Het Grote You Tube Topic

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ruim 2 minuten voor een Toolchange?.. Leuk als je zoiets zelf kan bouwen... maar praktisch nut is nul.. met de hand wisselen gaat veel sneller..

Maargoed.. ik bekijk het minder vanuit de hobbykant van het verhaal.. maar als je dan toch een spindel kan maken.. maak er dan één met een veel grotere spantang, en maak gereedschaphouders van standaard ER Spantanghoudertjes.. die dingen kosten een handvol kralen op AliExpress, en dan heb je ongeveer het zelfde als een Tormach ATC..en die kunnen veel sneller wisselen..
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Sven »

Als je je machine zo de hele nacht kan laten werken dan is die 2 minuten irrelevant.
En wat die meneer heeft bijgeleerd om dit te maken kan van onschatbare waarde zijn.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door DaBit »

Volgens mij hebben we allemaal wel ooit met een dergelijk idee gespeeld. Het mijne was een stel van die pneumatische 1/2" ratels op een rijtje; daar krijg je een ER25 moer ook wel mee los en vast en spindel blokkeren is niet zo heel nodig; de massatraagheid van de spindelrotor en eventueel een beetje hulp van de frequentieregelaar is voldoende.

Maar ik verwacht dat in de praktijk zaken als spanen, een moer die een keer scheef op de draad komt, etc. nog wel eens roet in het eten kan gooien.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door remon_v »

Nog een ATC build filmpje, alleen weer net wat anders... ook z'n filmpje van de dust boot is wel gaaf.

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Arie Kabaalstra »

Mooi gemaakt..
't idee van een Toolrack op een geleiding vind ik eigenlijk wel het mooiste van het verhaal.
Er zijn dingen die ik anders had gedaan, maar over het algemeen is dit een mooi systeem.. die Voorzet wisselaartjes zijn ook wel interessant, ik heb daar ook wel eens aan zitten denken, maar het "probleem" blijft dat die spindels geen lage toeren kunnen draaien (mijn Suhner gaat al vrij laag met 3500 rpm, maar da's nog altijd aan de hoge kant, en veel koppel hebben ze dan ook niet )

Misschien is een Zwaardere spindelmotor passend maken op zo'n wisselaar een goede (goedkope/niet al te dure) optie
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Sven »

Erg fraai!
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door serum »

Arie Kabaalstra schreef: 10 jun 2022 23:07 Misschien is een Zwaardere spindelmotor passend maken op zo'n wisselaar een goede (goedkope/niet al te dure) optie
Ik vind persoonlijk die SK10 wel erg ielig. Maar kennelijk heeft hij door dit opzetstuk wel een hogere stabiliteit.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Arie Kabaalstra »

Voor kleine Freesjes is SK10 stabiel genoeg.. heb je wel eens een HSK25 Opname gezien?.. da's nog ieliger.. , zelfs HSK 32 is nog in de categorie "jee.. da's klein!".. desalniettemin veel toegepast..

't is dat je met die voorzetwisselaar een extra lagering toevoegt.. en da's wel fijn.. (overigens.. 't is SK15)
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Markus »

Was prnten voor gietwerk



niet super duur

https://machinablewax.com/3d-printing-wax/

Greetz,

Markus
Gebruikersavatar
Oscar f1
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 jan 2009 22:58
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Oscar f1 »

Jeroen@home
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 sep 2020 18:15

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Jeroen@home »

Ik overweeg de ATC-adapter van Mechatron te bestellen, is er iemand die er al mee werkt en/of iets over de prestaties kan zeggen?

Ziet er gelikt uit.
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 429
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door P1-Engineering »

Zou ik zelf nooit doen, de ISO10 opnames zijn echt heel klein en vrij prijzig vergeleken met ISO20.
Voor €1600 heb je een ISO20 spindel van JianKen in huis. Stuk of 20 toolhouders en je komt denk ik op hetzelfde bedrag uit.
Jeroen@home
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 sep 2020 18:15

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Jeroen@home »

P1-Engineering schreef: 28 jun 2022 23:09 Zou ik zelf nooit doen, de ISO10 opnames zijn echt heel klein en vrij prijzig vergeleken met ISO20.
Voor €1600 heb je een ISO20 spindel van JianKen in huis. Stuk of 20 toolhouders en je komt denk ik op hetzelfde bedrag uit.
Dat is een serieuze overweging waard inderdaad.

Er loopt ook al een topic over Jianken. De JGL80 2.2 R24-20 staat niet (meer) op hun website. Wel die 500 hz. Volgens mij gaat dat ten koste van je koppel op lagere rpm, maar ik moet nog uitzoeken of en of van toepassing op mijn behoefte. Nu werk ik met een chinaspindel 2,2kW, 24000rpm.
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 429
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door P1-Engineering »

Jeroen@home schreef: 29 jun 2022 13:20
P1-Engineering schreef: 28 jun 2022 23:09 Zou ik zelf nooit doen, de ISO10 opnames zijn echt heel klein en vrij prijzig vergeleken met ISO20.
Voor €1600 heb je een ISO20 spindel van JianKen in huis. Stuk of 20 toolhouders en je komt denk ik op hetzelfde bedrag uit.
Dat is een serieuze overweging waard inderdaad.

Er loopt ook al een topic over Jianken. De JGL80 2.2 R24-20 staat niet (meer) op hun website. Wel die 500 hz. Volgens mij gaat dat ten koste van je koppel op lagere rpm, maar ik moet nog uitzoeken of en of van toepassing op mijn behoefte. Nu werk ik met een chinaspindel 2,2kW, 24000rpm.
Zou ze even een mailtje sturen, ze kunnen vrijwel alles maken op bestelling.
Voor koppel zou ik dan sowieso een knappe VFD met torque vectoring nemen, dan heb je ook volledig koppel bij lage toerentallen.
Plaats reactie