronendingen met hoge snelheid het metaal indringen en daar sterk afremmen en afbuigen.

Ik ben er vrij zeker van dat een röntgenbuis voor het maken van kiekjes een veel hogere intensiteit straling produceert, maar als je met die elektronen gaat lassen, boren, 3D-printen, etc. dan heb je ook nog de factor tijd.
Het zou tenminste wat onderzoek behoeven om te kijken hoe problematisch het is. Maar voorlopig heb ik de motivatie nog niet :lol:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Muis
Berichten: 183
Lid geworden op: 12 jul 2011 22:11
Locatie: Sneek

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Muis »

DaBit, dank voor je uitleg, maar betekent dit dan ook dat ( in mindere mate) ook röntgenstraling vrij komt bij las werkzaamheden? Of draaf ik nu weer door :roll:
Best leuke hobby... Kost alleen veel vrije tijd
Gebruikersavatar
kevertje
Donateur
Berichten: 194
Lid geworden op: 12 okt 2008 18:13
Locatie: Bussum

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door kevertje »

(geen aandelen)

De desktop/studio versie werkt met een "gewone" printer, speciaal filament en een oven:

https://www.desktopmetal.com/products/studio/
diber
Berichten: 23
Lid geworden op: 14 feb 2012 22:12
Locatie: Oegstgeest

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door diber »

maar betekent dit dan ook dat ( in mindere mate) ook röntgenstraling vrij komt bij las werkzaamheden?
Nee. Röntgenstraling wordt alleen maar gevormd als heel snelle electronen vertraagd worden (electronen met voldoende energie). De snelheden zijn pas hoog genoeg in hoogspanningsvelden (verschillende kiloVolt en liefst zelfs verschillende 10-tallen kV). Die heb je niet bij lassen.
Gebruikersavatar
Muis
Berichten: 183
Lid geworden op: 12 jul 2011 22:11
Locatie: Sneek

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Muis »

Mooi dat "last" een stuk lichter :lol:
Had er ook nooit bij stilgestaan hoe röntgenstralen eigenlijk ontstaan. Ik dacht dat het eigelijk alleen in een speciaal voor dat doel ontworpen "röntgenbuis" voorkwam.

Leuk weetje bedankt voor de uitleg.

Gr. Jan
Best leuke hobby... Kost alleen veel vrije tijd
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door DaBit »

kevertje schreef:De desktop/studio versie werkt met een "gewone" printer, speciaal filament en een oven:
Kijk, dat vind ik nou leuk om te horen. Het kan dus... :lol:
Muis schreef:Mooi dat "last" een stuk lichter :lol:
Maar bij elektrisch lassen komen wel stevige hoeveelheden UV-C vrij, en dat is eveneens geen prettige vorm van straling. Ik heb er nog wel eens ooit in de winter bij gelopen alsof ik net zonder zonnebrand 3 dagen in een tropisch paradijs gebivakkeerd had. TIG-lassen gaat prima in een T-shirtje met korte mouwen hoor :roll:

Voordeel van UV-C is dan wel weer dat het niet door ondoorzichtige dingen heen dringt.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Muis
Berichten: 183
Lid geworden op: 12 jul 2011 22:11
Locatie: Sneek

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Muis »

Dat UV-C is ook net als Klaas Vaak, als je er teveel naar kijkt (zonder lasbril) voelt het later net alsof je zand in de ogen heb. Ik spreek uit ervaring dat is geen pretje. Dat was in de tijd dat je de laskap met een hand vast moest houden ( die zat er dan bij). Met het lassen van een konstruktie had je vaak twee handjes nodig, en deet je elkekeer je ogen net telaat dicht :| .
Best leuke hobby... Kost alleen veel vrije tijd
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Arie Kabaalstra »

Lasogen.. Ja.. ik ken het.. 't vervelende van UV-C is.. Laskap ten spijt ( ik heb een heel fijne Optrel automaat ) als je onder je werkkleding een wit shirtje draagt.. reflecteert dat genoeg om zelfs achter je laskap lasogen op te lopen..

Als ik "Zwaar" laswerk moet doen, draag ik altijd volledig bedekkende donkere kleding, en soms tape ik ook nog de onderkant van mijn helm dicht.. of.. ik pak mijn "ouwe-trouwe" Polyweld kap.. die "Bolletjes" vallen mooi aan alle kanten rond je kersepit, een automatische kap is wel makkelijker, maar de afscherming van zo'n polyweldje is gewoon vele malen beter..
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Swets »

ik heb al eens eerder zo iets gezien op you tube... maar die gebruikte het voor spuiten.... kon die mooie tekeningen op een muur spuiten.....
2 gaten boren... spul ophangen.... en gaan....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Benny_DS »

Ik heb zoiets gemaakt, voor een ander doeleinde wel.
Ik heb het idee gekregen van de makelangelo drawing robot. Die zijn firmware gebruikt voor mijn toepassing met wat aanpassingen.
He is nog niet helemaal af, ik heb nog sterkere stappenmotoren nodig want bij mijn versie wil snelheid halen, maar is nauwkeurigheid niet van tel.
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Erik »

Waterjet cutter built with a cheap pressure washer

Gr.

Erik
Plaats reactie