Lassen kan het nog goedkoper?
Moderator: Moderators
- spinningwheels
- Has thanked: 21 times
- Been thanked: 30 times
- Contacteer:
Lassen kan het nog goedkoper?
Ik heb een poosje terug een HBM 200P lasmachine gekocht, prima ding dik tevreden mee.
Ding last staal, rvs en alu. puls en dubbel puls er op, best het geld waard. ( €449)
Maar groot nadeel, steeds draadrol wisselen, voor alu toorts wisselen, aandrijfwiel wisselen. Gewoon best wel een aantal handelingen .
Nu kwam ik op het youtube kanaal van harry ferryman een test tegen van een Vevor machine .
Ook met puls, ook synergetisch, en dat ding kwam met korting code en een paar spaarpunten op € 169 aan huis geleverd.
Ding komt als het goed is Vrijdag binnen, even snel testen, en als het was is gewoon nog een erbij bestellen.
dan heb ik gewoon voor staal , rvs en alu ieder een eigen machine. voor die paar centen hoef je het niet te laten lijkt mij .
https://www.vevor.nl/mig-lasser-c_10053 ... 0237992036
Ding last staal, rvs en alu. puls en dubbel puls er op, best het geld waard. ( €449)
Maar groot nadeel, steeds draadrol wisselen, voor alu toorts wisselen, aandrijfwiel wisselen. Gewoon best wel een aantal handelingen .
Nu kwam ik op het youtube kanaal van harry ferryman een test tegen van een Vevor machine .
Ook met puls, ook synergetisch, en dat ding kwam met korting code en een paar spaarpunten op € 169 aan huis geleverd.
Ding komt als het goed is Vrijdag binnen, even snel testen, en als het was is gewoon nog een erbij bestellen.
dan heb ik gewoon voor staal , rvs en alu ieder een eigen machine. voor die paar centen hoef je het niet te laten lijkt mij .
https://www.vevor.nl/mig-lasser-c_10053 ... 0237992036
In theorie kan ik praktisch alles
Re: Lassen kan het nog goedkoper?
Gaat dat goed op vol vermogen, of vliegen de stoppen je dan om de oren?
Voor aluminium mig lassen ben je best veel vermogen nodig bij mijn weten.
Manfred welding op youtube is ook een neutraal kanaal op het gebied van lassen en dergelijke.
Volgens mij hetzelfde apparaat:
https://youtu.be/OwQBZnoLlAo?is=JnMDkJsVzOEeiKfI
Voor aluminium mig lassen ben je best veel vermogen nodig bij mijn weten.
Manfred welding op youtube is ook een neutraal kanaal op het gebied van lassen en dergelijke.
Volgens mij hetzelfde apparaat:
https://youtu.be/OwQBZnoLlAo?is=JnMDkJsVzOEeiKfI
- spinningwheels
- Contacteer:
Op de standaard 16A automaat is het lastig.
20A traag erin gezet en geen problemen meer.
20A traag erin gezet en geen problemen meer.
Oh, je hebt de 200 ampère variant.
250 ampère gaat natuurlijk nooit goed, maar heb ook al diverse videos gezien dat de ampères op het scherm niet de realiteit blijken te zijn.
250 ampère gaat natuurlijk nooit goed, maar heb ook al diverse videos gezien dat de ampères op het scherm niet de realiteit blijken te zijn.
- Kars-cnc
- Donateur
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 12 times
Tjonge, dat dat heb ik nog niet eerder gezien, dat jij je positief uitlaat over iets van "Herman bagger Machines"spinningwheels schreef: 25 aug 2026 23:21 Ik heb een poosje terug een HBM 200P lasmachine gekocht, prima ding dik tevreden mee.
Maar die Vevor is wel lekker goedkoop. Gebruik je dan het gevulde lasdraad? Een paar jaar geleden heb ik ook eens naar gekeken en toen was men niet zo enthousiast over dat gevulde lasdraad. En een gasfles er bij maakt het wel meteen een heel andere investering...
- spinningwheels
- Contacteer:
Klopt helemaal ben niet echt een fan van hbm.
Had dat ding gekocht omdat het behoorlijk goed uit de test kwam. en het wel heel erg lijkt op een jasic in een ander kleurtje. ook inwendig.
Neen geen gevulde draad, ik heb al een argon fles en een meng gas fles. Dus die extra kosten heb ik niet.
Ik vind het gewoon bloed irritant om steeds draadrollen en zooi te moeten wisselen, zeker als het maar om een paar kleine lasjes gaat.
Het is en blijft natuurlijk wel hobby spul, niets mis mee maar zeer zeker wel zijn beperkingen.
Als ik echt moet lassen pak ik toch mijn grote 3 fase tig machine.
Had dat ding gekocht omdat het behoorlijk goed uit de test kwam. en het wel heel erg lijkt op een jasic in een ander kleurtje. ook inwendig.
Neen geen gevulde draad, ik heb al een argon fles en een meng gas fles. Dus die extra kosten heb ik niet.
Ik vind het gewoon bloed irritant om steeds draadrollen en zooi te moeten wisselen, zeker als het maar om een paar kleine lasjes gaat.
Het is en blijft natuurlijk wel hobby spul, niets mis mee maar zeer zeker wel zijn beperkingen.
Als ik echt moet lassen pak ik toch mijn grote 3 fase tig machine.
- spinningwheels
- Contacteer:
Heb al zo,n hbm. mede door het dubbel puls doet die het best wel leuk met alu.Quepee schreef: 26 aug 2026 20:09 Dan koop je er toch nog 3 , een voor elke draad zo duur zijn ze niet.
