Het Grote You Tube Topic

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1021
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Markus »

Of je giet je machine uit aluminium, waarom makkelijk doen......



mijn wenkbrauwen schoten regelmatig omhoog bij deze video

Greezt,

Markus
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Swake »

rien1959 schreef: 23 jul 2021 21:24 monteurs uit Pakistan https://youtu.be/Cc86YwtdfSA
Het stopt daar ook niet bij vrachtwagens. Gewoon prachtig wat die realiseren met zeer weinig middelen. Ok, het ziet er niet altijd safe uit, maar ze doen het toch weer telkens.
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1021
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Markus »

3d print fabriek met Ender 3



Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Danny »

Hoe het NIET moet.
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Tolp2 »

Danny schreef: 26 jul 2021 01:54 Hoe het NIET moet.
...
Behalve dan dat dit gemaakt is om inkomsten te genereren, lijkt me een leuk beginners-machinetje... Ben het eens dat die andere veel professioneler is dan dit en dat 3D geprinte onderdelen echt niet kunnen (als dragende delen dan). Maar wat gaat er dan hier precies mis, dan kan ik er van leren.
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door rien1959 »

Die Ivan Miranda vond ik al een prutser met zijn 3D printwerk. Dit filmpje slaat echter echt alles ! Wat een ongelofelijke prutser is dit. Hij weet niets van metaalbewerking, de constructie is hopeloos en zijn laswerk is om te huilen. Alles trekt krom (vanwege onkunde) en alles wordt vervolgens gewoon in elkaar geschroefd. Ik zou mijn granieten blokhaak er wel eens op willen zetten. Het uiteindelijke freeswerk (nou ja ....) is om te huilen. Met een hamer en beitel kom je verder ! Sommige mensen zouden verwijderd moeten van YouTube ..... Nou ja, 95 % van YouTube is onzin, onkunde en vreemde theorieën dus wat verwacht ik eigenlijk. Dus mijn advies : niet namaken !
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Goudgele »

Ach, het is een hobby toch?
Gebruikersavatar
salautom
Berichten: 258
Lid geworden op: 08 jan 2008 02:07
Locatie: Beilen

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door salautom »

en we hoeven niet allemaal professionals te zijn hoor
voor de hobby is het natuurlijk leuk speelgoed, en je kan er nog mee frezen ook
en ik lees regelmatig hier op het forum dat de 'machinist' de kwaliteit bepaald en niet de machine
met vriendelijke groeten,

Henk.

mijn hobby: Bouw full-scale flightdeck Airbus A320
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Danny »

Tolp2 schreef: 26 jul 2021 12:28 Maar wat gaat er dan hier precies mis, dan kan ik er van leren.
Het laswerk gaat de komende weken/maanden nog krom trekken door lasspanningen.
De steppers monteren op 3d geprinte onderdelen. De warmte van die steppers gaat er ook voor zorgen dat die plastiek onderdelen krom trekken.
Die holle buizen gaan met zekerheid trillen. Ze opvullen zou beterschap kunnen brengen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Arie Kabaalstra »

salautom schreef: 26 jul 2021 21:42 en we hoeven niet allemaal professionals te zijn hoor
voor de hobby is het natuurlijk leuk speelgoed, en je kan er nog mee frezen ook
en ik lees regelmatig hier op het forum dat de 'machinist' de kwaliteit bepaald en niet de machine
Daar zit wel wat in.. maar op een wokkel kan niemand recht frezen.. Wat mij wel eens verbaast is de hoeveelheid filmpjes met allerhande "Tips, tricks and hacks" die je absoluut moet proberen..
Veel van die filmpjes komen met oplossingen voor problemen die niet bestaan, of ze beschrijven levensgevaarlijke apparaten, zoals diegene die van een slijptol een Kettingzaag maakte..
Wat mij tevens verbaast is de hoeveelheid moeite die er in die filmpjes gestoken wordt, veelal goede video kwaliteit, muziekje eronder, zodat het er wel professioneel uitziet "For the untrained eye"..
Mijn eerste gedachte is vaak, ik zou de maker van deze een High-Five willen geven.. in zijn gezicht, met een stoel!.. dit soort idioten zijn er mede de oorzaak van dat veel goedbedoelende hobbyisten op de EHBO of erger terecht komen.

