Het Grote You Tube Topic

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door WillyH »

Zeer leerzaam maar je moet er even voor gaan zitten, anderhalf uur over spindels rebuild.
https://www.youtube.com/watch?v=grUdsTTRGl4
Hessel Oosten
Berichten: 462
Lid geworden op: 17 mei 2011 16:33
Locatie: Molenhoek, bij Nijmegen
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Hessel Oosten »

En het bijzondere en sympathieke van Robrenz (Robin Renzetti) is naast z'n spectaulaire vaardigheid ook nog eens z'n bescheidenheid !

Hij vertelt terloops honderden spindels te hebben gebouwd en zegt dan …: "but I'm not an expert..." :shock:

H.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik heb gewoon 30 minuten zitten genieten, 8) en je kunt er zelfs nog dingetjes van leren. :lol:
Ergens bij 21 minuten komt de verlichting er bij, bijzonder, maar dat is eigenlijk alles toch wel.
https://youtu.be/fvwwYeDVAqk
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Zee&Zee »

Heel vet ja. Zo'n schaal modelmakerij kan hier nooit bestaan...

Hij is bekend geworden met zijn onderdelen iPhone filmpje ook leuk om te zien. Laatste tijd maakt hij meer van dit soort informatieve promo filmpjes.

Ik kom voor mijn werk ook regelmatig in china, en de can do attitude mag ik wel. Ze zijn echt wel harde werkers en vindingrijk, en allemaal ondernemend.

Wel is het zo dat je regelmatig machines en werkwijzes ziet waarbij je natuurlijk grote vraagtekens kan plaatsen... beetje vergelijkbaar met de tijden dat wij hier in Nederland grote weefgetouwen fabrieken hadden staan (waarin hele gezinnen 18 uur per dag werkten, en machine veiligheid ver te zoeken was) maar goed de productie was toen hier, en nu daar prioriteit.
CNC you later
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door WillyH »

Om het allemaal een beetje in perspectief te zien:
https://www.youtube.com/watch?v=AdvEacEJ_qk
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Kjelt »

WillyH schreef: 23 feb 2020 11:42 Om het allemaal een beetje in perspectief te zien:
Ligt het nu aan mij of zijn die servo's veels te klein voor die rails.
Ben ook wel benieuwd wat formaat KO spindels hij er bij gaat nemen.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door benkr »

Ik denk dat die servo's iets van 400 tot 750 Watt zullen zijn.
Alles kan natuurlijk, maar massa in beweging brengen, accelereren dus lost best wel wat kracht, dus dat zal niet zo heel snel gaan denk ik, maar als de bouwer daar tevreden mee is, waarom dan niet.
En vergeet niet dat je met een vertraging best veel aan koppel wint.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door DaBit »

Dat gewicht valt wel mee. Zo hard beweegt het allemaal niet op een CNC-machine. Gewoon wandelen komt al neer op 90m/min, en de acceleraties zijn ook niet superspannend als je ze in perspectief zet.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door serum »

Klopt, je realiseert je niet dat het allemaal best traag gaat... Alles in perspectief. Vroeger was je (ik) blij dat de BF20 op 2m/min liep. Tegenwoordig kijk je niet meer raar op van snelheden van 50m/min. *en dat is, inderdaad, nog maar 3km/u) Maar in de ogen van een 0,5mm freesje is het ondenkbaar om op zulke snelheden rondgeslingerd te worden. Die worden meestal al wagenziek op snelheden boven de 1m/min.. :)

Ik snap alleen niet dat Pjotr dergelijke ploerten van geleiders gebruikt. Geloof dat een 15mm geleidertje met standaard kogels al 20Kn aan dynamische belasting mag hebben in alle windrichtingen. Het staal kan vermoedelijk constructief wat tactischer geplaatst worden. Overkill voor zijn machine en vermogen van de spindel. (Had bij het 'black out stealth' filmpje van hem al sterk het vermoeden ie liever bij zijn machine zit dan bij zijn bruid. Zat een paar minuten daarvoor een ander filmpje van hem te kijken waarin hij aangaf het allemaal zo pragmatisch en simpel mogelijk te benaderen, overengineering was maar onzin. Kennelijk liegt iedereen wel eens tegen zichzelf. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Danny »

Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Grafjan »

Had je daar niet eerder mee kunnen komen? Heb me heel het weekend kapot verveeld.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Grafjan schreef: 24 feb 2020 08:57 Had je daar niet eerder mee kunnen komen? Heb me heel het weekend kapot verveeld.
Omdat de optocht niet doorging ?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Sven »

Zulke rails zijn toch bedoeld om in plaats van een frame te gebruiken?
Misschien is ie tot de conclusie gekomen dat z'n graniet inderdaad een tikje te dun is...
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Sven schreef: 24 feb 2020 10:43 Zulke rails zijn toch bedoeld om in plaats van een frame te gebruiken?
Misschien is ie tot de conclusie gekomen dat z'n graniet inderdaad een tikje te dun is...
Of hij doet heel interessant, maar begrijpt de clou zelf ook niet, en denk als het dikker en zwaarder is zal het ook wel nauwkeurig zijn. Dat hele filmpje zit vol met momenten waar ik m'n wenkbrauwen bij optrek.
Als je tot het uiterste wilt, zet er dan een 'echte servo besturing' en op z'n minst encoders op maar liever glaslinealen. (hm, misschien moet ik deze regel niet schrijven, ik wilde eigenlijk geen commentaar geven :lol: )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie