Het interessante aanbiedingen topic

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Het interessante aanbiedingen topic

Bericht door benkr »

Ja, ik denk wel dat het over een goed werkende trafo gaat, trafo's verslijten niet. Wat wel een punt van aandacht is, is of de trafo het ook nog goed doet bij 230 / 400 V spanning, het gevaar is dat de kern bij die spanning in verzadiging gaat, maar ik verwacht dat dat wel mee zal vallen, dat geldt veel eerder voor ringkerntrafo's.
En wat jij schrijft over die verdwenen isolatie, dat zie ik niet zo, de aansluitklemmen zijn wat geoxydeerd, verder ziet het er prima uit denk ik.

En ja, 400 km rijden is een flink eind, of je dat er voor over hebt is aan jou. Ik denk wel dat de prijs nog best wat naar beneden kan, dat compenseert dan de benzine een beetje. Trouwens in België tanken scheelt ook enorm als het gaat om benzine, diesel is juist omgekeerd, die is in Nederland goedkoper. En LPG is weer extreem goedkoop daar, zo rond de 45 cent per liter.

Ik heb geen idee hoe je het ding aan moet sluiten, het geheel heeft behoorlijk wat aansluitingen maar zo heel moeilijk kan het allemaal niet zijn, het is maar een trafo. Waarschijnlijk kan Google je heel goed helpen.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Het interessante aanbiedingen topic

Bericht door benkr »

Ik zie nu pas wat je bedoeld met die verdwenen isolatie. Ik denk dat het wel mee zal vallen, het spanningsverschil per winding zal niet meer zijn dan enkele volts dus je krijgt geen last van overslag maar het is wel raadzaam om de trafo een keertje opnieuw in de lak te zetten. Bjornski1976 heeft daar ervaring mee dacht ik, vraag het hem eens.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Het interessante aanbiedingen topic

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als het betekend dat die aluminium kleurige vlek de wikkeldraad is, en dat b.v. er iets op gemorst is waardoor de isolatie weggevreten is.... :cry:
En dan zou de trafo dus ook nog met aluminium gewikkeld zijn. Wat volgens mij heel goed kan, maar diegene die zich rijk rekent aan de koper opbrengst kom verkeerd uit.

Zou het dan niet economischer zijn om de aanstichter van dit probleem, een oude motor waarschijnlijk, te vervangen voor een nieuwe die wel voldoet. (en tegelijkertijd waarschijnlijk op meer punten veel beter is, rendement, cos-phi enz)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Het interessante aanbiedingen topic

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 12 apr 2019 08:34 Als het betekend dat die aluminium kleurige vlek de wikkeldraad is, en dat b.v. er iets op gemorst is waardoor de isolatie weggevreten is.... :cry:
En dan zou de trafo dus ook nog met aluminium gewikkeld zijn. Wat volgens mij heel goed kan, maar diegene die zich rijk rekent aan de koper opbrengst kom verkeerd uit.

Zou het dan niet economischer zijn om de aanstichter van dit probleem, een oude motor waarschijnlijk, te vervangen voor een nieuwe die wel voldoet. (en tegelijkertijd waarschijnlijk op meer punten veel beter is, rendement, cos-phi enz)
Nee ik wil graag een VFD met 3x230 voeden ipv 1x230. Maar ik schat dat alles bij elkaar opgeteld het makkelijker is om dan een 3x380V VFD te kopen. Maar goed dit kwam langs........ ga er over nadenken.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: Het interessante aanbiedingen topic

Bericht door Danny »

benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Het interessante aanbiedingen topic

Bericht door benkr »

Gezien op marktplaats

https://www.marktplaats.nl/a/doe-het-ze ... sPage=home

Lijkt me een leuke machine voor iemand die gaat beginnen en niet zelf wil bouwen.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Het interessante aanbiedingen topic

Bericht door WillyH »

Niet zozeer de aanbieding op zich, wel de manier van transporteren valt me op. Nu zal zo'n klauwplaat er wel niet afvallen, goed zal het ook niet zijn. Kijkt u vooral naar de andere foto's.
https://www.2dehands.be/doe-het-zelf-bo ... 49118.html
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Het interessante aanbiedingen topic

Bericht door benkr »

Tijdje terug hadden we een discussie over een trafo voor 230V vanuit een 400V net, wellicht is dit iets:

https://www.ebay.de/itm/Fanuc-Transform ... Swbqxc6sRf
Het staat je vrij om een bod te doen, de verkoper is bereid te verzenden via DHL.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Het interessante aanbiedingen topic

Bericht door javanree »

Mocht iemand nog goedkoop een leuk CNC freesbankje zoeken...
https://link.marktplaats.nl/a1292444322
Ik heb ooit nog achter dat ding gestaan, 20 jaar geleden.

Prima voor aluminium en gewoon staal, RVS gaat met wat beleid en geduld ook nog wel.
Prijs is echt een schijntje , of het ding moet heel erg kapot zijn.
lordprimoz
Berichten: 141
Lid geworden op: 27 jun 2017 13:40
Locatie: Hengelo

Re: Het interessante aanbiedingen topic

Bericht door lordprimoz »

javanree schreef: 06 jul 2019 00:52 Mocht iemand nog goedkoop een leuk CNC freesbankje zoeken...
https://link.marktplaats.nl/a1292444322
Ik heb ooit nog achter dat ding gestaan, 20 jaar geleden.

Prima voor aluminium en gewoon staal, RVS gaat met wat beleid en geduld ook nog wel.
Prijs is echt een schijntje , of het ding moet heel erg kapot zijn.
Het gaat hier ook om een veiling, zal dus vast niet zo goedkoop de deur uit gaan.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Het interessante aanbiedingen topic

Bericht door javanree »

Dat snap ik ook, maar hoogste bod is thans 1575. Als je ziet dat voor een kleine Emco F1 achtige al zulke bedragen neergeteld worden. En dit ding heeft serieus meer power, fatsoenlijke besturing en leuke spindel die ik meen tot 8K RPM ging.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Het interessante aanbiedingen topic

Bericht door Markus »

Goed uitziende kleine Kunzmann

https://www.troostwijkauctions.com/nl/f ... 1-5768177/

Markus
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Het interessante aanbiedingen topic

Bericht door Kjelt »

Bij veilingen gaat het echt om de laatste minuten.
Ik heb diverse spullen in een uur tijd tien keer over de kop zien gaan, dus bv ban 150 naar 1500. Niet te voorspellen, gewoon volgen en meebieden en vergeet de bijkomende 42,6% kosten en btw niet.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Het interessante aanbiedingen topic

Bericht door benkr »

Plaats reactie