een frame voor een "Freesbank" van dunwandig koker, met vele verstekken.. da's onmogelijk recht te houden als je niet heel goed weet wat je aan het doen bent.. en als je dan toch gaat lassen.. laat je je frame uitgloeien, en nabewerken, is voor jou geen moeite, maar je machine wordt er veel beter van, dus kost het minder moeite om wel zuiver werk uit de machine te peuteren..
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Danny »

Arie Kabaalstra schreef: 26 jul 2021 23:09 Wat mij tevens verbaast is de hoeveelheid moeite die er in die filmpjes gestoken wordt, veelal goede video kwaliteit, muziekje eronder, zodat het er wel professioneel uitziet "For the untrained eye"..
Naar 't schijnt valt er veel geld te verdienen met dergelijke filmpjes. ;-)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Danny schreef: 26 jul 2021 23:49
Arie Kabaalstra schreef: 26 jul 2021 23:09 Wat mij tevens verbaast is de hoeveelheid moeite die er in die filmpjes gestoken wordt, veelal goede video kwaliteit, muziekje eronder, zodat het er wel professioneel uitziet "For the untrained eye"..
Naar 't schijnt valt er veel geld te verdienen met dergelijke filmpjes. ;-)
Televisie programma's scoren toch ook alleen maar als er voldoende drama in zit. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1021
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Markus »

Deze machine zal in het beste geval een nauwkeurigheid hebben van een paar tiende mm, gaten zullen niet rond zijn, vierkanten niet haaks, ding zal waarschijnlijk bij bepaalde bewerkingen trillen als een rietje

Geeft dat ? nee, absoluut niet, veel mensen hebben geen hoge nauwkeurigheid nodig, die zijn al donders blij als ze automatisch semi complexe vormen kunnen maken vanuit een CAD pakket

Net als veel mensen op dit forum, dat is al f*kking cool

En deze man is geen echte machinebouwer, en ook geen fijnmechanicus, hij is youtuber, probeert leuke filmpjes te maken voor geld, in dit filmpje zit weken werk, en dat doet ie goed. Het film werk, het video editen is uitstekend.

En als machinebouwer kan je ook niet zeggen dat hij heel slecht is, Hij heeft meerdere grote 3D printers gebouwd die uitstekend printen. Ben daar echt van onder de indruk.

En hij neemt zichzelf niet zo serieus, vind zichzelf echt geen held, hier wat quotes uit het filmpje:
This took way more than I expected, welding is hard, and this is not straight
Steel is harder than aluminium who knew ??
And this has been a new episode of Ivan does not know how to machine
Dit is Ivan zijn 2de youtube CNC machine ontwerp, hij is hierin een beginner, net als veel mensen hier op het forum. ik vind dat we beginners moeten aanmoedigen niet tot de grond toe af moeten kraken, opbouwende kritiek geven.

Ivan laat mensen die nog nooit zoiets hebben gedurfd dat ze met eenvoudige middelen, toch zelf iets kunnen maken waar ze heel blij van kunnen worden. Waar ze trots op kunnen zijn.

En opbouwende kritiek voor Ivan is al genoemd, frame gaat vervormen door las spanningen, als het plastic PLA is zal het gaan vervormen vanaf 60 graad, ABS 80 graad, veel steppers hebben vergelijkbare werktemperaturen. Het frame is te licht en zal waarschijnlijk meerdere resonantiepunten hebben, vullen met zand of pure vloeibare epoxy zou wellicht goed helpen, epoxy wellicht ook tegen de las spanning vervorming.

Wat ik pas erg vind is als "semi professionals" een machtig mooi frame zoals een MAHO 400 omrusten met de goedkoopste Chinese gerolde kogelomloop spindels, en dan zonder mechanische backlash compensatie.

Ik heb het over This Old Tony

https://youtu.be/8ajjJpkiQeA?t=255

Dat is net zoiets als je BMW ombouwen met de motor uit een Fiat Punto,


Greezt,

Markus
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Goudgele »

Helemaal mee eens Markus. Er wordt hier vaak direct vanuit gegaan dat mensen hoge eisen stellen aan hun machine/freeswerk, terwijl de meeste hobbyisten gewoon simpele contourtjes willen uitfrezen om bijvoorbeeld aan de muur te hangen.
Het is belangrijk om eerst eens het doel van de machine duidelijk te hebben, voordat een machine afgekraakt wordt of er advies gegeven wordt.
Desondanks ben ik ontzettend blij met het forum, want wat kennis betreft is er een overvloed ;-)
Plaats reactie