Ik kijk idd even hoe die vevor het doet. als dat wel aardig werkt bestel ik er inderdaad nog 1 bij voor die paar centen.
- spinningwheels
- Contacteer:
Heb wel gekeken naar de 250A versie, niet om de max lasstroom maar de iets hogere inschakelduur bij lagere stromen.assink schreef: 26 aug 2026 11:33 Oh, je hebt de 200 ampère variant.
250 ampère gaat natuurlijk nooit goed,
Maar niet gedaan , heb het nog nooit bij de hand gehad dat het ding wat ik nu heb in de beveiliging klapte door te lang lassen. En dat ding staat vaak op de max.
-
xander janssen
- Been thanked: 12 times
Recent een Stahlwerk AC/DC TIG lasapparaat gekocht. Duurder dan HBM maar zeer gebruiksvriendelijk en zeer stabiele boog. Met 0 ervaring met welk soort lassen dan ook, lukte het na 2 uurtjes oefenen al om 0.6mm blik in stoot/stuiklas aan elkaar te lassen.
-
rolandvs
- Been thanked: 7 times
- Contacteer:
Alles heeft zijn voor en nadelen.
Hier staan er 3.
Co2, ( voor dun plaatwerk) ouderwets lasapparaat 380 volt die op bouw nog nooit word weggehaald zwaar en lomp. Maar zeer groot bereik kwa ampère en kleiner lasapparaat op 220. Op werk grote lincoln gekocht met afzuiging erbij alleen lasapparaat kosten 6200 staat ergens in hoek 1,5 uur gebruikt. Altijd word kleine gebruikt afhankelijk van het te lassen materiaal.
Materiaal en toestand zorgt meestal voor keuze en hobby mag toch tijd kosten anders lijkt me dat geen hobby. Dat leek me altijd het doel van een hobby
Hier staan er 3.
Co2, ( voor dun plaatwerk) ouderwets lasapparaat 380 volt die op bouw nog nooit word weggehaald zwaar en lomp. Maar zeer groot bereik kwa ampère en kleiner lasapparaat op 220. Op werk grote lincoln gekocht met afzuiging erbij alleen lasapparaat kosten 6200 staat ergens in hoek 1,5 uur gebruikt. Altijd word kleine gebruikt afhankelijk van het te lassen materiaal.
Materiaal en toestand zorgt meestal voor keuze en hobby mag toch tijd kosten anders lijkt me dat geen hobby. Dat leek me altijd het doel van een hobby
Je werkt om te leven en je leeft niet om te werken.
Daarom werk ik niet maar heb een hobby!
Daarom werk ik niet maar heb een hobby!
- ruudpg
- Donateur
- Been thanked: 3 times
+1 Xander
Ik ben ook erg te spreken over de Stahlwerk lasapparaten, had hiervoor een Kemppi maar dat ding was niet te tillen.
Vooral de service ben ik zeer goed over te spreken!
Maar helaas geen ervaring met de Vevor, dus dit was een beetje off-topic
Ik ben ook erg te spreken over de Stahlwerk lasapparaten, had hiervoor een Kemppi maar dat ding was niet te tillen.
Vooral de service ben ik zeer goed over te spreken!
Maar helaas geen ervaring met de Vevor, dus dit was een beetje off-topic
- spinningwheels
- Contacteer:
Heb het ding vandaag binnen gekregen.
Alu heb ik er nog niet mee gelast, daar heb ik het ding eigenlijk ook niet voor.
Ding is slagje lager dan de HBM machine, dat maakt invoeren van de draad met een 5 kilo rol er niet makkelijker op.
Maar verder, tot nu toe niets te klagen, menu is duidelijk genoeg zonder de handleiding, alleen even zoeken hoe voor en na stroom gas in te stellen is .
op 16A B karakteristiek groep gaat op volle bak de automaat er wel uit, maar dat gebeurd bij de HBM ook.
Heb op 1 groep 20A C en die blijft er keurig in.
Bij de HBM zie je plaatdikte aangegeven, bij de vevor niet. Maar de een last liever met 30A per mm en een ander kiest voor 40A.
Dat heeft ook alles te maken met las ervaring, laatst een kennis die al 20 jaar voor zijn werk las met mij HBM ding aan de gang geweest.
Ging met een rotgang, maar met zijn instellingen was ik niet vlot genoeg en bakte de gaten er in.
Voor die €169 vind ik het een heel erg goede koop. En voor iemand die redelijk nieuw is met lassen is het eenvoudige menu ook wel een voordeel.
Alu heb ik er nog niet mee gelast, daar heb ik het ding eigenlijk ook niet voor.
Ding is slagje lager dan de HBM machine, dat maakt invoeren van de draad met een 5 kilo rol er niet makkelijker op.
Maar verder, tot nu toe niets te klagen, menu is duidelijk genoeg zonder de handleiding, alleen even zoeken hoe voor en na stroom gas in te stellen is .
op 16A B karakteristiek groep gaat op volle bak de automaat er wel uit, maar dat gebeurd bij de HBM ook.
Heb op 1 groep 20A C en die blijft er keurig in.
Bij de HBM zie je plaatdikte aangegeven, bij de vevor niet. Maar de een last liever met 30A per mm en een ander kiest voor 40A.
Dat heeft ook alles te maken met las ervaring, laatst een kennis die al 20 jaar voor zijn werk las met mij HBM ding aan de gang geweest.
Ging met een rotgang, maar met zijn instellingen was ik niet vlot genoeg en bakte de gaten er in.
Voor die €169 vind ik het een heel erg goede koop. En voor iemand die redelijk nieuw is met lassen is het eenvoudige menu ook wel een voordeel.