Het Grote You Tube Topic

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Kjelt »

Benny_DS schreef: 19 mei 2019 11:26 Raar maar waar past de muziek er mooi bij :lol:
Een blok van 90 kg aluminium waar je 87,9kg van wegfreest :shock:
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door rien1959 »

Ik moest er verschrikkelijk hard om lachen. Marco Reps als serieuze bouwer van een prachtige cnc freesbank die ook nog even een platenspeler bouwt : https://youtu.be/34Vg3r0k_e8
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Benny_DS schreef: 19 mei 2019 11:26 Raar maar waar past de muziek er mooi bij :lol:
Op het resultaat is niets aan te merken, maar waarom verzwak je de voet als boven alles nog verspaand moet worden?
Verspanings logica zal ik wel nooit aan wennen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 19 mei 2019 22:21 Op het resultaat is niets aan te merken, maar waarom verzwak je de voet als boven alles nog verspaand moet worden?
Verspanings logica zal ik wel nooit aan wennen.
Wanneer wil jij dat dan doen? Het is een stijle piramidevorm, lijkt me vrij lastig aan de andere kant goed te klemmen?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door DaBit »

Tegen de tijd dat je de voet uitgehold hebt kun je toch gewoon van boven naar onder werken? Doen ze met de rest ook.
Lijkt me ook een beste klus om dat freeswerk te programmeren...

Die CNC-platenspeler is ook wel grappig. Zou me niks verbazen als-ie hem uiteindelijk nog goed aan de gang krijgt ook.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 19 mei 2019 22:32
hugo stoutjesdijk schreef: 19 mei 2019 22:21 Op het resultaat is niets aan te merken, maar waarom verzwak je de voet als boven alles nog verspaand moet worden?
Verspanings logica zal ik wel nooit aan wennen.
Wanneer wil jij dat dan doen? Het is een stijle piramidevorm, lijkt me vrij lastig aan de andere kant goed te klemmen?
Waarom zou die de toren niet kunnen frezen als de voet nog massief is? Ik wil niet anders klemmen, maar bij het dunste beginnen, en daar niet meer terug komen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door DaBit »

Als je die voet niet eerst uitholt kom je niet meer bij de binnenkant volgens mij, want dan zit de machine zelf in de weg. Maar afwerken hoef je 'm niet in het begin, dan zou m.i. ook als laatste stap kunnen dus van boven naar beneden werken.

Hoeveel van dit soort programmeerwerk is er nou tegenwoordig automatisch, en hoeveel is handmatig freesbewerkingen aan je lijstje toevoegen?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik doel ook op de bewerkingen na 1:00 minuut. Kijk dan wat ze al gedaan hebben op 3:30 en wat er aan de toren nog moet gebeuren.
Ik hoop toch wel dat er een soort van keuzes gemaakt wordt. Je gaat toch normaliter eerst alles ruw voor frezen voordat je met een 1mm frees de details aan gaat brengen.
Ik zou die toren vanaf de top langzaam afschillen naar beneden.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Markus »

Gut, aluminium bewerken met een houten CNC machine ?
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door janplastiek »

hij heeft wel een mooie klem, vind ik ;-)
Breek de dag, frees een lijntje.
Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Jacala »

Hoi!

Zoals sommige mensen weten van een meeting een tijd terug (een jaar alweer?) hebben wij een paar leuke cnc machines staan. Vanaf heden zijn wij gestopt met werken voor particuliere klanten en werken we enkel nog voor bedrijven. Vaak zijn dit ontwerpers, interieur architecten of horeca bedrijven.

Hierom zijn we zijn begonnen met wat youtube filmpjes om een beeld te geven van ons werk! Het kanaal is kersvers en er staan pas 2 filmpjes op maar we gaan er elke week (of om de week) een bij zetten.

Thema's: CNC frezen, uitleg van onze werkwijze, timelapse opnames van de bouw van producten, etc etc. Aankomende week gaan we naar de Ligna in duitsland (enorme beurs op gebied van hout bewerking en CNC machines) waar we ook wat opnames maken.

Wellicht vind je het leuk, wellicht niet maar ik vind het wel leuk om even te laten weten!

https://www.youtube.com/watch?v=rEFG7c63A7g
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Arie Kabaalstra »

Mooie oplossing, alleen gaat het voor mij niet werken met een potloodje op titanium 8)

Ik had laatst echter wel een aantal producten die ook veel op elkaar leken, en daar heb ik in overleg met de klant het volgende op bedacht:

Afbeelding

Met een 0.8 mm freesjes het artikelnummer in de onderkant van de plexiglas plaat gefreesd, de bovenkant moest , op de kamertjes na glad blijven

Voor mij prettig om bij te houden wat ik klaar had, voor de klant prettig om snel te zien of ie de goede plaat in de machine heeft.

Het is dat we in de gereedschapmakerij waar ik gewerkt heb geen graveer freesjes hadden, anders had ik wel een progje gemaakt waar ik de onderdeelnummers mee in kon graveren ..
Maar met slagcijfers ging het ook
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door hugo stoutjesdijk »

De tijd van 'kettingzagen alleen voor mannen' is nu echt voorbij. :lol:
https://youtu.be/dehTF6wg27k
Maar buiten dat, ik vind het wel een heel verleidelijk hebbedingetje.(en misschien raak ik wel erg teleurgesteld wanneer ik me laat verleiden :roll: )
Technisch ook best knap om dat kleine kettingzaagje werkend te krijgen en ook nog simpel vervangbaar.
En dat voor slechts €119.- in de bouwmarkt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Markus »

Deze man vind het maar niets https://www.youtube.com/watch?v=ASaCOlrn7F8

Greezt,

Markus
Plaats reactie