Het Grote You Tube Topic

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door andrefc101 »

Erik schreef:Waterjet cutter built with a cheap pressure washer
Grappig: viewtopic.php?f=8&t=14427
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door assink »



Met een kress als spindel, dus arie is niet de enigste die dat met een kress aandurft :lol:
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door DaBit »

Ik heb destijds ook staal en alu gefreesd met de FME1050 die naast de hoofdspindel op de BF20 hing.
Maar met een Chinees werkt het toch een aardig eind fijner.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Swets »

DaBit schreef:Ik heb destijds ook staal en alu gefreesd met de FME1050 die naast de hoofdspindel op de BF20 hing.
Maar met een Chinees werkt het toch een aardig eind fijner.

waarom? ik zit ook nog te denken aan een andere frees motor.... maar waarom is het fijner? wat is er beter aan? (misschien stomme vragen hoor...)

ligt aan het toerental.. is de krees te langzaam? of
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Arie Kabaalstra »

een Kress is eerder te snel.. als je de "hoogtoerige" normale spil hebt.. die doet minimaal 10.000 toeren.. maar dat is met een freesje van 4 mm 125m/min.. en dat kan heel best in staal.. in Titanium is't een ander verhaal, maar ook dan is het mogelijk, als je je snijpatroon aanpast.. en rekening houdt met een sterk gereduceerde standtijd.

Leuk om te zien dit.. en ook een goed idee.. 'k moet toch de bekjes van de klauwplaten van mijn Emcootje eens opmeten, en een paar "goudgerande" basisbekjes maken voor de Compact 5.. zodat ik daar zachte opzetbekken op kan zetten.. 'k heb regelmatig "dun werk" wat ik op de buitenkant moet opspannen.. zoals deksels van horloges van 0.8 mm
die opzetbekjes mogen best van Alu of Brons zijn.
Die dingetjes kan ik dan makkelijk van stafmateriaal maken.. en in een "grote oplage" maken.. zodat je een "Grijpvoorraadje"hebt.. met 1 set opzetbekjes kun je een hele tijd vooruit.. en als ze "op" zijn.. dan flikker je ze in de recyclebak
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Swets schreef:
DaBit schreef:Ik heb destijds ook staal en alu gefreesd met de FME1050 die naast de hoofdspindel op de BF20 hing.
Maar met een Chinees werkt het toch een aardig eind fijner.
waarom? ik zit ook nog te denken aan een andere frees motor.... maar waarom is het fijner? wat is er beter aan? (misschien stomme vragen hoor...)

ligt aan het toerental.. is de krees te langzaam? of
Moet je es kijken naar een exploded view van een kress, en speciaal letten op het eigenlijke freesspilletje. Dat is zo kort dat de 2 lagertjes er net op passen. Dat kan nooit erg stabiel zijn. Zolang je kleine en korte freesjes gebruikt merk je er misschien niet zo veel van, maar soms gebruik jij ook langere freesjes van 8mm misschien.
En aan de andere kant als ze dan overstappen op een chinese HF spindel moet ie opeens wel 4 lagers hebben ipv 3.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Swets »

je kon de kress 1050 toen krijgen in 2 toerentallen.... 10000-29000 en 5000 tot 25000... toen heb ik de langzamere al genomen.... dus 5000 maar dat is dan nog te snel?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door DaBit »

Swets schreef: waarom? ik zit ook nog te denken aan een andere frees motor.... maar waarom is het fijner? wat is er beter aan? (misschien stomme vragen hoor...)
Kress haalt een hoger toerental dan de meeste Chinezen (25000-30000rpm vs 24000). In het lage bereik scheelt het ook niet zoveel; Kress kan 5000rpm (als je de goede pakt), luchtgekoelde Chinees 6000rpm als minimum.
(watergekoeld kun je daar nog wel wat onder, met een externe fan op je Chinees ook wel, maar laten we appels met appels vergelijken)

Nadeel van de Kress is dat het toerental inkakt als het freesje metaal raakt. Word naderhand wel weer bijgeregeld, maar je hebt toch een seconde ofzo een te laag toerental. Verder is zo'n Kress en de montage ervan met een plaatje met 43mm gat erin nou niet superstabiel en zijn die Kress spantangen dure dingen.

Zo'n Chinees 800W spindeltje (appels met appels vergelijken..) kost een euro of 200 inclusief VFD, niet veel meer dan een Kress dus. Maar gebruikt wel ER spantangetjes, loopt mooier rond, is beter in toeren te regelen, en is stabieler.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Swets »

bedankt... ga ik het toch eens overwegen.....

want ik heb ondertussen ook al 3 kress-en versleten... (okay in een jaar of 10... en hij maakt heel wat uurtjes....)

nog dingen waar ik bij een chinees op moet letten...?

(had misschien beter een topic kunnen starten... maar dit kwam een beetje toevallig..)
Laatst gewijzigd door Swets op 07 jun 2017 22:07, 1 keer totaal gewijzigd.
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Breaker »

Is een ander voordeel niet dat een VFD beter in de besturing is te integreren buiten een Kress?
Een Kress kan je met een relais aan en uit schakelen, maar bij een VFD is er ook mogelijk tot aansturen van het toerental, alarm en misschien nog wel meer.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Swets »

alarm?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door andrefc101 »

Swets schreef:alarm?
Ja, voor als de bitterballen klaar zijn.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door serum »

Hmm, aardige acceleratie in die dingen. Zo te zien nog niet superlicht ook.

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Die op 2:58 vind ik aandoenlijk leuk. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie